Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2015, 23:06   #361
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik verduidelijk dan met een voorbeeld.

Nog niet zo heel lang geleden werd in het oude Jeruzalem de vijver van Siloam opgegraven. De vijver wordt vermeld in het evangelie (Johannes).

Uw redenering zou kunnen zijn vóór de vondst: ' heel dat dat verhaal van die vijver wordt wel vermeld in het evangelie maar dat is kletskoek. Immers die vijver heeft nooit bestaan want men heeft die nooit gevonden'.

Uw redenering had moeten zijn : 'of het verhaal waar is weten we niet echt. In ieder geval tot nu toe werd vijver van Siloam nooit gevonden'.
Link al volledig gelezen ? Nee zeker.
Volgens jouw logica zou Exodus wel hebben kunnen plaatsvinden. Men heeft tot nu toe nog geen enkel bewijs, maar zou nog steeds kunnen worden gevonden. Getuigen hebben in de wouden van Congo een dinosaurus hebben gezien. Tot nu toe nog geen spoor van gevonden. Maar dat wil niks zeggen, men kan alsnog dat beest niet opgemerkt hebben. Moet ik nog even doorgaan?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 08:41   #362
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Link al volledig gelezen ? Nee zeker.
Volgens jouw logica zou Exodus wel hebben kunnen plaatsvinden. Men heeft tot nu toe nog geen enkel bewijs, maar zou nog steeds kunnen worden gevonden. Getuigen hebben in de wouden van Congo een dinosaurus hebben gezien. Tot nu toe nog geen spoor van gevonden. Maar dat wil niks zeggen, men kan alsnog dat beest niet opgemerkt hebben. Moet ik nog even doorgaan?
Maar ik beweer dan ook niet dat exodus nooit heeft bestaan. Dat exodus bestaan heeft, behoort zeker tot de mogelijkheden. Net zoals het bestaan van Nazareth.

Ik ken de theorie over de zogezegde 'onmogelijkheid dat Nazareth zou hebben bestaan'. Die is al lang geleden geformuleerd. Maar niet echt overtuigend.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2015 om 09:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 09:35   #363
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar ik beweer dan ook niet dat exodus nooit heeft bestaan. Dat exodus bestaan heeft, behoort zeker tot de mogelijkheden. Net zoals het bestaan van Nazareth.

Ik ken de theorie over de zogezegde 'onmogelijkheid dat Nazareth zou hebben bestaan'. Die is al lang geleden geformuleerd. Maar niet echt overtuigend.
En zo ken ik de theorie dat er onmogelijk een zo gezegd spaghettimonster zou bestaan, maar ben niet echt overtuigd.
Oud 10 december 2015, 10:40   #364
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En zo ken ik de theorie dat er onmogelijk een zo gezegd spaghettimonster zou bestaan, maar ben niet echt overtuigd.
Strikt genomen maakt het mij niet uit of Nazareth al dan niet bestaan heeft. Alleen ga ik niet beweren dat het niet heeft bestaan wanneer ik daar niet zeker van ben en niemand mij echt kan overtuigen dat het niet heeft bestaan.

Ik stel gewoon vast dat in het evangelie Nazareth wordt vernoemd. En het jongste evangelie (Johannes) zou dateren van rond het jaar 100. Dus Nazareth wordt vermeld in een tekst die 1900 jaar oud is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2015 om 10:41.
Oud 10 december 2015, 11:10   #365
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Strikt genomen maakt het mij niet uit of Nazareth al dan niet bestaan heeft. Alleen ga ik niet beweren dat het niet heeft bestaan wanneer ik daar niet zeker van ben en niemand mij echt kan overtuigen dat het niet heeft bestaan.
Je hebt dus geen enkel argument om je overtuiging te staven?

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat in het evangelie Nazareth wordt vernoemd.
En ik heb je ook al duidelijk gemaakt hoe deze vergissing ontstaan is.
Citaat:
En het jongste evangelie (Johannes) zou dateren van rond het jaar 100. Dus Nazareth wordt vermeld in een tekst die 1900 jaar oud is.
Het Johannes evangelie is afgesloten in 120 n.C.
En zoals ik ook reeds gezegd heb is dat Nazareth ontstaan is door volgelingen van de Gezalfde nadat er jacht op hen gemaakt werd. Nazareth = plaats van de nazareners. Men kan dus stellen dat in 70 n.C. er al een dorpje zou kunnen bestaan hebben, alhoewel men nog niet meer heeft aangetroffen dan een enkele woning uit deze tijd.

Laatst gewijzigd door Aton : 10 december 2015 om 11:11.
Oud 10 december 2015, 11:18   #366
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt dus geen enkel argument om je overtuiging te staven?

En ik heb je ook al duidelijk gemaakt hoe deze vergissing ontstaan is.

