![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister-President
|
![]() Alwaar men ook wel kaas heeft gegeten van de regels der hygiëne en af en toe wel eens wat sterilliseert.
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als kind van 3 maanden ben ik met een non naar Lourdes mee gestuurd,ik ben nu 50 jaar geworden,meer antwoord dien ik hier niet te geven hé,niet dat ik nu gezond ben dat zeg ik nu ook weer niet.......
Hoeveel jaar had ik geworden als ik niet naar Lourdes had geweest?
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Lees nog even na, ik heb nergens gezegd dat ik een beter beeld van de doorsnee gelovige heb. EFL vraagt mij waar mijn idee vandaan komt en ik geef hem antwoord. En dan moet jij mijn woorden even anders interpreteren om de onderliggende boodschap maar niet onder ogen te moeten zien. Uw tweede opmerking is op dezelfde leest gestoeld. ooh indoctrinatie.
![]() |
![]() |
#26 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hier ging het over. Lees het nog eens, maar nu met een open geest. Over doorsnee gelovigen wordt met geen woord gerept. Van een belerend vingertje is geen sprake. Ik vind het evenwel afdruipen van jouw post. Daarom heb ik het over indoctrinatie, je bent zelfs niet meer in staat om met een open geest te discussieren, want het gaat over religie. Ik verwacht niet dat je dat inziet, daarvoor is waarschijnlijk een paar weken van deprogrammatie nodig. Wat ik nu van jou verwacht is dat je ovefr andere zaken gaat beginnen om toch je punt te maken en de kleurtjes hierboven gaat vergeten.
![]() |
![]() |
#29 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 23 oktober 2008 om 19:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Zou dat wel bestaan iemand met een open geest?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Definiëer/bewijs "geest".
![]() |
#32 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Toon mij waar ik dat zei
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als uiteindelijk blijkt dat het ganse beeld van "de bedevaarder" steunt op ervaringen met grootouders, gelovigen van 2 generaties terug, dan leek mij ironie wel op zijn plaats.
![]() |
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35 | ||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Ten tweede is mijn beeld van wat gelovigen bezighoudt in de eerste plaats gebaseerd op mijn contacten met hen. Zélf gelovig kom ik ongetwijfeld méér met hen - en vooral: met hun geloof - in contact dan jij dit doet. Immers, je gelovige familie, vrienden en/of kennissen - als je die hebt - zullen zich tegenover jou, niet-gelovige, sowieso veel minder vaak uitlaten aangaande wat hen bezighoudt dan dat ze dit tegenover mij zouden doen, mochten ze me ooit ontmoeten. Juist omdat gelovigen onderling méér over hun geloof praten dan dat ze dit met "buitenstaanders" (niet-gelovigen) doen, krijgen misopvattingen nopens wat hen bezighoudt bij hen veel minder kans. Toch niet meer dan normaal, dacht ik. Citaat:
Ook hier baseer je je op een verkeerd beeld van wat gelovigen bezighoudt. De katholieke Kerk mag dan een hele rits dogma's in het leven hebben geroepen, maar de grote meerderheid van de gelovigen - mezelf incluis - voelt zich écht niet geroepen om daarmee 24 uur op 24, 8 dagen per week mee bezig te zijn. Bovendien: het is niet omdat je in Maria's verschijnen te Lourdes gelooft, dat je daarom automatisch het begrip "mirakel" invult op de manier waarop jij suggereert dat (de meeste) gelovigen dit doen. Voor de overgrote meerderheid van de bedevaarders - en ik toef geregeld in hun midden, en ben (met alle respect) allicht beter geplaatst dan jij om hierover te oordelen - volstaat het besef gewoon aanwezig te (mogen) zijn op een plek waarvan zij geloven dat er iets bijzonders is voorgevallen in 1858. Niks meer, niks minder. Citaat:
Stel nu dat een toestel van - zegge - KLM, toch niet de eerste, de beste, morgen crasht op de luchthaven ginder (God beware ons). Ga je dan zeggen dat we KLM moeten mijden? Met welke maatschappij ga je dan nog wél durven vliegen, als zelfs KLM niet meer deugt? En ja hoor: ook KLM vliegt op Lourdes. Je omzeilt dus gewoon mijn punt: wat heeft een vliegmaatschappij in 's hemelsnaam met een vliegbestemming te maken? Overigens: jaarlijks trekken een paar miljoen mensen naar Lourdes: de luchthaven daar is één van Frankrijks drukste kleinere luchthavens. Voor zover ik weet is daar nog nooit een zwaar ongeval gebeurd. En als er morgen wél één zou gebeuren - waarvoor ik bid dat het niet mag gebeuren - dan nóg zou zulks weinig veranderen aan de relatief grote veiligheid waarmee tegenwoordig gevlogen wordt in dit deel van de wereld. En of de vliegbestemming nu Lourdes is, dan wel Palermo of Athene heeft in deze discussie geen enkel, maar dan ook geen enkel belang; net zomin als de vliegmaatschappij die in een eventueel incident betrokken partij is. Citaat:
Hoewel... zelf verkies ik de... fiets. (Ik ben niet geheel vrij van vliegangst.) Citaat:
