Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2008, 15:46   #21
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar Bekijk bericht
Ik vroeg immers jou, een zelfverklaard kenner, om antwoorden op mijn vragen. En als mijn gedachten al valse gedachten zouden zijn, dan zijn die door jou in ieder geval bevestigd, wat dan van jou een soort van valse messias maakt.
Ik geloof dat je geen antwoorden wilt op uw vragen. Je stelt ze alleen maar om gans het christendom in het belachelijke te trekken.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 15:49   #22
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Ik geloof dat je geen antwoorden wilt op uw vragen. Je stelt ze alleen maar om gans het christendom in het belachelijke te trekken.
Als jij een steekhoudend antwoord kan geven op die vragen, kan dat toch niet?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 16:02   #23
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Als jij een steekhoudend antwoord kan geven op die vragen, kan dat toch niet?
zoals u wilt.
Oud 14 juni 2008, 16:37   #24
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil wel degelijk antwoord op mijn vragen, anders zou ik ze niet stellen. Tevens is het niet mijn bedoeling het christendom als zodanig in het belachelijke te trekken. Dat laat ik met een gerust hart aan jou als apologeet van het rabiate christendom over.
Jammer alleen voor de welmenende christenen zoals ELFlamncoLoco, met wie wél te discussiëren valt, dat jij de naam van het christendom met jouw manier van doen zo door het slijk haalt.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 18:37   #25
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik wil wel degelijk antwoord op mijn vragen, anders zou ik ze niet stellen. Tevens is het niet mijn bedoeling het christendom als zodanig in het belachelijke te trekken. Dat laat ik met een gerust hart aan jou als apologeet van het rabiate christendom over.
Jammer alleen voor de welmenende christenen zoals ELFlamncoLoco, met wie wél te discussiëren valt, dat jij de naam van het christendom met jouw manier van doen zo door het slijk haalt.
Je zou nog wel eens verschieten van het feit dat ELFlamncoLoco een ware christen is of niet.

Laatst gewijzigd door luc154 : 14 juni 2008 om 18:38.
Oud 14 juni 2008, 19:01   #26
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zou nog wel eens verschieten van het feit dat ELFlamncoLoco een ware christen is of niet.
Zeg eens, heb je mijn definitie van "christen" al eens becommentarieerd? Doe dat eerst, en kom dan zeggen in hoeverre ElFlamencoLoco een ware christen is.

Typisch born-again gelul: "Wij zijn juist en de anderen zijn mis." Precies daardoor distantieer je jezelf van andersdenken, en precies daardoor heeft jouw getuigenis op andersdenkenden niet de minste impact, integendeel zelfs...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 19:03   #27
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Zeg eens, heb je mijn definitie van "christen" al eens becommentarieerd? Doe dat eerst, en kom dan zeggen in hoeverre ElFlamencoLoco een ware christen is.

Typisch born-again gelul: "Wij zijn juist en de anderen zijn mis." Precies daardoor distantieer je jezelf van andersdenken, en precies daardoor heeft jouw getuigenis op andersdenkenden niet de minste impact, integendeel zelfs...
Ik weet niet als je de impact van de woorden van Jezus wel begrijpt in Johannes 3:3. Hij zei:
'Waarachtig, ik verzeker u, alleen wie opnieuw geboren wordt kan het koninkrijk van God zien.'

Met andere woorden, als jij de wedergeboorte niet hebt beleefd in uw leven dan ben je geen christen.

Klein detail: zie eens tegen wie Jezus dit moest zeggen.
Nicodemus was één van de meest vooraanstaande priesters van het Joodse volk en hij wist niet eens wat wedergeboorte was. Jezus berispte hem daarvoor nog ook.

Laatst gewijzigd door luc154 : 14 juni 2008 om 19:05.
Oud 14 juni 2008, 19:24   #28
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ik weet niet als je de impact van de woorden van Jezus wel begrijpt in Johannes 3:3. Hij zei:
'Waarachtig, ik verzeker u, alleen wie opnieuw geboren wordt kan het koninkrijk van God zien.'

Met andere woorden, als jij de wedergeboorte niet hebt beleefd in uw leven dan ben je geen christen.

Klein detail: zie eens tegen wie Jezus dit moest zeggen.
Nicodemus was één van de meest vooraanstaande priesters van het Joodse volk en hij wist niet eens wat wedergeboorte was. Jezus berispte hem daarvoor nog ook.
Maar jongen, je hele argument staat of valt met hoe je wedergeboorte definieert.

Als jij wedergeboorte definieert als een crisis waarbij je je grotendeels (of zelfs volledig) distantieert van je vorige leven, waarbij je dus een stuk van jezelf onder de mat veegt, dan is dat uiteraard je goed recht. Het is maar zeer de vraag of dergelijke wedergeboorte wel vruchtbaar kán zijn.

Persoonlijk zie ik wedergeboorte "ietsjes" anders. In mijn geval was het het tot bloei komen van mijn kinderlijk geloof, evenwel zonder me van dat kinderlijk geloof te distantiëren. In tegenstelling tot jij heb ik nooit een "deur achter me dichtgetrokken"; de kleine EFL is niet dood en ik blijf hem koesteren, hoezeer die kleine EFL soms ook de bal missloeg.
Oud 14 juni 2008, 19:27   #29
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar jongen, je hele argument staat of valt met hoe je wedergeboorte definieert.

