Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2013, 22:04   #361
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Persoonlijk wil ik al enige tijd een Tridentijnse mis bijwonen, maar het komt er niet van wegens te vroeg en te ver (een kwestie van vervoer).
Er zijn er in Gent, Brugge en Antwerpen alleszins.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 22:05   #362
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door g_z Bekijk bericht
Elk zuiver religieus voorschrift is een vorm van onderdrukking.

Hoe komt u bij deze stelling?
Dat is niet zo moeilijk. Een religieus voorschrift veronderstelt dat de mens onder het gezag van een opperwezen staat. Dat is een vorm van tirannie. Evenzo impliceert het woord godsdienst dat de mens de dienaar is van god. Daarbij komt nog dat bepaalde mensen beweren door god te zijn aangesteld om aan anderen deze voorschriften te onderwijzen en er op toe te zien dat zij zich aan die voorschriften houden, of zij dat nu leuk vinden of niet.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 22:07   #363
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Er zijn er in Gent, Brugge en Antwerpen alleszins.
Ja, dat is allemaal redelijk ver, ik woon in Limburg. Hier is er ook ergens één volgens het internet, ben nu even de naam kwijt van het dorp, maar dat is nog een 30 km, zaterdagochtend om 7u30 ofzo. Zonder auto nogal moeilijk.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 18 november 2013 om 22:08.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 22:08   #364
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ja, dat is allemaal redelijk ver, ik woon in Limburg. Hier is er ook ergens één, ben nu even de naam kwijt van het dorp, maar dat is nog een 30 km, zaterdagochtend om 7u30 ofzo.
Dat is inderdaad ver. Langs die kanten weet ik geen zijn.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 22:20   #365
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De koran is van hetzelfde gehalte als de bijbel. De teksten spreken zich voortdurend tegen. En iedereen kan eruit pikken wat hem of haar van pas komt.
Neen, hoor. Bijbel en koran zijn fundamenteel anders. De bijbel is vooreerst een verzameling van een aantal heel uiteenlopende boeken. Daarnaast vormt de bijbel een neerslag van het historisch handelen van God en Zijn volk, een neerslag die tot stand kwam door "synergie" van Gods inspiratie en de mens. Allemaal zaken die geen enkele getrouwe moslim zal zeggen over de koran.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 22:23   #366
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Bijbel en koran zijn fundamenteel anders. De bijbel is vooreerst een verzameling van een aantal heel uiteenlopende boeken. Daarnaast vormt de bijbel een neerslag van het historisch handelen van God en Zijn volk, een neerslag die tot stand kwam door "synergie" van Gods inspiratie en de mens. Allemaal zaken die geen enkele getrouwe moslim zal zeggen over de koran.
Historisch? Meer en meer begint men te twijfelen (op basis van de archeologie) wat er nu historisch is van al datgene wat in het Oude Testament wordt uit de doeken gedaan.

En over het Nieuwe Testament hebben we het al genoeg over gehad. Wat er nu als historisch moet worden beschouwd in de evangelies, is maar zeer de vraag.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 22:45   #367
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Historisch? Meer en meer begint men te twijfelen (op basis van de archeologie) wat er nu historisch is van al datgene wat in het Oude Testament wordt uit de doeken gedaan.

En over het Nieuwe Testament hebben we het al genoeg over gehad. Wat er nu als historisch moet worden beschouwd in de evangelies, is maar zeer de vraag.
Een kleine correctie. Het ging niet over het historische gehalte van de bijbel maar over historisch handelen van god. Bij historisch handelen van god denk ik aan zoiets als de zondvloed, de tien plagen van Mozes, de bevrijding van Israël uit Egypte, de verovering van Jericho, de zon en maan die een volle dag moesten stilstaan van Jozua (is destijds gecontroleerd op de kerkklok). Jan van den Berghe denkt misschien aan iets anders?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 23:29   #368
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Bijbel en koran zijn fundamenteel anders. De bijbel is vooreerst een verzameling van een aantal heel uiteenlopende boeken. Daarnaast vormt de bijbel een neerslag van het historisch handelen van God en Zijn volk, een neerslag die tot stand kwam door "synergie" van Gods inspiratie en de mens.
O, noem zo eens iets historisch uit de Bijbel .
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2013, 23:32   #369
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Een kleine correctie. Het ging niet over het historische gehalte van de bijbel maar over historisch handelen van god. Bij historisch handelen van god denk ik aan zoiets als de zondvloed, de tien plagen van Mozes, de bevrijding van Israël uit Egypte, de verovering van Jericho, de zon en maan die een volle dag moesten stilstaan van Jozua (is destijds gecontroleerd op de kerkklok). Jan van den Berghe denkt misschien aan iets anders?
Dat zijn mooie voorbeelden van historisch feiten.
Oud 19 november 2013, 11:04   #370
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Toevallig overgelezen ( vrede zij met u ) Kallikles ? ( #330 )
Nee, hoor. Ik was het met die post over Paulus eens. Daar begint inderdaad de vervalsing, die van een rebelse doctrine - zie het boek "Zealot" - een leer in dienst van de Romeinse reactie zal maken. Ik was het ook eens met je andere post waarin je stelde dat de Bijbel - ik zou preciseren: de Torah, de Psalmen van David en het Evangelie - en de Koran dezelfde oorsprong hadden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2013, 11:42   #371
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O, noem zo eens iets historisch uit de Bijbel .
Er zijn zelfs onderzoekers die (serieuze argumenten bij de hand) beweren dat Koning David een mythe is.
Oud 19 november 2013, 11:47   #372
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Nee, hoor. Ik was het met die post over Paulus eens. Daar begint inderdaad de vervalsing, die van een rebelse doctrine - zie het boek "Zealot" - een leer in dienst van de Romeinse reactie zal maken. Ik was het ook eens met je andere post waarin je stelde dat de Bijbel - ik zou preciseren: de Torah, de Psalmen van David en het Evangelie - en de Koran dezelfde oorsprong hadden.
Goede poging om erom heen te fietsen.
Mijn punt was toch duidelijk: Jezus was een fundamentaliste orthodoxde jood die helemaal geen nieuwe update gedaan heeft van het judaïsme, integendeel, hij riep de ' afvallige ' joden op om opnieuw de voorschriften van de Torah te volgen. Paulus heeft niks vervalst ! Hij heeft enkel een joods-gnostische school gesticht zoals er toen vele waren. Paulus was een gehelleniseerde jood. Een 'afvallige ' van het judaïsme en vond het niet meer nodig om de Torah nog strikt te volgen. Het is pas later dat men daar een dogmatische religie van gemaakt heeft. Het zijn deze ( Paulus ) gnostici die de inspiratiebron geweest zijn voor de Islam. Toch maar eens beter informeren hoor. Ik heb je twee boeken aangereikt die zeker het lezen waard zijn.
Oud 19 november 2013, 11:53   #373
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Er zijn zelfs onderzoekers die (serieuze argumenten bij de hand) beweren dat Koning David een mythe is.
Ik denk niet dat koning David louter een mythe is. Artefacten spreken dit ook tegen. Echter is deze figuur van stamhoofd/warlord in de Torah opgeblazen tot mythische proportie en heeft nooit zulk een rijk bezeten zoals in de Torah beschreven.
Oud 19 november 2013, 11:55   #374
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja, nu niet proberen van gedacht te veranderen. Je hebt hierboven heel duidelijk de islamitische versie verdedigd. Nu stel je dat met horror vast en probeer je een ander verhaal te vertellen. Die mestkevers zullen het nooit leren...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 19 november 2013, 12:26   #375
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ja, nu niet proberen van gedacht te veranderen. Je hebt hierboven heel duidelijk de islamitische versie verdedigd. Nu stel je dat met horror vast en probeer je een ander verhaal te vertellen. Die mestkevers zullen het nooit leren...
Ik ben helemaal niet van gedacht verandert ! Toon me dat maar eens !
Het is net jij die hier op een slinkse wijze jou fabeltje ( vrede zij met hem ) probeert te slijten. Goede poging, maar pakt niet met mij hoor
Oud 19 november 2013, 13:37   #376
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat koning David louter een mythe is. Artefacten spreken dit ook tegen. Echter is deze figuur van stamhoofd/warlord in de Torah opgeblazen tot mythische proportie en heeft nooit zulk een rijk bezeten zoals in de Torah beschreven.
Ik zal uw Wiki nu eens vlug gebruiken.

Historiciteit.
Archeologische bewijzen voor koning David en zijn wereld zijn er nauwelijks; in feite is er over de periode tussen de zestiende en de achtste eeuw v.Chr., ondanks vele opgravingen en onderzoekingen, maar heel weinig gevonden. De bevolking van de landstreek Judea bestond waarschijnlijk slechts uit enkele duizenden nomadische herders. Steden zijn niet gevonden, wel een twintigtal dorpen. Of er in de tijd van David (dat zou dus de tiende eeuw zijn) een staat in Palestina bestond is omstreden; er zijn zelfs geen potscherven uit deze tijd bekend. Wel bestaan er inscripties uit ongeveer 850 v.Chr. (Tel Dan-stele, Mesa-stele) waarop het heersershuis van Israël als 'Huis van David' omschreven wordt - maar ook deze interpretaties worden aangevochten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2013 om 13:45.
Oud 19 november 2013, 13:49   #377
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zal uw Wiki nu eens vlug gebruiken.

Historiciteit.
Archeologische bewijzen voor koning David en zijn wereld zijn er nauwelijks; in feite is er over de periode tussen de zestiende en de achtste eeuw v.Chr., ondanks vele opgravingen en onderzoekingen, maar heel weinig gevonden. De bevolking van de landstreek Judea bestond waarschijnlijk slechts uit enkele duizenden nomadische herders. Steden zijn niet gevonden, wel een twintigtal dorpen. Of er in de tijd van David (dat zou dus de tiende eeuw zijn) een staat in Palestina bestond is omstreden; er zijn zelfs geen potscherven uit deze tijd bekend. Wel bestaan er inscripties uit ongeveer 850 v.Chr. (Tel Dan-stele, Mesa-stele) waarop het heersershuis van Israël als 'Huis van David' omschreven wordt - maar ook deze interpretaties worden aangevochten.

Zoals je al zult gemerkt hebben ben ik steeds voorzichtig met beweringen waar men nog geen uitsluitsel over heeft, m.a.w. het is best mogelijk dat er een stamhoofd/warlord bestaan heeft onder die naam. Een link die al jaren in mijn bladwijzer zit, zegt hierover het volgende:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient...ing-david.html

En heb je het boek " De bijbel als mythe " van Finkelstein & Silberman al gelezen ? Deze geven verslag van de huidige stand van zaken i.v.m. de archeologie in Israël.

Laatst gewijzigd door Aton : 19 november 2013 om 13:52.
Oud 19 november 2013, 15:42   #378
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals je al zult gemerkt hebben ben ik steeds voorzichtig met beweringen waar men nog geen uitsluitsel over heeft, m.a.w. het is best mogelijk dat er een stamhoofd/warlord bestaan heeft onder die naam. Een link die al jaren in mijn bladwijzer zit, zegt hierover het volgende:
http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient...ing-david.html

En heb je het boek " De bijbel als mythe " van Finkelstein & Silberman al gelezen ? Deze geven verslag van de huidige stand van zaken i.v.m. de archeologie in Israël.
Ik zeg gewoon dat er wetenschappers zijn die met degelijke argumenten in de hand opperen dat zo iemand als David nooit heeft bestaan. En zij zeggen dat omdat er nergens archeologische aanduidingen te vinden zijn dat hij heeft bestaan. Dat de bevolking in die tijd bestond uit nomaden, dat er geen steden waren, enkel (vermoedelijk kleine) nederzettingen. Dat er dus geen sprake kan zijn van een David zoals die ons wordt gepresenteerd in het O.T. . Eigenlijk komt het neer, dat wat in het O.T. staat, nadien verzonnen, fictieve verhalen zijn. Zelfs het bestaan van een 'David als persoon' is absoluut niet zeker.

En als dat laatste zo is, dan heeft heel de 'messiaanse gedachte en de zogenaamde afstamming van David' een behoorlijk probleem.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 november 2013 om 15:48.
Oud 19 november 2013, 16:08   #379
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon dat er wetenschappers zijn die met degelijke argumenten in de hand opperen dat zo iemand als David nooit heeft bestaan. En zij zeggen dat omdat er nergens archeologische aanduidingen te vinden zijn dat hij heeft bestaan. Dat de bevolking in die tijd bestond uit nomaden, dat er geen steden waren, enkel (vermoedelijk kleine) nederzettingen. Dat er dus geen sprake kan zijn van een David zoals die ons wordt gepresenteerd in het O.T. . Eigenlijk komt het neer, dat wat in het O.T. staat, nadien verzonnen, fictieve verhalen zijn. Zelfs het bestaan van een 'David als persoon' is absoluut niet zeker.
Dat is ook wat Finkelstein & Silberman schrijven.
http://phys.org/news/2013-07-king-da...aeli-team.html
Zoals ik al zei probeert men alsnog van een muis een olifant te maken.

Citaat:
En als dat laatste zo is, dan heeft heel de 'messiaanse gedachte en de zogenaamde afstamming van David' een behoorlijk probleem.
Tja, zo hebben we nog regelmatig claims op de stamboom van de Romanov's. Kwestie dit verkocht te krijgen. En twee auteurs van de evangelies zijn er toch ook ingetrapt.
Oud 19 november 2013, 16:11   #380
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat is overigens een interessante gedachte. Wat wordt er van profeten als ze als symbolische en niet als historische figuren moeten gedacht worden?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be