Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2007, 20:28   #361
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
Het moet wel fijn zijn om er 100% van overtuigd te zijn dat enkel de eigen overtuiging de juiste is.
Kweenie. Vraag het eens aan de religie-freaks op dit forum. Die zijn beter geplaatst dan ik om je vraag te beantwoorden.
Oud 29 november 2007, 20:55   #362
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Dat de gelovigen ons al vele vele eeuwen om de oren slaan met hun weetjes over God en de engelen en het hiernamaals, en wat God zegt en niet zegt, en wat men hoort te doen en niet mag doen, enz, dat stoort blijkbaar niemand. Maar, o wee, als men de godsdienst aanvalt. Dat mag niet, dat kan niet, dat is immoreel. Ernstig blijven aub. Meningsvrijheid is voor iedereen, niet alleen voor islamieten of voor de christenen. Dat was vroeger zo, maar nu niet meer. En dat is maar goed ook.
Volledig akkoord, maar... toch niet helemaal.

Primo: gelovigen uit vroeger eeuwen die anders- of niet-gelovigen aanvielen hadden tenminste nog het excuus dat zij, net als iedereen, verstoken bleven van elke ontwikkeling tot gezond criticisme.

In deze tijden geldt dat excuus niet meer. Vrijheid van mening is daardoor inderdaad een recht geworden, en gelukkig maar. Maar aan elk recht is een verantwoordelijkheid verbonden. Of ben je het daarmee niet eens, misschien?

Secundo: dat gelovigen zeggen wat wel en niet mag geldt in de eerste plaats voor de eigen gelovige groep, zeker wat hedendaagse christenen betreft. Ik blijf me afvragen waarom bvb. niet-katholieken zich zo storen aan bepaalde pauselijke standpunten, terwijl ze zich, door hun niet-katholiek-zijn, niettemin ongebonden weten aan die standpunten.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 20:56   #363
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Kweenie. Vraag het eens aan de religie-freaks op dit forum. Die zijn beter geplaatst dan ik om je vraag te beantwoorden.
Denk je dat er naast "religie-freaks" ook nog andere gelovigen bestaan die je niet als "freaks" wil omschrijven?

En neen, deze vraag is wel degelijk bloedserieus.
Oud 29 november 2007, 21:11   #364
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bevind mij in niet al te slecht gezelschap. Ik mag niet klagen.
En wie zegt er dat ik gelovig ben, liefje? Als je geen religieuze overtuiging aanhangt, voel je ook niet de behoefte die van anderen af te breken. Dat doe jij hier blijkbaar maar al te graag.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 21:11   #365
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Kweenie. Vraag het eens aan de religie-freaks op dit forum.
Is het fijn om ervan overtuigd te zijn dat je de Absolute Waarheid in pacht hebt, Esperanza?
Oud 29 november 2007, 21:12   #366
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Secundo: dat gelovigen zeggen wat wel en niet mag geldt in de eerste plaats voor de eigen gelovige groep, zeker wat hedendaagse christenen betreft. Ik blijf me afvragen waarom bvb. niet-katholieken zich zo storen aan bepaalde pauselijke standpunten, terwijl ze zich, door hun niet-katholiek-zijn, niettemin ongebonden weten aan die standpunten.
net misschien omdat die geboden geacht worden de grenzen van de geloofsgroep te overstijgen ?

Laatst gewijzigd door praha : 29 november 2007 om 21:16.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 21:14   #367
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar, o wee, als men de godsdienst aanvalt. Dat mag niet, dat kan niet, dat is immoreel. Ernstig blijven aub. Meningsvrijheid is voor iedereen, niet alleen voor islamieten of voor de christenen. Dat was vroeger zo, maar nu niet meer. En dat is maar goed ook.
'Godsdienst is voor idioten' is niet de godsdienst aanvallen, mijn beste. Dat is gewoon drek verkondingen. Er zijn honderden argumenten tegen georganiseerde religie. De anti-religie zeloten moeten enkel nog beseffen dat scheldpartijen en arrogantie daar niet bij horen.
Oud 29 november 2007, 21:19   #368
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ElFlamencoLoco;3109409]Volledig akkoord, maar... toch niet helemaal.
Niet erg logisch, maar alla.

Citaat:
Primo: gelovigen uit vroeger eeuwen die anders- of niet-gelovigen aanvielen hadden tenminste nog het excuus dat zij, net als iedereen, verstoken bleven van elke ontwikkeling tot gezond criticisme.

In deze tijden geldt dat excuus niet meer. Vrijheid van mening is daardoor inderdaad een recht geworden, en gelukkig maar. Maar aan elk recht is een verantwoordelijkheid verbonden. Of ben je het daarmee niet eens, misschien?

Secundo: dat gelovigen zeggen wat wel en niet mag geldt in de eerste plaats voor de eigen gelovige groep, zeker wat hedendaagse christenen betreft. Ik blijf me afvragen waarom bvb. niet-katholieken zich zo storen aan bepaalde pauselijke standpunten, terwijl ze zich, door hun niet-katholiek-zijn, niettemin ongebonden weten aan die standpunten.[/quote]
Omdat de paus in bepaalde delen van de wereld nog een zeker gezag heeft. Ik denk hier aan Afrika en de aids-problematiek en het condoomgebruik.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 21:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 21:35   #369
system
Banneling

Standaard

Citaat:
'Godsdienst is voor idioten' is niet de godsdienst aanvallen, mijn beste. Dat is gewoon drek verkondingen. Er zijn honderden argumenten tegen georganiseerde religie. De anti-religie zeloten moeten enkel nog beseffen dat scheldpartijen en arrogantie daar niet bij horen.
Als er ooit zeloten zijn geweest (én nog zijn) op dit vlak, dan zijn het wel de gelovigen geweest van de godsdiensten van het Boek. Dat zou u toch moeten weten indien u de geschiedenis wat napluist.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 21:35.
Oud 29 november 2007, 21:44   #370
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
Als er ooit zeloten zijn geweest (én nog zijn) op dit vlak, dan zijn het wel de gelovigen geweest van de godsdiensten van het Boek. Dat zou u toch moeten weten indien u de geschiedenis wat napluist.
U heeft slechts deels gelijk, mijn beste system. Uiteraard kende (of kent) het Christendom zijn eigen 'fundamentalisten'. Maar dat is niet anders bij een andere religie. Bekijk de vrijzinnigheid (die blijft immers het beste voorbeeld). Zelden zulk een groepje extremisten bij elkaar gezien!
Oud 29 november 2007, 21:46   #371
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft slechts deels gelijk, mijn beste system. Uiteraard kende (of kent) het Christendom zijn eigen 'fundamentalisten'. Maar dat is niet anders bij een andere religie. Bekijk de vrijzinnigheid (die blijft immers het beste voorbeeld). Zelden zulk een groepje extremisten bij elkaar gezien!

En mag ik daar een voorbeeld van?

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 21:47.
Oud 29 november 2007, 21:52   #372
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
[/color]

En mag ik daar een voorbeeld van?
Kijk hier eens rond op het forum. Er zitten genoeg voorbeeldjes van beide strekkingen.
Oud 29 november 2007, 21:58   #373
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
net misschien omdat die geboden geacht worden de grenzen van de geloofsgroep te overstijgen ?
Dan laat ik als katholiek deze veronderstelling toch volledig voor rekening van de niet-katholieken. Als zij daar absoluut een probleem van willen maken... ik kan ze niet tegenhouden.

En ik wil het ook niet. Mijn tijd is daarvoor te kostbaar.
Oud 29 november 2007, 21:59   #374
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk hier eens rond op het forum. Er zitten genoeg voorbeeldjes van beide strekkingen.
U spreekt van groepjes. Neen, ik vind van niet. Als men een gelovige een dommerik noemt dan vind ik dit ongepast indien het betekent: iemand zonder veel intelligentie. Maar het kan ook wat anders betekenen. Als ik (sommige) atheïsten 'domme godsloochenaars' noem, dan heeft dit niet(s) te maken met hun IQ. Dat heeft te maken met het feit dat zij een stelling vooropstellen (god bestaat niet) die zij niet kunnen hard maken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor gelovigen. Zij poneren een stelling (God bestaat) die zij evenmin kunnen hard maken. Daarover gaat het meestal. U tilt daar allemaal veel te zwaar aan. U moet alles zien in een context.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 22:05.
Oud 29 november 2007, 22:00   #375
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Omdat de paus in bepaalde delen van de wereld nog een zeker gezag heeft. Ik denk hier aan Afrika en de aids-problematiek en het condoomgebruik.
Ik denk dat je ten eerste dat gezag erg overschat, en ten tweede dat gezag volledig verkeerd inschat qua aard. Als Afrikaanse katholieken zovele andere kerkelijke ge- en verboden aan hun laars lappen - echtelijke trouw bvb. - wat zouden ze zich dan wél storen aan een condoomverbod?

