Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Financiële steun bij abortus afschaffen?
Ja, dat lijkt een goed en ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 21 26,25%
Ja, zonder meer (andere redenen) 9 11,25%
Ik kan daar moeilijk over oordelen 7 8,75%
Neen, zonder meer (andere redenen) 18 22,50%
Neen, dat lijkt me geen goed of ethisch verantwoord maatschappelijk compromis 23 28,75%
Ander antwoord 2 2,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2006, 18:40   #361
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Je kan maar beter stoppen met hier constant je zelfverklaard eigen gelijk op te eisen.
Bestrijdt mijn stelling dan met argumenten in plaats van met verwijten. Ik zal maar in het midden laten wie hier zijn zelfverklaard eigen gelijk opeist, dan wel eerlijk verdedigd.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:41   #362
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
paulus verhuis dan naar chili he zeg

daar hebben je onnozele mentaal minderwaardige katholieke vriendjes nog iets te zeggen en worden vrouwen die abortus plegen als een moordenaar gestraft.

hier zijn de middeleeuwen voorbij

en daar zal je je lekker bij moeten neerleggen 8)

Jongens toch, wat een VERDRAAGZAAMHEID van uwerterwege!

Wij hebben het toch nooit over 'die smerige achterlijke vrijzinnigen'? Wij respecteren de vrijzinnigen (niet hun overtuiging), doet u dan tenminste de moeite om ons katholieken hetzelfde respect te geven.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:41   #363
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ik begrijp dat heel wat vrouwen terecht verzachtende omstandigheden pleiten, maar dat zal het kind worst wezen denk ik. Wie weet hoeveel Einsteins er al werden geaborteerd?
Wie weet hoeveel Dutroux's en Hitlers er al geaborteerd zijn?
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:42   #364
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Bestrijdt mijn stelling dan met argumenten in plaats van met verwijten. Ik zal maar in het midden laten wie hier zijn zelfverklaard eigen gelijk opeist, dan wel eerlijk verdedigd.

Paulus.
Beste Paulus,
Het is hier reeds post na post bewezen dat het clubje vrijzinnigen hier geen argumenten heeft. Het enige wat ze kunnen, is ons en onze overtuiging beledigen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 14 juni 2006, 18:42   #365
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Wie weet hoeveel Dutroux's en Hitlers er al geaborteerd zijn?
Tiens, daar herken ik een argument voor de doodstraf in. Daar staat u blijkbaar ook al achter?

Oud 14 juni 2006, 18:43   #366
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Paulus.
Discussiëren met "muren" ?? Nee bedankt. Trouwens discussies voeren met iemand die er dogmatische opvattingen op nahoudt is totaal zinloos.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:44   #367
van Maerlant

Standaard

Citaat:
paulus gaat te ver om vrouwen die abortus pleegden moordenaars te noemen - zoiets is smadelijk en fascistisch. het is zo al moeilijk genoeg om een abortus te verwerken. Iemand die dat in mijn aanwezigheid doet irl die krijgt van mij een welverdient pak slaag.

lombas gaat te ver met zijn voorstel waarbij hij als zg liberaal en humanist zich op de kap van de allerarmsten electoraal tracht te profileren. Mijn mening over hem is en blijft dan ook dat hij een verkapt fascist is.
Jezus Christus, u slaat mij de wet van Godwin in de ogen, en zelf komt u hier in slechts enkele posts 2 keer met fascisten op de proppen

Oud 14 juni 2006, 18:44   #368
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Discussiëren met "muren" ?? Nee bedankt. Trouwens discussies voeren met iemand die er dogmatische opvattingen op nahoudt is totaal zinloos.
Dogmatische opvattingen? Heb ik die ook, omdat ik dezelfde mening heb als Paulus? Waar dan?

Oud 14 juni 2006, 18:45   #369
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
paulus gaat te ver om vrouwen die abortus pleegden moordenaars te noemen - zoiets is smadelijk en fascistisch. het is zo al moeilijk genoeg om een abortus te verwerken. Iemand die dat in mijn aanwezigheid doet irl die krijgt van mij een welverdient pak slaag.

lombas gaat te ver met zijn voorstel waarbij hij als zg liberaal en humanist zich op de kap van de allerarmsten electoraal tracht te profileren. Mijn mening over hem is en blijft dan ook dat hij een verkapt fascist is.
Als je je toevlucht moet zoeken in scheldnamen en beschuldigingen heb je óf argumenten tekort óf schiet je zelf tekort in je wijze van argumenteren.

Me dunkt dat er meer dan genoeg kwalitatieve argumenten voorhanden en te vinden zijn. Ergo.....
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:46   #370
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Jongens toch, wat een VERDRAAGZAAMHEID van uwerterwege!

