![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Leerzorg, een goed initiatief ? | |||
| Ja |
|
6 | 31,58% |
| Neen |
|
7 | 36,84% |
| Ja, maar ... |
|
3 | 15,79% |
| Neen, maar ... |
|
0 | 0% |
| Geen idee |
|
3 | 15,79% |
| Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat dan ook weer een probleem geeft binnenin het bijzonder onderwijs , want hoe gaan ze bewijzen dat de leerling het wel kan , maar het gewoonweg niet wil ...
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Rudy : 31 augustus 2008 om 17:41. |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik heb een onaangenaam gevoel bj besparigen in het onderwijs. Zolang we onzinnge dingen subsidieren zijn wat mij betrefd de middelen nog niet uitgeput.
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet dat het nut heeft om daar klassen van 30 leerlingen bijeen te zetten ...
|
|
|
|
#26 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Z'n werk doet ... Dat onderscheid maken is wel lastig , een leerling kan er bv. z'n voeten aan vegen als hij/zij testen moet afleggen en daardoor in de categorie "buitengewoon onderwijs " terechtkomen ... Daarom moet een CLB enorm veel tijd kunnen steken in de observatie van leerlingen , en dat is nu nog niet mogelijk ... Citaat:
Vroeger deden ze met zo'n "moeilijke leerlingen" (daar moet een ander woord voor zijn ...
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Er zijn reeds verschillende experimenten geweest, vele van hen bewezen zelfs reeds in de kleuterklassen dat men kinderen niet zomaar bij elkaar kan zetten. In de eerste graad van het basisonderwijs komt reeds naar voor of ouders veel of weinig tijd besteden aan het onderwijs en het daarbij helpen van hun kinderen. Men merkt in de schoolresultaten zelfs het verschil tussen kinderen van ouder met een hoge opleiding en die zonder opleiding. Het gaat hier dan nog over kinderen ZONDER leerproblemen en ZONDER medische problemen. Veel van de betere en hoge begaafde kinderen worden nu al vaak voor het 6de leerjaar schoolmoe, omdat ze moeten wachten op de minder en normaal begaafde kinderen. In de huidige situatie maken de betere en hoog begaafde kinderen echter wel 70% van de leerlingen uit. Wat betekend dat als men de leerlingen met leerstoornissen ook nog eens bij de jonge mensen zet, zij nog langer moeten wachten en nog sneller schoolmoe worden. Dus niet alleen de kwaliteit van het onderwijs zou er op achteruit gaan, maar ook de bekwaamheid van afgestudeerden zou flink achteruit gaan. En het ergste is dan nog, dat vele leerlingen met leerproblemen, vaak slechts 1 jaar naar een brugklas gaan, omdat ze daarna wel met het gewone onderwijs mee kunnen. Ontneem deze leerlingen hun jaar extra aandacht en je ontneemt hen de kans om zelfs nog maar een diploma in het BSO te behalen, dit terwijl je ook andere hun toekomst vernield door hen schoolmoe te maken. Er zijn brugklassers die daarna zelfs een master behalen, omdat ze hebben leren omgaan met hun leerprobleem. 40% van de brugklassers behaald een TSO diploma of hoger en dit resultaat ligt dan nog te laag volgens wat deze leerlingen kunnen. Niet door de scholen en het onderwijs, maar vaak omdat de ouders zelf niet meer in de bekwaamheden van hun kind geloven. |
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat de rest van uw tekst betreft: iets om over na te denken. Vind ik toch. |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kindergeld is ook hoger.
