![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als de partner door God voorbeschikt zou zijn is er geen reden voor 'vader' om zich daar mee te bemoeien...in theorie althans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In andere topics is al naar voren gekomend at de goddelijke interventies de laatste paar duizend jaar op een relatief laag pitje staan. Misschien dat ie in het koppelen van Jacobs met hun ware Jacoba's de schade een beetje probeert in te halen.
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wij vinden jou een lul, Bart Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 26 augustus 2008 om 22:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is maar hoe je het bekijkt. Sommige religieuze groepen nemen bijna continu het woord 'mirakel' in de mond. Als ze ergens een gebouw neerplanten is dat een mirakel, als er volk komt ook. Tja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik vind alleen dat het alles verpest. Kijk eens hoeveel topics op politics.be off-topic werden door elkaar af te maken. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar genoeg over off-topic. Fiere Jood, wat is jouw idee over de ware Jacoba? Is er één ware Jacoba, zijn er meerdere, of is elke Jacoba met een gat erin de ware?
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Interessant thema.
Ik ben niet katholiek, maar vroeger geloofde ik wel heel erg in de ware Jacob die kwam aandraven op zijn witte paard (bij wijze van spreken) en waarmee je vanaf dandan nog heel lang en gelukkig leefde. Uiteraard verliep met die ene alles perfect en vlekkeloos. Ondertussen geloof ik dat niet meer. Omdat ik ouder ben geworden en besef dat er geen enkele rationele grond voor kan zijn, en ook obv persoonlijke ervaringen. Ik denk nu gewoon dat er wel meer mensen zijn waarmee het goed kan klikken en waarmee je een min of meer stabiele en langdurige relatie kan opbouwen, alleen zijn er verschillen in 'matching'. Met persoon x verloopt alles al wat vlotter dan met persoon y. Alleen komt het erop aan om niet de verkeerde keuzes te maken, en dat vind ik wel moelijk. Ik hoor nog steeds vaak en geloofde vroeger bv ook dat "je het wel voelde als je je ware tegenkwam". Maar als er geen ware is, voel je dat niet en wordt de zaak al een stuk complexer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Goede vraag.
Ondanks dat ik een gelovige Jood ben probeer ik altijd alles te relativeren en zien hoe het anders zou zijn indien ik niet gelovig was,hoe zou ik alles bekijken! Als ik mijn geloof eventjes op zij legt zie ik het natuurlijk anders en geloof ik (bijna)niet in een ware Jacoba en zeker niet in eeuwige liefde. Met eeuwige liefde bedoel ik je partner(ondanks de ups and downs) altijd graag zien precies zoals je van haar gek was toen je op haar voor het eerst verliefd werd.Ik geef toe dat zelfs als ik ongelovig was toch een vermoeden zou hebben dat de ware Jacob(a) bestaat. Het is simpel,soms gaat alles goed met iemand(de perfecte koppel of de perfecte dates) en zij/hij beslist om de partner zonder enkel(of door een debiele reden) te dumpen.Langs de andere kant een "relatie"waar alles mank loopt en door "wie weet" welke redens toch met elkaar samenkomen en van elkaar niet kunnen loslaten.Of als beste voorbeeld iemand die nooit een partner vind en op ene dag zijn partner vind op een plaats waar hij/zij nooit had moeten zijn.(Allee ik heb in mijn leven veel gezien) Maar volgens de Thora werkt het anders maar zal later als ik tijd heb verder schrijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik geloof niet in eeuwige liefde. Of eigenlijk; ik geloof niet dat de liefde tussen twee mensen onveranderlijk is. Mensen en omstandigheden veranderen en daardoor verandert ook de band die je samen hebt. Voor- en tegenspoed en zo. Ik geloof wel dat twee mensen kunnen afspreken in voor- en tegenspoed te zullen vechten voor de band die zij samen hebben. Dit heeft niets met 'de ware' te maken, maar met een eerlijk contract aangaan en een inzet om de band te willen herstellen als deze beschadigd is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waaruit blijkt, bij de eerste twee voorbeelden, of partners wel of niet bij elkaar passen volgens jou? Wanneer is een koppel perfect? Het koppel uit het eerste voorbeeld blijkt toch niet zo perfect. Een (of beide) van de partners kon in de relatie toch niet vinden wat hij of zij nodig had en ervaart de binding enkel nog als belemmering. het verbreken van de relatie wordt als enige oplossing gezien. Het koppel uit het tweede voorbeeld ervaren de band niet als belemmering of bedreiging. Misschien zijn de signalen dat het mank zou lopen, juist wel de redenen om bij elkaar te blijven. Dat derde voorbeeld zegt iets over hoe mensen elkaar kunnen ontmoeten, maar zegt niet of de relatie stand zal houden. De relatie lijkt aangegaan om aan een directe en basale behoefte te voldoen (eenzaamheid, angst, ...). De relatie zal zijn nut verliezen als in deze behoefte is voorzien. Andere redenen om bij elkaar te blijven moeten gevonden worden. Logische kenmerken van een beginnende relatie. Maar het zegt me niet zo veel over ware Jacobs en ware Jacoba's. Ken je een voorbeeld van een bekend koppel die elkaars ware jacob en Jacoba zijn? Hoe kunnen we de ware herkennen of moeten we daarvoor op de openbaring van een god vertrouwen? Citaat:
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() hele goeie vraag van deze topic.
Anders dan de meesten geloof ik wel degelijk in de ware Jacob(a). Niet zozeer door toedoen van een Almachtige Moeial. Ik geloof in de ware Jacob(a) over de levens heen, dwz dat je in elk nieuw leven dezelfde partner van je vorig leven zal treffen (als je je ogen openhoudt, tenminste). Allez ja, tis te zeggen, sinds ik met mijn partner samen ben, ervaar ik een (subjectieve?) band van verbondenheid en vertrouwdheid, een soort van herkenning vanaf ongeveer het eerste moment. Ik heb dat trouwens niet alleen met Jacob(a), maar ook met andere vrienden en vriendinnen. Het zijn de mensen met je weinig woorden nodig hebt. Ik denk dat ik dit allemaal denk omdat veel ontmoetingen te toevallig lijken om echt toeval te zijn.
![]() |
#34 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ergens een kerk neerplanten = "negatieve" evolutie = mirakel ![]() Laatst gewijzigd door Bertie : 4 september 2008 om 19:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe kan biologie (waaronder de evolutieleer ressorteert) nu fenomenen onderzoeken die in het geheel niks met biologie vandoen hebben? Dat de mens naar een religievrij stadium evolueert heeft dan ook noch met biologie, noch met evolutieleer vandoen. Deze vraag zou eerder beantwoord worden vanuit de humane wetenschappen, zoals de psychologie of de sociologie. Voor zover ik weet pretendeert geen serieuze wetenschapper dat de evolutieleer ook maar één letter te vertellen heeft over psychologische, laat staan sociologische aangelegenheden. Religie is bij uitstek het voorwerp van humane wetenschappen, niet van biologie en bijgevolg evenmin van de evolutieleer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister
|
![]() Nogal wat consequenties aan geloven (of zo je wil 'aannemen') dat jacob(a)'s voor mekaar bestemd zijn. (bij god, of iets anders doet er niet toe)
b.v. 't Zou aanzetten zijn tot stalking. t Zou stalking goedpraten. Immers, wanneer iemand 't éénmaal in z'n hoofd geplant heeft dat die ene de echte jacob(a) is. Al moet de ander daar niks van weten. Stalking is zeer nabij. Een zieke geest zou het kunnen zien als een vrijgeleide tot verkrachting van die ene .... (of zelfs als men het heel heel echt geloofd .. uhhh ) Een relatie is iets waar je elke dag aan moet werken. Waarom moe worden wanneer 't toch voorbestemd was. Het conformisme in : Wanneer je getrouwd ben en je ziet een iets beter (gras over de heuvel). Terugvallen op : Die waar ik mee getrouwd ben was mijn bestemming niet, maar die daar op de heuvel ziet er mijn jacob(a) uit. Een geloof is geloven (godsdienst), en aannemen (atheïsme) houd in dat je kan veranderen. Dat betekent dat (wat je ook bent) je nooit zeker kan zijn. En twijfels in één relatie, terwijl het overaanbod je om de oren slaat, is absolute niet bevorderlijk. Wie geloofd (aanneemt) in de jacob(a) zal altijd en eeuwig zijn/haar partner in vraag stellen. Is hij/zij de ware wel ? En zal daardoor de partner altijd vergelijken met de anderen. Altijd op zoek zijn. En eigenlijk nooit tevreden zijn. Als je gelooft of aanneemt dat 't allemaal voorbestemd is, waarom dan nog iemand 't hof maken. Men kan net zo goed op 't lui gat blijven zitten en hopen dat 'het' ooit gebeurd. ![]() Als je aanneemt of geloofd dat voorbestemming paren samenbrengt dan geloof je (of neem je aan) dat ook perfectie bestaat. Mijne Dame en heren perfectie bestaat niet. En die gedachte is een betere bescherming tegen grote teleurstellingen na dat je getrouwd bent. (voor wet of kerk of beiden, doet er niet toe) Aan een relatie moet je ELKE dag werken. En dat toont dat er geen jacob(a) voor jou bestaat.
![]() |
#38 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ten eerste wil ik 'Okke' en 'De laatste Belg' bedanken om iets neer te pennen.
Ik had beloofd om de 'ware Jacob(a)' volgens de Torah uit te leggen maar deed het niet omdat niemand niemand precies interesse had in deze topic. Ik geniet echt om jullie mening te lezen en ga proberen iets terug te zeggen. Met 'ware Jacob(a)' bedoel ik niet met iemand trouwen waar de relatie altijd perfect gaat zijn.Geen enkele relatie loopt perfect door omstandigheden(werk,kinderen,vrienden enz) en er moet zeker hard gewerkt worden om elkaar graag blijven zien.Zelfs een koppel die beide goed uitzien,rijk zijn,heerlijke seks enz gaan uiteindelijk met elkaar breken als ze niet hard werken.Met 'ware Jacob(a)' bedoel ik iemand vinden met wie je ondanks alle problemen en gebreken altijd samen wil blijven en van overtuigd bent dat je bij niemand anders gelukkiger zou worden. Nu een man(soms vrouwen) gaat van natuur(behalve zijn eerste jaren van relatie) naar andere(mooiere) vrouwen kijken en van dromen. Daarmee krijgt hij moeilijkheden en begint hij te twijfelen in zijn relatie. Hij begint ongelukkig te worden en is minder aangetrokken aan zijn vrouw en ineens verwijnt al het goede van zijn partner. Maar als hij van zijn lusten kalmeert ziet hij dat bij niemand anders gelukkiger zou zijn.Ik heb slechts 1 voorbeeld(lust) gebracht,er zijn nog veel meer. De Torah geeft tips om eeuwig met elkaar te blijven,maar dat werkt slechts als je die volgt en niet met een partner getrouwd bent voor alleen haar/zijn geld bevoorbeeld. Volgens mijn geloof is elke koppel 1deel voor ze geboren worden en worden gesplitst wanneer ze naar de wereld gestuurd worden. Dus er bestaat volgens mijn geloof een 'ware Jacob(a)' . Hoe je elkaar terug moet vinden,hoe je weet dat zij/hij de ware is zal ik een ander keer zeggen.Het is bijna Shabat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken maar een minieme fractie van alle mensen die er te kennen vallen. Mezelf ervan overtuigen dat mijn partner diegene is van al die mensen waarmee ik het gelukkigst zal worden, lijkt me mezelf hardnekkig iets proberen wijsmaken.
Gewoon elkaar graag zien, is dat niet voldoende? Moet een partner nu echt iemand zijn waarbij je de overtuiging hebt dat je bij niemand anders gelukkiger gaat worden?
![]() |
#40 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |