![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Die andere passages vind ik zo enorm waardevol voor de hele mensheid - en niet alleen voor de christenen - dat ik het heel erg zou betreuren, mochten we die weggooien o.w.v. de passages die juist door die waardevolle passages werden "gecorrigeerd" en (door Jezus) in het juiste verband werden geplaatst. Als we almaar het kind met het badwater hadden weggegooid, dan leefden we nu waarschijnlijk nog steeds in holen... De mensheid heeft geleerd met vallen en opstaan, uit haar eigen fouten. Wat het christendom in mijn ogen zo diepmenselijk en waardevol maakt, is dat het juist dit groeiproces met vallen en opstaan weerspiegelt, net zoals de Bijbel zélf daarvan de weerspiegeling is. Ook het humanisme is groot geworden met vallen en opstaan hé. Als Vlamingen moet het ons toch iets doen dat de taalgrens in het westen, dicht bij de Noordzee, op een paar generaties tijd zo'n 100 km naar het noorden verschoof, omdat de vaders van de Franse Revolutie er écht eerlijk van overtuigd waren dat iedereen het recht had zich te kunnen uitdrukken in een taal die alle nuances toeliet. En die taal was in hun ogen - uiteraard - het Frans. Tot op de dag van vandaag blijven Franstaligen wereldwijd iets overhouden aan dat achteraf bekeken totaal misplaatste superioriteitsgevoel. Maar moeten we daarom het humanisme verwerpen? Moeten we daarom Frankrijk als vakantieland links laten liggen? Zelf verkies ik om de mooie kanten van Frankrijk en de Franse cultuur te ontdekken - iets waartoe ik al uitgebreid de kans heb te baat genomen - zonder evenwel mijn Vlaamse gevoeligheden te verloochenen. Maar goed, dat is voor een ander deelforum op politics.be, waar ik niet actief ben... Ik hou het er gewoon op dat ik niet graag het kind met het badwater weggooi. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Europees Commissaris
|
![]() Moment, ik was inderdaad uit mijn nek aan het kletsen. Ik zoek verder (want de uitzondering bestaat inderdaad) en verontschuldig mij bij u.
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, niet misdadig.
Ja, als ze oproept tot haat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Verder heerst er in alle gekende culturen een religieuze achtergrond bij de wet en regelgeving, en over de culturen van voor de opkomst van de eerste religie is dus niets gekent. Vaak worden deze culturen zelfs bestempelt als achterlijk en barbaars. Vaak worden er van deze culturen zelfs afbeeldingen gemaakt, waarbij de man de vrouw verover als een prooidier en haar eigenlijk gewoon dwingt tot sex met zijn brute kracht. Trouwens als je de geschiedenis deftig zou kennen, zou je weten dat zelfs in de 20ste eeuw polygamy bij adel en vorst een heel normale zaak was, hoewel zij wettelijk en kerkelijk idd slechts 1vrouw hadden, hadden zij wel een hele voorraad bijvrouwen. In de 19de eeuw was zelfs homofilie onder soldaten, officieren, zeevarenden en andere krijgslieden een heel normaal en aanvaard gedrag. Hoewel deze mannen een vrouw thuis hadden waar ze wettelijk en kerkelijk mee gehuwd waren. Citaat:
Citaat:
Zo mag de hofnar steeds verkleed en geschimkt rondlopen. En mag iedereen rond 6december en 25 december met pruik en baard rondlopen. en rond pasen met een paaskostuum. Citaat:
En de vogelvrijverklaringen gebeuren niet binnen de Islam, dit bestaat enkel binnen het Christendom, binnen de Islam moet er eerst een veroordeling zijn voor men daar iemand mag vermoorden. Binnen het Christendom is het voldoende dat men bepaalde handelingen als godslaster verklaart, om je vogelvrijverklaart te zien. Citaat:
Vandaar dat de doodstraf binnen het Christendom mogelijk is, het is immers enkel werken als godsdienaar voor rechter en beul als zij een dief ter dood veroordelen en deze straf te uitvoeren. Het Christendom is helemaal niet beter en heiliger dan de Islam, ook binnen het Christendom mag men onschuldige doden in naam van God. Tussen de heiligen van het Christendom zitten trouwens verschillende massamoordenaars, die meer mensen hebben gedood dan er in heel WW gedood zijn geweest. Ik voerde dus helemaal geen anti-islamcampagne, ik had het over alle religie's in het algemeen. Want in elk geloofsboek vindt je de bepaling terug dat je de keizer moetgeven wat de keizer toekomt, binnen de religie's is het uitbuiten en uitmoorden van volkeren en andersdenkenden dus steeds gedekt door deze bepaling in de heilige schriften van elke religie. Laatst gewijzigd door Jantje : 25 mei 2008 om 17:50. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Gouverneur
|
![]() Om de 'draad' terug op te pikken ... want er wordt hier weer allerlei topics door elkaar geklutst: mijn persoonlijke mening is dat je religie niet mag promoten bij minderjarigen, net zomin als politieke partijen worden geacht zich tot kinderen te richten, omdat die nog teveel gehersenspoeld kunnen worden.