Echt een beetje afgezaagd, dat argument.
Oud 29 november 2007, 22:02   #376
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Kijk niet alleen naar wat het verleden ons leert, maar ook naar het heden. Naar hoe niet-gelovigen tegenwoordig - jazeker, anno 2007- menen te mogen kakken op gelovigen.

Qua zelotenpraktijk kan dat anders óók tellen!
Oud 29 november 2007, 22:03   #377
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Ik denk dat je ten eerste dat gezag erg overschat, en ten tweede dat gezag volledig verkeerd inschat qua aard. Als Afrikaanse katholieken zovele andere kerkelijke ge- en verboden aan hun laars lappen - echtelijke trouw bvb. - wat zouden ze zich dan wél storen aan een condoomverbod?

Echt een beetje afgezaagd, dat argument.[/quote
'Afgezaagd' wil nog niet zeggen 'niet reëel'.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 22:04.
Oud 29 november 2007, 22:09   #378
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk niet alleen naar wat het verleden ons leert, maar ook naar het heden. Naar hoe niet-gelovigen tegenwoordig - jazeker, anno 2007- menen te mogen kakken op gelovigen.

Qua zelotenpraktijk kan dat anders óók tellen!
Daar moet ik u voor een groot stuk recht in geven.

(Maar misschien oogst u nu in de samenleving wat onverdraagzame dogmatische voorgangers van uw geloof hebben gezaaid gedurende eeuwen en eeuwen... U hebt gewoon wat pech. Maar troost u. Ik voorzie een nieuwe kerk, een gezondere kerk. En ik meen dit ernstig. En ik behoor helemaal niet tot uw kerk. Integendeel mag ik wel zeggen.)

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 22:24.
Oud 29 november 2007, 22:10   #379
Aeternitas
Banneling

Standaard

Citaat:
U spreekt van groepjes. Neen, ik vind van niet. Als men een gelovige een dommerik noemt dan vind ik dit ongepast indien het betekent: iemand zonder veel intelligentie. Maar het kan ook wat anders betekenen. Als ik (sommige) atheïsten 'domme godsloochenaars' noem, dan heeft dit niet(s) te maken met hun IQ. Dat heeft te maken met het feit dat zij een stelling vooropstellen (god bestaat niet) die zij niet kunnen hard maken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor gelovigen. Zij poneren een stelling (God bestaat) die zij evenmin kunnen hard maken. Daarover gaat het meestal. U tilt daar allemaal veel te zwaar aan. U moet alles zien in een context.
Ik til daar niet zwaar aan, mijn beste system, aangezien ik slechts een getuige ben van dit reeds eeuwen durende schouwspel.
Mensen die ideologische tegenstanders respect betuigen, kunnen op het mijne rekenen. Sujets zoals de starter van dit onderwerp, echter, verdienen slechts mijn minachting.
Oud 29 november 2007, 22:15   #380
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik til daar niet zwaar aan, mijn beste system, aangezien ik slechts een getuige ben van dit reeds eeuwen durende schouwspel.
Mensen die ideologische tegenstanders respect betuigen, kunnen op het mijne rekenen. Sujets zoals de starter van dit onderwerp, echter, verdienen slechts mijn minachting.
Dat kan wel zijn. Maar aan u om dit te ontkrachten. Met opzet is waarschijnlijk dit onderwerp provocatief gesteld. U moet niet vergeten dat dit een discussieforum is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be