Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2014, 13:19   #361
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Raar dat u dit aanhaalt als illustratie voor het onnut van dialect. Het probleem ligt niet bij de Vlaming die naast AN ook dialect spreekt, maar wel bij allochtonen en hun bereidheid een taal te leren.
Volgens pajoske is het aanleren van een vreemde moedertaal of dialect nuttig om daarna makkelijker andere talen te kunnen aanleren. De talenkennis van allochtonen in Limburg bewijst nochtans het tegendeel.

Citaat:
U blijft rondjes draaien. Al veel eerder heb ik u erop gewezen dat de taalrealiteit veel rijker is dan alleen het aspect "nut".

U vind het een rijkdom, ik vind het maar ballast.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2014, 19:34   #362
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Volgens pajoske is het aanleren van een vreemde moedertaal of dialect nuttig om daarna makkelijker andere talen te kunnen aanleren. De talenkennis van allochtonen in Limburg bewijst nochtans het tegendeel.
Weer een joekel van een denkfout. Pajoske heeft niet gesteld dat al die allochtonen Limburgs praten, waardoor een voordeel zouden hebben om bijvoorbeeld Duits te leren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2014, 19:35   #363
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele taal of taalvorm is ballast. Iedere taal en taalvorm is een rijkdom.
Oud 26 september 2014, 06:21   #364
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Weer een joekel van een denkfout. Pajoske heeft niet gesteld dat al die allochtonen Limburgs praten, waardoor een voordeel zouden hebben om bijvoorbeeld Duits te leren.

Pajoske schreef:

Het is wetenschappelijk bewezen dat meertaligheid op jonge leeftijd er toe bijdraagt dat je op latere leeftijd veel gemakkelijker andere talen leert.

Waarom bewijzen allochtonen ook in Limburg dan het tegendeel, dat meertaligheid op jonge leeftijd niet bijdraagt dat je makkelijker andere talen leert gezien hun taalachterstand en problemen met een taal waarmee ze vanaf de kleuterklas mee in contact komen.

Laatst gewijzigd door dpg : 26 september 2014 om 06:33.
Oud 26 september 2014, 06:39   #365
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pajoske schreef:

Het is wetenschappelijk bewezen dat meertaligheid op jonge leeftijd er toe bijdraagt dat je op latere leeftijd veel gemakkelijker andere talen leert.

Waarom bewijzen allochtonen ook in Limburg dan het tegendeel, dat meertaligheid op jonge leeftijd niet bijdraagt dat je makkelijker andere talen leert gezien hun taalachterstand en problemen met een taal waarmee ze vanaf de kleuterklas mee in contact komen.
Misschien komt dat wel omdat 'meertaligheid op jonge leeftijd' alléén niet voldoende is, maar wél een goede basis biedt aan diegene die daadwerkelijk andere talen WIL leren?

Net zoals het evenmin voldoende is over een stel goed functionerende hersenen te beschikken, als de wil om die te gebruiken ontbreekt?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 08:21   #366
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag zien wij dat een te hoog aantal leerlingen schoolse achterstand oploopt vooral omdat zij de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen. Het uiteindelijke resultaat is dat zij geen diploma behalen en daardoor niet ten volle al hun talenten en mogelijkheden kunnen benutten. Taalachterstand legt daardoor de kiem voor de groeiende maatschappelijke ongelijkheid. Dit is vooral jammer voor de jongeren zelf, maar ook voor hun gemeenschap en bij uitbreiding voor heel de Limburgse samenleving.
Ik stel voor dat ge dit document van de VDAB eens leest: http://www.vdab.be/trends/ontcijfert...rt2011nr24.pdf

Blz. 3 ziet ge een kaart met een duidelijke aanduiding van gemeenten en steden met een probleem van taalachterstand. Het is opvallend dat het probleem in Limburg toch de provincie met een aparte streektaal die nog door meer dan de helft van de inwoners dagelijks gebruikt wordt relatief weinig problemen heeft. Terwijl in stedelijke omgevingen in Antwerpen en Brussel, en zelfs de kuststreek de problemen groter zijn.

Als ge u afvraagt hoe dat komt, heb ik enkele ideeën.

