![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Bert Schoofs (Vlaams Belang) - 26 februari tot 4 maart Als Limburgs lijsttrekker werd Bert Schoofs op 13 juni 1999 verkozen voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Op 18 mei 2003 werd hij opnieuw als lijsttrekker voor de Kamer verkozen. Voor de verkiezingen van 10 juni 2007 werd hij door de partijtop opnieuw aangeduid als Limburgs kopman. |
|
Discussietools |
![]() |
#361 |
Banneling
|
![]() Neen ik kom niet op de IJzerbedevaart en ik ben evenmin een Vlaams-nationalist noch een Belgisch nationalist.En in de hypothese dat ik een Vlaams-nationaist zou willen zijn, zou ik mij nooit als vrijdenker op mijn plaats voelen in een weide voor een toren die als leuze draagt: AVV-VVK.
In de tweede hypothese dat ik er een Vlaams-nationalist zou willen zijn zou ik dit uiteindelijk niet kunnen wegens de collaboratie van vele Vlaams-nationalisten tijdens de oorlog. Ik weet wel, dat is al lang voorbij maar het blijft me storen. En het blijft me storen niet alleen wegens de collaboratie zelf maar evenzeer wegens het feit dat vele Vlaams-nationalisten nooit erkend hebben dat ze fout zaten. En ze zaten fout. Eigenlijk hebben ze de Vlaamse zaak verraden. Daarom blijft de vlag met de Vlaamse Leeuw bij mij nog altijd een pejoratieve betekenis houden. Maar er is nog een derde reden en misschien zelfs de belangrijkste waarom ik geen Vlaams-Nationalist ben. Het nationalisme is voorbij. Het is passé. Europa komt eraan, de Belgische staat zal steeds meer worden uitgehold door Europa (net zoals bij de andere Europese staten). Gans het Europese Nederlandstalig gebied zal in een relatief korte termijn als Euro-regio naar een eenheid groeien. In feite heb ik een klein vaderland en dat is Limburg (de beide Limburgen). Dat is het land van mijn vader, mijn vaderland. En dat heeft niets met eng of fanatiek nationalisme te maken, misschien kun je spreken van een bedaard, rustig Limburgs 'wij-gevoelen', zonder franjes. Wij leven gewoon graag in ons Limburg. Het is daar goed leven.Het is niet te groot en goed te besturen en het blijft kort bij de bevolking. Daarom pleit ik ook voor meer macht voor wat betreft de provincies in België en pleit ik ook voor de hereniging van beide Limburgen. Dat is mijn klein vaderland. Maar ik voel me ook wereldburger sinds lange tijd en dit zonder enige pretentie. Toen de kerncentrale in Tsjernobiel ontplofte mochten wij hier geen spinazie meer eten die in de tuin gekweekt was. Wanneer de Chinese economie sputtert, dan ondergaan wij hier de gevolgen. De wereld is een groot dorp geworden.De klimatologische problematiek geeft dit zeer duidelijk aan. En het zal samen pompen zijn of verzuipen. En als je dit allemaal zo beschouwt, dan valt het nationalisme in het niet en moet je het eigenlijk de prullemand gooien of tenminste het niet al te ernstig nemen. Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 19:39. |
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is het voor u soms ook niet erg moeilijk te verwerken dat nogal wat Vlamingen helemaal geen behoefte hebben aan het soort nationalisme dat u en de partij waar u een lans voor breekt in de praktijk zouden willen brengen ? Om het maar heel concreet te houden : ben ik een 'volksverrader' omdat ik vind dat de Nederlandstalige Belgen zich beter zouden concentreren op het aanwenden van hun numerieke meerderheid en economische macht binnen het kader van de Belgische staat om een geleidelijke 'hernederlandsing' van de Zuidelijke Nederlanden te bewerkstelligen, i.p.v. te strijden voor een afscheiding die niet noodzakelijk zal leiden tot een oplossing van de problemen die zich voordoen als het erop aan komt 'Franstalige' en 'Nederlandstalige' mensen te laten samenleven ? Vergeet a.u.b. niet dat zich op 'Vlaams' grondgebied sowieso reeds een niet onaanzienlijke minderheid van 'Franstaligen' bevindt, die zich altijd op de Europese wetgeving zal kunnen beroepen om zich blijvend 'onaangepast' op te stellen. Ik veronderstel hierbij natuurlijk dat u er niet voor pleit dat het onafhankelijk geworden Vlaanderen dan ook maar tegelijk de Europese Unie verlaat, enkel en alleen om deze wetgeving aan zijn laars te kunnen lappen en de minderheden te dwingen 'zich aan te passen of op te krassen'. |
|
![]() |
![]() |
