![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij het verbranden van biogas laat je dus geen opgesloten CO² vrij, zoals met de fossiele aardgas of afgeleide gassen van aardolie. Het overschakelen van aardgas en aardolie naar biogas is dus een enorme wint in de uitstoot van opgesloten CO² ook al blijven we CO² uitstoten. Want we mogen dus ook niet naar een wereld zonder CO² gaan met een hoog zuurstof gehalte, doen we dit wel dan verbranden wij en alle andere landdieren onze longen door het te hoge zuurstofgehalte. En sterven de planten door gebrek aan CO². |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#343 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs al trekken we alle CO2 uit de lucht, dan gaat het zuurstofpercentage maar minimaal stijgen hoor.
Met zo'n 0.032% Die stijging gaat voor de mens totaal geen verschil maken. Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardatmosfeer
![]() |
#344 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar planten CO omzetten naar zuurstof veroorzaken we zelf dus een nieuw probleem als we alle CO uit de lucht trekken. Het is immers de normale cirkel van de gassen die we veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jantje, ik spreek over de fysieke gevolgen voor de mens van die 0.032% meer zuurstof in de lucht.
En er is toch een gevolg. De grens waarop ieder individue hoogteziekte krijgt zal met een paar centimeter hoger gaan liggen. Het feit dat planten minder snel/niet gaan groeien en dat er vele soorten aan onderdoor zullen gaan is effe niet ter sprake.
![]() |
#347 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is eigenlijk nooit niet goed wat we doen hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
U zegt nu enerzijds dat "hernieuwbare bronnen een snelle terugverdientijd hebben", en anderzijds "dat er op dit moment veel geld verdwijnt naar alternatieve energiewinningen die eigenlijk niet economisch rendabel zijn" ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo is traag lopende waterenergie helemaal geen verstandig idee hier in mijn gehucht, want dan moet men eerst een beek of kanaal aanleggen. En zijn windmolens in een bebouwde kom economisch niet verantwoord, omdat en dan ook te veel kosten moet maken om de woningen tegen het geluid te isoleren. Maar verstandig toegepaste alternatieve energie is zeer rendabel en heeft een korte terugverdientijd. Voor een biogasinstallatie aan normale verkoopprijzen is dit rond de 5 jaar, voor een traaglopende watercentrale rond de 3 jaar. Zonnenpanelen rond de 10 tot 15jaar in de slechtste omstandigheden, maar deze hebben wel een vervuilende productie en geen hergebruikmogelijkheden na afbraak. Grote Windmolens zijn dan weer niet echt betrouwbaar op hun continuiteit en hebben ook een vervuilende productie en geen hergebruikmogelijkheden na afbraak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De terugverdientijden zijn natuurlijk wel voor discussie vatbaar. Om er een cijfer uit te pikken, namelijk dat van de zonnepanelen : Wat is het huidig standaardjaarverbruik van een gemiddeld gezin ? ik schat orde 4000 kWh wat voor oppervlakte zonnepanelen heeft men hiervoor nodig ? ik schat een 40-tal m², hetgeen overeenkomt met 5 kW_piek kostprijs van dit alles ? geschat op 5000 euro/kW_piek ( inclusief belastingen, installatie, randapparatuur...) Zo bekomt men toch een investering van 25000 euro, en ik betwijfel of deze wel zo snel worden terugverdiend als u poneert. Toegegeven, ik heb opzettelijk geen subsidies in rekening gebracht; ons aller Fientje Moerman heeft hier namelijk een wedstrijd van gemaakt wegens te groot succes. Nu goed, we zijn het toch al eens over het feit dat men niet moet investeren om te investeren, met andere woorden hernieuwbare energie die niet kosteneffectief is, is verspilling van middelen. Hoe mooi dergelijke technologiën ook zijn, indien ze economisch (nog) niet rendabel zijn, moet men de moed hebben dezen nog te laten rijpen en in tussentijd beroep doen op andere bronnen. Met permissie een vraag op de man af : Hoe ziet u onze Belgische energievoorziening over pakweg 15 jaar, met uitvoering van de phase-out wet en in de wetenschap dat de kans zeer reëel is dat er een post-Kyoto akkoord komt, hetgeen sowieso nodig gaat zijn om de CO2-concentratie werkelijk te stabiliseren of hopelijk zelfs te doen dalen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe onze energiewinning er binnen 15 jaar gaat uitzien. Wel nog steeds een oorlog tussen pro en contra's van kern en alternatieve energie en de staat die nog steeds niets doet om de echte oplossingen mogelijk te maken. De CO² norm zal Belgie dan nog steeds niet gehaald hebben en we zullen dan nog steeds schone lucht in het buitenland kopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met 1.05 Kw piek komt een doorsnee gezin niet toe. En als dat gedurende 3 of 4 uur per dag dat piekvermogen leverd, heb je net de ijskast voor een dag aanstaan. En de deurbel.
