Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2007, 22:41   #361
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Michi, je bent nog nieuw hier op het forum en je hebt dus de andere draden over energie nog niet allemaal kunnen gaan lezen.

Als je dat wel zou hebben gevolgd, zou je weten dat er veel meer alternatieve energiewinningen zijn dan enkel wind en zon.

Maar ik ga ze dus niet steeds opnieuw allemaal opsommen en zekers niet alle gegevens er over opnieuw posten.
Ben daarvoor nogal aan de luie kant.
Ik zal u even helpen : photovoltaics, zon(passief/actief), hydro-, getijden-, geothermische-, wind- en golfenergie, biomassa en we zullen er ongeveer zijn zeker ? Nogal parate kennis bij iedereen die over energie wil praten, maar het heeft niet veel zin om over pakweg geothermische energie te praten in ons landje nee ?
Indien u mij kunt verwijzen naar een andere thread : doe gerust, ik zal het eens nalezen
Michi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 06:00   #362
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarom zouden we geothermische energie niet bespreken voor België?

Onze diepste steenkoollagen zitten meer dan een kilometer diep. Als we die eerst uitgraven, en dan die gangen onder water zetten, hebben we na een tijdje een enorme hoop warm water.
Deze warmte kunnen we gebruiken voor verschillende toepassingen. Zelfs Stirling motoren kunnen hiermee effectief werken.En daarmee kan je electriciteit maken.
Oud 13 juli 2007, 09:49   #363
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom zouden we geothermische energie niet bespreken voor België?

Onze diepste steenkoollagen zitten meer dan een kilometer diep. Als we die eerst uitgraven, en dan die gangen onder water zetten, hebben we na een tijdje een enorme hoop warm water.
Deze warmte kunnen we gebruiken voor verschillende toepassingen. Zelfs Stirling motoren kunnen hiermee effectief werken.En daarmee kan je electriciteit maken.
Omdat het technisch potentieel voor België slechts marginaal is, laat staan het economisch potentieel?

Laatst gewijzigd door Michi : 13 juli 2007 om 10:06.
Oud 13 juli 2007, 10:06   #364
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michi Bekijk bericht
Ik zal u even helpen : photovoltaics, zon(passief/actief), hydro-, getijden-, geothermische-, wind- en golfenergie, biomassa en we zullen er ongeveer zijn zeker ? Nogal parate kennis bij iedereen die over energie wil praten, maar het heeft niet veel zin om over pakweg geothermische energie te praten in ons landje nee ?
Indien u mij kunt verwijzen naar een andere thread : doe gerust, ik zal het eens nalezen
biogas, snelhout, Bio-diesel, bio-methanol, traaglopende waterkracht, mestwarmte, thermische energie enz...
Er zijn duizenden manieren om energie uit de natuur te halen en niet slechts enkele.

Maar het probleem is idd dat ze niet allemaal overal toepasbaar zijn en dat de meeste zelfs onbekend zijn bij veel mensen.
Maar zelfs de goedkoopste en meest betrouwbare manier van energiewinnen word hier niet toegepast omdat er een paar mensen tegen zijn. Namelijk de tredmolen. Alle kennis hierover is reeds meer dan 10.000 jaar oud en toch word deze energiewinning niet meer toegepast.

Hoewel veel energiewinningen zelfs door de mensen zelf op een kleine plaats rendabel kunnen toegepast worden.

En als je het grootste probleem met onze elektriciteit wil kennen, dit is niet de energiewinning maar ons netwerk voor de verdeling ervan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2007, 10:17   #365
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het technisch potentieel voor België slechts marginaal is, laat staan het economisch potentieel?

Nadenken voor je iets post.
In Belgie zijn de mogelijkheden evengroot als in de rest van de wereld.

