Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2024, 15:28   #361
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Stop toch met die hoax... Alsof je iemand zou KUNNEN beïnvloeden & overtuigen om er maar een eind aan te maken...
... om er pijnloos een eind aan te laten maken door iemand anders. Waarom zou dat niet lukken ? Reclame en propaganda doet ons wel meer geloven en/of doen. In sommige culturen is/was het de gewoonte dat oude mensen zich verhonger(d)en, een berg op wandel(d)en, zich ergens instort(t)en of zich in de natuur verwijder(d)en.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 15:32   #362
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig is er onder politici wel nog ruimte om hierover in debat te gaan. De conservatieve forum achterban kan dat blijkbaar niet verdragen en gaat dan maar in trololo modus.

Nu, ondanks het positieve punt dat de grote baas van CM hierover een debat wil aantrekken is de krampachtige reactie van de vroegere CD&V voorzitter (een klassieke katholiek, had zelfs een tante nonneke in de familie...) en de huidige voorzitter ZO scherp, dat er weinig kans is dat die dat niet gaan blokkeren.

Verder dan actualiteitsvragen in het parlement zie ik het nu niet geraken, we zijn te dicht bij de verkiezingen en CD&V weet dat ze het in de regering kunnen blokkeren. (initiatieven in ethische dossiers vergen ook hun akkoord)

Dit is wel iets om zeker mee te nemen in de volgende federale regeringonderhandeling.
De enige die in trololo modus gaat ben jij. Alles om het debat niet te moeten voeren en het jezelf makkelijk te maken door alles in het hokje conservatief/liberaal te stoppen. Als je dan geconfronteerd wordt met je eigen conservatieve houding begin je maar wat in het rond te schoppen en schelden. Elke keer opnieuw.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 15:33   #363
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stop toch met die hoax... Alsof je iemand zou KUNNEN beïnvloeden & overtuigen om er maar een eind aan te maken...
Natuurlijk kan dat. Er zijn zelfs al mensen veroordeeld omdat ze mensen hebben kunnen overtuigen om zelfmoord te plegen. Pas op, ik heb daar eigenlijk helemaal geen problemen mee, maar justitie klaarblijkelijk wel.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 15:46   #364
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Integendeel, het is onethisch om de kosten baten analyse onder de mat te schuiven. De prijs van een levensjaar bestaat nu eenmaal en je moet je afvragen of bepaalde levensjaren nog wel nut hebben. En dan hebben we het uiteraard niet alleen over ouderen, maar ook over mensen in quasi vegetatieve toestand enzovoorts. Moeten we blijven geld pompen in dergelijke levensjaren?
En met die logica stuurde Hitler zwaar zieken en gehandicapten naar de gaskamers.
Eerst mensen aansporen om toch maar te werken tot hun 67e, om dan 13 jaar later te zeggen dat ze nutteloos zijn, en er maar beter niet meer in geïnvesteerd wordt.
Dan moet je ook niet verwonderd zijn als mensen van 55+ niet al te hard meer willen werken.

Citaat:
We hebben op die manier immers vanaf 2020 miljarden en miljarden gesmeten naar matig kwalitatieve levensjaren waardoor je jeugdige jaren opgeofferd hebt. Dat was pas onethisch.
Waarover gaat dit dan?
Oud 9 april 2024, 15:48   #365
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dat is evident. Dat een hoop conservatieven nu dit verhaal zitten te framen alsof men VOOR iemand zou willen beslissingen nemen is van de pot gerukt. Het gaat erover dat iemand VOOR ZICHZELF het recht moet hebben om keuzes te maken.
Ja, ze mogen zelf beslissen, maar we gaan ze wel eerst heel de tijd inpeperen dat ze alleen maar geld kosten, kwestie van genoeg sociale druk te creëren dat ze er uit zichzelf om komen vragen.
Stel je voor dat ze dat met andere groepen ook zouden doen, het kot zou te klein zijn.

