![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementslid
|
![]() Ik geloof dat je geen antwoorden wilt op uw vragen. Je stelt ze alleen maar om gans het christendom in het belachelijke te trekken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als jij een steekhoudend antwoord kan geven op die vragen, kan dat toch niet?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jammer alleen voor de welmenende christenen zoals ELFlamncoLoco, met wie wél te discussiëren valt, dat jij de naam van het christendom met jouw manier van doen zo door het slijk haalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door luc154 : 14 juni 2008 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Typisch born-again gelul: "Wij zijn juist en de anderen zijn mis." Precies daardoor distantieer je jezelf van andersdenken, en precies daardoor heeft jouw getuigenis op andersdenkenden niet de minste impact, integendeel zelfs... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
'Waarachtig, ik verzeker u, alleen wie opnieuw geboren wordt kan het koninkrijk van God zien.' Met andere woorden, als jij de wedergeboorte niet hebt beleefd in uw leven dan ben je geen christen. Klein detail: zie eens tegen wie Jezus dit moest zeggen. Nicodemus was één van de meest vooraanstaande priesters van het Joodse volk en hij wist niet eens wat wedergeboorte was. Jezus berispte hem daarvoor nog ook. Laatst gewijzigd door luc154 : 14 juni 2008 om 19:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als jij wedergeboorte definieert als een crisis waarbij je je grotendeels (of zelfs volledig) distantieert van je vorige leven, waarbij je dus een stuk van jezelf onder de mat veegt, dan is dat uiteraard je goed recht. Het is maar zeer de vraag of dergelijke wedergeboorte wel vruchtbaar kán zijn. Persoonlijk zie ik wedergeboorte "ietsjes" anders. In mijn geval was het het tot bloei komen van mijn kinderlijk geloof, evenwel zonder me van dat kinderlijk geloof te distantiëren. In tegenstelling tot jij heb ik nooit een "deur achter me dichtgetrokken"; de kleine EFL is niet dood en ik blijf hem koesteren, hoezeer die kleine EFL soms ook de bal missloeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Alles wat was is weg, alles wat komt is nieuw. Het is de rups die de vlinder wordt, de ochtendzon, de dauw op het veld. Niets is er mee te vergelijken. Het koninkrijk van God is zichtbaar voor de ogen van het hart en dat terwijl je nog leeft in deze wereld. De intieme relatie met God is reeël en geworteld in een diepe gewaarwording op geestelijk niveau. Kortweg, een leven niet van deze wereld. Heb jij die wedergeboorte beleefd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik geloof trouwens dat de Katholieke Kerk omwille van zijn sterk onderbouwde institutionalisering fanatisme bij gelovigen voorkomt. Tijdens de homilie wordt er immers aan Bijbelinterpretatie én huidige voorbeelden gedaan respectievelijk gegeven. De Bijbel letterlijk nemen is voor Katholieken in feite niet mogelijk. "Born again" christenen die zich plots fanatiek met alleen een Bijbel zijn gaan bemoeien kunnen soms nogal paradoxale opvattingen opdoen omdat ze niets in perspectief zien en vaak ook niet in contact en discussie met anderen van hun geloof gaan. Protestanten, dopers en anderen hebben daarom ook de neiging tot kliekvorming in de zin dat ze hun eigen scheurkerk oprichten geheel gericht op die eigen geloofsopvattingen, de beruchtste is vermoedelijk de Westboro Baptist Church. Zo versterken en institutionaliseren ze alleen maar hun eigen gelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bovendien gaat de vergelijking van rups naar vlinder niet op. De vlinder zit nl. al aan de binnenkant van de rups. Zolang de rups rups blijft, is de vlinder nog verborgen, maar... hij is er al. Wanneer hij bij de verpopping naar buiten komt is er geen sprake van een volledige distantiatie. M.a.w: voor zover jij wedergeboorte als "omkering" omschrijft - de rups die zich a.h.w. "omkeert", zodat de binnenin gevangen vlinder naar buiten treedt - is er wat mij betreft geen vuiltje aan de lucht. Maar jij spreekt dat alles wat was, weg is. Een totale afwijzing van wat je ooit geweest bent. Daardoor sluit je de deur om uit je vroegere leven vruchtbare lessen te trekken, immers het heeft "niet bestaan", het is "weg". Dergelijke "geforceerde" wedergeboorte is aan mij niet besteed. Of heel kort gezegd: de vlinder EFL is niet vergeten dat hij ooit rups was. En die rups blijft hij koesteren, hoe schadelijk en gehaat rupsen ook zijn bij tuinbouwers... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het enige wat ik krijg van u over Jezus is koude en kille doctrine. Ik proef niets van uw liefde voor de Heer. Maar ik vermoedde dit ook vermits je bij de katholieke kerk behoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
geloof is toch geen zekerheid op weten,of ben ik weer fout nu,wie kan er met zekerheid zeggen hier op het forum dat god echt bestaat?
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je wordt pas een christen als God u opnieuw geboren doet worden. Net wat ik in vorige posts geschreven heb. Als je twijfelt, altijd teruggrijpen naar de Bijbel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kent dan toch niet veel van de geschiedenis van Uw kerk hoor ![]()
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Tot welke kerk behoor ik dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat geen enkele kerk moet onder doen voor de andere,mensen blijven mensen hoe graag dat ze het ook anders zouden willen geloven ....
let wel geloven hé ....
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 En de bijbel is niet geschreven door onchristelijke mensen,het geloof is niet verkracht geweest door pauzen die op hoeren zaten vroeger,of mag dat niet geweten worden? Je kent dan toch niet veel van de geschiedenis van Uw kerk hoor. Vooraleer je zulke dingen zegt zou het wel handig zijn om te weten over welk kerk het gaat. |
|
![]() |
![]() |