![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 |
|
Minister
|
Ik heb mij waarschijnlijk slecht uitgedrukt. Ik bedoelde dat ginosko waarschijnlijk eerder als "gemeenschap hebben" vertaald wordt omdat men er van uitgaat dat parthenos "maagd" betekend dan dat het omgekeerde het geval zou zijn.
|
|
|
|
|
|
#362 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#363 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ze waren nooit verdeeld: De vier hoofdkerken (van Jerusalem, Antiochië, Alexandrië en Rome) volgden een gemeenschappelijk -katholiek- standpunt dankzij het apostolisch gezag, dat overgenomen werd door patriarchen. Er waren wel ketterse groeperingen die zich afscheurden, zoals de Arianen, Nestorianen en andere gnostici, die alternatieve verhalen en geloofspunten belijdden. Daarom heeft men pas laat samengekomen om alles vast te leggen wat stamde uit de apostolische traditie (=canonisatie) en wat gnostisch of pure legendevorming (zonder getuigenisaspecten) was (=apocrief).
|
|
|
#364 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#365 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ook dit is niet correct. De grote verscheurdheid komt pas later, nl. door de bekering van de Germaanse volkeren tot het arianisme. Dit is evenwel reeds na Nicea.
|
|
|
|
|
|
#366 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#367 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
"Het" arianisme bestond niet. Er bestond grote verdeeldheid binnen hun rangen over de inhoud van hun geloof alsook de verwoording ervan. In veel gevallen is het zelfs zo dat bepaalde vormen van het arianisme niets te maken hebben met Arius' opvattingen.
|
|
|
|
|
|
#368 |
|
Minister
|
Arianisme was verspreid over de hele Kerk. De bekering van de Germaanse volkeren is slechts een randverschijnsel aangezien dit tot enkele eeuwen na Nicea bleef bestaan.
|
|
|
|
|
|
#369 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wie echter de vroegste christelijke geschriften erop naleest, kan niet anders dan tot de conclusie te komen dat men Maria weldegelijk als lichamelijk maagd aanzag. Niet dus in de loutere betekenis van "jong meisje", maar weldegelijk als "maagd". Gelieve bij bijbeluitleg rekening te houden met die mensen die het dichtst bij de apostelen stonden, nl. de apostolische vaders. Die hebben ons waardevolle geschriften nagelaten waarin ze de bijbel becommentarieerden. |
|
|
|
|
|
|
#370 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#371 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En nogmaals: "het" arianisme bestond niet. Onder die noemer (die toen trouwens niet bestond) moeten we een veelheid aan afwijkende opvattingen over Jezus' natuur omvatten. Vaak zelfs heel tegenstrijdige die in veel gevallen niets meer met Arius' opvattingen te maken hadden. |
|
|
|
|
|
|
#372 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#373 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Zelfs als parthenos vertaald wordt als jonge vrouw, dan is gemeenschap hebben volgens mij nog steeds een correcte vertaling van ginosko. Hoe zou het anders vertaald moeten worden?
|
|
|
|
#374 |
|
Minister
|
Het is een correcte vertaling, alleen niet de enige. Het lijkt mij best wel plausibel dat Mattheus hier wel degelijk maagd en gemeenschap hebben mee bedoelde, ik vind het alleen geen sluitend bewijs. Zoals ik gisteren echter al zei interesseert deze materie me maar matig en sta ik er vrij neutraal tegen over. Mijn punt is vooral dat ik het absurd vind om Christenen over dit geloofspunt te gaan verdelen, want wat maakt het uiteindelijk uit?
Laatst gewijzigd door Visjnu : 23 december 2006 om 09:34. |
|
|
|
|
|
#375 |
|
Minister
|
Ook of hij reeds sinds het begin der tijden (of voor zijn geboorte) bestond. Het ging ook letterlijk over de aard van de materie waaruit het lichaam van Jezus bestond enzovoort. Hoe kan men over zulke zaken nu tot absolute concrete conclusies komen?
|
|
|
|
|
|
#376 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Jezus is de Alfa en de Omega. Hij is de wereldorde en wereldrede (=de Logos) het 'Woord'. In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. (Joh1,1) En het Woord is Vlees geworden, en heeft tussen ons gewoond. (Joh1,16) Men beleed reeds vanaf het begin heel sterk dat Jezus God is die mens was geworden. Hij werd geboren als Mens, en was alzo evenzeer Mens als dat hij Goddelijk was. Pas op: Hij was geen soort halfgod, of vergoddelijkte mens: Hij is voor christenen 100% menselijk en 100% goddelijk, onverdeeld en onvermengd.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 23 december 2006 om 10:10. |
|
|
|
|
|
|
#377 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#378 |
|
Parlementsvoorzitter
|
We kunnen lezen in apocriefe evangelieën dat Jezus' broers en zusters de kinderen van Jozef waren uit een vorig huwelijk. Maria heeft slechts één Kind gedragen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 23 december 2006 om 10:47. |
|
|
|
|
|
#379 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
WASHINGTON (RKnieuws.net) – De rooms-katholieke bisschoppen in de Verenigde Staten hopen dat kerkleden met homoseksuele neigingen zich willen ‘oefenen in een goed leven’.
|
|
|
|
#380 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het Woord was een god. Het woord was dus niet gelijk aan God maar goddelijk. Citaat:
|
||||
|
|
|