Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2008, 18:47   #21
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Ik schrijf nederlands zoals ik die praat, dat ABN gedoe is niets voor mij ,wel iets voor dikke nekken en groot bazekes !
Half gebroken Nederlands dus.
Kijk, ik probeer te communiceren, en een duidelijk, verzorgd taalgebruik is een instrument dat mij daarbij helpt. U vindt dat blijkbaar niet nodig en dat mag van mij hoor, maar u moet er dan niet raar van opkijken als u met zo'n houding niet altijd en niet overal door iedereen serieus genomen wordt. Of dat uw schrijfsels zonder meer door iedereen begrepen worden.

Citaat:
Ps: dat NL gedoe is hier irrelevant op BE !!!
Bij mijn weten is Nederlands nog altijd één van de officiële talen in België en vooralsnog niet de straattaal uit Borgerhout, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 20:21   #22
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Wat moet?

Ik verwacht van niemand dat hij of zij foutloos Nederlands schrijft, en ik maak zelf ook fouten, maar ik blijf bij mijn stelling dat ik het raar vind dat iemand die hier geboren en getogen is, zoals u zelf beweert, en ongeacht wat voor sociale, religieuze of wat voor achtergrond dan ook, gewoon fouten maakt die normaal gesproken enkel gemaakt worden door mensen die pas op latere leeftijd het Nederlands als tweede taal geleerd hebben.

Ik vroeg me dus gewoon af waar dat aan lag. Slecht onderwijs, gebrek aan schoolgang, dyslexie, iets anders wellicht?

Ja, en dan?
Oud 7 december 2008, 20:30   #23
Lincoln

Standaard

[quote]
Citaat:
Half gebroken Nederlands dus.
Kijk, ik probeer te communiceren, en een duidelijk, verzorgd taalgebruik is een instrument dat mij daarbij helpt. U vindt dat blijkbaar niet nodig en dat mag van mij hoor, maar u moet er dan niet raar van opkijken als u met zo'n houding niet altijd en niet overal door iedereen serieus genomen wordt. Of dat uw schrijfsels zonder meer door iedereen begrepen worden.
Is dat een streefdoel om op het forum aanwezig te zijn ? Geloof mij, er is een groot verschil met mijn schrijfsel in vergelijk met vier jaar geleden op dit forum en nu ! En als ik mij zou onthouden van het forum omdat ik gebroken nederlands praat (volgens u ) of dat ik niet serieus zou genomen worden door andere, dan zou ik inzekere zin noch nederlands kunnen spreken noch schrijven !

Citaat:
Bij mijn weten is Nederlands nog altijd één van de officiële talen in België en vooralsnog niet de straattaal uit Borgerhout, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
I don't care hoe jij tov mij denkt, dat is één !

Een punt die je in de toekomst in acht zal nemen !
Oud 7 december 2008, 20:36   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe komt het dan dat uw beheersing van het Nederlands feitelijk beneden alle peil is?

Dit is niet bedoeld als persoonlijke aanval of iets dergelijks, maar ik vraag me gewoon af hoe iemand die hier geboren en getogen is, en bijgevolg zijn hele schoolgang in het Nederlands heeft gehad, fouten kan maken in zulke eenvoudige zaken als bijvoorbeeld het geslacht van zelfstandig naamwoorden.
Hij is niet alleen hoor.
Zijn Nederlands is beter dan van veel autochtonen.
Niet iedereen heeft een talenknobbel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 21:22   #25
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat een streefdoel om op het forum aanwezig te zijn ?
Bedoelt u met 'streefdoel' misschien 'vereiste'?

Als u dat inderdaad bedoelt, dan luidt mijn antwoord: neen, maar het maakt de communicatie en wederzijdse uitwisseling van ideeën op een forum toch wel een stuk gemakkelijker, vindt u ook niet?

