![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Indien u mij kunt verwijzen naar een andere thread : doe gerust, ik zal het eens nalezen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zouden we geothermische energie niet bespreken voor België?
Onze diepste steenkoollagen zitten meer dan een kilometer diep. Als we die eerst uitgraven, en dan die gangen onder water zetten, hebben we na een tijdje een enorme hoop warm water. Deze warmte kunnen we gebruiken voor verschillende toepassingen. Zelfs Stirling motoren kunnen hiermee effectief werken.En daarmee kan je electriciteit maken.
![]() |
#363 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Michi : 13 juli 2007 om 10:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn duizenden manieren om energie uit de natuur te halen en niet slechts enkele. Maar het probleem is idd dat ze niet allemaal overal toepasbaar zijn en dat de meeste zelfs onbekend zijn bij veel mensen. Maar zelfs de goedkoopste en meest betrouwbare manier van energiewinnen word hier niet toegepast omdat er een paar mensen tegen zijn. Namelijk de tredmolen. Alle kennis hierover is reeds meer dan 10.000 jaar oud en toch word deze energiewinning niet meer toegepast. Hoewel veel energiewinningen zelfs door de mensen zelf op een kleine plaats rendabel kunnen toegepast worden. En als je het grootste probleem met onze elektriciteit wil kennen, dit is niet de energiewinning maar ons netwerk voor de verdeling ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nadenken voor je iets post. In Belgie zijn de mogelijkheden evengroot als in de rest van de wereld. Alleen zit je in Belgie weer met die verdomde vergunningen die je moet aanvragen om ook maar iets te mogen doen. http://www.aardwarmtepompen.be/index.htm Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Michi : 13 juli 2007 om 10:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#368 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou men dus geen energie kunnen opwekken met tredmolens. Men kan zo dieren terug in gebruik brengen en men kan de gevangenen nuttige arbeid voor de gemeenschap laten uitvoeren. Trouwens kleinschaligheid voor bepaalde vormen van energiewinning kan geen kwaad hoor. Binnen een paar jaar zitten we toch met een energie te kort volgens sommige bronnen. Het zal dan wel een noodzaak worden om kleinschalig te denken, inplaats van over mega-energiewinning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#369 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus waarom zou zijn idee belachelijk zijn. Zelfs de dikke waterleidingen naar die diepte liggen er al, men moet de boel dus eigenlijk maar gewoon in gebruik nemen. Zijn idee is dus NIET belachelijk, het is jou negatieve houding tegenover zijn idee die belachelijk is. Een houding die waarschijnlijk voort komt van je gebrek aan kennis over de Belgische mijnbouw. Ik weet immers dat Maddox iemand is, die eerst zijn ideeën onderzoekt en de nodige kennis vergaard voor hij ze naar voor brengd. Anders brengt hij zijn idee in vraagvorm. Michi, wij houden er wel rekening mee dat je hier nieuw bent, maar dat wil nog niet zeggen dat je ons als lompe boeren moet denken te kunnen bestempelen. Wij oudere forumgangers kennen immers reeds elkaars wijze van posting en van antwoord geven. Maar wij zijn ook niet van zin, om ons zomaar zonder duidelijke aanbrenging van de onmogelijkheid van onze ideeën te laten uitmaken door een nieuwling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ten tweede doet u zelf niet anders dan te spreken over 'de gebrekkige kennis' van anderen. Ten derde : gelieve dan in het vervolg beweringen te staven met relevante bronnen. Wanneer kritische zin verward wordt met negativisme is het ver gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een deel gaat verloren via het verdeelnet en een deel bij de omvorming naar bruikbare spanning. Van de huidige energieproductie is er dus minder dan de helft die echt nodig is om Europa draaiende te houden. En dus ja ik ben aan de luie kant, want als ik 1 op 1.000.000 mensen kan overtuigen dat energiewinning anders kan en die persoon dit ook zelf daadwerkelijk gaat proberen en onderzoeken en daarna zelf gaat toepassen ben ik reeds een gelukkig man. Aan mensen die alles enkel grootschalig blijven zien en aan de huidige energiewinningen blijven verbeten vasthouden, verspil ik geen energie meer. Ik ben immers te oud geworden om nog tegen de bierkaai te vechten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#373 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou het idee belachelijk zijn Michi?