Het Johannes evangelie is afgesloten in 120 n.C.
En zoals ik ook reeds gezegd heb is dat Nazareth ontstaan is door volgelingen van de Gezalfde nadat er jacht op hen gemaakt werd. Nazareth = plaats van de nazareners. Men kan dus stellen dat in 70 n.C. er al een dorpje zou kunnen bestaan hebben, alhoewel men nog niet meer heeft aangetroffen dan een enkele woning uit deze tijd.
Ik ben bereid u te geloven. Maar ik verwacht van u dan een tekst waarin staat dat de 'volgelingen van de Gezalfde' op één plek zouden zijn gaan wonen, die dan Nazareth werd genoemd.

Merk op dat ook van 'dit' Nazareth we tot nu toe geen bewijs hebben. Ook als schijnt u wél te geloven in het bestaan van 'dit' Nazareth als ik u goed begrijp.
Oud 10 december 2015, 11:43   #367
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben bereid u te geloven. Maar ik verwacht van u dan een tekst waarin staat dat de 'volgelingen van de Gezalfde' op één plek zouden zijn gaan wonen, die dan Nazareth werd genoemd.
De naam van deze plaatst maakt het meer dan duidelijk.

Citaat:
Merk op dat ook van 'dit' Nazareth we tot nu toe geen bewijs hebben. Ook als schijnt u wél te geloven in het bestaan van 'dit' Nazareth als ik u goed begrijp.
Slecht begrepen. Ik heb het over één enkel gebouw ( zie mijn link ), maar één zwaluw maakt nog niet de lente. Eén gebouw maakt nog geen dorp. Tijdens Jezus' leven was daar niks, nada !
Oud 10 december 2015, 11:46   #368
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er is echter een ander probleem m.b.t. Nazareth. In het evangelie staat dat Nazareth een synagoge had. De vraag is nu of het realistisch is aan te nemen dat een onooglijk dorpje van enkele huizen in Galilea een synagoge bezat.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 december 2015 om 11:46.
Oud 10 december 2015, 11:52   #369
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nog een vraag: Wat the fuck zou een adelijke familie als laatsten van de stamboom David ergens in en godvergeten gat gaan wonen en hun familiegraf op een boogscheut van Jeruzalem liggen ? Waarom zou zijn vader Jozef zich in Judea moeten melden als eigenaar van onroerend goed op bevel van Quirinus als Jozef daar geen eigendom(-men) had ? Of wat dacht je dat hij uit een arm timmermansgezin kwam ?

Laatst gewijzigd door Aton : 10 december 2015 om 11:52.
Oud 10 december 2015, 12:53   #370
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog een vraag: Wat the fuck zou een adelijke familie als laatsten van de stamboom David ergens in en godvergeten gat gaan wonen en hun familiegraf op een boogscheut van Jeruzalem liggen ? Waarom zou zijn vader Jozef zich in Judea moeten melden als eigenaar van onroerend goed op bevel van Quirinus als Jozef daar geen eigendom(-men) had ? Of wat dacht je dat hij uit een arm timmermansgezin kwam ?
Nog zo'n voorbarige assumptie. David had ontelbare nakomelingen.
Oud 10 december 2015, 13:11   #371
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nog zo'n voorbarige assumptie. David had ontelbare nakomelingen.
Echter maar één stamboom in rechte lijn. En nu ga je al danig op een zijspoor spelen. Verder geen opmerkingen dan deze ?
Oud 10 december 2015, 13:21   #372
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echter maar één stamboom in rechte lijn. En nu ga je al danig op een zijspoor spelen. Verder geen opmerkingen dan deze ?
Wie zegt dit? De vraag is overigens ook of de stamboom (stambomen) van Jezus die we terugvinden in het evangelie correct zijn of geheel of gedeeltelijk gefingeerd. En vergelijking met de Hadith in deze optiek is helemaal niet ondenkbaar of uit de lucht gegrepen.
Oud 10 december 2015, 14:10   #373
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie zegt dit? De vraag is overigens ook of de stamboom (stambomen) van Jezus die we terugvinden in het evangelie correct zijn of geheel of gedeeltelijk gefingeerd. En vergelijking met de Hadith in deze optiek is helemaal niet ondenkbaar of uit de lucht gegrepen.
Even die'n arme drommel zijn groot-groot ( enz ) vaders erbij slepen. Ik gebruik niet de lijst uit het N.T. voor alle duidelijkheid. Alle overeenkomsten zijn meegenomen. Ik ga ook niet tot onderaan en start met
- Jozef de Tempelopzichter
- Johanan
- Melchi hoofd van de Sanhedrinraad
- Levi
- Mattan
- Eli deJakob Patriarch
- Jozef de Meester ( tecton )

en via Maria
- Achim
- Eliud de Zadok
- Eleazar de Zadok
- Mattat de Zadok
- Joachim de Elias Patriarch

