Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vandaag staken de vakbonden voor meer koopkracht. Heeft zo'n actie zin?
Ja 18 26,87%
Neen 49 73,13%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2008, 11:01   #21
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ze kunnen beter politieke bijeenkomsten organiseren ,een maatschappelijk debat over de toekomst van de economie en het besturen van land.
Goed idee, ware het niet dat de vakbonden hiermee hun eigen graaf zouden graven ...
Oud 6 oktober 2008, 11:04   #22
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Ik heb "nee" geantwoord omdat m.i. staken niet langer het beste middel is om iets te bekomen.

Ik sta wel achter de verzuchtingen van de stakers maar niet hun strijdmiddel.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:12   #23
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Ik heb "nee" geantwoord omdat m.i. staken niet langer het beste middel is om iets te bekomen.

Ik sta wel achter de verzuchtingen van de stakers maar niet hun strijdmiddel.
De verzuchtingen van wie?

- de mensen die aan de stakingsposten staan?
- de vakbondleiders?
- de gezagsdragers die de vakbondsleiders guideren?
Oud 6 oktober 2008, 11:15   #24
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Deze staking heeft helemaal geen zin.
Onder het motto van "meer koopkracht" leggen ze bedrijven plat. Nu moet je geen economisch genie zijn om te beseffen dat je de koopkracht enkel kan verhogen door de (netto) lonen op te trekken zonder de loonlast voor de werkgever op te trekken (anders stijgen de (productie)prijzen voor de consument). Dit kan dus enkel door in te grijpen in de belastingen.

De bedrijven plat leggen met economische schade tot gevolg omdat de regering geen actie "onderneemt" (laten we gemakshalve vergeten dat de financiële injectie van de regering in Fortis en Dexia enkele honderdduizende jobs heeft gered) is niet alleen inefficiënt het kost ook jobs.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:17   #25
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Zo'n actie heeft geen zin, het hangt enkel af van de machtverhoudingen tussen in deze vakbonden en politici. En willen vakbonden echt wat doen moeten ze de boel voor WEKEN plat leggen, niet één dag de helft van de mensen werkt nu thuis via het internet .. dat kon in 1860 nog niet hé vakbonden
Oud 6 oktober 2008, 11:19   #26
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
De bedrijven plat leggen met economische schade tot gevolg omdat de regering geen actie "onderneemt" (laten we gemakshalve vergeten dat de financiële injectie van de regering in Fortis en Dexia enkele honderdduizende jobs heeft gered) is niet alleen inefficiënt het kost ook jobs.
Ik zou toch het nieuws effe verder volgen voordat je gaat geloven dat de regering actie heeft ondernomen om Fortis te redden
Oud 6 oktober 2008, 11:20   #27
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
De verzuchtingen van wie?

- de mensen die aan de stakingsposten staan?
- de vakbondleiders?
- de gezagsdragers die de vakbondsleiders guideren?
De mensen die het moeilijk hebben om de 30ste van de maand nog eten/verwarming/dokter te betalen.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:26   #28
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Ik zou toch het nieuws effe verder volgen voordat je gaat geloven dat de regering actie heeft ondernomen om Fortis te redden
Op 26 september 2008 was Fortis op het rand van het failliessement. Indien niks werd ondernomen was Fortis op 29 september 2008 officieel failliet.
Door het ingrijpen van de Benelux is het bedrijf gered van het failliessement. In de week daarna wordt gezocht naar een oplossing om de labiele toestand van de bank aan te pakken en deze is nu gevonden.

Zonder de hele circus van de afgelopen week waren er op 29 september 2008 een honderdduizend-tal werklozen bij gekomen.
Oud 6 oktober 2008, 11:28   #29
Bierke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op 26 september 2008 was Fortis op het rand van het failliessement. Indien niks werd ondernomen was Fortis op 29 september 2008 officieel failliet.
Door het ingrijpen van de Benelux is het bedrijf gered van het failliessement. In de week daarna wordt gezocht naar een oplossing om de labiele toestand van de bank aan te pakken en deze is nu gevonden.

Zonder de hele circus van de afgelopen week waren er op 29 september 2008 een honderdduizend-tal werklozen bij gekomen.
je moet echt eens wat dieper gaan graven, vergelijk het maar met Michelin en Renault Vilvoorde.. zelfde scenario
Oud 6 oktober 2008, 11:32   #30
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
je moet echt eens wat dieper gaan graven, vergelijk het maar met Michelin en Renault Vilvoorde.. zelfde scenario
Leg uit
Oud 6 oktober 2008, 11:33   #31
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En ga nog eens wat verder terug dan jou 26 september ...
Oud 6 oktober 2008, 11:36   #32
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg uit
Begin eens hier ...

www.zeitgeistmovie.com

Zeitgeist addendum

Een mooie synthese, alles (niet alleen de Fortis affaire) zal veel duidelijker worden ...
Oud 6 oktober 2008, 11:49   #33
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

ja

staken tegen de dure petroleumprijzen: dan kun je netzogoed 400 vliegtuigen charteren naar Dubai vliegen met al onze werkloze allochtonen en die daar een hongerstaking laten doen.
Netto zal de besparing in voedsel genoeg opbrengen om die charters te betalen.

staken tegen het financieel systeem: we charteren 400 vliegers en laten 10.000 werkloze belgen een maand betogen tegen Bush in de luchthavens van America;
Moet zeker een goeie impact hebben op de verkiezingsuitslag
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:49   #34
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

1u30 onderweg en na een half uur moest ik kakken. Heb mij een uur moeten inhouden, zat letterlijk scheef in mijn autozetel van de pijn in mijn darmen.

Bedankt voor de miserie lieve vakbonden.
Oud 6 oktober 2008, 11:55   #35
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
1u30 onderweg en na een half uur moest ik kakken. Heb mij een uur moeten inhouden, zat letterlijk scheef in mijn autozetel van de pijn in mijn darmen.

Soms kan het echt deugd doen, deze keer met dank aan de vakbonden ...
Oud 6 oktober 2008, 12:12   #36
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
De mensen die het moeilijk hebben om de 30ste van de maand nog eten/verwarming/dokter te betalen.
België zou zo'n 15% "armen" tellen, maar dat cijfer is weinigzeggend. In tweederde van de gevallen gaat het om mensen die slechts tijdelijk een inkomen genieten dat onder de Europese minimumgrens ligt. Dat gaat dus vaak om mensen die de directe noden kunnen opvangen met gespaard geld, deftig gehuisvest zijn, over voldoende netwerken beschikken om op terug te vallen, etc. Voor pakweg 5% is armoede echt een realiteit en voor die groep zijn ingrepen ook echt nodig en zinvol.

Ik stel mij echter de vraag of een stakingsactie zinvol is. De meeste mensen verliezen eraan, terwijl het helemaal niet waar is dat de regering geen actie wil ondernemen. Men had beter het resultaat van de begrotingsonderhandelingen afgewacht.

Bovendien stel ik me de vraag of vakbonden zich überhaupt moeten bezighouden met armoedebestrijding. Daar zijn andere actoren voor. Vakbonden moeten zich in de eerste plaats opstellen als belangenverdedigers van de werknemers, en hun conflict in de eerste plaats uitvechten met werkgevers (terwijl het hier eigenlijk gaat om een conflict met de overheid, waarvan vooral baar geld wordt geëist).

De koopkrachtkwestie is zwaar overroepen. Voor 95% van de mensen komt het erop aan de tering naar de nering te zetten, een beetje te "consuminderen" (Groenen, wees blij met deze crisis!), bewuster om te gaan met geld, etc. Ik maak me meer zorgen om mijn spaargeld.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 13:23   #37
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
België zou zo'n 15% "armen" tellen, maar dat cijfer is weinigzeggend. In tweederde van de gevallen gaat het om mensen die slechts tijdelijk een inkomen genieten dat onder de Europese minimumgrens ligt. Dat gaat dus vaak om mensen die de directe noden kunnen opvangen met gespaard geld, deftig gehuisvest zijn, over voldoende netwerken beschikken om op terug te vallen, etc. Voor pakweg 5% is armoede echt een realiteit en voor die groep zijn ingrepen ook echt nodig en zinvol.

Ik stel mij echter de vraag of een stakingsactie zinvol is. De meeste mensen verliezen eraan, terwijl het helemaal niet waar is dat de regering geen actie wil ondernemen. Men had beter het resultaat van de begrotingsonderhandelingen afgewacht.

Bovendien stel ik me de vraag of vakbonden zich überhaupt moeten bezighouden met armoedebestrijding. Daar zijn andere actoren voor. Vakbonden moeten zich in de eerste plaats opstellen als belangenverdedigers van de werknemers, en hun conflict in de eerste plaats uitvechten met werkgevers (terwijl het hier eigenlijk gaat om een conflict met de overheid, waarvan vooral baar geld wordt geëist).

De koopkrachtkwestie is zwaar overroepen. Voor 95% van de mensen komt het erop aan de tering naar de nering te zetten, een beetje te "consuminderen" (Groenen, wees blij met deze crisis!), bewuster om te gaan met geld, etc. Ik maak me meer zorgen om mijn spaargeld.
Alleen al zowat alle kapper leven officieel onder de armoede grens terwijl alle kappers die ik ken daar duidelijk boven zitten ...
Oud 6 oktober 2008, 13:25   #38
rechtuit
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht

Ik zou het hier niet bij laten!!!

Neem maar een advocaat onder de arm!

(grapje, je hebt gelijk, vakbonden zijn evil)
rechtuit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 14:24   #39
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Volgens Open VLD-voorzitter Bart Somers is de gewone Vlaming het grootste slachtoffer van de actiedag. Uit eerdere stakingen blijkt dat 22 procent van de pendelaars een extra dag verlof moet nemen.

Dat betekent dat alleen al bij de treinreizigers meer dan 60.000 Vlamingen een verlofdag hebben moeten inleveren, redeneert Somers.

Hij wijst er voorts op dat de stakers tussen de 60 en 75 procent van hun dagloon inleveren en dat honderdduizenden Vlamingen vandaag in de file stonden en dus meer brandstof verbruikten, wat noch het budget noch het milieu ten goede komt.

Voor Open VLD is dit een staking zonder voorwerp en zonder doel. 'Niemand stelt immers de index in vraag en de onderhandelingen voor het interprofessioneel akkoord zijn zelfs nog niet begonnen.'

'Helemaal te gek is het feit dat overheidsdiensten eveneens in de staking betrokken werden, omdat de interprofessionele onderhandelingen louter over de private sector gaan', aldus nog Somers.

Hij viseert vooral het ABVV, 'omdat zij het initiatief namen tot deze onverantwoorde staking en daardoor de andere bonden nagenoeg verplicht waren om te volgen'.
Bron

Somers heeft groot gelijk...

De Leeuw... de aap van de eeuw...

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 oktober 2008 om 14:25. Reden: Bronvermelding
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 14:38   #40
Don Quichote
Banneling

Standaard

Jaja,
Jomme Dox-Somers is zo bekommerd om de Vlaming.

Bovendien moet diezelfde Vlaming niet janken.
Hij laat zich gewoon bestelen, en dan maar jammeren dat hij niet genoeg centen heeft.

Hij moet maar veel Cdv,Vld en Spa stemmen.
Die zullen wel zorgen dat het geld op de juiste plaatsen komt.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be