Religies (die geen gevaar opleveren voor de openbare orde) mag je dan pas promoten bij wie minstens 18 jaar oud is. Onrealistisch? Uiteraard. Maar toch wenselijk? Uiteraard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat ik het gevonden had, maar heb het woord onverminderd verkeerd begrepen. Aan de andere kant, ik vind ook niks over "mein kampf" en weet dat dit op de verboden lijst staat. (Ik denk dat je dit wel aanneemt zonder bron?) Er moet dus meer geschreven staan dan ik terugvind. Dus ik trek mijn uitspraak terug zonder ze om te draaien.
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En elke geloofsovertuiging is in weze een religie. Ja zelfs het humanisme en het atheïsme zijn geloofsovertuigingen en dus te plaatsen als religie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En nu ga ik slapen (sorry, andere tijdszone)
![]() |
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() Jantje,
Ik ga heel kort antwoorden. Me dunkt dat wanneer jij het over christendom hebt, je het over iets héél anders hebt dan ik. Ik vermoed dat jij veel sterker de nadruk legt op de geïnstitutioneerde vormen van een religie, waar ik het geloof zélf probeer naar voren te schuiven. Eigenlijk praten jij en ik dus langs elkaar heen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens, wat heet "promoten"? In onze samenleving zijn het in de eerste plaats de ouders die bepalen hoe zij hun kinderen grootbrengen, en welke waarden zij hun kroost willen meegeven. Er zijn in de loop van de geschiedenis weliswaar andere maatschappelijke modellen de revue gepasseerd, zoals het oude Sparta bijvoorbeeld, waar kinderen vanaf 6 jaar aan het ouderlijke gezag werden onttrokken om door de (stad)staat te worden opgevoed. Zie jij dit realistisch? Je gaf te kennen van niet. Ik ben het hiermee zonder meer eens. Zie jij dit wenselijk? Je gaf te kennen van wél. Weet dan wel dat je een Spartaans model aan het "promoten" bent. (Mag dat eigenlijk wel, er lezen hier misschien ook minderjarigen mee... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo heerst binnen het atheïsme de geloofsovertuiging dat er na de dood niets meer is en je dus moet proberen om tijdens dit leven het beste er uit te halen, dat dit gebeurt tenkoste van andere daar kijkt een echte atheïst niet naar. En binnen het Christendom staat gewoon in de bijbel dat je god moet eren, maar moet geven aan de keizer wat de keizer toekomt. Dit heeft dus niets te maken met de geïnstitutioneerde vormen van een religie, maar zuiver met de teksten in het heilige boek. Het is trouwens steeds dankzij deze tekst datmen zoveel oorlogen heeft kunnen voeren uit naam van God. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Inderdaad, kunst is volledig nutteloos en schaffen we best af. Let wel, ik spreek op lange termijn hier he.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() Ik vrees dat de mens dan ophoudt met... mens te zijn, mijn waarde...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er is dus wel degelijk een onderscheid tussen instituut en geloof. En dat onderscheid speelt ons parten. Citaat:
Men voerde oorlog omdat men het niet eens was over het hoe. Toch vertrok men van dezelfde bijbelverzen. De verschillende christelijke stromingen delen dus wel het wat, maar minder het hoe. De daaruit voortvloeiende conflicten zijn heel menselijk, want gelovigen mogen niet pretenderen ook maar één haar beter te zijn dan niet-gelovigen. Die conflicten betreur ik dus slechts dan, waar zij bloed hebben doen vloeien en/of mensen het leven onnodig zwaar maakten. Of anders gezegd: het blijft hier een institutionele aangelegenheid, terwijl het mij in deze discussie veeleer om het geloof zélf te doen is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Gouverneur
|
![]() Hmmm... in het atheïsme wordt niets verkondigd wat er wel of niet na de dood is. Een atheïst gelooft niet in het theïsme - het geloof in een god, zoals deze in de bijbel, talmoed of koran beschreven staat. Een atheïst gelooft dus vanzelfsprekend ook niet in de hemel of hel, zoals deze door de theïstische godsdiensten wordt voorgesteld. De conclusie dat een atheïst dus gelooft dat er niets na de dood is, is onjuist.
![]() |
#37 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is dit in het nieuwe testament duchtig afgezwakt aangezien een zo streng geloofsbeleid de bisschoppen op het concillie in nicea ervoor terugschrokken om die strenge regeltjes van Jaweh in hun nieuw testament op te nemen... Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verklaart alle andere zaken tot sprookjes en verhaaltjes. Dus ook dit is een geloofsovertuiging en dus in het kastje van een religie te plaatsen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Net zoals NIET TV kijken, NIET ontbijten of NIET schrijven dus geen vorm van TV kijken, ontbijten of schrijven is, is atheisme geen vorm van geloof. Atheisme is niet het geloven in het tegengestelde van het geloof (bestaat dat trouwens?). Het is het ONTBREKEN van geloof. Gelovigen willen zich altijd goedpraten door te zeggen dat wij ook in iets geloven, dat is dus pertinent NIET waar. Als er al een eerste boodschap zou moeten zijn van het Atheisme, dan is het dat dus.
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 26 mei 2008 om 05:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Maar kunst legt geen gedragsnormen op, dat is het verschil. Het is niet door Picasso dat homo's in Iran worden opgehangen.