Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2008, 21:41   #21
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In "bidden" geloof ik niet echt.

In het in zichzelf praten en het in stilte beleven in groep, wel.
Bedoel je groepsmeditatie?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 21:43   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Bedoel je groepsmeditatie?
Nee.

Laatst gewijzigd door lombas : 9 januari 2008 om 21:50.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 21:44   #23
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In "bidden" geloof ik niet echt.
Ik ook niet.

Maar laat de mensen die willen bidden, bidden. Logische tegenargumenten op tafel leggen die tegen bidden pleiten, heeft geen nut.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 21:46   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik ook niet.

Maar laat de mensen die willen bidden, bidden.
'Tuurlijk dat
Oud 9 januari 2008, 21:48   #25
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De paus wil dan eens een geste doen naar de buitenwereld toe, en ook al is het nogal doorzichtig, het is tenminste een geste, een teken van berouw, een aanvaarding van schuld.
O, erkent hij schuld? Dat is nieuw. Bidden is ''een geste naar de buitenwereld toe''? Nee, dáár maak je als gelovige je schepper blij mee.

Citaat:
Hier op dit forum komt echter bijna iedereen tot vervelens toe aandraven met "logische" argumenten tegen het bidden.
Niet tegen het bidden, wel tegen PR-bureau 'Vaticaan''.

Citaat:
Je schuld aanvaarden, berouw hebben en bidden voor de slachtoffers hebben echter niets met logica te maken, en zeker niet voor een gelovige.
Integendeel, dát is zelfs zeer logisch voor een gelovige. Individueel, of in een kerkgemeenschap.
Maar: onafgebroken? En masse? Een geste? Een bede is een geste?

Citaat:
Ik dacht toch wel dat dit algemeen bekend was.
Ja hoor.

Priesters die zich vergrijpen aan kinderen moeten direct uit hun functie worden ontheven en overgeleverd aan de politie.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 21:55   #26
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Het zal eerder berouw zijn voor de ettelijke miljarden die ze al reeds moeten betalen hebben.
Oud 9 januari 2008, 21:57   #27
Heftruck

Standaard

Anything that sells.

Zucht.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 21:58   #28
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Bidden is ''een geste naar de buitenwereld toe''?
In deze context ? Ja.
Citaat:
Priesters die zich vergrijpen aan kinderen moeten direct uit hun functie worden ontheven en overgeleverd aan de politie.
Dat zou er nog aan mankeren.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 22:05   #29
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men zou er beter aan doen priesters die zich vergrijpen aan kinderen niet meer de hand boven het hoofd te houden (d.m.v. een overplaatsing o.i.d.).
Recycleren in de bejaardenzorg, na het uitzitten van hun wereldse straf, lijkt me nog het beste alternatief.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2008, 22:36   #30
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ook niet.

Maar laat de mensen die willen bidden, bidden. Logische tegenargumenten op tafel leggen die tegen bidden pleiten, heeft geen nut.
Bidden helpt zeker als je er in gelooft. Sommigen beweren zelfs dat bidden helpt als je er niet in gelooft. Wie zal het zeggen.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 01:41   #31
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Recycleren in de bejaardenzorg, na het uitzitten van hun wereldse straf, lijkt me nog het beste alternatief.

Onze Filou die 'tough on crime' is
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 06:10   #32
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Bidden helpt zeker als je er in gelooft.
Lijkt me logisch - voor zover ik van de katholiek van dienst het woord "logica" nog mag gebruiken.

Als je al gelooft in een opperwezen is het maar een klein kunstje om in één ruk door ook te geloven dat bidden tot dat opperwezen ook helpt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Sommigen beweren zelfs dat bidden helpt als je er niet in gelooft.
Sommigen beweren ook dat de Aarde plat is.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 10 januari 2008 om 06:19.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 09:52   #33
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Lijkt me logisch - voor zover ik van de katholiek van dienst het woord "logica" nog mag gebruiken.

Als je al gelooft in een opperwezen is het maar een klein kunstje om in één ruk door ook te geloven dat bidden tot dat opperwezen ook helpt.Sommigen beweren ook dat de Aarde plat is.

Werkt Voodoo volgens u?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 18:25   #34
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht

Als je al gelooft in een opperwezen is het maar een klein kunstje om in één ruk door ook te geloven dat bidden tot dat opperwezen ook helpt.Sommigen beweren ook dat de Aarde plat is.
Voil�*, dat bedoel ik nu, zie.

Zo moeilijk is het toch niet. Waarover gaat deze discussie eigenlijk? Over het toepassen van logica? Vergeet het.

Want waaraan ging deze discussie aanvankelijk voorbij? Over het uitgangspunt! De logica blijft dezelfde voor gelovige en niet-gelovige. Het uitgangspunt, daarover gaat het hier. (Of daarover zou het moeten gaan.)

Dus gebruik het woord logica maar zoveel als je wil, Esperanza. En ja, ik bedoel onder "logica" (waarschijnlijk) exact hetzelfde als jij. Het enige waarin wij verschillen is ons uitgangspunt.

Dus, mocht je er nood aan hebben me te "bekeren", dan ben ik eens heel curieus op basis van welke logische argumenten je vat krijgt op mijn (vanuit het evangelie geïnspireerde) uitgangspunt - je weet wel: Waar er twee of drie in Mijn naam samenkomen, daar ben Ik in hun midden - om het vervolgens onderuit te halen. Velen hebben dat geprobeerd; het is vandaag nog steeds niemand gelukt.

Tenzij jij "goddelijk" mocht geinspireerd zijn - excuse le mot - is deze discussie (zoals zovele discussies hier) gedoemd tot een stille dood.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 19:27   #35
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht

Zo moeilijk is het toch niet. Waarover gaat deze discussie eigenlijk? Over het toepassen van logica? Vergeet het.

Want waaraan ging deze discussie aanvankelijk voorbij? Over het uitgangspunt! De logica blijft dezelfde voor gelovige en niet-gelovige. Het uitgangspunt, daarover gaat het hier. (Of daarover zou het moeten gaan.)

Dus gebruik het woord logica maar zoveel als je wil, Esperanza. En ja, ik bedoel onder "logica" (waarschijnlijk) exact hetzelfde als jij. Het enige waarin wij verschillen is ons uitgangspunt.

Dus, mocht je er nood aan hebben me te "bekeren", dan ben ik eens heel curieus op basis van welke logische argumenten je vat krijgt op mijn (vanuit het evangelie geïnspireerde) uitgangspunt - je weet wel: Waar er twee of drie in Mijn naam samenkomen, daar ben Ik in hun midden - om het vervolgens onderuit te halen. Velen hebben dat geprobeerd; het is vandaag nog steeds niemand gelukt.

Tenzij jij "goddelijk" mocht geinspireerd zijn - excuse le mot - is deze discussie (zoals zovele discussies hier) gedoemd tot een stille dood.
Beste vanuit-het-evangelie-geïnspireerde,
De discussie gaat niet over bidden. Er is niets mis met bidden. De discussie gaat erover dat bidden wordt ingezet als marketing-instrument.
Oud 10 januari 2008, 20:15   #36
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uit mijn privé-archief:

Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  valerie-bonnet.jpg‎
Bekeken: 140
Grootte:  254,5 KB
ID: 29716  

Oud 10 januari 2008, 21:47   #37
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste vanuit-het-evangelie-geïnspireerde,
De discussie gaat niet over bidden. Er is niets mis met bidden. De discussie gaat erover dat bidden wordt ingezet als marketing-instrument.
Niet helemaal akkoord. De discussie gaat erover of bidden wordt ingezet als marketing-instrument.

Als - uiteraard steeds vanuit het standpunt van de gelovige - bidden zin heeft, dan zou het inzetten van bidden als marketing-instrument logischerwijze een degradatie van het bidden impliceren. Het gebed dient immers een hoger doel dan marketingstunts. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat dit een zelfs maar impliciete bedoeling zou zijn vanwege de Kerk, vermits zij hiermee zeer tegen haar eigen winkel zou pleiten.

Conclusie: de vraag of bidden hier als marketing-instrument wordt ingezet beantwoord ik negatief. Dergelijke degradatie zou ik niet pikken, althans niet vanwege gelijk welke Kerk. En vele gelovigen met mij.

Uiteraard kan ik dergelijke degradatie wél begrijpen vanuit het standpunt van de niet-gelovige. En uiteraard ben ik het met die degradatie niet eens. Geenszins zou ik dergelijke degradatie, dus vanwege niet-gelovigen, als reden zien om deze gebedsmarathon af te gelasten. Zulks zou neerkomen op het zich laten voorschrijven van gedragsregels van buitenaf: de Kerk die zich haar gedrag (voor zover niet bedreigend voor buitenstaanders) zou laten voorschrijven door buitenstaanders.

Ervaren niet-gelovigen deze gebedsmarathon op één of andere manier als bedreigend? Zo ja, dan hoorde ik graag enige nadere verklaring.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 22:03   #38
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Deze discussie gaat over het pauselijk promopraatje. Het "bidden" heeft bepaalde priesters er niet van weerhouden zich te vergrijpen aan kinderen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de oproep van de paus om nu maar eens ononderbroken te bidden bepaalde priesters wèl zal weerhouden (tenzij jouw god aan ononderbroken bidden de voorkeur geeft, natuurlijk). Kortom, als het niet lukt in het ene geval zal het ook niet lukken in het andere geval. M.a.w. pure volksverlakkerij, zoals gebruikelijk.

Citaat:
Jou bekeren? En tot welke godheid zou dat dan moeten zijn?

Ach, ik bemerk dat je er weer één of ander letterlijk bijbelvers meent te moeten citeren. Gezien jij dit enerzijds regelmatig doet om "iets" (?) te "staven" en anderzijds steevast hamert op het feit dat bijbelversen dienen te worden "geïnterpreteerd", dien ik dit vers nu letterlijk te nemen of dien ik het te interpreteren?
Oud 10 januari 2008, 22:11   #39
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We kunnen deze discussie op een heel eenvoudige manier beëindigen. Het enige wat je hoeft te doen is eens uitleggen hoe en op welke manier het al dan niet ononderbroken bidden ten gevolge van de pauselijke oproep een einde gaat maken aan pedofiele praktijken binnen de RKK. Ik wacht wel.
Oud 10 januari 2008, 22:48   #40
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ervaren niet-gelovigen deze gebedsmarathon op één of andere manier als bedreigend? Zo ja, dan hoorde ik graag enige nadere verklaring.
Nee, ze maakt me kwaad.

Stelt u zich voor: Op een school zijn er relatief veel leraren die zich vergrijpen aan kinderen. Wat doet de directeur? "'Laten we bidden''.

Verder ben ik van mening dat deze gebedsmarathon geen enkele zin heeft, zowel voor de gelovige als de niet-gelovige. Sterker nog, als gelovige zou ik zwaar beledigd zijn. Bidden is niet bedoeld voor zaken waar je zelf iets aan kunt veranderen. Als ik God zou zijn zou ik geen vinger verroeren bij deze schijnvertoning.

Wat wel zou helpen?
De buitenwereld en de priesters duidelijk maken dat kindermisbruik op geen enkele manier binnen de gelederen wordt geaccepteerd, streng optreden, op het seminarie extra aandacht besteden aan seksuele gevoelens en hoe daarmee om te gaan, extra aandacht besteden aan gedragsregels tussen priesters die alleen met een kind in één ruimte zijn. etc etc.
Als sluitstuk kun je bidden om hulp dat het lukt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be