Ons dagelijks verbruik is 7 kw. En kostte ons op jaarbasis net geen €400. 10000/400= 25 jaar aan hetzelfde verbruik. En dan moet ik het verbruik terugdringen naar de helft. Wel moeilijk. Alle apparaten zijn al A+, en er is nog maar 1 gloeilamp in de woning te vinden. En hoeveel m² is dat dan? Ik heb met moeite 15m² semi goed georienteerd dak... (oostzuidoost)
![]() |
#353 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat er dus vaak om dat de staat zelf wil bewijzen dat alternatie energiewinningen niet kunnen in Belgie, dit om niet te veel belastingsinkomsten te verliezen en niet te moeten toegeven dat ze 65 jaar geleden totaal fout hebben gehandeld met de kernenergie zo zwaar te subsideren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus een oppervlakte van 10370cm² * 10 = 103700cm²= 10.37m² Je hebt dus nog 5 m² over en kan dus gaan naar 15 panelen van 1.037m² 1paneel is 105Wp = 1575 wp voor je 15m² 1paneel kost 650€ gebruikklaar plus alle bijkomende kosten natuurlijk. Komt dus vrij duur uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#355 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou een omschakeling naar rendabele alternatieve energiewinningen verplichten en zelf een verplichting tot het aanpassen van het net hiervoor. Doch ik zou zeker geen enkel centrale laten sluiten voor er voldoende vervangingscapaciteit is uitgebouwd en de energievoorziening verzekerd blijft. Ik ben nog wel zo verstandig om mijn oude schoenen niet weg te gooien voor ik er nieuwe heb hoor. Maar ik zou hiervoor wel de nodige dwang aan de dag leggen door de vervuilende energiewinningen zwaar te beboeten na een tjdje, zonder de energieproducenten de mogelijk te geven de boetes aan hun klanten door te rekenen. Dit geld zou ik dan wel gebruiken om rendabele alternatieve energiewinningen verder te bevorderen in onderzoek en uitbouw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ons land gebruikt op dit moment jaarlijks een dikke 50 Mtoe aan energie : 55 % hiervan is olie, 25% gas, 16 % kernenergie grosso modo ? Van deze 50 Mtoe is elektriciteit pakweg 20% , waarvan de huidige mix 55% nucleair, 25% gas en de rest vooral steenkool plus een marginaal aandeel hernieuwbaar. De randvoorwaarden die u als policy maker zich zelf zou stellen indachtig, wat zou uw concrete doelstelling zijn voor binnen 15 jaar, maw. x Mtoe gebruik, waarvan zoveel percent elektriciteit, dewelke op zijn beurt bestaat uit x% hernieuwbare (welke ? hoeveel van elk? ), x% STEG enzovoort enzovoort |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Om zelfs maar alleen licht en een paar lage gebruikers van electriciteit te doen draaien, heb je aardig wat zonnecellen EN zonlicht nodig.
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je dat wel zou hebben gevolgd, zou je weten dat er veel meer alternatieve energiewinningen zijn dan enkel wind en zon. Maar ik ga ze dus niet steeds opnieuw allemaal opsommen en zekers niet alle gegevens er over opnieuw posten. Ben daarvoor nogal aan de luie kant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |