![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ten andere, de belangstelling van de media zou eerder het tegenovergestelde effect ressorteren, dunkt me: een (vanuit menselijk oogpunt) gematigd standpunt zou juist veel béter overkomen bij de massa, en juist veel minder hypocriet. Je mag kritiek hebben op Rome, maar je mag niet beweren dat ze daar zo dom zijn dat ze helemaal niet weten wat er bij de gewone man zoal leeft. Kortom: het officiële standpunt van de katholieke Kerk inzake uitzichtloos lijden en/of aftakelen is alleszins niét de zgn. therapeutische hardnekkigheid. Die therapeutische hardnekkigheid werd al in preconciliaire tijden door de Kerk meermaals zwaar op de korrel genomen. Kunstmatige voeding hoort daar bij: immers, iemand die niet meer zichzelf kan voeden sterft van nature. En tegen dit natuurrecht is de Kerk nooit ingegaan. Dus blijft mijn vraag: wat is hier écht aan de hand? Een erfeniskwestie misschien, waar iemand met een vroege dood van betrokkene schoon garen wil spinnen? Ik zeg zomaar wat, maar koosjer lijkt me die zaak allerminst, en zeker niet zoals ze in openingsposting wordt voorgesteld. Er zit daar méér achter, iets wat wij niet (mogen?) weten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er vallen argumenten voor te vinden hoor. Voor een dogmatische organisatie, is het belangrijk om ondanks de consequenties toch "reglement is reglement" te blijven heiligen. dat er een slachtoffer valt is een kleine prijs om geen hypocrysie verweten te worden. En dat verklaart uw persoonlijke ervaring, als (?) die nog onder de vorige paus viel.
![]() |
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...ze-vrouw.dhtml
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het toont op zijn minst aan dat de Kerk zeker niet die logge monoliet is, waarvoor sommigen haar willen doen doorgaan. Persoonlijk vind ik me heel erg goed terug in het oordeel van die ethicus, indertijd met mijn buurman, veeleer dan in de reactie vanuit het Vaticaan n.a.v. de toestand van Eluana Englaro. In hoeverre paus Benedictus' stempel daar voor iets tussen zit, zoals Tavek lijkt te suggereren, is maar zeer de vraag. Ik sluit dat niet uit, maar daarover uitspraken doen lijkt me koffiedik kijken. Hoedanook: het betoog van de Kerk blijft dat elk leven zinvol kan zijn, of zinvol kan gemaakt worden. Zolang zij met dit betoog mensen inspireert (en daadwerkelijk steunt) om een op het eerste gezicht onzinnig bestaan van een dierbare naaste toch zin te geven, heb ik geen enkele tegenwerping. Jammer genoeg is lang niet iedereen hiertoe bereid of zelfs maar bekwaam: het brengt een last mee die slechts voor weinigen dragelijk is. Maar... voor diegenen die zo'n last kunnen (en willen) dragen betekent het een stevige meerwaarde; en ten gunste van die meerwaarde weerklinkt op dit eigenste ogenblik geen enkele, maar dan ook enkele stem... tenzij die van de Kerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De enige verantwoordelijkheid van de staat bestaat erin een gedegen wettelijk kader te creëren om eventueel misbruikt en impulsieve beslissingen te vermijden. Laatst gewijzigd door Sean : 11 juli 2008 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() (vrij naar Godfried Bomans)
Indien Sinterklaas binnen de bebouwde kom 60 km per uur rijdt, krijgt hij dan een bekeuring ? Waarschijnlijk niet : hij is ten slotte een goed en heilig man. Men zal zulk geval met de mantel der liefde bedekken. Maar stel nu dat Sinterklaas 70 km per uur rijdt ? Tja dat wordt dan een zaak van kanoniek recht, hierover dient de kanonieke rechtspraak bekeken te worden en dat kan dan wel een tiental jaartjes duren. Nu 80 km per uur ? Hier wordt dadelijk werk van gemaakt : de kardinaal wordt gewaarschuwd en Sinterklaas krijgt een "brandbrief" met een stevige inhoud waaruit duidelijk blijkt dat zulke zaken niet kunnen.. & 90 km per uur ? Dan kunnen we er gerust van uitgaan dat het niet de echte Sinterklaas is.
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 11 juli 2008 om 14:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementslid
|
![]() Idd, met de stekker eruit te trekken om het zo te zeggen liet men de natuur zijn werk doen. Ze stierf daardoor een natuurlijke dood, het kunstmatig leven is een dilemma... zal ze ooit ontwaken? Je kan dat nooit voorspellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Parlementslid
|
![]() ------
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 13 juli 2008 om 22:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementslid
|
![]() ------
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 13 juli 2008 om 22:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementslid
|
![]() Het is de techniek die en de welvaart die de discussie omtrent euthanasie moeilijk maakt. Een natuurlijke dood sterven is van langer hoe minder het geval. Bij een natuurlijke dood heb je natuurlijk weinig discussie. Bij een kunstmatig daarintegen (ingrijpen van techniek) is de vraag wanneer en hoe men mag sterven.
Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 13 juli 2008 om 22:45. |
![]() |
![]() |