Ik zeg het nog eens: had dit in 1942 gezegd geweest, het zou vandaag nog iedere dag herhaald worden als schandalige nazipraktijken.
Oud 9 april 2024, 15:49   #366
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ahzo?
Er zijn nochtans regelmatig mensen die uit het leven stappen omwille van pesterijen.
Stop met alles dat niet in uw kraam past een hoax te noemen.
Oud 9 april 2024, 15:53   #367
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Na wat omvolkingsverhalen, kostprijs van zorg-verhalen, pensioenvraagstuk, stadscriminaliteit, eugenetica-verhalen inclusief Soylent Green, suggesties dat de familie de bomma wil overtuigen om dood te gaan omdat ze te veel kost, nu nog een scheut Wappie gezwam erbij...
Toch vreemd dat iedereen het zo "verkeerd" begrepen heeft.
En ja, lockdowns hebben inderdaad plaatsgevonden.
Een hoax betekent niet alle ongemakkelijke waarheden die je graag verdringt.

Citaat:
Terwijl het nochtans zo simpel is : mag een burger ZELF beslissen wanneer het voor hem 'over' is ?...
En zeg je dat ook als een 30 jarige uit het leven stapt?
Is dat dan ook zijn zelfbeschikkingsrecht?
Of levert die ietsje teveel op aan de economie?

En voor de rest, wat u zever noemt is wat door iedereen zo begrepen werd, door Patrick Loobuyck (filosoof) en anderen.
Allemaal dommekloten blijkbaar, omdat ze uw hoax niet willen bevestigen.
Oud 9 april 2024, 15:59   #368
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
2

Dit is een werkelijke problematiek die niet per se partijpolitiek is, maar wel bij wet moet geregeld worden. Triest dat het op dit forum zo verkloot wordt door vanalles dat er niets mee te make heeft. Mijn illusie dat een echt debat hier mogelijk is, is nog wat kleiner geworden.
Toch raar dat al die mensen het 'verkeerd' begrijpen.

https://www.demorgen.be/meningen/deb...vers~bbf941c4/
Oud 9 april 2024, 16:00   #369
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
O, maar dan zou je beter naar Pandaatje kijken natuurlijk. Het is Pandaatje die het debat wenst te verengen naar een partijpolitiek spelletje tussen "liberalen" en "conservatieven". Wel dan lijkt het mij vrij opportuun om Pandaatje op zijn eigen hypocrisie betreffende liberaliteit te wijzen.
Inderdaad, of het nu op abortus of euthanasie is, als hij er maar op kan kapitaliseren.
Zum kotzen...
Oud 9 april 2024, 16:03   #370
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
De enige die in trololo modus gaat ben jij. Alles om het debat niet te moeten voeren en het jezelf makkelijk te maken door alles in het hokje conservatief/liberaal te stoppen. Als je dan geconfronteerd wordt met je eigen conservatieve houding begin je maar wat in het rond te schoppen en schelden. Elke keer opnieuw.
Het is inderdaad zielig.
Bij gebrek aan positieve verwezenlijkingen moet hij altijd weer er een ouderwets gelovigen/conservatieven tegenover liberalen/vrijzinnigen van maken.
En opnieuw past de Gemuilkorfde niet in zijn debiele, ouderwetse hokjesdenken.
Ik ben niet gelovig, en juist daarom ga ik niet zomaar mee in die simplistische verhaaltjes van "je moet modern zijn, dus moet je papegaaien wat ik zeg".
Oud 9 april 2024, 16:04   #371
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Alleen als je geen immigratie zou hebben.
Nuttige immigratie. Maar die is wel heel zeldzaam.
Een hoop binnendobberaars en eurocraten zijn geen aanwinst voor de economie, die de vergrijzing zou moeten betalen.
Oud 9 april 2024, 16:52   #372
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door epicurist_dirk Bekijk bericht
Inderdaad!!!

Ik heb jaren met een brief / envelop op zak gelopen met de verontschuldiging voor mijn zelfmoord. Met ook toen 1000 Bf check er bij om de vuile boel op te kuisen.

Dit hield mij sterk, sterk om verder te vechten tegen het onmogelijk!!!