Alleen zit je in Belgie weer met die verdomde vergunningen die je moet aanvragen om ook maar iets te mogen doen.
http://www.aardwarmtepompen.be/index.htm
Citaat:
Voordelen van aardwarmte-ontginning

• Geothermische installaties zijn eenvoudig van opzet. Ze bestaan uit een verticale of horizontale ondergrondse leiding waardoor een vloeistof wordt gepompt naar een warmtepomp. Bijgevolg werkt deze installatie praktisch onderhoudsvrij.
  • Geothermische installaties kunnen over de hele wereld ingezet worden.
  • De drijvende kracht achter een geothermische installatie is de warmtepomp. Deze werkt elektrisch (dus geen vlam), geluidsarm en zonder uitstoot van gassen. Men kan gerust stellen dat deze manier het laagste verbruik van alle verwarmingssystemen garandeert ! Een besparing tot < 40 % kan gerealiseerd worden ten aanzien van conventionele verwarmingssystemen.
  • Geothermische installaties kunnen niet alleen verwarmen maar ook afkoelen ! 2 voor de prijs van 1 dus.
  • Geothermische energie is bijzonder milieuvriendelijk. Zij verbruikt veel minder fossiele brandstoffen, omdat enkel de warmtepomp elektriciteit verbruikt. De warmtepomp is duidelijk de energiebron van de toekomst!

Wist je dat er in de Verenigde Staten in 1993 ongeveer 150.000 geothermische warmtepompen werden geplaatst? Vanaf 2000 loopt dit aantal op tot 400.000 jaarlijks! Als men in de VSA in bestaande gebouwen 25.000.000 airco-installaties "lucht-lucht" zou vervangen door geothermische warmtepompen, dan kunnen in de toekomst ongeveer 50 grote thermische centrales of kerncentrales verdwijnen!

Oud 13 juli 2007, 10:22   #366
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
biogas, snelhout, Bio-diesel, bio-methanol, traaglopende waterkracht, mestwarmte, thermische energie enz...
Er zijn duizenden manieren om energie uit de natuur te halen en niet slechts enkele.

Maar het probleem is idd dat ze niet allemaal overal toepasbaar zijn en dat de meeste zelfs onbekend zijn bij veel mensen.
Maar zelfs de goedkoopste en meest betrouwbare manier van energiewinnen word hier niet toegepast omdat er een paar mensen tegen zijn. Namelijk de tredmolen. Alle kennis hierover is reeds meer dan 10.000 jaar oud en toch word deze energiewinning niet meer toegepast.

Hoewel veel energiewinningen zelfs door de mensen zelf op een kleine plaats rendabel kunnen toegepast worden.

En als je het grootste probleem met onze elektriciteit wil kennen, dit is niet de energiewinning maar ons netwerk voor de verdeling ervan.
De bronnen die u aanhaalt zijn slechts verfijningen van diegenen die ik heb opgesomd. De tredmolen ? De toestellen bij de mensen thuis werken op elektrische energie. Iedereen zijn eigen generator thuis dus?
Oud 13 juli 2007, 10:26   #367
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Alleen zit je in Belgie weer met die verdomde vergunningen die je moet aanvragen om ook maar iets te mogen doen.
Man, ik antwoord op Maddox die ff komt vertellen om de aardwarmte 1 km diep te gaan halen. In België is dit belachelijk. De grens tussen warmtepomp en geothermische energie is trouwens arbitrair, dus waarom zo vitten ?

Laatst gewijzigd door Michi : 13 juli 2007 om 10:33.
Oud 13 juli 2007, 10:31   #368
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bronnen die u aanhaalt zijn slechts verfijningen van diegenen die ik heb opgesomd. De tredmolen ? De toestellen bij de mensen thuis werken op elektrische energie. Iedereen zijn eigen generator thuis dus?
Nee, dat is ook niet nodig. Maar er worden zelfs hier in Belgie dagelijks grote tredmolens gebruikt om dieren voldoende beweging te geven.
Waarom zou men dus geen energie kunnen opwekken met tredmolens.

Men kan zo dieren terug in gebruik brengen en men kan de gevangenen nuttige arbeid voor de gemeenschap laten uitvoeren.

Trouwens kleinschaligheid voor bepaalde vormen van energiewinning kan geen kwaad hoor.

Binnen een paar jaar zitten we toch met een energie te kort volgens sommige bronnen.

Het zal dan wel een noodzaak worden om kleinschalig te denken, inplaats van over mega-energiewinning.
Oud 13 juli 2007, 10:39   #369
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Nee, dat is ook niet nodig. Maar er worden zelfs hier in Belgie dagelijks grote tredmolens gebruikt om dieren voldoende beweging te geven.
Waarom zou men dus geen energie kunnen opwekken met tredmolens.

Men kan zo dieren terug in gebruik brengen en men kan de gevangenen nuttige arbeid voor de gemeenschap laten uitvoeren.

