![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Bij onze geboorte krijgen we geen gebruiksaanwijzing mee, zodat we de zin van het leven niet kennen. Het lijkt er sterk op dat de zin ervan juist is de zin ervan te ontdekken ! !
Voor kinderen is het vanzelfsprekend dat het erom gaat plezier te maken en het leven lief te hebben. Als volwassenen realiseren we ons dat dat niet zo eenvoudig is, aangezien sommige aspecten van het leven niet bepaald plezierig zijn. Dan gaan we leven alsof het doel van het leven eruit bestaat verandering in onze situatie te brengen, zodat het vanzelf plezierig wordt. We raken uiteindelijk echter zo verstrikt in onze pogingen ons leven te verbeteren dat we vergeten het leven te waarderen zoals het is. Wie heeft er dan gelijk, kinderen of volwassenen ? Ze hebben allebei gelijk. De zin van het leven is én het leven waarderen én het leven verbeteren. Vergelijk het leven met een spel. Onder het spelen hebben we twee elkaar aanvullende, maar van elkaar verschillende oogmerken. De eigenlijke reden om te spelen is plezier te hebben. Binnen het spel streven we echter een bepaald doel na dat we willen verwezenlijken. Als we ons niet serieus genoeg inzetten voor dat doel, gaat dat algauw ten koste van de spelvreugde. Het spelproces impliceert het overwinnen van belemmeringen die ons beletten ons doel te verwezenlijken. Hoewel onze successen en mislukkingen tijdelijk invloed kunnen hebben op onze spelvreugde, blijven we er plezier aan beleven, zelfs als het spel niet naar onze zin verloopt. Een spel zou tenslotte geen spel zijn als het altijd gemakkelijk was. Ook in het spel dat ‘leven’ heet, kunnen we twee elkaar aanvullende doelen nastreven. Ons primaire oogmerk is genieten van het spel. Wij zijn de dromer van de levensdroom omdat we van de ervaring willen genieten, en dat kunnen we doen door te ontwaken voor de grote liefde en eenheid van al wat bestaat. Als persona in de levensdroom gaat het jou er echter om de hindernissen die jou beletten om optimaal te genieten te overwinnen. Dat doe je door je eigen lijden en dat van anderen te verlichten, opdat we gezamenlijk vreugde aan het leven kunnen beleven. Aangezien het leven een spel is, kunnen we alleen tezamen winnen !!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bent u op zoek naar een goed referentiekader?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Wat is de aanbieding ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
|
![]() Het leven is niet zinvol...het heeft dan ook geen nut of zin.
Wel kunnen we trachten ons leven zinvol te besteden naar ons eigen denken...maar daar blijft het dan bij.
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zoals veel slimme mensen ons al veelvuldig pogen te zeggen, je moet dat simpel houden: "It's just a ride"
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Doch, goed voor jou. MIJN leven daarentegen heeft wel zin: de zin, doel en richting van mijn leven is Jezus Christus. Ik richt er mijn leven naar Hem, met geheel mijn hart, heel mijn verstand, gans mijn ziel en al mijn krachten. En door Hem, met Hem en in Hem bemin ik de Vader en mijn naaste als mijzelf.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 20 maart 2008 om 14:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Het leven kan wel degelijk zinvol zijn. Als er één onderscheid tussen mens en dier écht belangrijk is, dan is dit dat de mens zin kan geven aan zijn leven. Dieren kunnen dat niet.
Wat héét zin? Niet zo makkelijk uit te drukken. Vraag het eens aan ouders wier kinderen bezig zijn op te groeien tot evenwichtige, fijne volwassen mensen. Ik denk dat die ouders, spijts alle opvoedkundige (en andere) zorgen, overtuigd zijn van de zin van het leven. Het mooiste compliment dat wij - mijn drie zussen, mijn broer en ikzelf - ooit van onze ouders kregen luidde als volgt: "Als we ons leven nog eens konden overdoen, we zouden identiek hetzelfde doen." |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Mijn stelling gaat voor iedereen op...maar het pikt bij gelovigen die dat niet kunnen vatten.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Het kind heeft gelijk. De volwassene heeft over het algemeen de kinderlijke idealen opgegeven. Zij leven niet langer, maar overleven. Zij hebben niet langer ambities, maar ondergaan. De volwassene die het kind in zichzelf niet vergeet, die heeft zijn puurheid behouden. Maar dat zijn uitzonderingen. Het kind wil overigens veel meer dan enkel plezier maken.
Laatst gewijzigd door Dycore : 20 maart 2008 om 18:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Adrian, hoe staat het nu met dat Monopolyspel ?
Dikke miserie, weinig zinvol ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
smile. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 21 maart 2008 om 01:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() volledig mee eens. Enkel losers willen winnen.
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
|
![]() het leven is niet meer dan eten, slapen en voortplanten en uiteindelijk sterven.
is maar een saai spel. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |