![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
U vind het een rijkdom, ik vind het maar ballast. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weer een joekel van een denkfout. Pajoske heeft niet gesteld dat al die allochtonen Limburgs praten, waardoor een voordeel zouden hebben om bijvoorbeeld Duits te leren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Pajoske schreef: Het is wetenschappelijk bewezen dat meertaligheid op jonge leeftijd er toe bijdraagt dat je op latere leeftijd veel gemakkelijker andere talen leert. Waarom bewijzen allochtonen ook in Limburg dan het tegendeel, dat meertaligheid op jonge leeftijd niet bijdraagt dat je makkelijker andere talen leert gezien hun taalachterstand en problemen met een taal waarmee ze vanaf de kleuterklas mee in contact komen. Laatst gewijzigd door dpg : 26 september 2014 om 06:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals het evenmin voldoende is over een stel goed functionerende hersenen te beschikken, als de wil om die te gebruiken ontbreekt? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Blz. 3 ziet ge een kaart met een duidelijke aanduiding van gemeenten en steden met een probleem van taalachterstand. Het is opvallend dat het probleem in Limburg toch de provincie met een aparte streektaal die nog door meer dan de helft van de inwoners dagelijks gebruikt wordt relatief weinig problemen heeft. Terwijl in stedelijke omgevingen in Antwerpen en Brussel, en zelfs de kuststreek de problemen groter zijn. Als ge u afvraagt hoe dat komt, heb ik enkele ideeën. Belangrijk is het contact van kinderen met andere talen vóór de leeftijd van 6/7 jaar. -Veel allochtone ouders houden hun kinderen thuis tot het moment van leerplicht. Als zij met geen enkele andere dan de eigen (niet-Nederlands) thuistaal in contact komen hebben zij natuurlijke een taalachterstand die moeilijk weg te werken is. -In stedelijke omgevingen leven allochtonen meer in wijken die bevolkt worden met allochtonen van dezelfde origine. Kinderen horen daar bijna uitsluitend hun vreemde moedertaal. Zij zijn ééntalig als ze naar de lagere school gaan. -Het probleem van taalachterstand op de werkvloer is dikwijls een gevolg van immigratie op volwassen leeftijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die kaart geeft alleen een percentage weer van werklozen met taalachterstand, er zijn er ook nog die ondanks deze taalachterstand aan het werk zijn bij de Ford toelevering bevoorbeeld en niet opgenomen zijn in deze statistiek en kaart. Dat relatief weinig problemen mag je dus gerust tussen aanhalingstekens zetten. Laatst gewijzigd door dpg : 26 september 2014 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoals musea geen rijkdom zijn maar (in financieel opzicht) alleen maar ballast...
Ook geld uitgeven ter bescherming van bedreigde diersoorten is in uw utilitaristisch denken ballast.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2014 om 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk is dat ook een taal, want je hoort geen punten of strepen maar geluiden die woorden en zinnen vormen. Een dialect spreken hoort ook in dat rijtje van exotische vrijetijdsbesteding thuis, of je het nu leuk vind of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ha, dialecten. Ze zijn de kruiden in de taalsoep. En je leert ze van kindsbeen af vanzelf. Zelf praat ik (allicht met een licht accent) het dialect van mijn moeder zaliger, van mijn vader en van mijn woonplaats. Bovendien vang ik links en rechts met veel genoegen elementen van mij vreemde dialecten op, ze verrijken mijn eigen taal. En dat alles vormde nooit een hindernis voor behoorlijk gebruik van het algemeen Nederlands. Schakelen tussen al deze vormen van onze taal gaat als vanzelf. Gewoon een kwestie van willen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
en bij dialect is dat uiteraard heel anders. Ik vind uw vergelijking mankeren.
![]() |
![]() |
#373 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Banneling
|
![]() Als NIET-dialectspreker haal ik mijn schouders op voor zoveel dedain en hoogmoed als ik dialect sprekers bezig hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ameland los van Friesland.
West-Ameland los van Ameland.
![]() |
#379 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Mijn ouders deden dus aan vrijetijdsbesteding toen ze mij opvoedden.... Citaat:
![]() ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 september 2014 om 14:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Talen zijn voor mij zoals gereedschap. En ik investeer alleen tijd en moeite in bruikbaar gereedschap, dialecten horen daar niet bij. |
|
![]() |
![]() |