|
|
|
|
#30 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Fout vind ik vermits het bijzonder onderwijs heel gericht werkt, met duidelijke handelingsplannen die op het individu zijn ingesteld (en niet alleen op de leerplannen die ze "moeten" verwerven). Eigenlijk moet ik zeggen dat de gewone scholen nog heel veel kunnen leren van het bijzonder onderwijs. |
|
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Eigenlijk zou er al veel opgelost zijn door de term "bijzonder" onderwijs gewoon te laten wegvallen. |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De 10% beste trekken zich wel uit de slag, de 10% slechtste dubbelen toch, maar de midddenmoot? Laatst gewijzigd door filosoof : 2 september 2008 om 22:01. |
|||
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik herinner me nog altijd een van onze absoluut moeilijkste leerlingen. Hij had de reputatie "slim" te zijn maar "niet te willen". Zijn leerkracht kwam er echter achter (na lange duur) dat diezelfde jongere niet eens tot tien kon tellen. Op één of andere manier heeft hij dus een leerachterstand opgelopen in het eerste studiejaar dat hij nadien nooit heeft kunnen inhalen. In het algemeen onderwijs heeft hij echter tot en met het zesde studiejaar meegegaan vooraleer hij in het bijzonder onderwijs is terecht gekomen. Je moet je eigenlijk de vraag stellen hoe dit mogelijk is maar die jongere was op den duur een echte expert geworden om dit te camoufleren. Eens dit was doorprikt kon men met die jongere verder en is diezelfde jongere eigenlijk "tot rust" gekomen. De clou was eigenlijk dat die jongere inderdaad niet "dom" was maar ergens is blijven steken waar iedereen veronderstelde dat hij de leerstof had verwerkt. De clou was ook dat, eens dat die leerachterstand was doorprikt ... die jongere eigenlijk tot een bepaalde rust kwam en .... leerde .... |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Het zijn nochtans die met een hoog IQ die ons onderwijssysteem hebben ineengestoken. En maak je om die begaafde jongeren maar niet te veel zorgen. Grote geesten verliezen geen tijd doordat ze naar school moeten. Zelfs niet wanneer je ze opsluit in de gevangenis. Wat dat inclusieonderwijs betreft: dat hadden we toch al lang zien aankomen. Vergelijk het onderwijs van nu eens met dat van dertig jaar geleden; De meeste leerlingen bleven de hele lagere school samen in de klas, een uitzondering daargelaten. Een hele 'simpele', zoals dat toen werd genoemd, ging naar het BO en kreeg daar een soort bezigheidstherapie tot zijn 16de en mocht dan gaan werken. Over het hele gamma aan leer- en gedragsstoornissen werd nog niet gerept zoals nu. Als je in het BO kwam, bleef je er je hele schoolcarriere. Nu worden leerlingen in het BO begeleid door deskundigen op het gebied van leer- en gedragsstoornissen en probeert men die terug te laten integreren in het gewoon onderwijs. En meestal lukt dat voor die leerlingen die in type-8 zitten (de meerderheid) als ze naar het middelbaar moeten overschakelen. Die komen dan terug in de 'mainstream' terecht. Wat op zich toch een goed gevoel voor die kinderen en hun ouders moet geven? Het blijkt dus uit de dagelijkse praktijk dat leerlingen die in BO terechtkomen, mits goede begeleiding, terug naar het gewoon onderwijs kunnen overschakelen. De volgende stap die nu wordt gezet is dat die doelgroep van leerlingen niet langer voor een, twee of drie jaar uit hun klasgroep worden gehaald om extra te begeleiden, maar dat men de deskundigheid van de mensen van het BO binnen de schoolmuren van het gewoon onderwijs brengt en daar die leerlingen die om wat voor reden ook moeilijk meekunnen, gaat begeleiden. Uiteindelijk gaat het over specifieke en meer op individuele behoeften gerichte zorg en daar zullen leerlingen die sneller dan anderen leren ook de vruchten van plukken. Ja, ik ben voor inclusieonderwijs. |
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Minister
|
Citaat:
En de andere kant. De expertise van B.O. mensen naar het gewone onderwijs uitbreiden kan een oplossing zijn voor nogal wat problemen van vandaag. Maar, dat gaat in principe over personeel. Niet over de kinderen. Het bericht gaat over minder kinderen naar het B.O. te laten 'vloeien' ?
|
|
|
|
#39 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Ik heb geen link. Ik geef gewoon weer wat ik waarneem als ik naar de evolutie in het onderwijs kijk. (ik hoop dat je dat niet erg vindt) Ik heb twee jaar geleden op de site van Onderwijs Vlaanderen wel eens een omzendbrief van VDB gelezen waarin hij zijn visie op inclusieonderwijs voorstelde. Kwam er geloof ik op neer dat de uren die het BO voor bepaalde leerlingen krijgen gedeeltelijk naar het gewoon onderwijs zouden gaan. Ik heb het trouwens niet alleen over de expertise door mensen van het BO, maar ook over de deskundigheid die zou kunnen worden verworven door gewone leraren. BO-leraren komen nu ook al in gewone scholen lesgeven (GON-begeleiding). Die beweging van BO naar gewoon onderwijs is dus al op gang gekomen. |
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|