De beslissing vast gelegd te hebben voor mijzelf Hoe en wanneer dat ik er zou uitstappen!! = als ik zelf de pijnen niet meer aankon.

is Volgens mij de enige rede dat ik hier nu nog kan schrijven, ik die verschrikkelijke jaren heb overwonnen. Door de wetenschap genoeg is genoeg oplossing

Dit zonder ook maar enige hulp verkregen te hebben 40 jaar lang!!!

Waardoor ik van mening ben dat iemand inderdaad zelf moet kunnen beslissen wanneer het is genoeg geweest !!!

Ter verduidelijking:
Anno 1983 bestond euthanasie niet zoals nu ! Als prehistorie kankerbehandeling kreeg ik in december 1983 net zoals Hoskins behandeling wijze toen 5000-RAD resectie radiotherapie bestralingen op hooft – nekgebied om te verschrompelen door verbranding, om kankercellen te doden.

Met als resultaat verbranding hersenstam en hypofyse wat 20 jaar “quarantaine” als gevolg had door vreselijke pijnen zoals bij MS en onbeheerste spastische spier krampen. Nadien 10 jaar vechten om uit dat isolement te geraken. Nu 10 jaar aan de volgende stap bezig van de 40 jarige strijd.

Waarbij ik nu dagelijks met de elektrisch fiets 10KM heen en na eten en uren her-sterkenen 10 Km terug als revalidatie fiets oefening omdat terug onmiddellijk te gaan slapen. ( dit schrijf ik dus van in het restaurant van Van Der Valk waar ik dagelijks 365 dagen enkele uren aanwezig ben = mijn leven nu)

Dit terwijl ik NOOIT ook maar enige hulp of verzorging gekregen !! Totaal onmenselijk onbegrip, Omdat de CM mutualiteit stelde dat ik MOEST DOOD ZIJN. Rechtsprocedure die ik dan ook nog moest voeren tegen CM duurde van tot 1997 = Geen statuut daardoor, waardoor niets of niemand hielp of mij bijstond op deze wereld!!! Terwijl het RIZIF sinds 1983 mij erkende als +66 invalide!!! Ondanks uitspraak dat de CM mij als i+ 66% invalide moest erkennen is er nooit hulp of verzorging gekomen.

Financieel is omdat ik de pensioen leeftijd bereikt heb nu in orde.

Dus ja ik stel dat mensen zelf moeten kunnen beslissen wanneer het voor hen zelf genoeg is geweest. Die fabel / geloof en andere machtswellustelingen CM getrouwen enz. zouden zich er niet mogen mee bemoeien, met het “voltooid leven”!
Chapeau Dirk !
"Toevallig" bespreekt het Franse parlement morgen de reorganisatie en uitbreiding v.d. palliatieve zorgen !
Ik heb hier nog geen enkele politieker horen spreken over palliatieve zorgen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 16:59   #373
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ook professor Patrick Loobuyck schrijft : "Debat over vergrijzingskosten in verband brengen met euthanasie bij voltooid leven, is gevaarlijk en pervers."

Maar we hebben het weer allemaal verkeerd begrepen, zeker...
"Men" zou beter serieus spreken over palliatieve zorgen !
Oud 9 april 2024, 17:03   #374
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Inderdaad, daar komt heel veel bij kijken weet ik van het kameraad die euthanasie liet doen. Met een simpel briefje van de huisdokter kan je hoogstens wat medicatie krijgen.
Euthanasie is een ERNSTIGE ZAAK.
Je moet lang vooraf allerlei administratie in orde brengen en die THUIS bewaren voor je nakomelingen of familieleden.
Oud 9 april 2024, 17:10   #375
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
... om er pijnloos een eind aan te laten maken door iemand anders. Waarom zou dat niet lukken ? Reclame en propaganda doet ons wel meer geloven en/of doen. In sommige culturen is/was het de gewoonte dat oude mensen zich verhonger(d)en, een berg op wandel(d)en, zich ergens instort(t)en of zich in de natuur verwijder(d)en.
Juist !
Bij de eskimo's in N. Canada laat een oudje dikwijls, uit vrije keuze, zichzelf doodvriezen buiten de iglo.
Dit weet ik uit 1ste hand.
Oud 9 april 2024, 17:13   #376
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ja, ze mogen zelf beslissen, maar we gaan ze wel eerst heel de tijd inpeperen dat ze alleen maar geld kosten, kwestie van genoeg sociale druk te creëren dat ze er uit zichzelf om komen vragen.
Stel je voor dat ze dat met andere groepen ook zouden doen, het kot zou te klein zijn.

Ik zeg het nog eens: had dit in 1942 gezegd geweest, het zou vandaag nog iedere dag herhaald worden als schandalige nazipraktijken.
Een dikke 2 !!!
Oud 9 april 2024, 17:14   #377
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Euthanasie is een ERNSTIGE ZAAK.
Je moet lang vooraf allerlei administratie in orde brengen en die THUIS bewaren voor je nakomelingen of familieleden.
Euthanasie is een kwestie van goeie voorbereiding.

En indien je, en vooral je nabestaanden, geen bureaupilotenvoer wil worden, moet het een ongeval lijken.
Oud 9 april 2024, 17:46   #378
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Wat hebben dergelijke anekdotes over Verweggistan of je gefabuleer over reclame & propaganda eigenlijk te maken met een vraag naar :

-het maatschappelijk & bijgevolg politiek debat opstarten
-over een beleid
-een erkenning dat de huidige toestand eigenlijk eentje is van wegmoffelen in plaats van het probleem te willen oplossen
-de burger het recht te geven om daar de beslissende stem in te hebben, en niet te botsen met een wetgeving die dat onmogelijk maakt

De dood maakt deel uit van de levenscyclus.
Mensen die aan de Terminus komen zijn geen homogene groep. Sommigen vechten voor elke dag extra, overwinnen bergen om nog wat rek erop te zetten. Anderen zijn meer gelaten. Sommigen hebben het geluk van op hoge leeftijd nog kwiek en gezond te zijn, zeker niet iedereen. En elk van die mensen ervaart dat anders en heeft toch recht van spreken ? Ik zou zelfs zeggen : heeft als enige recht op spreken. En elk waardeoordeel daarover door derden (familie of niet, maakt niet uit) is irrelevant.
Daarom vind ik het reeds aangehaalde voorbeeld van Lutgard Simoens zo treffend : daar ging het niet over ondraaglijk lijden, maar gewoon de doordachte vaststelling van die vrouw dat haar leven voldragen was. En dan komt de vraag of dat kan. En de vaststelling dat de wetgeving (zoals zovele ethische dossiers in België...) op zijn minst onvolmaakt is te noemen.

De hoax die enkelen hier lijken te willen neerzetten is dat de familie daar een soort slechte rol in gaat spelen, en de meest extremen zelfs dat 'de overheid' de oudjes richting massale quasi-gedwongen euthanasering zou willen duwen. Dat is bullshit tot in het kwadraat. Men fabuleert hier een verhaal, en gaat dan doen alsof dat IRL ook maar enige grondslag heeft... En dan verwachten ze nog dat je dat ernstig neemt en 'gaat argumenteren'...
Een pseudo-debat voeren in Tucker Carlson stijl over gefabuleerde intenties die in realiteit zelfs niet bestaan is futiel.

Het draait rond één zaak : mag de burger zelf beslissen aub ?

Voor mij is het antwoord ondubbelzinnig : JA.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 april 2024 om 17:59.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:53   #379
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

En dan nog wat anarchopraat ertussen van mannen die dat allemaal niet nodig vinden aangezien ze een Lüger hebben liggen of de weg weten om aan de juiste pillen te geraken. Want iets rationeel en menseljk regelen: dat gaan we niet doen.

Maar we zijn een zinnig forum
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 17:54   #380
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Euthanasie is een kwestie van goeie voorbereiding.

En indien je, en vooral je nabestaanden, geen bureaupilotenvoer wil worden, moet het een ongeval lijken.

...en dat is omdat onze bestaande wetgeving zeeeer onvolmaakt is...

In een maatschappij die op volwassen manier kijkt naar het leven en de rechten van haar burgers zet men die laatsten niet voor zulke dilemma's.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 9 april 2024 om 18:01.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be