![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben er dan ook van overtuigd dat annexatie van Vlaanderen de beste garantie om Vlaanderen en Nederland opnieuw in oorlog te brengen. De annexatie zou enkel een België 2.0 vormen, met de kiem voor exact dezelfde evolutie die we sinds 1830 doorgemaakt hebben. Eerlijk gezegd pas ik daarvoor, de geschiedenis heeft aangetoond dat dit geen goed idee is. Ik gebruik het woord annexatie bewust. Het is geen goed woord. Het is zelfs zonder meer slecht. Ik gebruik dat woord omdat 1/ hereniging niet het juiste woord is, in totaal zijn Vl en Nl nauwelijks 150 jaar bij elkaar geweest in 1 staat. Deze retoriek is hetzelfde als Duitsland en Oostenrijk herenigen, of Letland met Rusland. 2/ wat is mis met het sluiten van verdragen waar we het eens zijn en de rest apart doen? Het vormen van 1 staat vereist het sluiten van verdragen waar we het niet eens zijn en dat wil ik enkel vermijden (België 2.0). Mochten die verdragen op termijn tot een vorm van eenheid leiden, so be it, maar ik zou er geen geld op inzetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Besef ik ook wel maar het is zoals effect zegt. het gaat niet om dogmatische zwart-witgetalletjes. het gaat om een onderstroom en de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen. die verschillen zijn echt groot. de boel kapotrelativeren alsof die verschillen irrelevant zijn is jezelf blaasjes wijs maken. er is een reden dat 1830 niet gelukt is (uit Ndl oogpunt). nl dat de scheiding toen al 3eeuwen een feit was. nu zijn we nog eens 2 eeuwen verder. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In een eventuele hereniging met Nederland zou het best kunnen dat voor bepaalde standpunten ineens wél een meerderheid is. Is dat dan ondemocratische onderdrukking? Welnee, dat is juist goed voor het debat. Net als andersom ineens meer gewicht zou komen voor on-randstedelijke geluiden. De hele polariteit van Nederland zou ook veranderen. Dit zou juist zeer interessant zijn en nieuwe kansen scheppen.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 15 maart 2012 om 20:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#367 |
|
![]() Het zou in ieder geval spannender zijn dan nu. Maar dergelijke democratische principes kan je niet uitleggen aan mensen zoals 1207 die diep in hun hart niet meer geloven in democratie, vermoedelijk door Belgische ervaringen.
![]() |
#368 |
|
![]() gelukkig denken steeds minder mensen zoals jij.
![]() |
#369 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En opnieuw een bewijs van paternalistisch neerkijken op de minderwaardige inwoners van het te annexeren grondgebied
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Je snapt er echt niets van. Je maakt ons tot monsterlijke wezens met jouw beweerde annexatiedrang. Echt zielig. ![]()
![]() |
![]() |
#371 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
- tijdens één van de oorlogen van Lowie 14 stonden N en Z- NL tegenover mekaar omdat N de partij van Fr. koos. Gelukkig is dat goed afgelopen en leverde dat geen terreinwinst op voor Fr. Maar het had O, zo anders kunnen zijn. Ik wil vermijden dat tegen de volgende L 14 we niet in verspreide slagorde staan en daarom 1 staatsstruktuur. - In 1815 -1830 werd de verfransing die ten tijde van de Franse bezetter werd ingevoerd teruggedraaid. Die hernederlandsing werd echter ongedaan gemaakt in 1830 met als blijvend gevolg wat ik de Geroofde Gebiedsdelen noem met als hoofdmoot Brussel. Een trauma dat nogal kan tellen. En dat nog steeds voortduurt zolang België zal blijven bestaan. De Nederlanden een lijkt dus een goede therapie voor dat trauma.Vergeet niet dat de kulturele tegenstrever 27 september viert als feestdag van zijn gemeenschap en het separatisme van 1830 herdenkt. Reden genoeg om de klok terug te draaien en niet zonder reden: wat goed is voor hen is slecht voor ons en omgekeerd. Dat werkt als kommunicerende vaten waar twee kulturen op een strijdplaats staan. Citaat:
Een België 2.0 is uiteraard geen goed idee anders zou de Vlaamse Beweging niet zijn ontstaan in België 1.0, maar een Nederland 2.0 nu net wel omdat we daar tenminste die taalkwestie niet gaan hebben en verlost gaan zijn, van de trauma’s die ik hieroven beschreef tengevolge van een scheiding. Dat we maar 150 jaar samen, zijn geweest en de tweede keer maar 15 jaar en dat dat al bijna 200 jaar is geleden, dat vind ik echt geen argument want hadden we dat niet gelezen dat wisten we dat niet. En dat maakt een samengaan echt niet moeilijker of gemakkelijker omdat elke generatie terug opnieuw begint en echt geen ballast meesleept van de generaties die daartussen liggen. Tenminste niet in dit geval. Integendeel, hoe langer ik erover nadenk kom ik tot het besluit dat het nu gemakkelijke kan gaan. We hebben niet meer die godsdiensttegenstelling die er in 1830 nog wel was. Bovendien zou Wallonië niet meewillen en dan hebben we ook geen taaltegenstellingen meer. Ook zijn de ekonomische tegenstellingen van destijds er niet meer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#373 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom zouden Vlamingen en Nederlanders zoveel verschillen. Ik merk amper verschil, ik kom dagelijks met Nederlanders in contact. Zoveel verschil is er niet tussen Nederlanders uit het Zuiden en ons. Daarbij, er zal altijd een verschil zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn. In België echter, veroorzaken de verschillen wel problemen. Men kan iets ondernemen of aanmodderen. Belgique kiest voor optie 2. Dat is dus fout.
![]() |
![]() |
#374 |
Vreemdeling
|
![]() Annexeren? Het enige volk dat ons wil annexeren is dat francovolk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, dan zie ik nog steeds geen probleem qua staatsinrichting? Overigens, als ik mijn vrienden spreek zijn er zowel mensen tegen als voor. En de Nederlanders die ik ken zijn voor of neutraal. De kans dat ze tegen zijn is klein. Als een Vlaming geen vereniging wil is het enkel omdat hij geen Hollanders, kaaskop wil zijn. Maar als je dan vraagt waarom, dan blijft het opmerkelijk stil.
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 15 maart 2012 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals dit: Citaat:
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2012 om 21:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een Limburger is ook geen Antwerpenaar of West-Vlaming. Nu ja, het ligt vooral aan de mensen zelf, ze kijken niet verder dan hun neus lang is. Een kaaskop heeft dan ook onmiddelijk afgedaan. Wat overigens triest is.
![]() |
![]() |
#378 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Niets verkeerd over Nederlanders, noch over Vlamingen. Maar ja, ik weet niet wat jij precies bedoelt... Ik verschil trouwens wel van een West-Vlaming, maar ook van een andere Limburger. Ligt die persoon mij daarom niet? Dat weet ik toch zo niet hoor. Een van mijn beste vrienden is een Nederlander. We verschillen, toch kunnen we het goed vinden.
Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande. Laatst gewijzigd door Lavox : 15 maart 2012 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De wenselijkheid van een staatsinrichting dient afgemeten te worden aan het gemeenschappelijk belang van de deelnemers daaraan. Met interpersoonlijke relaties en (klein)menselijke irritaties heeft dat geen moer te maken. Men moet trouwens de grootmoedigheid betonen van zich daarboven te stellen in naam van het gemeenschappelijk belang. Het is trouwens niet dat als ik morgen ontwaak in een Herenigd Nederland dat ik dan elke morgen met een Nederlander aan de ontbijttafel moet zitten. ![]() Met andere woorden. Zelfs dit vind ik van geen enkel belang: Citaat:
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 maart 2012 om 22:21. |
||
![]() |
![]() |