Als jij wedergeboorte definieert als een crisis waarbij je je grotendeels (of zelfs volledig) distantieert van je vorige leven, waarbij je dus een stuk van jezelf onder de mat veegt, dan is dat uiteraard je goed recht. Het is maar zeer de vraag of dergelijke wedergeboorte wel vruchtbaar kán zijn.

Persoonlijk zie ik wedergeboorte "ietsjes" anders. In mijn geval was het het tot bloei komen van mijn kinderlijk geloof, evenwel zonder me van dat kinderlijk geloof te distantiëren. In tegenstelling tot jij heb ik nooit een "deur achter me dichtgetrokken"; de kleine EFL is niet dood en ik blijf hem koesteren, hoezeer die kleine EFL soms ook de bal missloeg.
Wedergeboorte is een volledige en dan ook volledige ommekeer in uw leven.
Alles wat was is weg, alles wat komt is nieuw.

Het is de rups die de vlinder wordt, de ochtendzon, de dauw op het veld.
Niets is er mee te vergelijken. Het koninkrijk van God is zichtbaar voor de ogen van het hart en dat terwijl je nog leeft in deze wereld. De intieme relatie met God is reeël en geworteld in een diepe gewaarwording op geestelijk niveau. Kortweg, een leven niet van deze wereld.

Heb jij die wedergeboorte beleefd?
Oud 14 juni 2008, 19:33   #30
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volledig met u eens. Luc154 is een ontgoocheling, door het obsessief volgen van soms willekeurige Bijbelpassages maakt hij er een soort cultus van het Goodelijke gebod van. Zéér jammer want een correcte Bijbelinterpretatie is toch veel belangrijker dan het afratelen van geloofsregels zonder interpretatie.

Ik geloof trouwens dat de Katholieke Kerk omwille van zijn sterk onderbouwde institutionalisering fanatisme bij gelovigen voorkomt. Tijdens de homilie wordt er immers aan Bijbelinterpretatie én huidige voorbeelden gedaan respectievelijk gegeven. De Bijbel letterlijk nemen is voor Katholieken in feite niet mogelijk. "Born again" christenen die zich plots fanatiek met alleen een Bijbel zijn gaan bemoeien kunnen soms nogal paradoxale opvattingen opdoen omdat ze niets in perspectief zien en vaak ook niet in contact en discussie met anderen van hun geloof gaan. Protestanten, dopers en anderen hebben daarom ook de neiging tot kliekvorming in de zin dat ze hun eigen scheurkerk oprichten geheel gericht op die eigen geloofsopvattingen, de beruchtste is vermoedelijk de Westboro Baptist Church. Zo versterken en institutionaliseren ze alleen maar hun eigen gelijk.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 19:36   #31
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Wedergeboorte is een volledige en dan ook volledige ommekeer in uw leven.
Alles wat was is weg, alles wat komt is nieuw.

Het is de rups die de vlinder wordt, de ochtendzon, de dauw op het veld.
Niets is er mee te vergelijken. Het koninkrijk van God is zichtbaar voor de ogen van het hart en dat terwijl je nog leeft in deze wereld. De intieme relatie met God is reeël en geworteld in een diepe gewaarwording op geestelijk niveau. Kortweg, een leven niet van deze wereld.

Heb jij die wedergeboorte beleefd?
Neen, een dergelijke wedergeboorte heb ik niet beleefd. Ik bedank er ook feestelijk voor.

Bovendien gaat de vergelijking van rups naar vlinder niet op. De vlinder zit nl. al aan de binnenkant van de rups. Zolang de rups rups blijft, is de vlinder nog verborgen, maar... hij is er al. Wanneer hij bij de verpopping naar buiten komt is er geen sprake van een volledige distantiatie.

M.a.w: voor zover jij wedergeboorte als "omkering" omschrijft - de rups die zich a.h.w. "omkeert", zodat de binnenin gevangen vlinder naar buiten treedt - is er wat mij betreft geen vuiltje aan de lucht. Maar jij spreekt dat alles wat was, weg is. Een totale afwijzing van wat je ooit geweest bent. Daardoor sluit je de deur om uit je vroegere leven vruchtbare lessen te trekken, immers het heeft "niet bestaan", het is "weg". Dergelijke "geforceerde" wedergeboorte is aan mij niet besteed.

Of heel kort gezegd: de vlinder EFL is niet vergeten dat hij ooit rups was. En die rups blijft hij koesteren, hoe schadelijk en gehaat rupsen ook zijn bij tuinbouwers...
Oud 14 juni 2008, 19:38   #32
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Neen, een dergelijke wedergeboorte heb ik niet beleefd. Ik bedank er ook feestelijk voor.

Bovendien gaat de vergelijking van rups naar vlinder niet op. De vlinder zit nl. al aan de binnenkant van de rups. Zolang de rups rups blijft, is de vlinder nog verborgen, maar... hij is er al. Wanneer hij bij de verpopping naar buiten komt is er geen sprake van een volledige distantiatie.

M.a.w: voor zover jij wedergeboorte als "omkering" omschrijft - de rups die zich a.h.w. "omkeert", zodat de binnenin gevangen vlinder naar buiten treedt - is er wat mij betreft geen vuiltje aan de lucht. Maar jij spreekt dat alles wat was, weg is. Een totale afwijzing van wat je ooit geweest bent. Daardoor sluit je de deur om uit je vroegere leven vruchtbare lessen te trekken, immers het heeft "niet bestaan", het is "weg". Dergelijke "geforceerde" wedergeboorte is aan mij niet besteed.

Of heel kort gezegd: de vlinder EFL is niet vergeten dat hij ooit rups was. En die rups blijft hij koesteren, hoe schadelijk en gehaat rupsen ook zijn bij tuinbouwers...
Lees maar nog eens de beschrijving van Jezus. Uw wedergeboorte is nooit geforceerd. Als God Zijn Geest in u plaatst dan zal je de ware liefde kennen.
Het enige wat ik krijg van u over Jezus is koude en kille doctrine. Ik proef niets van uw liefde voor de Heer.

Maar ik vermoedde dit ook vermits je bij de katholieke kerk behoort.
Oud 14 juni 2008, 19:40   #33
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Lees maar nog eens de beschrijving van Jezus. Uw wedergeboorte is nooit geforceerd. Als God Zijn Geest in u plaatst dan zal je de ware liefde kennen.
Het enige wat ik krijg van u over Jezus is koude en kille doctrine. Ik proef niets van uw liefde voor de Heer.

Ik laat het hierbij...
Oud 14 juni 2008, 19:43   #34
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

word ik dan ook terug geboren,ik ben ook christelijk groot gebracht
geloof is toch geen zekerheid op weten,of ben ik weer fout nu,wie kan er met zekerheid zeggen hier op het forum dat god echt bestaat?
Oud 14 juni 2008, 19:46   #35
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
word ik dan ook terug geboren,ik ben ook christelijk groot gebracht
geloof is toch geen zekerheid op weten,of ben ik weer fout nu,wie kan er met zekerheid zeggen hier op het forum dat god echt bestaat?
Je kan niet als christen geboren worden. Het is niet omdat jouw moeder of vader christen zijn of omdat je als kind gedoopt bent dat je daarom gered bent. Dat is totaal niet-Bijbels en Jezus heeft dat nooit verkondigd.

Je wordt pas een christen als God u opnieuw geboren doet worden.
Net wat ik in vorige posts geschreven heb.
Als je twijfelt, altijd teruggrijpen naar de Bijbel.
Oud 14 juni 2008, 19:51   #36
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan niet als christen geboren worden. Het is niet omdat jouw moeder of vader christen zijn of omdat je als kind gedoopt bent dat je daarom gered bent. Dat is totaal niet-Bijbels en Jezus heeft dat nooit verkondigd.

Je wordt pas een christen als God u opnieuw geboren doet worden.
Net wat ik in vorige posts geschreven heb.
Als je twijfelt, altijd teruggrijpen naar de Bijbel.
En de bijbel is niet geschreven door onchristelijke mensen,het geloof is niet verkracht geweest door pauzen die op hoeren zaten vroeger,of mag dat niet geweten worden?
Je kent dan toch niet veel van de geschiedenis van Uw kerk hoor
Oud 14 juni 2008, 19:52   #37
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En de bijbel is niet geschreven door onchristelijke mensen,het geloof is niet verkracht geweest door pauzen die op hoeren zaten vroeger,of mag dat niet geweten worden?
Je kent dan toch niet veel van de geschiedenis van Uw kerk hoor
Tot welke kerk behoor ik dan?
Oud 14 juni 2008, 19:54   #38
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot welke kerk behoor ik dan?
Ik denk dat geen enkele kerk moet onder doen voor de andere,mensen blijven mensen hoe graag dat ze het ook anders zouden willen geloven ....
let wel geloven hé ....
Oud 14 juni 2008, 19:56   #39
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus kan ik heel mijn leven in zonde leven; moorden, plunderen, roven en verkrachten en noem maar op. Zolang ik maar in die god van je geloof, kom ik na mijn dood wel in de hemel.

Geloof ik echter niet in die god van je, maar gedraag ik me verder als een fatsoenlijk mens; ik steel, moord, plunder, verkracht enzovoorts niet, ben goed voor mijn naasten. En dan ga ik dood en kan ik het verder wel vergeten om in die hemel terecht te komen?
Dat wil men ons sinds duizenden jaren doen geloven...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2008, 20:00   #40
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat geen enkele kerk moet onder doen voor de andere,mensen blijven mensen hoe graag dat ze het ook anders zouden willen geloven ....
let wel geloven hé ....
Je weet vooreerst nog niet tot welke kerk ik behoor maar toch zeg je in uw vorige post dit:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382
Je kent dan toch niet veel van de geschiedenis van Uw kerk hoor.

Vooraleer je zulke dingen zegt zou het wel handig zijn om te weten over welk kerk het gaat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be