Citaat:
Geloof mij, er is een groot verschil met mijn schrijfsel in vergelijk met vier jaar geleden op dit forum en nu ! En als ik mij zou onthouden van het forum omdat ik gebroken nederlands praat (volgens u ) of dat ik niet serieus zou genomen worden door andere, dan zou ik inzekere zin noch nederlands kunnen spreken noch schrijven !
Erg fijn dat uw beheersing van de Nederlandse taal er de afgelopen vier jaar op vooruit gegaan is. Ga zo door zou ik zeggen.

Citaat:
I don't care hoe jij tov mij denkt, dat is één !
Dat is geheel wederzijds, maar was hier verder niet de vraag geloof ik.

Citaat:
'Zal nemen' is gebiedende wijs... wat bedoelt u daarmee? Hoe moet ik me dat precies voorstellen?
Oud 7 december 2008, 21:27   #26
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Zal nemen' is gebiedende wijs... wat bedoelt u daarmee? Hoe moet ik me dat precies voorstellen?
"Zal nemen" is helemaal geen gebiedende wijs, doch gewoon aantonende wijs, onvoltooid toekomende tijd.

Dit geheel terzijde...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 21:34   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik acht dat het "neem" was.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 21:52   #28
Lincoln

Standaard

Citaat:
Bedoelt u met 'streefdoel' misschien 'vereiste'?

Als u dat inderdaad bedoelt, dan luidt mijn antwoord: neen, maar het maakt de communicatie en wederzijdse uitwisseling van ideeën op een forum toch wel een stuk gemakkelijker, vindt u ook niet?

Erg fijn dat uw beheersing van de Nederlandse taal er de afgelopen vier jaar op vooruit gegaan is. Ga zo door zou ik zeggen.

Dat is geheel wederzijds, maar was hier verder niet de vraag geloof ik.

Ik gebruik liever het woord (werkwoord) "zullen" dan het woord "moeten" !
Oud 7 december 2008, 21:59   #29
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
"Zal nemen" is helemaal geen gebiedende wijs, doch gewoon aantonende wijs, onvoltooid toekomende tijd.

Dit geheel terzijde...
Inderdaad, u heeft volkomen gelijk. Ik snap zelf niet eens waarom ik gebiedende wijs schreef in plaats van aantonende wijs. Zal wel een kortsluitinkje zijn geweest.
Oud 7 december 2008, 22:08   #30
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik gebruik liever het woord (werkwoord) "zullen" dan het woord "moeten" !
Da's allemaal heel mooi en aardig, maar daarmee heeft u geen antwoord gegeven op mijn vraag, dus ik zal die vraag hierbij nog maar eens herhalen (waarbij 'zullen' volgens uw aanwijzingen gecorrigeerd is naar 'moeten').

U schreef:
Citaat:
Een punt die je in de toekomst in acht moet nemen !
Mijn vraag luidt nog steeds: wat bedoelt u daarmee? Hoe moet ik me dat precies voorstellen?
Oud 7 december 2008, 22:20   #31
Lincoln

Standaard

Citaat:
Da's allemaal heel mooi en aardig, maar daarmee heeft u geen antwoord gegeven op mijn vraag, dus ik zal die vraag hierbij nog maar eens herhalen (waarbij 'zullen' volgens uw aanwijzingen gecorrigeerd is naar 'moeten').

U schreef:
Mijn vraag luidt nog steeds: wat bedoelt u daarmee? Hoe moet ik me dat precies voorstellen?
Dat is duidelijk genoeg nederlands denk ik, voor mij mag je dat interpreteren zoals u dat graag wilt !

Citaat:
!!!

En niet:

Citaat:

Groot verschil tussen zullen en moeten !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 7 december 2008 om 22:24.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 22:42   #32
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is duidelijk genoeg nederlands denk ik, voor mij mag je dat interpreteren zoals u dat graag wilt !
Als dat duidelijk genoeg Nederlands was geweest, had ik het u niet tot twee keer toe hoeven vragen he? Dan had ik meteen begrepen waar u het over had. Dus voor de derde keer:

Wat bedoelt u met, en ik citeer: "Een punt die je in de toekomst in acht zal nemen !" en hoe moet ik dat precies opvatten?

