![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#362 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#363 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mijn opmerking betreft niet wat de Kerk in relatie tot de wet hoort te doen, maar wel hoe de staat zich naar mijn mening niet hoort te bemoeien met de interne orde van de Kerk. Godsdienstvrijheid, weet u wel.
|
|
|
|
|
|
#364 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#365 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
* Godsdienstvrijheid houdt niet in dat wie of wat dan ook vrijgesteld is van de verplichting om zich aan de bestaande wetgeving te houden. * De wetgeving wordt gemaakt voor gans de maatschappij. * De staat "bemoeit" zich slechts in die mate met de interne regels van de "Kerk", zoals overigens met eender welke onderlinge regels/reglementen/overeenkomsten van personen of verenigingen, dat deze interne regels niet strijdig mogen zijn met de wetgeving. * Er is geen enkele reden waarom "de staat" cq. de wetgever een uitzondering zou maken voor welkdanige vereniging of voor al dan niet godsdienstige groeperingen. Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2012 om 01:51. |
|
|
|
|
|
|
#366 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#367 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En wilt _ dat is een discussie op zich _ men dat verbod ervan _tenzij je eerst voor de burgerij 'huwt' _ standhouden dan kan dat ook hé met die nieuwe naam |
|
|
|
|
|
|
#368 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
* Enkel het wettig huwelijk is juridisch relevant. * Dat belet niet dat gelovigen een onderlinge overeenkomst (genre Kerkelijk huwelijk) mogen sluiten conform hun godsdienstige regels, maar dat kan en mag enkel als dit niet strijdig is met de vigerende wetgeving. * De wetgeving evolueert. De huidige wetgeving is niet meer dezelfde als ten tijde van Napoleon of van daarvoor. * Het vormsel of doopsel zijn louter godsdienstige zaken. Die handelingen zijn niet strijdig met de wet, maar hebben er als dusdanig niets mee te maken. * U maakt andermaal een amalgaam van de wetgeving en louter godsdienstige zaken. Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2012 om 02:02. |
|
|
|
|
|
|
#369 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#370 |
|
Minister-President
|
Godsdienstvrijheid houdt niet in dat wie of wat dan ook vrijgesteld is van de verplichting om zich aan de bestaande wetgeving te houden.
|
|
|
|
|
|
#371 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
( ps. dat geldt niet enkel voor het kerkelijk huwelijk hoor maar voor elk religieus soort huwelijk of ceremonie dat daarmee gelijk gesteld kan worden ) Die verplichting vloeit voort uit Franse wetgeving begin 19de eeuw. Het was in feite een statement aan de idee om de kerk ondergeschikt te maken. |
|
|
|
|
|
|
#372 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
U snapt dus echt niet waarover ik schrijf, nietwaar?! De vraag is helemaal niet of we de bestaande wetgeving moeten negeren of doelbewust overtreden, maar wel plaats ik vraagtekens bij de rechtmatigheid alsook bij het nut van de huidige verplichtingen die de overheid de gelovigen oplegt sedert de tijd van Napoleon.
|
|
|
|
|
|
#373 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De interne regels van welkdanige vereniging of groepering zijn ondergeschikt aan de wet, dus om het u zo mogelijk nog duidelijker te zeggen : de interne regels van “de Kerk” zijn ONDERGESCHIKT aan de wet. De wet geldt voor iedereen, en dient zich niet te schikken naar de regels van welkdanige godsdienstige groepering. Het zijn de gelovigen en hun groeperingen die zich dienen te schikken naar de wet. Ik snap maar al te goed dat u liever om die realiteit zou heenfietsen... Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2012 om 02:13. |
|
|
|
|
|
|
#374 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Immers, de gelijkheid moet er voor iedereen zijn. Wie geen burgerlijk huwelijk wil aangaan, moet daartoe de vrijheid hebben. Niet alleen niet-gelovigen of wie geen religieuze ceremonie wil, maar ook gelovigen die wel een godsdienstige bevestiging van hun eenheid als man en vrouw wensen. Nu is dat niet het geval. Merk trouwens op dat men in dit land de religies ook niet gelijk worden behandeld. Wie naar hindoeïstisch gebruik bijvoorbeeld wil huwen, hoeft niet eerst bij de gemeente langs te gaan. Wie katholiek, protestants of orthodox wil huwen, wel. Er is dus een dubbele ongelijkheid. |
|
|
|
|
|
|
#375 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Praha heeft het trouwens wel begrepen. U schijnbaar nog steeds niet. |
|
|
|
|
|
|
#376 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
U blijkt "de Kerk" op gelijke voet te plaatsen met de "overheid", zoals u het omschrijft. Dat is uiteraard niet zo. Laatst gewijzigd door Gwylan : 29 november 2012 om 02:19. |
|
|
|
|
|
|
#377 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Misschien ook een derde naam in het leven roepen voor huwelijken tussen blanke en zuiderse typen ? Citaat:
Citaat:
Dat we je voortaan met mijnheer Gwylan moeten aanspreken of dat we maar best een nieuw woord verzinnen als aanspreektitel voor beide seksen ? |
|||
|
|
|
|
|
#378 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat u het niet echt begrijpt, valt af te leiden uit de foutieve manier waarop u de probleemstelling schetst. Dit gaat immers niet over een dualiteit naar regelgeving tussen Kerk en Staat, maar juist het ontbreken ervan. De regels van de Kerk hebben immers niets van doen met de seculiere wetgeving en omgekeerd. De regels m.b.t. het priesterschap, het doopsel en vormsel, het kerkelijk huwelijk, enzovoort zijn interne zaken van de Kerk waar de overheid geen uitstaans mee heeft. De overheid heeft zich bijgevolg niet te plaatsen op dat vlak en kan daarom ook niet voorschrijven aan welke seculiere voorwaarden er moet vervuld worden om een bepaalde kerkelijke ceremonie te ondergaan.
|
|
|
|
|
|
#379 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#380 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
* Ik heb het in dat "naamverschil"-verband louter over een huwelijksovereenkomst tussen mensen van hetzelfde geslacht. Over rassen heb ik het niet : dat laat ik voor uw rekening. * De rest van uw argumenten, bijvoorbeeld inzake het mij moeten aanspreken met "mijnheer", is mij volstrekt onduidelijk. |
|
|
|
|