Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2008, 08:15   #1
MIS
Banneling

Standaard Het spel van het leven

Bij onze geboorte krijgen we geen gebruiksaanwijzing mee, zodat we de zin van het leven niet kennen. Het lijkt er sterk op dat de zin ervan juist is de zin ervan te ontdekken ! !

Voor kinderen is het vanzelfsprekend dat het erom gaat plezier te maken en het leven lief te hebben. Als volwassenen realiseren we ons dat dat niet zo eenvoudig is, aangezien sommige aspecten van het leven niet bepaald plezierig zijn. Dan gaan we leven alsof het doel van het leven eruit bestaat verandering in onze situatie te brengen, zodat het vanzelf plezierig wordt. We raken uiteindelijk echter zo verstrikt in onze pogingen ons leven te verbeteren dat we vergeten het leven te waarderen zoals het is. Wie heeft er dan gelijk, kinderen of volwassenen ? Ze hebben allebei gelijk. De zin van het leven is én het leven waarderen én het leven verbeteren.

Vergelijk het leven met een spel. Onder het spelen hebben we twee elkaar aanvullende, maar van elkaar verschillende oogmerken. De eigenlijke reden om te spelen is plezier te hebben. Binnen het spel streven we echter een bepaald doel na dat we willen verwezenlijken. Als we ons niet serieus genoeg inzetten voor dat doel, gaat dat algauw ten koste van de spelvreugde. Het spelproces impliceert het overwinnen van belemmeringen die ons beletten ons doel te verwezenlijken. Hoewel onze successen en mislukkingen tijdelijk invloed kunnen hebben op onze spelvreugde, blijven we er plezier aan beleven, zelfs als het spel niet naar onze zin verloopt. Een spel zou tenslotte geen spel zijn als het altijd gemakkelijk was.

Ook in het spel dat ‘leven’ heet, kunnen we twee elkaar aanvullende doelen nastreven. Ons primaire oogmerk is genieten van het spel. Wij zijn de dromer van de levensdroom omdat we van de ervaring willen genieten, en dat kunnen we doen door te ontwaken voor de grote liefde en eenheid van al wat bestaat. Als persona in de levensdroom gaat het jou er echter om de hindernissen die jou beletten om optimaal te genieten te overwinnen. Dat doe je door je eigen lijden en dat van anderen te verlichten, opdat we gezamenlijk vreugde aan het leven kunnen beleven. Aangezien het leven een spel is, kunnen we alleen tezamen winnen !!!!
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 10:40   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Bent u op zoek naar een goed referentiekader?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 11:05   #3
MIS
Banneling

Standaard

Wat is de aanbieding ?
Oud 20 maart 2008, 11:41   #4
Stardust
Burger

Stardust's schermafbeelding

Standaard

Het leven is niet zinvol...het heeft dan ook geen nut of zin.
Wel kunnen we trachten ons leven zinvol te besteden naar ons eigen denken...maar daar blijft het dan bij.
Oud 20 maart 2008, 12:28   #5
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het leven is niet zinvol...het heeft dan ook geen nut of zin. Wel kunnen we trachten ons leven zinvol te besteden naar ons eigen denken...maar daar blijft het dan bij.
Inderdaad, mensen laten zich nogal eens misleiden door de literatuur die ze letterlijk nemen waardoor men de verkeerde interpretaties bekrachtigt. Hierdoor blijft men in de eigen gecreëerde leugen geloven waardoor men zichzelf verder uitholt tot een soort van holle doos zonder levensvreugde of zin. Begrijp wat je wil zeggen en jammer om zien.
Oud 20 maart 2008, 12:44   #6
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Zoals veel slimme mensen ons al veelvuldig pogen te zeggen, je moet dat simpel houden: "It's just a ride"
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 12:54   #7
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals veel slimme mensen ons al veelvuldig pogen te zeggen, je moet dat simpel houden: "It's just a ride"
Inderdaad, soms rijdt een trein dan zich al eens te pletter. Politiek weet er alles van, of net niet natuurlijk. Jammer dat we in dezelfde trein zitten, fasten you seatbelts, zou ik zeggen, it’s just a ride.
Oud 20 maart 2008, 14:38   #8
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stardust Bekijk bericht
Wel kunnen we trachten ons leven zinvol te besteden naar ons eigen denken...maar daar blijft het dan bij.
Je bedoelt jouw leven, want zingeving is en blijft persoonlijk. Never judge for all.

Doch, goed voor jou.

MIJN leven daarentegen heeft wel zin: de zin, doel en richting van mijn leven is Jezus Christus. Ik richt er mijn leven naar Hem, met geheel mijn hart, heel mijn verstand, gans mijn ziel en al mijn krachten. En door Hem, met Hem en in Hem bemin ik de Vader en mijn naaste als mijzelf.

Laatst gewijzigd door Judokus : 20 maart 2008 om 14:39.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 16:24   #9
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Het leven kan wel degelijk zinvol zijn. Als er één onderscheid tussen mens en dier écht belangrijk is, dan is dit dat de mens zin kan geven aan zijn leven. Dieren kunnen dat niet.

