![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een stropdas kan verstikkend zijn ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 maart 2008 om 08:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
spijt? levenslust? trauma? hebzucht? angst?....zin? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() vooral on-zin, was me daar vroeger als kind niet bewust van, daarmee
Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 22 maart 2008 om 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Of anders gezegd: de superioriteitsgedachte en het geloof hebben weinig met elkaar te maken. Ik betrek die gedachte uit veel méér dan alleen maar mijn geloof, en die gedachte staat of valt ook niet met mijn geloof. Zij baseert zich nog veel méér op niet tegen te spreken feiten als daar zijn: het menselijke vermogen om de leefwereld waarin hij leeft aan zijn eigen wensen aan te passen. Dat heb ik nog geen enkel dier weten doen: een lijster bouwt haar nest nog steeds exact zoals haar voorouders dat 3000 jaar geleden deden. Terwijl mijn en jouw levenswijze al enorm verschilt van die van onze grootouders, of onze overgrootouders, amper een kleine 100 jaar geleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Verder vind ik in de door u gegeven 'zin van het leven' nogal veel 'doel' en 'strijd'. Dat zit inderdaad in het leven, maar of dat de zin is? Maar op een moeilijk ogenblik in 'de strijd' kan men wel eens terug verlangen naar het kindzijn, ja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() In zoverre gelovigen overtuigd zijn van hun geloof leunt dat toch minstens zeer dicht aan bij het idee van de waarheid in pacht hebben en dus de superioriteitsgedachte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geloven en de waarheid-in-pacht-hebben zijn twee dingen die niets met mekaar vandoen hebben, mijn beste. Ik begrijp niet waarom jij die associatie maakt, want dit forum wordt evengoed gefrequenteerd door niet-gelovigen die niettemin hun mening voor de enige ware trachten te verkopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En nee, het gaat niet over u. Waarom trekt u toch altijd alles op u? 2. Uw logica rammelt nogal. Eigenlijk staat er: - Ook niet-gelovigen trachten hun mening als de enige waarheid te verkopen. - Dus geloven en de waarheid-in-pacht-hebben zijn twee dingen die niets met mekaar vandoen hebben. ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of anders gezegd: het gaat me erom het mooie plaatje over "gelovigen", dat nogal wat niet-gelovigen zichzelf zo graag wijsmaken, te verwijzen naar waar het hoort: de prullenmand. Citaat:
Jij mag gelovigen hun geloof aanwrijven, maar wees dan zo sportief te aanvaarden dat ik jou je geloof in je overtuiging onder de neus wrijf. Ik maak hier niet voor niets twee woordjes rood: één in jouw citaat en één hier vlak boven. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister
|
![]() jaja, over dat woordje geloven zijn al pagina's vol geschreven op deze site.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zitten nog steeds in het tijdperk van de strijd van de mens tegen de mens. De onzin van deze strijd inzien, het gevoel van hopeloosheid ten gevolge van een verlangen naar het einde van deze strijd die eindeloos lijkt te zijn, gecombineerd met een liefde voor de mens, doen lijden. Uit uitzichtloos lijden groeit wanhoop. Wanhoop’s broer en zus heten beide ‘onzin’. En onzin voedt de strijd die we zo wensen te zien beëindigd. Het kind groeit op. that's life. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Hehe, o.a. vermoed ik, bij mij is het vooral, waarom is er een 'ik' dat verdomd goed beseft dat het weldra nooit meer bestaan zal
