Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2008, 11:28   #21
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Weet je wat? We gaan allemaal eens lekker staken omwille van de koopkracht. Den Albert voorop want met 9 miljoen euro, geef nu toe... hoe komt diene mens nog rond?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 11:43   #22
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Huurders die geen kosten hebben dus?
De koning is geen huurder van de paleizen.
De premier betaalt ook geen huur voor de Wetstraat 16.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 11:47   #23
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Waar woont de Koning feitelijk?
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 11:48   #24
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Waar woont de Koning feitelijk?
Geen idee eigenlijk.

Oud 27 maart 2008, 11:48   #25
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Het koningshuis kost 16 miljoen Euro per jaar meer aan verdoken kosten"

Uiteindelijk klopt dit niet:
De koninklijke paleizen zijn eigendom van de Belgische staat.

Uit Wikipedia: "koning Leopold II onterfde ze allemaal en schonk de kastelen en paleizen allemaal aan de staat, in ruil voor het onderhoud ervan en de garantie dat de paleizen ter beschikking werden gesteld van zijn opvolgers (zo ontstond de Koninklijke Schenking)."

Daaruit volgt dat het de Belgische staat sowieso instaat voor het onderhoud en dat deze kosten los staan van de kosten van het koningshuis.

De N-VA stelt het echter zo voor dat deze kosten verdoken dotaties aan het koningshuis zijn. Dat is je reinste demagogie.
En de demagogen hier op het forum... gaan eens aan een ander uitleggen wat demagogie is...

De paleizen die "geschonken" werden aan de natie worden dus blijkbaar "geschonken" om ze door de staat/bevolking op hun kosten te laten onderhouden... op voorwaarde dat ze (eeuwig?) in handen blijven van de opvolgers? Wat een platte truk om de kosten, spijts hun rijkdom, toch door een ander te laten betalen!

Wat denk je: ik "schenk" je mijn huis op voorwaarde dat ik en mijn opvolgers tot in het zevende knoopsgat er blijvend kunnen over beschikken, maar ondertussen mag u voor alle kosten, onderhouds- verbouwingswerken en tutti quanti voor opdraaien. Doe er nog een paar tientallen politiemensen bij om alles te bewaken zodat ik geen risico loop ivm inbraken enz enz
Jij mag eens op visite komen wanneer ik zin heb om je uit te nodigen.
Interesse? Waarom (niet)? Demagogie (of niet)?

Het presidents-systeem vergelijken met een koningshuis heeft ook geen zin.
De president is wel op een andere manier bezig met het land dan een koning. Een president beschikt niet over kastelen enz om zijn uitgebreide familie tot in het zevenste knoopsgat te laten gratis en in luxe wonen tot hun dood, gevolgd door hun afstammelingen enz
Nut van het koningshuis en al diegenen die er deel van uitmaken? België bij elkaar houden, handjes schudden en voor mooie plaatjes zorgen voor de damesbladen? Of de fantastische verwezenlijkingen van onze troonsopvolger op zijn buitenlandse missies?
Om het even wie zal niet zomaar president kunnen worden. Wie toevallig op het goede moment in het paleis het daglicht ziet brabbelt zijn eerste woordjes" ik wil koning worden", of die persoon geschikt is of niet.
Indien de bevolking de president beu gezien en gehoord is kiezen ze er een andere naar verloop van tijd. Bij een koning echter...
enz enz
En daar moeten al die belastingsmiljoenen voor dienen? Demagogie om daar kommentaar op te hebben?
Vive la Belgique et son roi, nietwaar. Voor sommigen met bijbedoelingen...

Voor de rest is onze Albert een sympathike pé die beter in een mooi villaatje zou wonen ergens aan de azurenkust, and that's it. Rijk genoeg om het zelf te betalen. En laat de rest van de familie maar zelf hun boterham verdienen en stoppen met dat middeleeuws adellijk gedoe op de kosten van het gewone volk.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 11:48   #26
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad: beide "woningen" worden betaald door de burger.

En de premier doet mee aan verkiezingen en bekomt op die manier een mandaat via een meerderheid van het parlement (gekozen door de burgers).

En de koning?
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 11:53   #27
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Mag ik er U aan herinneren dat deze paleizen eigendom van de staat zijn en dat het dus niet meer dan logisch is dat de staat het onderhoud, de verwarming en de bewaking hiervan betaalt?

Het enige waar over zou gezeverd kunnen worden, zijn de eventuele vliegreizen voor privé-doeleinden. Staatsbezoeken vallen dan weer ten laste van de staat.

Maar ja, NVA is rustig aan het inkappen op alles wat Belgisch is en schuwt daarbij de demagogie totaal niet.

Daarom dat een beetje eerlijkheid in deze wel past, me dunkt!

Prachtig,mijn huurhuisje is ook niet van mij,maar van een enorme verhuurmaatschappij.Ik ga die eens op hun plichten wijzen,ze moeten instaan voor mijn verwarming en reisjes
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 11:53   #28
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht

En de premier doet mee aan verkiezingen en bekomt op die manier een mandaat via een meerderheid van het parlement (gekozen door de burgers).

En de koning?
Nu komen we blijkbaar op een heel andere discussie: het nut en de wenselijkheid van het koningshuis.

Ik discussieer daar niet over.

Ik hou enkel niet van leugens, met als enige bedoeling om alles wat Belgisch is in diskrediet te brengen en het gewone volk te misleiden doordat de N-VA zogezegd weer eens een reden meer gevonden heeft voor het separatisme!

Oud 27 maart 2008, 11:54   #29
Gargamel
Banneling

Standaard

En het is trouwens niet alleen de Staat die moet instaan voor het onderhoud van zijne parasiterende hoogheden,maar ook de Marine
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 11:56   #30
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij is geen huurder en geen eigenaar. Wat is hij dan wel?

Het geleverde werk voor de natie is dan ook ongeveer gelijk nietwaar...
De eerste schrijft het papiertje en de tweede leest het af. Onder de verantwoordelijkheid van de eerste uiteraard voor wat de inhoud betreft...
Oud 27 maart 2008, 11:58   #31
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu komen we blijkbaar op een heel andere discussie: het nut en de wenselijkheid van het koningshuis.
Jij bent begonnen met te stellen dat omdat de premier een gratis "woonst" ter beschikking stelt, de koning dat ook maar moet krijgen.

Citaat:
Ik hou enkel niet van leugens, met als enige bedoeling om alles wat Belgisch is in diskrediet te brengen en het gewone volk te misleiden doordat de N-VA zogezegd weer eens een reden meer gevonden heeft voor het separatisme
Welke leugens? Die kosten worden toch gemaakt door/voor de koning?
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 12:06   #32
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mag ik er U aan herinneren dat deze paleizen eigendom van de staat zijn en dat het dus niet meer dan logisch is dat de staat het onderhoud, de verwarming en de bewaking hiervan betaalt?
1. Een huurder draait ook mee op voor het onderhoud en de verwarming van zijn huurwoning.

2. De bewaking is in de eerste en voornaamste plaats de bewaking van de koninklijke familie, niet van de gebouwen zelf.

Het enige dat hier niet meer dan logisch is, is dat een Belgicist naar excuustruzen zoekt om de geldverslinding van het koningshuis te kunnen goedpraten.

Citaat:
Maar ja, NVA is rustig aan het inkappen op alles wat Belgisch is en schuwt daarbij de demagogie totaal niet.

Daarom dat een beetje eerlijkheid in deze wel past, me dunkt!
Blij dat we dat dan even rechtgezet hebben.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 12:08   #33
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik discussieer daar niet over.

Ik hou enkel niet van leugens, met als enige bedoeling om alles wat Belgisch is in diskrediet te brengen en het gewone volk te misleiden doordat de N-VA zogezegd weer eens een reden meer gevonden heeft voor het separatisme!
Hier geef je dus zelf "het nut" van het koningshuis aan!
België helpen bij elkaar houden en dus de nodige inkomsten voor het franstalig landsgedeelte blijven verzekeren zoals ze dat gewoon zijn...
Eens Vlaanderen afgescheiden, welke houding zouden onze franstalige buren aannemen ivm het koningshuis en de kosten ervan wanneer ze er dat cadeau bij zouden krijgen?
Hetzelfde dat ze zouden doen indien Vlaanderen ineens elk jaar miljarden van hen zou moeten ontvangen?
Naar gelang de groep waarvoor je partij kiest kun je er inderdaad beter niet over discussiëren...
Oud 27 maart 2008, 12:13   #34
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.elfri.be/NL/Juridische%20...erstelling.htm

Vruchtgebruik houdt zelfs zwaardere verplichtingen in dan huur.

Trouwens, als ze ook al geen huur betalen, is het wel helemaal godgeklaagd dat ze met hun dotaties nog niet rondkomen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 12:33   #35
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Nu, we wisten al dat die hele santeboetiek veel kost aan de belastingbetaler. Goed dat er ook nog eens bewijzen en statistieken bijkomen.
Misschien moet er een kosten-batenbalans opgesteld worden.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:30   #36
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht

En de koning?
Het is natuurlijk ook een leuke manier om aan de successierechten te ontsnappen.

Ik doe mee met dingeske hierboven: ik schenk mijn huis aan de staat, mijn kinderen en hun nazaten kunnen er ten eeuwige tijde in wonen, de staat onderhoudt het en zorgt voor de energiefactuur, en bij overlijden moet er niemand successie betalen!

Diene Leopold had dat goed bezien!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 27 maart 2008 om 14:30.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:35   #37
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
"Het koningshuis kost 16 miljoen Euro per jaar meer aan verdoken kosten"

Uiteindelijk klopt dit niet:
De koninklijke paleizen zijn eigendom van de Belgische staat.

Uit Wikipedia: "koning Leopold II onterfde ze allemaal en schonk de kastelen en paleizen allemaal aan de staat, in ruil voor het onderhoud ervan en de garantie dat de paleizen ter beschikking werden gesteld van zijn opvolgers (zo ontstond de Koninklijke Schenking)."

Daaruit volgt dat het de Belgische staat sowieso instaat voor het onderhoud en dat deze kosten los staan van de kosten van het koningshuis.

De N-VA stelt het echter zo voor dat deze kosten verdoken dotaties aan het koningshuis zijn. Dat is je reinste demagogie.
Leest u eigenlijk wel wat u zelf schrijft? Ik zal het u even uitleggen:

1. Leopold II ontdook op massale wijze erfenisrechten
2.De Paleizen zijn wel eigendom van de staat maar die moet ze gratis ter beschikking stellen van één familie.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:37   #38
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De pogingen van de N-VA om België in diskrediet te brengen vallen nogal zwak uit vergeleken bij de enorme en efficiënte inspanningen terzake van diverse Belgische instellingen en gezagsdragers.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:38   #39
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

het is een beetje zoals de katholieke scholen.
Zolang de kerkfabriek ze in handen heeft, doet de staat er geen bal kosten aan.
Vanaf de kosten groter worden dan de inkomsten dragen die gasten allemaal die verlieslatende gebouwen over aan de gemeenschap voor het onderhoud..

Toch ook wel een funest systeem dat verwaarloosde gebouwen geschonken worden aan de staat...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 15:07   #40
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Dat geld zou beter gegaan zijn naar een goed doel of mensen die het echt nodig hebben. Maar nee ondertussen mogen die idioten in Laken het verbrassen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be