![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er zijn mensen waar het slechte in hun karakter de bovenhand haalt,net zoals er mensen zijn waar het goede in hun karakter hun ikzijn bepaald... en dat is dan zuiver individeel gezien,iets waarbij geloof maar een fractie uitmaakt wat het mens zijn bepaald... Tja ,luc brengt zijn boodschap niet slecht, integendeel,alleen zie ik in zijn woorden hélemaal andere waarden dan hij voor zichzelf neerschrijft... Met het enige verschil dat hij het vanuit godsdienstig oogpunt presenteert,daar waar ik het vanuit atheïstisch oogpunt bekijk... Desondank blijven wij allemaal mensen,elk met onze sterke punten en onze zwakheden .... Sommigen beroepen zich op een geloof en hogere afstamming van een almachtige om hun menszijn hier op aarde te verklaren,anderen nemen het feit dat wij hier vertoeven als zijnde een aardse diersoort die zich naar de top van de voedselketen heeft gevochten omdat hij alhoewel hij niet sterker was,dan toch véél slimmer en handiger om de rest aan zich te onderwerpen en wiens leven een onderdeel van de hele planeet is... |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
Mooi geschreven, maar toen ik merkte dat je een gelovige was, moest ik m'n lachen inhouden. |
|
|
|
|
|
|
#23 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Wordt ons concept van moralitiet enkel bepaald door ons bewustzijn als individu? Waarom geeft een ouder zijn/haar leven voor een kind? Waarom bestaat er altruisme? Of is dat slechts een verkapte vorm van egoïsme? Wat is liefde? Antwoorden op die vragen doen me denken dat goed en kwaad niet enkel 'subjectief' is, alhoewel het wel 'subjectief' geuit en ervaren wordt. soms vindt het 'individu' de voortzetting van 'het leven' belangrijker dan de voortzetting van zijn eigen 'levenseenheid', zijn 'ik'. Waarom zou dat zijn moest het leven slechts een strijd van de 'ikken' om te 'overleven' zijn? Liefde overstijgt mijn ik, en liefde 'bestaat'. Liefde toont aan dat 'goed' niet alleen is wat goed is voor mezelf, niet subjectief is in die zin met andere woorden. |
||
|
|
|
|
|
#24 |
|
Parlementslid
|
|
|
|
|
|
|
#25 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Wat goed is voor mij, kan tegelijkertijd slecht zijn voor een ander; een portie vlees is goed voor mij, en slecht voor het dier dat ik eet. Zijn er universele of eenheidoverstijgende aspecten van goed en slecht? Ik denk het niet. Citaat:
|
|
|
|
#26 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Als een ouder zijn leven geeft voor zijn kind, doet hij dat omdat dat goed is voor zijn erfelijk materiaal. We hebben als mensen vaak de indruk dat wij (onze lichamen, onze gedachten, onze gedragingen) het doel zijn van onze soort. Het is echter DNA dat ons gebruikt om DNA voort te planten. Het zijn niet wij die ons DNA gebruiken om ons voort te planten. Klinkt misschien bizar en ik ben ook een mens dus ik vind dit ook een rare gedachte, maar reproducerende moleculen waren nu immers eerst. Mijn definitie van 'goed' en 'slecht': morele begrippen die chemische/fysieke/biologische processen moeten duiden. Die begrippen worden a posteriori gebruikt om bepaalde acties te catalogeren, niet a anteriori om bepaalde acties uit te voeren. Een mens zal dus maw niet een mens vermoorden omdat hij slecht is. Een mens wordt als slecht gecatalogeerd omdat hij een mens vermoordt. En dan nog hangt de kwalificatie 'slecht' af van de omstandigheden van de moord: een Amerikaanse soldaat die een terrorist vermoord in Irak zal door zijn mede-soldaten als een held worden beschouwd ('goed'). Door de familie van de terrorist zal het bekeken worden als een 'slechte' mens... De actie en zijn fysieke handeling blijven objectief dezelfde; enkel vanuit het standpunt van de waarnemer wordt de actie 'goed' of 'slecht'. Nu zou je kunnen stellen dat de soldaat weet dat ze hem een held zullen vinden als hij die terrorist doodschiet; dat hij met andere woorden zijn daden kiest omdat hij 'goed' wil zijn. Maar dan blijf je zitten dat dat 'goed zijn' geen objectief gegeven is: die Amerikaan doet gewoon wat als goed wordt bekeken in zijn gemeenschap; dit heeft dus geen universele betekenis. En dus kun je met andere woorden niet stellen dat een mens of "goed" of "slecht" is.
Laatst gewijzigd door Maes_P : 13 juli 2008 om 09:13. |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#28 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
1. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Volgens het principe van natuurlijke selectie worden die uitzonderingen uitgeschakeld en zullen ze steeds uitzonderingen blijven, net omdat hun genen zich niet voortplanten vanwege hun gedrag. Er zullen altijd muizen geboren worden die geen schrik hebben van een kat. Maar het zijn niet die muizen die voor het grootste nageslacht gaan zorgen. 2. Het feit dat wij niet meer (of minder) onderhevig zijn aan natuurlijke selectie, veranderd daardoor ons gedrag niet meteen. Bijvoorbeeld, sexuele drift is een mooi voorbeeld van natuurlijk gedragspatroon. De mensheid gebruikt voorbehoedsmiddelen naar goeddunken, toch heeft dit geen gevolg voor onze sexdrift. Simpel gezegd, de sexdrift is er om genen te verspreiden, maar zelfs al nemen we die functie bewust weg, ons gedrag veranderd daarom nog niet.
|
|
|
|
#29 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#30 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Dit gedrag wordt algemeen beschouwd als afwijkend. Dus moet het tegenovergestelde als normatief worden beschouwd. Anders kun je stellen dat de pancreas niet dient om insuline aan te maken omdat er sommige mensen zijn waarvan de pancreas dit niet doet. Afwijkingen zullen altijd bestaan maar doen niks af van fenomenen die de als de norm worden beschouwd en de evolutiemechanismen blootleggen. Een voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=ENWp0Q2RkTA |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Maar een materialist zal hier op antwoorden dat de mens dit doet omdat hij hoopt dat zijn kinderen hetzelfde zullen doen met hem... |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Gouverneur
|
Als dat zo zou zijn, dan heeft het zelf toch de overhand over dna, want voor de dna-overdracht heeft het voor mij als individu geen zin om in leven te blijven als ik onvruchtbaar geworden ben.
|
|
|
#33 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Drang tot voortplanting Eén van de belangrijkste instrumenten hiervoor is onze drang tot zelfbehoud; het "survival instinct". Dit zorgt ervoor dat een organisme in principe ernaar streeft zichzelf in stand te houden om zodoende kinderen te krijgen en eens hij die kinderen heeft gaat dat survival instinct ook in werking treden mbt die kindereren; het gaat immers letterlijk om hetzelfde (50% je eigen, 50% je gekozen partner) genetisch materiaal. Een biologisch organisme is in principe niet in staat om uit zichzelf te "weten" dat hij onvruchtbaar is. Als ik mijn kater castreer, dan weet die kat niet wat dat betekent voor zijn voortplanting. Die kat zal dan blijven handelen vanuit zijn survival-instinct: streven naar zelfbehoud met het oog op voortplanting. Die kat zal nog copuleren (ik hoor mijn kater alvast 's nachts de ganse buurt uitnodigen Idem voor een hond die door een ziekte onvruchtbaar is; omdat hij dat niet kan beseffen wordt zijn gedrag niet aangepast. Nu, de mens weet sinds geruime tijd hoe de voortplanting in elkaar steekt. Maar de mens blijft het resultaat van evolutie; hij zal dan ook blijven (soms tegen beter weten in) blijven handelen op basis van zijn survival-instinct. Dat gaat dan zelfs zo ver dat de mens methodes creeert om aan de behoefte te kunnen voldoen; IVF, adoptie, etc etc. Via de enorme cognitieve capaciteiten van de mens, is diezelfde mens erin geslaagd om morele kwaliteiten toe te kennen aan gedrag. Daardoor wordt dat gedrag soms ontdaan van zijn biologische functie. De mens "maakt" amoreel gedrag moreel. Maar dat doet niks af van de amorele basis (of oorsprong) van dat gedrag. Ik klink misschien verschrikkelijk "onmenselijk"; ik zit hier de mens te reduceren tot een amoreel vehicel om moleculen te repliceren, maar dat neemt niet weg dat ook ik, als resultaat van die evolutie, akkoord ga met de waarde van de moraliteit. De geconstrueerde moraliteit maakt het immers mogelijk om de complexe maatschappijvorm die de mens heeft aangenomen mogelijk te maken. En op die manier is die moraliteit in feite ook een evolutief gegeven; het stelt de mens in staat om zich beter aan te passen aan zijn omgeving.
Laatst gewijzigd door Maes_P : 13 juli 2008 om 11:47. |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Op zich is elk aspect van de mens terug te redeneren tot het mechanisme van de drang tot voortplanting. Als je dat mechanisme als uitgangspunt neemt. Ik denk dat als je vasthoudt aan dit uitgangspunt dat je geen recht doet aan de mogelijkheden, vrijheden en ontwikkelingen van de mens.
|
|
|
|
#35 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En wellicht (dat is in ieder geval sterk mijn indruk) zijn er naast 'voortplanting' nog andere 'individu' overschrijdende 'krachten', 'motivaties' die de moraliteit bepalen. Dat moraliteit 'afhankelijk van de omstandigheden' een andere invulling krijgt betekent niet automatisch dat moraliteit slechts subjectief is. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 juli 2008 om 15:26. |
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is moeilijk vol te houden dat het leven slechts een 'strijd' is om te overleven. |
|
|
|
|
|
|
#37 | |||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ook vele levenslang godsvrezende christenen hebben zich tot het laatst vastgeklampt aan een leven dat ze vergeten waren te leven. Een negentigjarige die ze op zijn sterfbed moesten vastbinden omdat hij ijlend met verdwaasde blik weigerde zich te geven en gaan rechtzetten wou wat hij nagelaten had, is geen leuk aanzicht. Citaat:
Eindelijk akkoord! Zie eerste punt. |
|||||
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Om dan nog maar te zwijgen van de seriemoordenaars in de VS. België gaat straks nieuwe gevangenissen bouwen omdat ze geen plaats meer hebben. En dan geloof jij nog dat de mens de goede kant uitgaat. Het wordt hoe langer hoe slechter. En statistieken tonen aan dat het nog veel erger zal worden. Het wordt tijd dat je dat geloof van u afzweert en de realiteit onder ogen ziet. Laatst gewijzigd door luc154 : 13 juli 2008 om 18:49. |
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
We zien dit trouwens ook bij kleine kinderen. Slecht gedrag lijken ze van nature te hebben .. goed gedrag daarentegen moet men hen bijbrengen. |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Al de rest is bijzaak. |