#363 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen ik iets ouder was, ben ik nog éénmaal naar die Ijzerbedevaart teruggegaan. Ik was zestien, rebels, kritisch, op zoek naar 'èchte waarden', ... u kent dat wel. Ik ben niet eens meer tot op 'de weide' geraakt. Onderweg was ik een paar 'infostandjes' gepasseerd, en de ronduit hatelijke prietpraat die mij daar voor 'de gehele waarheid en niks dan de waarheid' verkocht werd, deed mij besluiten dat 'nationalisme' aan mij niet besteed was. Het kwam - en komt nog steeds - op mij over als een 'laatste strohalm' waaraan lui die voor het overige niet de minste verdienste hebben zich niet alleen vastklampen maar bovendien ook nog eens menen te moeten optrekken. Beste 'system', wat u hier schrijft komt in grote trekken overeen met wat ik zelf ook denk, en vooral met wat u als derde - last but not least - argument tegen het nationalisme aanhaalt kan ik het enkel volmondig eens zijn. Tot genoegen, djimi |
|
![]() |
![]() |
#364 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
#365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als gelovige heb ik er GEEN ENKEL PROBLEEM mee dat er in een rechtszaal die onderdeel is van een historisch gebouw een symbool van de vrijzinnigheid, de vrijmetselaar of dergelijke zou hangen. Ik weet immers dat onze rechtspraak hier niet op is gebaseerd maar wel op het bestaande wetboek en de overeenkomstige jurisprudentie. Een vrijzinnige met een evenwichtige kijk op de zaak zal zich evenmin ergeren aan een kruisbeeld, religieus opschrift of schilderij is een historische rechtszaal. |
|
![]() |
![]() |
#366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik zie dat u zopas nog op deze draad langskwam. Ziet u het zitten om hier ook op te reageren, alstublieft? Dank bij voorbaat, djimi |
|
![]() |
![]() |
#368 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#369 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vrijzinnigen van België hebben een veel evenwichtiger kijk op heel de zaak. In deze kan ik hen, als belijdend christen, heel goed volgen, alhoewel ik natuurlijk hun standpunt niet deel. Uw redenering volg ik evenwel niet. Citaat:
U ziet nogmaals hoe eenzijdig u tegenover de zaken aankijkt... |
||
![]() |
![]() |
#370 |
Banneling
|
![]() Ik ben geen Vlaams-nationalist. Dat is juist. Maar ik sta evengoed als u op correcte transfers en de correcte toepassing van de taalwetten.
Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 20:26. |
![]() |
![]() |
#371 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die twee laatste zinnen hebben hier niets van doen. 't Ging over de symboliek van AAV-VVK. Hoe kan u dat dan storen als u geen Vlaams-nationalist bent?
|
![]() |
![]() |
#373 | |||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#374 |
Banneling
|
![]() Moest ik Vlaams-nationalist zijn zou me dat ook storen en zou ik niet naar de IJzerbedevaart gaan. Dat is nu mijn gevoelen. U moet mijn opvatingen op dat vlak toch niet gaan bepalen. U bent alweer bezig zoals de Katholieken intertijd: bepalen hoe iemand moet denken.Het past wel bij uw persoonlijkheid moet ik zeggen.
Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 20:37. |
![]() |
![]() |
#375 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In deze draad hier. Volgt u gewoon maar de 'pijltjes', dan ziet u wel op welk bericht (uw bericht #325) ik oorspronkelijk reageerde.
Dank bij voorbaat voor uw antwoord, djimi Laatst gewijzigd door djimi : 7 maart 2007 om 20:31. |
![]() |
![]() |
#377 |
Banneling
|
![]() Neen ik vind gewoon dat er in een rechtszaal een neutrale omgeving moet worden geschapen en dat daar schilderijen die het vermoeden van partijdigheid zouden kunnen opwekken, dat deze kunstwerken er niet moeten zijn. Dat is alles wat ik zeg. Niet iedereen kan op gelijke manier afstand doen van die dingen. We blijven mensen met verschillende gevoeligheden.
Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 20:35. |
![]() |
![]() |
#378 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | ||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 20:58. |
||
![]() |
![]() |
#380 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast komen er jaarlijks zovele Vlaamsgezinden naar de IJzertoren zonder dat on- of andersgelovigen zich ook maar enigszins storen aan het symbool. Ik moet nog steeds de eerste tegenover komen op een Vlaamsgezinde manifestatie die me laat weten dat die AVV-VVK dringend weg moet. Dit is zelfs nog nooit ter sprake gekomen in de loop van de geschiedenis van de Vlaamse Beweging. Bijgevolg wordt het door niemand als storend ervaren. Schijnbaar wel door mensen die juist GEEN Vlaams-nationalist zijn... |
|
![]() |