Trouwens kleinschaligheid voor bepaalde vormen van energiewinning kan geen kwaad hoor.

Binnen een paar jaar zitten we toch met een energie te kort volgens sommige bronnen.

Het zal dan wel een noodzaak worden om kleinschalig te denken, inplaats van over mega-energiewinning.
Waar wilt u nu eigenlijk in godsnaam naartoe. Allemaal heel vertederende gedachten, maar wanneer ik u vraag even concreet te worden, 'bent u van de luie kant'. Wat met de reusachtige noden van de industrie?
Oud 13 juli 2007, 10:43   #370
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Man, ik antwoord op Maddox die ff komt vertellen om de aardwarmte 1 km diep te gaan halen. In België is dit belachelijk.
Helemaal niet, we hebben hier reeds een paar grote gaten in de grond die meer dan 1000meter diep zijn.
Dus waarom zou zijn idee belachelijk zijn.
Zelfs de dikke waterleidingen naar die diepte liggen er al, men moet de boel dus eigenlijk maar gewoon in gebruik nemen.

Zijn idee is dus NIET belachelijk, het is jou negatieve houding tegenover zijn idee die belachelijk is.
Een houding die waarschijnlijk voort komt van je gebrek aan kennis over de Belgische mijnbouw.

Ik weet immers dat Maddox iemand is, die eerst zijn ideeën onderzoekt en de nodige kennis vergaard voor hij ze naar voor brengd.
Anders brengt hij zijn idee in vraagvorm.

Michi, wij houden er wel rekening mee dat je hier nieuw bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je ons als lompe boeren moet denken te kunnen bestempelen.
Wij oudere forumgangers kennen immers reeds elkaars wijze van posting en van antwoord geven. Maar wij zijn ook niet van zin, om ons zomaar zonder duidelijke aanbrenging van de onmogelijkheid van onze ideeën te laten uitmaken door een nieuwling.
Oud 13 juli 2007, 10:49   #371
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, we hebben hier reeds een paar grote gaten in de grond die meer dan 1000meter diep zijn.
Dus waarom zou zijn idee belachelijk zijn.
Zelfs de dikke waterleidingen naar die diepte liggen er al, men moet de boel dus eigenlijk maar gewoon in gebruik nemen.

Zijn idee is dus NIET belachelijk, het is jou negatieve houding tegenover zijn idee die belachelijk is.
Een houding die waarschijnlijk voort komt van je gebrek aan kennis over de Belgische mijnbouw.

Ik weet immers dat Maddox iemand is, die eerst zijn ideeën onderzoekt en de nodige kennis vergaard voor hij ze naar voor brengd.
Anders brengt hij zijn idee in vraagvorm.

Michi, wij houden er wel rekening mee dat je hier nieuw bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je ons als lompe boeren moet denken te kunnen bestempelen.
Wij oudere forumgangers kennen immers reeds elkaars wijze van posting en van antwoord geven. Maar wij zijn ook niet van zin, om ons zomaar zonder duidelijke aanbrenging van de onmogelijkheid van onze ideeën te laten uitmaken door een nieuwling.
Ten eerste legt u mij het woord lompe boer onterecht in de mond.
Ten tweede doet u zelf niet anders dan te spreken over 'de gebrekkige kennis' van anderen.
Ten derde : gelieve dan in het vervolg beweringen te staven met relevante bronnen. Wanneer kritische zin verward wordt met negativisme is het ver gekomen.
Oud 13 juli 2007, 10:54   #372
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar wilt u nu eigenlijk in godsnaam naartoe. Allemaal heel vertederende gedachten, maar wanneer ik u vraag even concreet te worden, 'bent u van de luie kant'. Wat met de reusachtige noden van de industrie?
Grapjas, de helft van het industrieel energieverbruik gaat naar de huidige energiewinning zelf.
Een deel gaat verloren via het verdeelnet en een deel bij de omvorming naar bruikbare spanning.
Van de huidige energieproductie is er dus minder dan de helft die echt nodig is om Europa draaiende te houden.

En dus ja ik ben aan de luie kant, want als ik 1 op 1.000.000 mensen kan overtuigen dat energiewinning anders kan en die persoon dit ook zelf daadwerkelijk gaat proberen en onderzoeken en daarna zelf gaat toepassen ben ik reeds een gelukkig man.