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt me dat de houding van nederigheid ten opzichte van dat wat ons omringt aan 'besef' wint. Vroeger dachten we ons het centrum van het universum, en ooit zullen we niet meer neerkijken op andere levende wezens, althans het wordt moeilijker. En dat is maar goed ook, een zich superieur achtende mens is als een 'kip zonder kop' en beperkt zijn eigen overlevingskansen. 'Overleven' staat tegenover 'leven' zoals werken staat tegenover spelen. Het komt voort uit het verlangen het spel te laten duren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zou leven slechts 'zinvol' zijn als het niet ophoudt? Ons 'ik' is een tijdelijke constructie, toch in de huidige 'bewustzijnsstaat'. Een 'hemel' of een oplossen van je deeltjes in een ander geheel, dat is een niet zo esentieel onderscheid. Het enigste wat je 'hebt' is de 'punt' die je nu gaat zien. Sommige dingen zijn niet via 'rationele' intelligentie te vatten. Mijn zin ligt voor een stuk in het mijzelf toe te staan mijn 'ik' op te 'laten' lossen. Klinkt cryptisch misschien, maar is heel duidelijk voor mij. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 maart 2008 om 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 22 maart 2008 om 17:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het feit dat een lijster zijn nest nog steeds op dezelfde manier bouwt als (slechts) 3000 jaar geleden en de mens schijnbaar verslaafd is aan veranderingen spreekt niet voor de mens maar eerder voor de lijster. Blijkbaar kunnen we niet anders dan ons voortdurend opnieuw aan te passen aan een omgeving die we zelf veranderen. Misschien zijn 'wij' de onaangepasten. Trouwens wie zijn wij om te oordelen over de evolutie in de bouwstijlen van het lijsternest? Zijn wij wel in staat die subtiele evolutie te zien? Laat de mens maar over zichzelf oordelen. ik onthoud me van die ‘morele’ superioriteitsgedachten oven andere levende wezens. Ze verglijden o zo gemakkelijk naar superioriteitsgedachten over anderen die we wel als mens erkennen. Het ontkennen van een ziel is een instrument van dominantie en veroorzaakt veel leed. In puur spel zijn dier en mens gelijk, een brok instinctief levensgenot, zin en onzin versmolten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 22 maart 2008 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In alles wat hij onderneemt wordt de mens met keuzes geconfronteerd. Keuzes die hij hoedanook moet maken. Dieren hebben die verantwoordelijkheid niet. Zij volgen hun instinct zonder over de consequenties te hoeven nadenken. Zelfs het verzaken aan je verantwoordelijkheid is een keuze. Ik ben dus de laatste die het je aanwrijft dat je je van de superioriteitsgedachte onthoudt. Maar zelf vind ik die gedachte te zeer met de werkelijkheid kloppen om haar uit angst voor dwaasheden in de prullenmand te gooien. Een tijdje terug was ik in discussie met een geloofsgenoot - ook katholiek - die vragen had in hoeverre ik wel de Romeinse leer getrouw was. Zelfs de term heresie viel op een gegeven ogenblik. Ik ben me bewust van sommige van mijn (kleine) ketterijtjes en ik erkén dat Rome's leer erop gericht is alle risico's zoveel mogelijk in te perken. Maar hoewel Rome het gelovigen enerzijds wel afraadt teveel te experimenteren met niet-katholieke (of niet-christelijke) ideeën, anderzijds verbiedt de Kerk dit niet meer, en al helemaal niet meer door met de brandstapel te dreigen. Zoals ik als gelovige me al eens op riskante paden durf te begeven, zo durf ik dat ook als mens. Ik geef toe dat de superioriteitsgedachte gevaarlijk kan zijn wanneer zij zich uitbreidt naar medemensen. Anderzijds stel ik dat de superioriteitsgedachte, toegepast op de relatie tussen mens en dier (en niet tussen mens op mens) best wel enig hout snijdt, zonder dat zij daarom een vrijkaartje moet leveren om zichzelf ook op je medemens toegepast te zien worden. Wie zich op gevaarlijke paden riskeert, dient goed te weten waarmee hij bezig is, en vooral te weten op welke steen hij zijn voet beter niét neerzet. Het toepassen van de superioriteitsgedachte op je medemens is, me dunkt, zo'n steen... |
|
![]() |
![]() |