Belangrijk is het contact van kinderen met andere talen vóór de leeftijd van 6/7 jaar.
-Veel allochtone ouders houden hun kinderen thuis tot het moment van leerplicht. Als zij met geen enkele andere dan de eigen (niet-Nederlands) thuistaal in contact komen hebben zij natuurlijke een taalachterstand die moeilijk weg te werken is.
-In stedelijke omgevingen leven allochtonen meer in wijken die bevolkt worden met allochtonen van dezelfde origine. Kinderen horen daar bijna uitsluitend hun vreemde moedertaal. Zij zijn ééntalig als ze naar de lagere school gaan.
-Het probleem van taalachterstand op de werkvloer is dikwijls een gevolg van immigratie op volwassen leeftijd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 10:59   #367
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met een andere grote Europese taal communiceer je nog steeds niet overal in Vlaanderen als je in Vlaanderen woont en leeft.

Ik stel alleen maar vast dat iedere dialect puur tijdsverlies is.

Alleen plaatselijk bruikbaar.
AN is in gans Vlaanderen en Nederland bruikbaar.

Leer geen dialect maar een tweede algemene taal en je bent iets met die tweede taal, met een dialect ben je immers niets, puur folklore.
Of hoe deze utilitarist neerkijkt op een eeuwenoud immaterieel kultureel patrimonium...
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2014, 11:00   #368
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht

Blz. 3 ziet ge een kaart met een duidelijke aanduiding van gemeenten en steden met een probleem van taalachterstand. Het is opvallend dat het probleem in Limburg toch de provincie met een aparte streektaal die nog door meer dan de helft van de inwoners dagelijks gebruikt wordt relatief weinig problemen heeft.

Die kaart geeft alleen een percentage weer van werklozen met taalachterstand, er zijn er ook nog die ondanks deze taalachterstand aan het werk zijn bij de Ford toelevering bevoorbeeld en niet opgenomen zijn in deze statistiek en kaart.

Dat relatief weinig problemen mag je dus gerust tussen aanhalingstekens zetten.

Laatst gewijzigd door dpg : 26 september 2014 om 11:00.
Oud 26 september 2014, 11:02   #369
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals musea geen rijkdom zijn maar (in financieel opzicht) alleen maar ballast...
Ook geld uitgeven ter bescherming van bedreigde diersoorten is in uw utilitaristisch denken ballast.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2014 om 11:07.
Oud 26 september 2014, 18:16   #370
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Of hoe deze utilitarist neerkijkt op een eeuwenoud immaterieel kultureel patrimonium...
Niet voor niets haalde ik het voorbeeld aan van de radio-amateurs die wereldwijd nog steeds in morse verbindingen maken tegen 20 woorden per minuut als ze super snel zijn terwijl je ganse boeken op een minuut tijd de wereld rondstuurt met moderne technologien.

Uiteindelijk is dat ook een taal, want je hoort geen punten of strepen maar geluiden die woorden en zinnen vormen.

Een dialect spreken hoort ook in dat rijtje van exotische vrijetijdsbesteding thuis, of je het nu leuk vind of niet.
Oud 28 september 2014, 11:34   #371
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Ha, dialecten. Ze zijn de kruiden in de taalsoep. En je leert ze van kindsbeen af vanzelf. Zelf praat ik (allicht met een licht accent) het dialect van mijn moeder zaliger, van mijn vader en van mijn woonplaats. Bovendien vang ik links en rechts met veel genoegen elementen van mij vreemde dialecten op, ze verrijken mijn eigen taal. En dat alles vormde nooit een hindernis voor behoorlijk gebruik van het algemeen Nederlands. Schakelen tussen al deze vormen van onze taal gaat als vanzelf. Gewoon een kwestie van willen.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2014, 19:52   #372
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet voor niets haalde ik het voorbeeld aan van de radio-amateurs die wereldwijd nog steeds in morse verbindingen maken tegen 20 woorden per minuut als ze super snel zijn terwijl je ganse boeken op een minuut tijd de wereld rondstuurt met moderne technologien.

Uiteindelijk is dat ook een taal, want je hoort geen punten of strepen maar geluiden die woorden en zinnen vormen.

Een dialect spreken hoort ook in dat rijtje van exotische vrijetijdsbesteding thuis, of je het nu leuk vind of niet.
Ik denk niet dat er kindjes geboren worden die leren plaatjeskijken, dromen, denken en als ze opgroeien emoties uiten, liefhebben in 'morse'.

en bij dialect is dat uiteraard heel anders. Ik vind uw vergelijking mankeren.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2014, 19:59   #373
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pajoske schreef:

U leest dus echt niet wat er staat. Pajoske brengt "meertaligheid" ter sprake. Uw verwijzing naar de problemen met allochtonen is geen illustratie van die "meertaligheid", maar van het tegendeel ervan. Het probleem is juist dat deze allochtonen niet meertalig zijn, daar ze vaak enkel hun eigen voorouderlijke taal goed beheersen terwijl ze nauwelijks overweg kunnen met het Nederlands.
Oud 28 september 2014, 20:03   #374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als dialectspreker haal ik mijn schouders op voor zoveel dedain en hoogmoed. Het probleem is immers dat u een taal schijnbaar slechts ziet in functie van het aspect "nut", terwijl een taal een ongelooflijk rijkere schakering biedt. Schijnbaar bent u blind voor het taalplaatje die de taalwerkelijkheid biedt. En dat is niet alleen spijtig, maar heel bijzonder zielig.
Oud 28 september 2014, 20:08   #375
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Ha, dialecten. Ze zijn de kruiden in de taalsoep. En je leert ze van kindsbeen af vanzelf. Zelf praat ik (allicht met een licht accent) het dialect van mijn moeder zaliger, van mijn vader en van mijn woonplaats. Bovendien vang ik links en rechts met veel genoegen elementen van mij vreemde dialecten op, ze verrijken mijn eigen taal. En dat alles vormde nooit een hindernis voor behoorlijk gebruik van het algemeen Nederlands. Schakelen tussen al deze vormen van onze taal gaat als vanzelf. Gewoon een kwestie van willen.
Inderdaad. Ik vind het juist heerlijk om tussen die twee paden te wandelen, wat trouwens ook een bron kan zijn voor humor. Alleen iemand die taal slechts in functie ziet van de utiliteit, kan zoiets niet aanvoelen, laat staan de waarde ervan erkennen.
Oud 29 september 2014, 14:24   #376
dpg
Banneling

Standaard

Als NIET-dialectspreker haal ik mijn schouders op voor zoveel dedain en hoogmoed als ik dialect sprekers bezig hoor.
Oud 29 september 2014, 14:37   #377
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
het is niet mijn gewoonte op spelling te wijzen, maar jij maakt het wel heel erg bont. En historisch gezien is er ook nogal wat aan te merken op je vraag.

Groot-Britannië (met streepje) is een EILAND en geen staat.
Oekraïne ipv Oekrainë
Sovjet-Unie ipv Soviet Unie
Thaiwan is dat een kruising tussen Thailand en Taiwan? Waar ligt dat ding?
United States van America? Komop man...
Kurdistan en Iraq? => Koerdistan en Irak
Syria = Syrië
ISIS is geen staat
Nederland werd onafhankelijk van Spanje
Luxemburg werd onafhankelijk van Nederland en niet van België
Sudan = Soedan
Muslim = Moslim
waar ligt Chechnia? (of bedoel je Tsjetsjenië)

En dan vergeet ik waarschijnlijk nog de helft.
Het is Groot-Brittannië
Oud 29 september 2014, 14:38   #378
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ameland los van Friesland.
West-Ameland los van Ameland.
Oud 29 september 2014, 14:39   #379
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Mijn ouders deden dus aan vrijetijdsbesteding toen ze mij opvoedden....

Citaat:
Als NIET-dialectspreker haal ik mijn schouders op voor zoveel dedain en hoogmoed als ik dialect sprekers bezig hoor.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 september 2014 om 14:41.
Oud 29 september 2014, 14:40   #380
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Het probleem is immers dat u een taal schijnbaar slechts ziet in functie van het aspect "nut",
Uw probleem, niet de mijne.

Talen zijn voor mij zoals gereedschap. En ik investeer alleen tijd en moeite in bruikbaar gereedschap, dialecten horen daar niet bij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be