Nog een leuke hoe Judas de Gallileër ook nog verre verwant is via een zijtak van Maria:
- Hizkia zoon van Johannes Hyrcanus I v/d Maccabeeën
- Judas van Gamla
- Menahem de Esseen de Isaak Patriarch
- Juda de Galileeër broer van Simon Lazarus en Eucharia, moeder van Mariamne e mara ( vader: Matteüs Syro )

Laatst gewijzigd door Aton : 10 december 2015 om 14:12.
Oud 11 december 2015, 11:49   #374
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Snapt u de bedoeling eigenlijk van een "heilig jaar"? Het is een oproep tot speciale vurigheid, tot een diepere beleving van ons christen zijn...

Ik weet bijgevolg niet wat dit te maken heeft met de islamitische visie op mannen in hun hiernamaals.
Pas maar op dat je niet in brand vliegt met uw vurigheid.
Maar zolang ik er geen last van heb maakt het mij niks uit.
Want anders vlieg je wel buiten zoals de getuigen van Jehova.
Die zijn nog veel vuriger!
En ik heb er niks tegen dat je vurig bent.
Ik kom hier alleen om ook mijn gedacht te zeggen.
Wat voorheen niet kon natuurlijk.
Toen werd je democratisch geliquideerd.
Gelukkig niet meer op de brandstapel want dan kon ik mijn mening niet meer
verkondigen. Maar die democratische manier hangt ook mijn keel uit hoor.
Broodroof is ook niet aangenaam te noemen.
Maar dat is ook iets wat jij schijnbaar niet wilt weten of erkennen.
Iemand de kop afsnijden vinden sommigen wel krapuleus maar iemand democratisch uitrangeren moet kunnen.
De barmhartige Samaritaan kreeg een speciale vermelding in de Bijbelse geschriften. Maar ik moet mijn eerste katholiek nog tegenkomen die durft toegeven dat de katholieke kaste ooit in fout was. Of die enig spoor van barmhartigheid of menselijkheid vertoonde.
Als je niet veel kindjes had telde uw IQ niet mee.
Als je niet behoorde tot de beloofde kaste kon je geen doek gedrenkt in lammerbloed aan uw ingang van de woning hangen. Snap je? Neen natuurlijk!
Jij leeft in uw wereldje maar dat betekent niet dat ik niet de juiste conclusies zou trekken of getrokken heb. Of ik niet in de hemel kom; als die er is; kan mij geen barst meer schelen. Ik wil er zelfs niet in.
En dit is misschien mijn fout maar ook te danken aan al die vurigen.
Zo een God zo oneerlijk zijn in zijn oordeel?
Het past niet in je zienswijze over hoe jij denkt over "onze Lieve Heer".
Woordenkramerij! Dat is het!

Laatst gewijzigd door werkman : 11 december 2015 om 12:00.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:42   #375
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Al diene zever over Nazareth of een ander dorp.

Ik wil weten of mijn engelbewaarder nog altijd present geeft. Want het is triestig gesteld met mijn religieuze prestaties ....
Allez, is dat nu fantasie, een engelbewaarder of een engel in 't algemeen, of beschouwen de kaloten dat als echtig en techtig waar ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 13:48   #376
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Schoofzak:

Citaat:
Snapt u de bedoeling eigenlijk van een "heilig jaar"? Het is een oproep tot speciale vurigheid, tot een diepere beleving van ons christen zijn...

Ik weet bijgevolg niet wat dit te maken heeft met de islamitische visie op mannen in hun hiernamaals.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2015, 14:21   #377
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Al diene zever over Nazareth of een ander dorp.

Ik wil weten of mijn engelbewaarder nog altijd present geeft. Want het is triestig gesteld met mijn religieuze prestaties ....
Allez, is dat nu fantasie, een engelbewaarder of een engel in 't algemeen, of beschouwen de kaloten dat als echtig en techtig waar ?

.
De Jan geeft het niet op!
Over de essentie en over al dat Godgeleuter wil hij het niet hebben.
En wat is de essentie?
Wel volgens mij heeft al dat Godsdienstig gedoe maar een doel en dat is zichzelf een drogreden verschaffen om andere mensen te mogen afslachten.
Dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo.
En onze fanaten moeten zich niet gaan vergelijken met de islam om te denken dat ze beter zijn. Dat zijn ze nooit geweest in het verleden en dat zullen ze ook nooit zijn. Ze hebben al genoeg bewezen voorheen.
En zich nu hullen in een stilzwijgen en door anderen aan te vallen bewijzen ze juist hun blijvende intenties die allesbehalve vroom te noemen zijn.
Ze zijn en blijven vroom krapuul.
Bovendien zullen ze blijven naar de kerk lopen zolang hun dat enigszins iets oplevert. Daarom moet Godsdienst in de politiek en openbaar verboden worden. In een God geloven is iets persoonlijk.
En een zogezegde gelovige moet maar op een andere manier bewijzen dat hij een beter iemand is geworden of is. Niet met woorden maar met daden.
En ik......ben nog nooit een echte gelovige tegen gekomen dan.
Maar daar zullen we het niet over hebben natuurlijk.
Een echte gelovige moet "vurig" zijn.
Dus die vrienden van den islam zijn vurig. Alleszins toch meer gelovig dan hier bij ons. Trouwens een ware God of Allah mocht de mens niet gebruiken om ongelovigen om te brengen.
Een ware God zou die macht zelf hebben om dat te doen.
Welnu, dat hij het dan zelf maar doet.
En hiermee heb ik dan wel het bijzonderste punt vermeld waarom ik hier beweer dat al dat geleuter niet aan mij besteed is.
Trouwens; die God heeft redenen genoeg om vele politieke leuteraars uit te schakelen. Niet later maar nu. En ze zullen bovendien heel tevreden zijn dat ze nu reeds zijn rijk mogen verwerven. Om rijstepap te mogen eten.

Laatst gewijzigd door werkman : 11 december 2015 om 14:24.
Oud 11 december 2015, 17:31   #378
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Uw mening zeggen met argumenten waarom je een bepaalde zienswijze en overtuiging hebt opgebouwd veroorzaakt hier weer algemene stilte.
De vurigen verdwijnen weer om binnenkort weer op te duiken als het beter in hun kraam past. Als ze met veel zijn en de politieke macht hebben dan moet je opletten want dan zijn ze uiterst gevaarlijk.
Om zich op andere momenten voor te doen als heiligen die het bijzonder goed voorhebben met hun evennaaste.
Want dan kijken ze graag de andere richting uit en......bidden tot de almachtige. Om achteraf gaan te biechten dat ze drie keer gelogen hebben en dat ze teveel suiker hebben gegeten wat niet goed is voor de lijn.
Dat is voor sommigen godsdienstige beleving!
Dat is dus kerkelijke inspiratie onder de dorpstoren.
Veel lawaai en geleuter zonder enige inhoud.
En dat duurt zo al twintig eeuwen.
Eén stap vooruit en twee achteruit.
Die processie van Echternach zal ons dus ook niet helpen om de mens te vermenselijken. Maar misschien is het beter zo.
Want de homo sapiens is er niet op verbeterd.
Hij is er nog gevaarlijker op geworden dan de homo erectus want die moordde bijna uitsluitend om te eten.
Nu is het verfijnder geworden.
Een moord kan nu de wraak van God worden genoemd.

Laatst gewijzigd door werkman : 11 december 2015 om 17:42.
Oud 11 december 2015, 21:15   #379
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uit het NT valt alleszins niet af te leiden dat Jezus kwam om met wereldlijke macht te heersen.
Maar uit mijn testament heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat het katholicisme wel duchtig gebruik heeft gemaakt om te heersen met wereldlijke macht. En dat ze die macht met graagte steeds gebruikt hebben om vermeende tegenstanders democratisch te liquideren.
En dat niemand binnen dat beloofd kringetje ooit de moed heeft betoond om op te staan en te opperen dat ze verkeerd bezig waren. Niemand!
Maar wel zijn er binnen die kring van beloofden die het nodig vinden om halsstarrig vol te houden dat ze niet verkeerd zijn geweest of nog steeds niet verkeerd zijn. Het zijn altijd de anderen.
Waar hoor ik dat nog? De adepten van Allah brullen niets anders.
Is er dan werkelijk verschil in mentaliteit?
De naam van een God werd en wordt nog steeds misbruikt om moord en smeerlapperij te verantwoorden.
Maar dat is natuurlijk weer een leugen van mijnentwege.
Of een verkeerde zienswijze.
Want in de bijbel staat op knoopsgat 75; paragraaf 3; gericht aan de christenen van Sinte Macacca; een hele andere uitleg over hoe christenen moeten leven.
Vooruit Jan; haal uw perkamenten of papyrusrollen maar boven om aan te tonen dat wij; de anderen; weeral verkeerd zitten.
Of komt de vraag :"Bewijs dat eens? Of waar staat dat in de bijbel?"
Jan; vergeet niet dat jij hier nog niks hebt bewezen!
Trek een wit gewaad aan en koers bij mist door de Vlaamse velden.
Dan hebben we binnenkort een nieuw mirakel. Mozes koerst over Vlaamse gewijde gronden!!!! Wel geen blauwe sjaal aan doen want dan zien de blinden weer Maria verschijnen.
We zitten er op te wachten.
Oud 11 december 2015, 21:54   #380
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Mozes is in de mist verdwenen! Amen!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be