Wat héét zin? Niet zo makkelijk uit te drukken. Vraag het eens aan ouders wier kinderen bezig zijn op te groeien tot evenwichtige, fijne volwassen mensen. Ik denk dat die ouders, spijts alle opvoedkundige (en andere) zorgen, overtuigd zijn van de zin van het leven.

Het mooiste compliment dat wij - mijn drie zussen, mijn broer en ikzelf - ooit van onze ouders kregen luidde als volgt: "Als we ons leven nog eens konden overdoen, we zouden identiek hetzelfde doen."
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 17:23   #10
Stardust
Burger

Stardust's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Je bedoelt jouw leven, want zingeving is en blijft persoonlijk. Never judge for all.

Doch, goed voor jou.

MIJN leven daarentegen heeft wel zin: de zin, doel en richting van mijn leven is Jezus Christus. Ik richt er mijn leven naar Hem, met geheel mijn hart, heel mijn verstand, gans mijn ziel en al mijn krachten. En door Hem, met Hem en in Hem bemin ik de Vader en mijn naaste als mijzelf.
Dat is toch de zin die je er zelf aan geeft mijn beste...moest er geen jezus'ke zijn geweest dan was het Allah of iets anders...misschien wel het vliegend spaghetti monsterke.
Mijn stelling gaat voor iedereen op...maar het pikt bij gelovigen die dat niet kunnen vatten.
Oud 20 maart 2008, 17:40   #11
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Conway's_Game_of_Life

Spel van het leven!
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 18:00   #12
Dycore
Banneling

Standaard

Het kind heeft gelijk. De volwassene heeft over het algemeen de kinderlijke idealen opgegeven. Zij leven niet langer, maar overleven. Zij hebben niet langer ambities, maar ondergaan. De volwassene die het kind in zichzelf niet vergeet, die heeft zijn puurheid behouden. Maar dat zijn uitzonderingen. Het kind wil overigens veel meer dan enkel plezier maken.

Laatst gewijzigd door Dycore : 20 maart 2008 om 18:03.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 19:31   #13
MIS
Banneling

Standaard

Adrian, hoe staat het nu met dat Monopolyspel ?

Dikke miserie, weinig zinvol ...
Oud 21 maart 2008, 01:08   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aangezien het leven een spel is, kunnen we alleen tezamen winnen !!!!
Is het doel van het spel dan 'winnen'? Mij lijkt het 'doel' eerder 'spelen'. Vanaf dat het spel een doel krijgt is het 'game over'. Het spel, in zijn 'puurste' vorm, is slechts 'in zichzelf' zinvol. Daarmee dat het de puurste vorm van leven is. Als je speelt om te winnen, heb je het spelen opgegeven. 'Winnen' heeft gewoon niets met spelen te maken.

smile.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 maart 2008 om 01:16.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 05:02   #15
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Is het doel van het spel dan 'winnen'? Mij lijkt het 'doel' eerder 'spelen'. Vanaf dat het spel een doel krijgt is het 'game over'. Het spel, in zijn 'puurste' vorm, is slechts 'in zichzelf' zinvol. Daarmee dat het de puurste vorm van leven is. Als je speelt om te winnen, heb je het spelen opgegeven. 'Winnen' heeft gewoon niets met spelen te maken.
Johan, leuk en volledig mee eens. De term ‘winnen’ zal in deze context inderdaad verwijzen naar het levensspel op zich en dat net alsof het een videogame zou zijn, het ‘overwinnen’ van de obstakels (als een inherent deel van het spel) waardoor we gaan inzien dat we een gevecht leveren tegen de illusie dat het leven is. Het doorzien of doorleven van het spel laat ons besluiten dat de strijd die we leveren tegen elkaar zinloos is. Maar ben het eens, het doel is spelen en genieten, inspanning en ontspanning. Anders en simpel, om te filosoferen over het leven aan de open haard zullen we eerst een huis moeten bouwen. Bakstenen groeien op aarde, niet op Mars. Er zijn er natuurlijk altijd die jaren kunnen vergaderen over een correcte definitie over armoede, dat ook.
Oud 21 maart 2008, 11:14   #16
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

volledig mee eens. Enkel losers willen winnen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 14:28   #17
De Groene Chinees
Burger

De Groene Chinees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stardust Bekijk bericht
Waaruit volgt dat uw uitspraak niet zinvol is.
De Groene Chinees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 14:41   #18
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

het leven is niet meer dan eten, slapen en voortplanten en uiteindelijk sterven.

is maar een saai spel.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2008, 14:53   #19
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Het leven is niet meer dan eten, slapen en voortplanten en uiteindelijk sterven
Na de Big Bang, de Gang Bang, meer was het niet … maar ook niet minder natuurlijk.
Oud 21 maart 2008, 15:18   #20
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ik zou alleszins toch liefst terug een kind zijn

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 21 maart 2008 om 15:21.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be