In Lourdes heeft men de laatste jaren de pelgrims bewust gemaakt dat je nationaliteit geen enkele rol speelt. Enkele tientallen jaren geleden liepen de mensen daar in groep rond achter hun eigen vlag: Italianen profileerden zich als Italianen, Spanjaarden als Spanjaarden, Vlamingen als Vlamingen enz... enz... Dat is vandaag veel minder het geval. Met meertalige vieringen, en hoogtepunten in het Latijn, poogt men juist de wereldwijdsheid van de geloofsgemeenschap te benadrukken. En dan heeft het geen enkele betekenis meer je als Belg, Fransman, Chinees of Australiër te profileren. Geen al te opzichtig vlagvertoon meer. Een massa mensen die allemaal tesamen het Tantum Ergo zingen, allemaal in één enkele taal: het Latijn. Het Latijn mag dan in de liturgie hier te lande wat op de achtergrond geraakt zijn - iets wat ik overigens wat jammer vind - het is nog lang niet afgeschreven daar waar mensen van verschillende landen en continenten samenkomen. Dat gemeenschapsgevoel, dat je-deel-weten-van-één-Lichaam-van-Christus (zoals de katholieke Kerk zichzelf al eens omschrijft), kan je met geen pen (of geen pc-klavier) beschrijven. Dat gemeenschapsgevoel zou de kop worden ingedrukt door gebed naar de solitaire sfeer te verbannen. No way! Over mijn lijk! En dan moet het nog morsdood zijn ook! Dat gevoel laat ik me door niemand afnemen! Citaat:
Maar zelfs dán nóg is er discussie over de invulling van het begrip "mirakel". Zo is de heiligverklaring van pater Damiaan bijvoorbeeld mee ingegeven door een opmerking van wijlen Mother Teresa. Toen één of andere Vaticaanse bonze haar vroeg of Damiaan een mirakel had verricht, een wonderbaarlijke genezing of zo, luidde haar antwoord: "Heel 's mans leven is één groot mirakel!" Dus "al die erkende mirakels" zijn lang niet allemaal zo spectaculair als jij hier suggereert. Het betreft lang niet altijd onverklaarbare genezingen. Vele mirakels berusten gewoon op getuigenissen van pelgrims die hun verblijf in Lourdes op "één of andere manier" als weldadig hebben ervaren. Bvb. een jongeman die pas ná zijn verblijf te Lourdes zijn handicap t.g.v. een arbeidsongeval vermocht te accepteren en voor lief te nemen. Citaat:
Citaat:
Ik ben 20 jaar postbode. Soms hoor je de vraag of een papieren postdienst in tijden van e-mail en internet eigenlijk nog wel nodig is. Hier en daar weerklinkt de voorspelling dat de papieren postdiensten op termijn gedoemd zijn te verdwijnen. Op termijn zou ik dus werkloos kunnen worden. Wie weet haal ik mijn pensioen nog wel? Ik geloof daar niet in. En wel omdat een papieren postdienst een prima "back-up" is voor het geval dat e-mail en internet onderuit gaan. Stel eens dat een terroristische groepering morgen het internet wereldwijd met een gevaarlijk virus besmet, zodat het helemaal tegen de vlakte gaat. Onmogelijk? Zeg nooit "nooit". Stel je een bedrijf voor dat alle papieren correspondentie heeft opgegeven. Vergelijk eens met een bedrijf waar men het oude papieren systeem heeft behouden, al was het maar als reservesysteem. Oude methodes zijn vaak de beste, mijn waarde. Bovendien: het is niet omdat de godsidee oud is dat zij niet meer evolueert. Het godsbeeld van de gemiddelde katholiek van de 21e eeuw is wel degelijk veranderd, vergeleken met dat van de gemiddelde katholiek anno 1250. En nog geen klein beetje ook. Het gaat hem dus helemaal niet om een "oud" idee, maar om een idee dat zichzelf bij elke nieuwe generatie automatisch hernieuwt. Citaat:
Wat is er mis met Lourdes? Dáár gaat het me om. Want dat heb jij beweerd toch...? Citaat:
Bovendien: wat met de busreizen naar Torremolinos, Salou, Benidorm, Almeria? Zijn die dan veiliger dan busreizen naar Lourdes? En zo ja, waarom? Wat de concentratie aan zieken betreft: die is te Lourdes inderdaad veel groter dan in Palma de Mallorca of in Benidorm. Maar... de concentratie aan zieken is in het bejaardentehuis ook groter. Dus wat dit betreft blijft het risico gelijkaardig voor zowel de plaats Lourdes als voor het bejaardentehuis. Geen enkele reden om thuis te blijven dus... O ja, in Lourdes is niet alleen de concentratie aan zieken groter dan elders. Er lopen daar ook "ietsjes meer" doktoren en verpleegsters rond. Zo compenseert het één het andere...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... ![]() Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 23 oktober 2008 om 21:12. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Als mensen een reisje naar Lourdes positief ervaren moeten ze dat blijven doen he !
Vaak is het voor die mensen eerder te doen om eens buiten te zijn, en de hoop die het met zich meebrengt. En dat doet niemand in mijn ogen kwaad. Maar claimen dat er daar wonderen gebeuren is er wat over.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Hoeveel kost daar eigenlijk een refill voor een waterbed, inclusief certificaat van echtheid?
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 24 oktober 2008 om 06:23. |
|
![]() |
![]() |