Wij hebben het toch nooit over 'die smerige achterlijke vrijzinnigen'? Wij respecteren de vrijzinnigen (niet hun overtuiging), doet u dan tenminste de moeite om ons katholieken hetzelfde respect te geven.
u kan mss eens beginnen met vrouwen die een abortus pleegden niet met ordinaire moordenaars te vergelijken.

jullie hebben echt geluk dat dit virtueel is.

pff en dat vraagt dan respect
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:47   #371
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dogmatische opvattingen? Heb ik die ook, omdat ik dezelfde mening heb als Paulus? Waar dan?
Zomaar klakkeloos (zonder enige mogelijkheid tot nuance) poneren : "abortus is moord met voorbedachte rade" is imo inderdaad een dogmatische stelling.
Oud 14 juni 2006, 18:48   #372
van Maerlant

Standaard

Citaat:
u kan mss eens beginnen met vrouwen die een abortus pleegden niet met ordinaire moordenaars te vergelijken.
Nee, in feite is het de arts die de moord begaat, maar dan in opdracht van de vrouw. De vrouw is dus in feite de opdrachtgeven van een huurmoordenaar.

Citaat:
jullie hebben echt geluk dat dit virtueel is.
Waarom? Zou u mij slaag komen geven, anders?

Citaat:
pff en dat vraagt dan respect
U moet mij geen respect geven, dat is helemaal uw eigen keuze. Indien u het niet doet, echter, is het maar normaal dat mijn respect voor u zal tanen. Wiens schuld is dat dan?

Oud 14 juni 2006, 18:49   #373
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Beste Paulus,
Het is hier reeds post na post bewezen dat het clubje vrijzinnigen hier geen argumenten heeft. Het enige wat ze kunnen, is ons en onze overtuiging beledigen.
Dank u. Ik neem aan dat dit ineens ook voor mij geldt?
Oud 14 juni 2006, 18:49   #374
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Zomaar klakkeloos (zonder enige mogelijkheid tot nuance) poneren : "abortus is moord met voorbedachte rade" is imo inderdaad een dogmatische stelling.
Ja? Ik heb ze hier nochtans genoeg beargumenteerd. Zoek de posts misschien eens op. Het enige wat u hier doet, is onze mening belachelijk maken, zonder enige argument (tenzij men 'belachelijke conservatieve katholieke klootzakken' als argument beschouwd, natuurlijk )

Oud 14 juni 2006, 18:50   #375
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dank u. Ik neem aan dat dit ineens ook voor mij geldt?
U bedoelt dat ik u reken tot het 'clubje vrijzinnigen'?
Nee, helemaal niet. U redeneert, u argumenteert, u toont respect. Dat valt niet te vergelijken met KOBF, pietje, debbie,...

Oud 14 juni 2006, 18:51   #376
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Als je je toevlucht moet zoeken in scheldnamen en beschuldigingen heb je óf argumenten tekort óf schiet je zelf tekort in je wijze van argumenteren.

Me dunkt dat er meer dan genoeg kwalitatieve argumenten voorhanden en te vinden zijn. Ergo.....
man toch de discussie is al lang in het voordeel van de mensen pro abortus beslecht - zelfs de terrorist boudewijn heeft zich daarbij moeten neerleggen.

door vrouwen die van abortus gebruik maakten nu moordenaars te noemen geven de tegenstanders van abortus zelf aan dat hun argumenten tekort schieten.
het is wat natrappen en hun frustraties voor hun verloren strijd afreageren op mensen die het zo al moeilijk genoeg hebben.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 14 juni 2006 om 18:51.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:55   #377
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Ik heb ze hier nochtans genoeg beargumenteerd. Zoek de posts misschien eens op. Het enige wat u hier doet, is onze mening belachelijk maken, zonder enige argument (tenzij men 'belachelijke conservatieve katholieke klootzakken' als argument beschouwd, natuurlijk )
Die conservatieve katholieken moeten mij alleszins de les niet komen spellen hoe ik mijn leven moet leiden.
Oud 14 juni 2006, 18:57   #378
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Het kind is gestorven, het kind? Een bevruchte eicel!!!!!!!!!!!!
[SIZE=3]Dat is geen kind.[/SIZE]
Vanaf de bevruchting, dit is dus het samenkomen van de chromosomen van de vrouwelijke eicel met die van de mannelijke zaadcel, weet de eicel al dat het een vrouw of een man zal zijn.

Vanaf de bevruchting tot aan de dood bestaat er geen moment dat zo onherroepelijk is. Geen enkele latere fase in het leven (behalve de dood zelf) zal zo’n fundamentele gevolgen hebben.

Vanaf de tweede week nestelt de eicel zich in de baarmoederwand. Hier ontstaat de toekomstige placenta of moederkoek, die eigendom is van de baby, niet van de moeder.

Vanaf de zeventiende dag begint het hart te kloppen. Omdat de zwangerschapstest meestal tien dagen na het uitblijven van de maandstonden wordt uitgevoerd, klopt het hart dan al tien dagen lang en zijn de hersenen zich al twee weken aan het ontwikkelen.

Na zes weken zijn het hoofd en de hersenen al zo ver ontwikkeld dat er een EEG (= elektro-encefalogram) gemaakt kan worden. In de medische wereld wordt algemeen aangenomen dat iemand dood is wanneer
er geen hersenactiviteit kan waargenomen worden. Op die leeftijd toont de hersenactiviteit dus aan dat er wel degelijk leven is.

Na acht weken kan men het gezicht onderscheiden en herkennen, met de oren, neus, ogen en mond. Er kan dan ook een ECG (= elektro-cardiogram) gemaakt worden die de activiteit van het hart registreert.

Na tien weken zijn de hersenfuncties reeds op gang gebracht en reageert de foetus op pijnprikkels. Tot op dit moment is abortus in Frankrijk toegelaten, na tien weken wordt het verwijderen van de vrucht
gelijkgesteld aan moord.

Medisch gezien is abortus niet aanbevolen voor zeven weken.

Na twaalf weken is de foetus tien cm groot. Als men hem op het voorhoofd kittelt, draait hij het hoofd om en fronst de wenkbrauwen. Wanneer men zijn lippen aanraakt maakt hij een slikbeweging. Tot op dit
stadium is abortus toegelaten in Engeland, Duitsland, Zweden, Denemarken, Nederland, Italië, Luxemburg, Portugal, …

Vanaf vijftien weken vertraagt de groei. Indien dit niet zou gebeuren zou de baby op het ogenblik van zijn geboorte tachtig kilo wegen.

Vanaf de bevruchting tot en met de geboorte is er geen enkel moment waarop kan beweerd worden dat er geen menselijk leven aanwezig is. Het staat dus vast dat er menselijk leven ontstaan is vanaf het ogenblik van
de bevruchting. Men moet echter toegeven dat het « collectieve geweten een embryo bij het begin van de zwangerschap niet werkelijk beschouwt als een menselijk wezen ».

De wetenschap is het er vandaag de dag over eens, dat het menselijke leven begint, wanneer de eicel van de moeder en de zaadcel van de vader met elkaar versmelten. Vanaf dat tijdstip bestaat een unieke, nieuwe
mens met precies voorbestemde en niet te veranderen eigenschappen. Het is precies vastgelegd of het een jongen of een meisje wordt, of zijn/haar ogen blauw of zijn/haar haren zwart worden, of het groot of klein, sterk of zwak zal zijn. Nooit meer zal er een mens zijn, die met hem identiek zal zijn. Daarom is abortus moord.

Kan men de embryo als een volwaardig individu beschouwen ? En wat zegt de wet ?

Er zijn mensen die van mening zijn dat de embryo het wettelijk statuut van « rechtspersoon » zou moeten krijgen om werkelijk beschermd te zijn. Voorlopig heeft het echter geen eigen statuut in het strafrecht. Het
burgerlijk recht daarentegen bevestigt zijn juridische persoonlijkheid door artikel 393, dat zegt : «Wanneer, op het ogenblik van overlijden van de echtgenoot, de vrouw zwanger is, dan zal er een curator van het nog
ongeboren kind aangesteld worden, gelast met het verdedigen van zijn belangen ». De embryo verwerft dus rechten, waarvan het allereerste het recht op geboorte en leven is.

In de universele verklaring van de rechten van de mens staat in artikel 3 : «Elk individu heeft recht op leven, op vrijheid en op de veiligheid van zijn persoon ». En zoals reeds gezegd, dit volgens de biologische criteria vanaf
het ogenblik van de bevruchting.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 18:59   #379
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe noem jij dan iemand die totaal onschuldige kinderen, het leven en alles wat daarbij hoort, ontneemt op een gruwelijke wijze?

Ik begrijp dat heel wat vrouwen terecht verzachtende omstandigheden pleiten, maar dat zal het kind worst wezen denk ik. Wie weet hoeveel Einsteins er al werden geaborteerd?

Ik vind dat heel wat vrouwen te ver gaan als ze abortus vergoeilijken om puur egoistische redenen. Omdat ze inderdaad in de eerste plaats denken aan zichzelf en niet aan de kansen en het leven van het ongeboren kind.

Paulus.
Dit is een ronduit verfoeilijk argument, waar ook een zweem van oppurtinisme inzit (want die proto-einstein zal natuurlijk ook de wereld ten goede verbeteren). U kan evengoed de vraag stellen: wie weet hoeveel Hitlers er al werden geaborteerd.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2006, 19:01   #380
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
man toch de discussie is al lang in het voordeel van de mensen pro abortus beslecht - zelfs de terrorist boudewijn heeft zich daarbij moeten neerleggen.

door vrouwen die van abortus gebruik maakten nu moordenaars te noemen geven de tegenstanders van abortus zelf aan dat hun argumenten tekort schieten.
het is wat natrappen en hun frustraties voor hun verloren strijd afreageren op mensen die het zo al moeilijk genoeg hebben.
Deze discussie werd op goede toon en met wederzijds respect gevoerd.
U, en dat andere vierde wereldwonder, hebben net zolang zitten zeuren 'Ben je toevallig gelovig?' totdat u iets had gevonden om hem persoonlijk te kunnen aanvallen. Het 'moord' kwam als reactie daarop.

Het probleem bij de gehele abortus-problematiek is dat de argumenten van de tegenstanders helemaal niet tekortschieten. Sterker nog, het zijn zeer goede argumenten. Nog sterker: Ik ken niemand die vóór is, behalve Debbie. Degenen die voor het vrijgeven ervan zijn, zoals ik, vinden het een noodzakelijk kwaad.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be