Aan mensen die alles enkel grootschalig blijven zien en aan de huidige energiewinningen blijven verbeten vasthouden, verspil ik geen energie meer. Ik ben immers te oud geworden om nog tegen de bierkaai te vechten.
Oud 13 juli 2007, 15:57   #373
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarom zou het idee belachelijk zijn Michi?

Als je een paar kilometer gang onder water zet, waar de temperatuur redelijk constant is op +/- 35°C.

Pomp dit water op, al was het maar om via een warmtewisselaar een publiek zwembad te verwarmen, dan heb je die fossiele/kernbrandstof toch al uitgespaard. En het geraakt niet op voor de eerstkomende miljoenen jaren.

Het is mischien niet de meest goedkope manier om mee te starten, maar op zijn minst heb je iedereen mee met dit idee.
En er zijn geen high tech hoogstandjes voor nodig. Milieu-economisch gezien een fluitje van een cent.

Als we het grootschalig willen doen, boor 2 gaten in de grond, tot op 5-6 km diepte. Da's pittig, ok, maar niks wat ondoenbaar of megaduur is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardwarmte

genoeg achtergrond uitleg.
Oud 13 juli 2007, 16:22   #374
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Waarom zou het idee belachelijk zijn Michi?

Als je een paar kilometer gang onder water zet, waar de temperatuur redelijk constant is op +/- 35°C.

Pomp dit water op, al was het maar om via een warmtewisselaar een publiek zwembad te verwarmen, dan heb je die fossiele/kernbrandstof toch al uitgespaard. En het geraakt niet op voor de eerstkomende miljoenen jaren.

Het is mischien niet de meest goedkope manier om mee te starten, maar op zijn minst heb je iedereen mee met dit idee.
En er zijn geen high tech hoogstandjes voor nodig. Milieu-economisch gezien een fluitje van een cent.

Als we het grootschalig willen doen, boor 2 gaten in de grond, tot op 5-6 km diepte. Da's pittig, ok, maar niks wat ondoenbaar of megaduur is.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardwarmte

genoeg achtergrond uitleg.
Ik weet hoe de technologie werkt, danku.
Mooi, een wikipedialink. Nu niet echt de meest betrouwbare informatiebron, maar ik zie daar toch een zinnetje 'Ook in België zal naar verwachting geen elektriciteitsproductie mogelijk zijn'. Ook hetgeen ik beweerde, het economisch potentieel in België is verwaarloosbaar.
Er is toch een immens groot verschil tussen enerzijds het uitleggen van een techniek en anderzijds het toepassen van die techniek in een welbepaalde regio,met zijn eigen randvoorwaarden en geografische, economische en andere beperkingen? In een land zoals Ijsland is het potentieel wél rijkelijk aanwezig, en daar wordt dan ook dankbaar gebruikt gemaakt van de techniek.
Warmtepomp is wél een nuttige techniek voor ons land, maar of je dit tot geothermische energie rekent of tot omgevingsenergie is toch slechts kwestie van conventie ?
Oud 13 juli 2007, 17:29   #375
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet hoe de technologie werkt, danku.
Daar twijfel ik niet aan.

Citaat:
Mooi, een wikipedialink. Nu niet echt de meest betrouwbare informatiebron
Het is aan "ons" om de informatie van Wikipedia up to date en naar feiten te brengen. In plaats van te mekkeren dat het niet accuraat is, gewoon een beetje moeite doen en het wel accuraat te maken.
En als je een beetje zou kijken, de links die buiten wikipedia aangegeven zijn, niet noodzakelijk akkoord of gelijkgestemd met het wikipedia artikel zijn redelijk tot zeer onafhankelijk.
Wikipedia is een springplank naar verdere informatie, niet de uitgediepte informatie zelf, alhoewel dat er artikels zijn die zeer diep graven.

Citaat:
Maar ik zie daar toch een zinnetje 'Ook in België zal naar verwachting geen elektriciteitsproductie mogelijk zijn'.
Ik zie wel toekomstmogelijkheden. En zoals ik als voorbeeld gaf, de verwarming van een publiek zwembad en de uitgespaarde energie uit fossiele of kernenergiebronnen is toch pure ecologische winst nietwaar.
En je verward energie met electriciteit.
Economie legt het uiteindelijk af tegen de natuur. We kunnen hele gebieden onleefbaar maken voor de mens, maar na een tijdje zien we de kakkerlakken en dergelijk gespuis samen met mismaakte plantjes de kop op steken. En na een paar generaties is het terug een stukje levende natuur.
Citaat:
Ook hetgeen ik beweerde, het economisch potentieel in België is verwaarloosbaar.
Met de huidige spotprijs van fossiele brandstof en de kernenergie die we NU nog mogen hebben, ja, dan is het te duur om geothermale electriciteiswinning op te bouwen en te gebruiken. Maar dat blijft niet duren. Eenmaal deze energiebronnen op of verboden zijn, dan is het een heel ander verhaal.

Citaat:
Er is toch een immens groot verschil tussen enerzijds het uitleggen van een techniek en anderzijds het toepassen van die techniek in een welbepaalde regio,met zijn eigen randvoorwaarden en geografische, economische en andere beperkingen? In een land zoals Ijsland is het potentieel wél rijkelijk aanwezig, en daar wordt dan ook dankbaar gebruikt gemaakt van de techniek.
De enige belemmeringen om in België een diepe geothermale bron te maken zijn de staatsbemoeiing en de huidige economie. Eenmaal energie uit klassieke bronnen te duur word om zelfs voor onze corrupte politici te betalen, zullen we de zonnecollectoren, windmolenparken, zelfs de getijden en golfkrachtcentrales uit de grond zien ploppen alsof het paddestoelen op een vochtige herfstochtend zijn. Om nog niet te spreken over de kerncentrales.

Citaat:
Warmtepomp is wél een nuttige techniek voor ons land, maar of je dit tot geothermische energie rekent of tot omgevingsenergie is toch slechts kwestie van conventie ?
Een warmtepomp is een leuk stuk technologie, en die kan aangewend worden om geothermale energie bruikbaar te maken. Het verschil is niet conventie of woordspelingen. Maar de lokatie waar de temperatuursverschillen aanwezig zijn. Ga je een warmtepomp gebruiken om de bovenste 2 meter van je tuin te koelen of verwarmen (en bijgevolg het omgekeerde effect in de gewenste lokatie), dan is dat duidelijk geen geothermale energie maar eigenlijk zonne-energie.
Oud 13 juli 2007, 18:04   #376
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Daar twijfel ik niet aan.

Het is aan "ons" om de informatie van Wikipedia up to date en naar feiten te brengen. In plaats van te mekkeren dat het niet accuraat is, gewoon een beetje moeite doen en het wel accuraat te maken.
En als je een beetje zou kijken, de links die buiten wikipedia aangegeven zijn, niet noodzakelijk akkoord of gelijkgestemd met het wikipedia artikel zijn redelijk tot zeer onafhankelijk.
Wikipedia is een springplank naar verdere informatie, niet de uitgediepte informatie zelf, alhoewel dat er artikels zijn die zeer diep graven.

Ik zie wel toekomstmogelijkheden. En zoals ik als voorbeeld gaf, de verwarming van een publiek zwembad en de uitgespaarde energie uit fossiele of kernenergiebronnen is toch pure ecologische winst nietwaar.
En je verward energie met electriciteit.
Economie legt het uiteindelijk af tegen de natuur. We kunnen hele gebieden onleefbaar maken voor de mens, maar na een tijdje zien we de kakkerlakken en dergelijk gespuis samen met mismaakte plantjes de kop op steken. En na een paar generaties is het terug een stukje levende natuur.

Met de huidige spotprijs van fossiele brandstof en de kernenergie die we NU nog mogen hebben, ja, dan is het te duur om geothermale electriciteiswinning op te bouwen en te gebruiken. Maar dat blijft niet duren. Eenmaal deze energiebronnen op of verboden zijn, dan is het een heel ander verhaal.

De enige belemmeringen om in België een diepe geothermale bron te maken zijn de staatsbemoeiing en de huidige economie. Eenmaal energie uit klassieke bronnen te duur word om zelfs voor onze corrupte politici te betalen, zullen we de zonnecollectoren, windmolenparken, zelfs de getijden en golfkrachtcentrales uit de grond zien ploppen alsof het paddestoelen op een vochtige herfstochtend zijn. Om nog niet te spreken over de kerncentrales.

Een warmtepomp is een leuk stuk technologie, en die kan aangewend worden om geothermale energie bruikbaar te maken. Het verschil is niet conventie of woordspelingen. Maar de lokatie waar de temperatuursverschillen aanwezig zijn. Ga je een warmtepomp gebruiken om de bovenste 2 meter van je tuin te koelen of verwarmen (en bijgevolg het omgekeerde effect in de gewenste lokatie), dan is dat duidelijk geen geothermale energie maar eigenlijk zonne-energie.
Ik ga me niet bezighouden met wikipedia aan te vullen; ik weet de geschikte literatuur zo ook wel te vinden. 'Renewable energy' van Godfrey Boyle is een zeer degelijk boek, de website van ODE is ook een nuttige informatiebron.
Ik heb steeds gesproken over economisch potentieel; dit houdt rekening met rendementen, kostprijs van de bron in vergelijking met kostprijs van andere bronnen etcetera. Ik zie dus geen contradictie met hetgeen u nu poneert over de huidige toepasbaarheid van geothermische energie.
De discussie ging oorspronkelijk over geothermische energie. Indien Jantje er dan warmtepompen wenst bij te halen, hoeft hij mij mij niet te zeggen dat ik eerst moet nadenken. Zoals je zelf zegt kan een warmtepomp gebruik maken van geothermische energie, omgevingsenergie,.. Liefst dus eerst duidelijk de veronderstellingen duidelijk maken alvorens elkaar gebrekkige kennis te verwijten.

Laatst gewijzigd door Michi : 13 juli 2007 om 18:06.
Oud 13 juli 2007, 20:53   #377
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Had ik de centen, dan was mijn stinkende mazoutinstallatie het eerstvolgende dat buitenvloog om plaats te maken voor een warmtepomp. Maar ja, het buitenschrijnwerk moest voorgaan voor de accoustische en thermische isolatie.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 09:44   #378
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hier een computer vertaling van een artikel dat ik vond.
van onder staat het originele artikel

5 Juli..2007 het probleem om uw mobiele telefoon geladen volledig te houden wanneer de mijlen vanaf een conventionele elektriciteitsbron door van de Britse de specialisten windturbine, Gotwind wordt aangepakt.

Het Oranje prototype van de windlader is een kleine, draagbare tent opzettend mobiele telefoonlader die opgeslagen kinetische energie gebruikt om een mobiele telefoon in maximaal twee uren volledig te laden.

Wegend slechts 150 gram, kan de windgenerator een geschikt antwoord voor uw volgende het kamperen reis zijn en voegt een andere optie aan het groeiende aantal ecologisch vriendschappelijke telefoontoebehoren zoals toe zonne aangedreven telefoonladers (die functionaliteit bij nacht en in koudere klimaten) hebben beperkt en eindeeenheden.

De Gotwind windlader gebruikt een conventionele horizontale turbine van de aswind en heeft een propellerdiameter van 30cm. De turbine activeert dan een 3 fasealternator producerend over de helft van een watt macht, die in een navulbare batterij voor gebruik kan overal worden gefiltreerd. De mobiele telefoons kunnen dan in een controledoos op de eenheid worden gestopt voor het laden.
Gotwind heeft voorzien dat meeste merken en de modellen van telefoon dan volledig in 1-2 uren kunnen worden geladen. Een extra eigenschap van deze knappe draagbare generator is een tent opzettend systeem dat uit vier benen bestaat die u toestaan om het aan de meeste moderne tenten te beveiligen.
U zult nooit vanaf een volledig geladen telefoon zijn, zelfs wanneer vanaf al beschaving, alhoewel dat de reden zou kunnen zijn u ging kamperend in de eerste plaats!
De lichtgewichtwindgenerator is nog daarin is prototypestadium. Ontworpen door Ben Jandrel, werd het apparaat in werking gesteld nadat Gotwind, (www.gotwind.org), die zich in het maken van elektriciteit specialiseert die windturbines produceert, was naderbij gekomen door globale communicatie bedrijfssinaasappel. Na het zien van het werk van het team in Gotwind, besliste de Sinaasappel een lader van de prototypewind op te dragen om bij recente Festival van de Muziek te onthullen Glastonbury, waarvan zij een belangrijke sponsor waren. Deze laders werden vastgemaakt aan gesponsorde tenten, en verstrekten een elektriciteits vrij alternatief voor de duur van festival.
Het prototype werd voltooid binnen enkel vier weken en er zijn plannen aan massa produceert deze draagbare windgenerators voor versie in de markt in de nabije toekomst. De kosten van de eenheden zijn nog niet gekend.

July 5, 2007 The problem of keeping your mobile phone fully charged when miles away from a conventional electricity source is being tackled by UK wind turbine specialists, Gotwind. The Orange wind charger prototype is a small, portable tent mounting mobile phone charger that uses stored kinetic energy to fully charge a mobile phone in up to two hours. Weighing only 150 grams, the wind generator may be a convenient answer for your next camping trip and adds another option to the growing number of ecologically friendly phone accessories such as solar powered phone chargers (which have limited functionality at night and in colder climates) and wind-up units.

The Gotwind wind charger uses a conventional horizontal axis wind turbine and has a propeller diameter of 30cm. The turbine then activates a 3 phase alternator producing about half a watt of power, which can be filtered into a rechargeable battery for use anywhere. Mobile phones can then be plugged into a control box on the unit for charging. Gotwind have anticipated that most makes and models of phone can then be fully charged in 1-2 hours. An additional feature of this clever portable generator is a tent mounting system that consists of four legs that allow you to secure it to most modern tents. You will never be away from a fully charged phone, even when away from all civilization, even though that might be the reason you went camping in the first place!

The lightweight wind generator is still in it’s prototype stage. Designed by Ben Jandrel, the device was initiated after Gotwind, (www.gotwind.org), which specializes in making electricity generating wind turbines, was approached by global communications corporation Orange. After seeing the work of the team at Gotwind, Orange decided to commission a prototype wind charger to unveil at the recent Glastonbury Music Festival, of which they were a major sponsor. These chargers were attached to sponsored tents, and provided an electricity free alternative for the duration of the festival. The prototype was completed in just four weeks and there are plans to mass produce these portable wind generators for release into the market in the near future. The cost of the units is not yet known.

http://www.********/phpbb/viewtopic....153&highlight=

Alle kleine beetjes helpen he.

http://www.zonne-energie-info.be/

Citaat:
10 hectare zonnepanelen langs Waalse autowegen
De Waalse financieringsmaatschappij Sofico wil zonnepanelen langs de Waalse autowegen installeren. Voor de zonnepanelen wordt in totaal 10 hectare voorzien. Ze denken onder meer aan de zones Vottem, Loncin en Grace-Hollogne in de provincie Luik.

Een gelijkaardig project liep enkele jaren geleden in Nederland op een sisser af, doordat dieven er steeds vandoor gingen met de peperdure panelen.
Maar zijn soms toch te gek met eigenaardige problemen.

Laatst gewijzigd door Jantje : 16 juli 2007 om 09:55.
Oud 16 juli 2007, 09:47   #379
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Zijn we al tot de kern doorgedrongen ? anders moeten we daar wat meer energie in steken....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!

Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 16 juli 2007 om 09:47.
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 10:35   #380
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
U vergeet toch wel een belangrijke energiebron te vermelde... een energie bron die blijkbaar zovele uit het oog zijn verloren... De kracht en energie die de mens zelf bezit...

Hoe hoofdschuddend heb ik al meermaals staan kijken naar het overloos en nutteloos gezweet aan allerlei tugen en apparaten waarop menige medemens zich zit uit te putten in allerlei sport en fitness centra die her en der de kop opsteken... Om daarna, bezweet of fris gedoucht de wagen weer in te springen om naar huis te rijden...

De energie die jaarlijks mensen nodeloos en nutteloos gaan verspillen in zulke centra is ongelooflijk groot... Bijna elke fitness-sportcentra is zou verdorie bijna een elektro-groep kunnen zijn als ze die kunnen recuperen...

In de week-dag alleen zitten te puffen in de files, vervuilen om stil te staan
,na de uurtjes of in het weekend jezelf nuttloos uitputten 'voor de vorm'...

Bij menige medemens is een schop vastpakken teveel 'werk', te vermoeiend. Een fiets is voor 'zotten'... Maar wel geld geven om nutteloos energie te verspillen in zulke centra...

Laatst gewijzigd door Zyp : 16 juli 2007 om 10:37.
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be