Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2007, 21:47   #361
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Het zou niet slecht zijn als Waalse kinderen ook ondertitelde programma's zouden te zien krijgen. Dat NL er niet in wil gaan tot daar aan toe maar mss zou hun EN er wat op vooruit kunnen gaan? En als de mama's en de papa's daar wat moe van worden dan moeten ze maar denken dat het een investering is in de toekomst van hun kinderen. Uiteindelijk eindigt niet iedereen van ons in een belastingsparadijs aan de Middellandse Zee.
Af en toe zie je in de journaals al eens een VL politicus die ondertitels krijgt; maar de FRkijkers moeten dan schrikken want de VL politicus maakt vaak heel wat fouten:

ze horen dan "met zo'n mensen spreek ik niet meer", "Reynders is weer naar de voetbal", "een meisje die met Boonen optrekt,enz..."
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 21:49   #362
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Af en toe zie je in de journaals al eens een VL politicus die ondertitels krijgt; maar de FRkijkers moeten dan schrikken want de VL politicus maakt vaak heel wat fouten:

ze horen dan "met zo'n mensen spreek ik niet meer", "Reynders is weer naar de voetbal", "een meisje die met Boonen optrekt,enz..."

Alle excuses zijn volgens straatrue goed om toch maar geen inspanning te moeten doen.
Alsof de franstaligen geen fouten maken.
Ik haal ze zo uit de franstalige kranten.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 21:49   #363
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Het zal je verbazen maar : de helft van mijn familie is franstalig, wonen al hun leven lang in de VLAAMSE rand en ze spreken nog steeds geen 3 woorden NL.

In de onderneming waar ik werk spreekt maar 1 franstalige NL. Alle overigen : nooit. Kunnen het niet en doen vooral geen moeite om zelfs maar een basis te leren.
De Vlaamse commercanten zijn rijk geworden door FR te spreken.

De FRbelgen hebben overal hun taal kunnen blijven spreken; maar de VL is FR gaan spreken en is steenrijk geworden.

Wie is de slimste?
Oud 6 december 2007, 21:50   #364
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Alle excuses zijn volgens straatrue goed om toch maar geen inspanning te moeten doen.
Alsof de franstaligen geen fouten maken.
Ik haal ze zo uit de franstalige kranten.
De VL vinden het absoluut geen probleem dat ze spreekfouten maken tegen het NL.

Laatst gewijzigd door straatrue : 6 december 2007 om 21:50.
Oud 6 december 2007, 21:50   #365
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:

straatrue wordt alzeker niet genomineerd

Laatst gewijzigd door born2bewild : 6 december 2007 om 21:52.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 21:51   #366
Banneling

Standaard

Citaat:

De FRbelgen hebben overal hun taal kunnen blijven spreken; maar de VL is FR gaan spreken en is steenrijk geworden.

Wie is de slimste?
Je suggereert dus dat de WL de domsten zijn.
Waar wachten ze op om zich te herpakken?
Oud 6 december 2007, 21:51   #367
Banneling

Standaard

Citaat:
De VL vinden het absoluut geen probleem dat ze spreekfouten maken tegen het NL.
De FR ook niet. 'Une fois' in elke zin, etc.
Oud 6 december 2007, 21:52   #368
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Vlaanderen ondertitelen ze zelfs.......................Nederlandse series.
In Nederland ondertitelt men ook, maar in Portugal dubt men. Die redenering gaat dus niet helemaal op. Nederlanders en Vlamingen zijn gewoon meer voor de kwaliteit, en als je de monden niet synchroon ziet lopen, dan doet dat afbraak aan de beleving van de films en series. Tenminste, zo ervaar ik dat en zo ervaren mensen in mijn omgeving dat.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 21:52   #369
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zal je verbazen maar : de helft van mijn familie is franstalig, wonen al hun leven lang in de VLAAMSE rand en ze spreken nog steeds geen 3 woorden NL.

In de onderneming waar ik werk spreekt maar 1 franstalige NL. Alle overigen : nooit. Kunnen het niet en doen vooral geen moeite om zelfs maar een basis te leren.
Ik werk natuurlijk niet in de onderneming waar u werkt maar ik denk al te zien hoe het gebeurt : Franstaligen blijven onder Franstaligen en Vlamingen blijven onder Vlamingen. Er zijn enkel en alleen contacten tussen de twee gemeenschappen voor pure professionele redenen. Is het zo?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 21:55   #370
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In Nederland ondertitelt men ook, maar in Portugal dubt men. Die redenering gaat dus niet helemaal op. Nederlanders en Vlamingen zijn gewoon meer voor de kwaliteit, en als je de monden niet synchroon ziet lopen, dan doet dat afbraak aan de beleving van de films en series. Tenminste, zo ervaar ik dat en zo ervaren mensen in mijn omgeving dat.
Portugal is met Brazilië een enorm taalgebied.

TV is 50 jaar geleden begonnen, dus wie aan de wieg stond is +/- dood; maar ondertitelen was wegens goedkoop; nu zouden we niet meer wennen aan dubben.
Oud 6 december 2007, 21:55   #371
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn moeder begrijpt beter het Nederlands van Nederland dan die van Vlaanderen. Ze zegt dat het Nederlands van Nederland begrijpelijker voor een anderstalig is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 21:56   #372
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij is het gebruik van de term "sale flamand" in strijd met de antiracisme wetgeving. Zeker als ze als ze zo frequent gebruikt wordt, dat men van een "modescheldwoord" kan spreken.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 21:56   #373
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik werk natuurlijk niet in de onderneming waar u werkt maar ik denk al te zien hoe het gebeurt : Franstaligen blijven onder Franstaligen en Vlamingen blijven onder Vlamingen. Er zijn enkel en alleen contacten tussen de twee gemeenschappen voor pure professionele redenen. Is het zo?
In mijn vorige ondernemingen waar er 50/50 VL/FR waren was dat zo, tenzij de VL inspanning deed om te socializen in het Frans. Het omgekeerde gebeurde nooit.
Ik heb zelf keren meegemaakt dat enkele franstaligen, die samen aan het lunchen waren met een grote groep VL verontwaardigd de tafel verlieten omdat die VL Nederlands onder VL aan het spreken waren. Ze vonden het ongehoord dat VL Nederlands bleven spreken en vonden dat asociaal naar de FR toe....

In mijn huidige firma is er een kleine minderheid FR. Met uitzondering van 1, doen ze nooit of te nimmer een inspanningen om een woordje NL te spreken. Ze eisen dat iedereen hen in het FR aanspreekt.
Oud 6 december 2007, 21:58   #374
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn moeder begrijpt beter het Nederlands van Nederland dan die van Vlaanderen. Ze zegt dat het Nederlands van Nederland begrijpelijker voor een anderstalig is.
Ik ook.

Ik denk dat dat onder andere komt omdat wij klanken ruwer uitspreken en langzamer spreken (zoals de Duitsers).
Oud 6 december 2007, 21:58   #375
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
De FR ook niet. 'Une fois' in elke zin, etc.
Een belgicisme dat dan nog van het VL komt.

http://www.vivat.be/00-00.asp?articleID=240
Oud 6 december 2007, 22:00   #376
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Portugal is met Brazilië een enorm taalgebied.

TV is 50 jaar geleden begonnen, dus wie aan de wieg stond is +/- dood; maar ondertitelen was wegens goedkoop; nu zouden we niet meer wennen aan dubben.
Dat klopt.

Over het Portugees: Brazilië is en blijft wel een ontwikkelingsland, hè?
Overigens kan ik me er best boos om maken dat een zender als EuroNews nog steeds niet in het Nederlands te ontvangen is. Wat moet dat toch onze Europagevoelens aanzwengelen...
Oud 6 december 2007, 22:01   #377
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
In mijn vorige ondernemingen waar er 50/50 VL/FR waren was dat zo, tenzij de VL inspanning deed om te socializen in het Frans. Het omgekeerde gebeurde nooit.
Ik heb zelf keren meegemaakt dat enkele franstaligen, die samen aan het lunchen waren met een grote groep VL verontwaardigd de tafel verlieten omdat die VL Nederlands onder VL aan het spreken waren. Ze vonden het ongehoord dat VL Nederlands bleven spreken en vonden dat asociaal naar de FR toe....

In mijn huidige firma is er een kleine minderheid FR. Met uitzondering van 1, doen ze nooit of te nimmer een inspanningen om een woordje NL te spreken. Ze eisen dat iedereen hen in het FR aanspreekt.
Best elk zijn eigen taal spreken en vooral de zaak met humor benaderen; kijk maar eens naar de Laatste show vanavond; er komt een FR journalist die cabaret brengt over VL en WL politici.
Oud 6 december 2007, 22:01   #378
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat klopt.

Over het Portugees: Brazilië is en blijft wel een ontwikkelingsland, hè?
Overigens kan ik me er best boos om maken dat een zender als EuroNews nog steeds niet in het Nederlands te ontvangen is. Wat moet dat toch onze Europagevoelens aanzwengelen...
Euronews: VRT wilde niet meedoen denk ik, wegens te FRgericht.

Laatst gewijzigd door straatrue : 6 december 2007 om 22:01.
Oud 6 december 2007, 22:01   #379
born2bewild
Banneling

Standaard

de zaak met humor benaderen -en niet te vergeten (!) de 12 miljard laten stromen.
anders gedaan met de humor.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 22:02   #380
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gedubte films zijn walgelijk. Ooit eens Moonraker in het Frans gezien? Intriest.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be