Als je een paar kilometer gang onder water zet, waar de temperatuur redelijk constant is op +/- 35°C. Pomp dit water op, al was het maar om via een warmtewisselaar een publiek zwembad te verwarmen, dan heb je die fossiele/kernbrandstof toch al uitgespaard. En het geraakt niet op voor de eerstkomende miljoenen jaren. Het is mischien niet de meest goedkope manier om mee te starten, maar op zijn minst heb je iedereen mee met dit idee. En er zijn geen high tech hoogstandjes voor nodig. Milieu-economisch gezien een fluitje van een cent. Als we het grootschalig willen doen, boor 2 gaten in de grond, tot op 5-6 km diepte. Da's pittig, ok, maar niks wat ondoenbaar of megaduur is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardwarmte genoeg achtergrond uitleg.
![]() |
#374 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Mooi, een wikipedialink. Nu niet echt de meest betrouwbare informatiebron, maar ik zie daar toch een zinnetje 'Ook in België zal naar verwachting geen elektriciteitsproductie mogelijk zijn'. Ook hetgeen ik beweerde, het economisch potentieel in België is verwaarloosbaar. Er is toch een immens groot verschil tussen enerzijds het uitleggen van een techniek en anderzijds het toepassen van die techniek in een welbepaalde regio,met zijn eigen randvoorwaarden en geografische, economische en andere beperkingen? In een land zoals Ijsland is het potentieel wél rijkelijk aanwezig, en daar wordt dan ook dankbaar gebruikt gemaakt van de techniek. Warmtepomp is wél een nuttige techniek voor ons land, maar of je dit tot geothermische energie rekent of tot omgevingsenergie is toch slechts kwestie van conventie ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar twijfel ik niet aan.
Citaat:
En als je een beetje zou kijken, de links die buiten wikipedia aangegeven zijn, niet noodzakelijk akkoord of gelijkgestemd met het wikipedia artikel zijn redelijk tot zeer onafhankelijk. Wikipedia is een springplank naar verdere informatie, niet de uitgediepte informatie zelf, alhoewel dat er artikels zijn die zeer diep graven. Citaat:
En je verward energie met electriciteit. Economie legt het uiteindelijk af tegen de natuur. We kunnen hele gebieden onleefbaar maken voor de mens, maar na een tijdje zien we de kakkerlakken en dergelijk gespuis samen met mismaakte plantjes de kop op steken. En na een paar generaties is het terug een stukje levende natuur. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#376 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik heb steeds gesproken over economisch potentieel; dit houdt rekening met rendementen, kostprijs van de bron in vergelijking met kostprijs van andere bronnen etcetera. Ik zie dus geen contradictie met hetgeen u nu poneert over de huidige toepasbaarheid van geothermische energie. De discussie ging oorspronkelijk over geothermische energie. Indien Jantje er dan warmtepompen wenst bij te halen, hoeft hij mij mij niet te zeggen dat ik eerst moet nadenken. Zoals je zelf zegt kan een warmtepomp gebruik maken van geothermische energie, omgevingsenergie,.. Liefst dus eerst duidelijk de veronderstellingen duidelijk maken alvorens elkaar gebrekkige kennis te verwijten. Laatst gewijzigd door Michi : 13 juli 2007 om 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.********/phpbb/viewtopic....153&highlight= Alle kleine beetjes helpen he. http://www.zonne-energie-info.be/ Citaat:
Laatst gewijzigd door Jantje : 16 juli 2007 om 09:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#379 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zijn we al tot de kern doorgedrongen ? anders moeten we daar wat meer energie in steken....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 16 juli 2007 om 09:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#380 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Hoe hoofdschuddend heb ik al meermaals staan kijken naar het overloos en nutteloos gezweet aan allerlei tugen en apparaten waarop menige medemens zich zit uit te putten in allerlei sport en fitness centra die her en der de kop opsteken... Om daarna, bezweet of fris gedoucht de wagen weer in te springen om naar huis te rijden... De energie die jaarlijks mensen nodeloos en nutteloos gaan verspillen in zulke centra is ongelooflijk groot... Bijna elke fitness-sportcentra is zou verdorie bijna een elektro-groep kunnen zijn als ze die kunnen recuperen... In de week-dag alleen zitten te puffen in de files, vervuilen om stil te staan ,na de uurtjes of in het weekend jezelf nuttloos uitputten 'voor de vorm'... Bij menige medemens is een schop vastpakken teveel 'werk', te vermoeiend. Een fiets is voor 'zotten'... Maar wel geld geven om nutteloos energie te verspillen in zulke centra... Laatst gewijzigd door Zyp : 16 juli 2007 om 10:37. |
|
![]() |
![]() |