Citaat:
Citaat:
!!!

En niet:

Citaat:

Groot verschil tussen zullen en moeten !
Oh, nu is er opeens wel weer verschil in uw taalgebruik tussen 'zullen' en 'moeten' terwijl u net toch echt schreef, en ik citeer: Ik gebruik liever het woord (werkwoord) "zullen" dan het woord "moeten" !

Dus wat is het nu?
Oud 7 december 2008, 22:42   #33
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Komaan Sus; ik denk dat Linnie zoals zoveel jongeren wel Nederlands leerde op school, maar thuis niet en ook niet onder vrienden? Klopt dit Linnie? Een Turkse vriend van mij deed unief en maakt ook dit soort fouten, daarom denk ik dat dit mogelijk bij Linnie ook zo is.
Dat nadeel loop je maar heel moeilijk in, en meestal lukt het aardig om te begrijpen wat Linnie bedoelt.
Ik heb liever dat moslims mee praten dan wegblijven omdat hun taal niet echt volledig is wat het kan zijn.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 23:19   #34
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Komaan Sus; ik denk dat Linnie zoals zoveel jongeren wel Nederlands leerde op school, maar thuis niet en ook niet onder vrienden? Klopt dit Linnie? Een Turkse vriend van mij deed unief en maakt ook dit soort fouten, daarom denk ik dat dit mogelijk bij Linnie ook zo is.
Als dat zo is, is dat dus een slechte tot matige vorm van integratie, zeker voor iemand die hier geboren en getogen is.

Citaat:
Dat nadeel loop je maar heel moeilijk in, en meestal lukt het aardig om te begrijpen wat Linnie bedoelt.
Ik heb liever dat moslims mee praten dan wegblijven omdat hun taal niet echt volledig is wat het kan zijn.
Meestal begrijp ik hem wel enigzins ja, maar vaak ook niet, en dan vind ik het erg lastig om telkens weer te moeten vragen wat deze of gene nu precies bedoelt.
Ik heb ook liever dat moslims meepraten dan wegblijven, al was het maar om te weten wat er in hun omgaat, maar het zou wel bevorderlijk voor de communicatie en wederzijdse uitwisseling van ideeën zijn als men toch wat nauwkeuriger uit kon leggen waar men het over heeft. Een poging doen om een zo correct als mogelijk Nederlands te schrijven helpt ook daarbij.

En dat geldt overigens ook voor autochtonen hoor, maar Lincoln reageert gelijk met insinuaties over discriminatie o.i.d. aan mijn adres, zie bericht #15 in deze draad, komt daarna alleen nog op agressieve wijze uit de hoek met "I don't care hoe jij tov mij denkt, dat is één !" gevolgd door "Een punt die je in de toekomst in acht zal nemen !", en verder in elk bericht van hem een uitroepteken na elke zin. En dat alles terwijl ik hem op beschaafde wijze een vraag stelde, en die vraag ook nog uitgediept en verduidelijkt heb.
Kortom, er wordt door hem hier gereageerd op een wel heel erg archetypische manier, waarmee hij zelf dus meteen een aantal vooroordelen over moslims/Marokkanen meer dan bevestigt.
Oud 7 december 2008, 23:33   #35
Lincoln

Standaard

Citaat:
Als dat zo is, is dat dus een slechte tot matige vorm van integratie, zeker voor iemand die hier geboren en getogen is.

Meestal begrijp ik hem wel enigzins ja, maar vaak ook niet, en dan vind ik het erg lastig om telkens weer te moeten vragen wat deze of gene nu precies bedoelt.
Ik heb ook liever dat moslims meepraten dan wegblijven, al was het maar om te weten wat er in hun omgaat, maar het zou wel bevorderlijk voor de communicatie en wederzijdse uitwisseling van ideeën zijn als men toch wat nauwkeuriger uit kon leggen waar men het over heeft. Een poging doen om een zo correct als mogelijk Nederlands te schrijven helpt ook daarbij.

En dat geldt overigens ook voor autochtonen hoor, maar Lincoln reageert gelijk met insinuaties over discriminatie o.i.d. aan mijn adres, zie bericht #15 in deze draad, komt daarna alleen nog op agressieve wijze uit de hoek met "I don't care hoe jij tov mij denkt, dat is één !" gevolgd door "Een punt die je in de toekomst in acht zal nemen !", en verder in elk bericht van hem een uitroepteken na elke zin. En dat alles terwijl ik hem op beschaafde wijze een vraag stelde, en die vraag ook nog uitgediept en verduidelijkt heb.
Kortom, er wordt door hem hier gereageerd op een wel heel erg archetypische manier, waarmee hij zelf dus meteen een aantal vooroordelen over moslims/Marokkanen meer dan bevestigt.
Is dat wat je zoekt ?

En als ik al uw post herlees op andere draden begrijp ik meteen waar je naartoe wilt, dus verder uitleg over dit futiliteit (zullen ,moeten) is volkomen onnuttig !

En tenslotte begreep je heel goed wat ik had gezegd, te herleiden vanuit je laatste citaat !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 7 december 2008 om 23:45.
Oud 7 december 2008, 23:36   #36
Lincoln

Standaard

Citaat:
...soms maak ik "opzettelijk" een fout !

Maar je hebt wel gelijk dat ik thuis geen nederelands praat (buiten het nederlandse les geven aan mijn thuisgenoten ) !
Oud 7 december 2008, 23:43   #37
Lincoln

Standaard

Citaat:
Als dat duidelijk genoeg Nederlands was geweest, had ik het u niet tot twee keer toe hoeven vragen he? Dan had ik meteen begrepen waar u het over had. Dus voor de derde keer:

Wat bedoelt u met, en ik citeer: "Een punt die je in de toekomst in acht zal nemen !" en hoe moet ik dat precies opvatten?
Dit soort journalistieke discussie is niet aan mij besteden, je kunt best je boobytraps voor jezelf houden,.

Citaat:
Oh, nu is er opeens wel weer verschil in uw taalgebruik tussen 'zullen' en 'moeten' terwijl u net toch echt schreef, en ik citeer: Ik gebruik liever het woord (werkwoord) "zullen" dan het woord "moeten" !

Dus wat is het nu?
Oei, en nu gaan we moeilijk doen over een detail ?

Laatst gewijzigd door Lincoln : 7 december 2008 om 23:44.
Oud 8 december 2008, 00:40   #38
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Is dat wat je zoekt ?
Wat is wat ik zoek?

Citaat:
En als ik al uw post herlees op andere draden begrijp ik meteen waar je naartoe wilt, dus verder uitleg over dit futiliteit (zullen ,moeten) is volkomen onnuttig !
Aha, kunt u mij dat dan ook even mededelen?
Want waar ik heen wilde, heb ik toch echt in mijn eerste vraag aan u gezegd.

Citaat:
En tenslotte begreep je heel goed wat ik had gezegd, te herleiden vanuit je laatste citaat !
Dat u agressief uit de hoek kwam, bedoelt u?
Oud 8 december 2008, 00:54   #39
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit soort journalistieke discussie is niet aan mij besteden, je kunt best je boobytraps voor jezelf houden,.
Dat is dan een boobytrap die u toch echt voor uzelf hebt opgezet, niet ik.
Ik ben immers niet gekomen met een verkapte halve bedreiging als "I don't care hoe jij tov mij denkt, dat is één ! Een punt die je in de toekomst in acht zal nemen !", of wel soms? Dat soort agressief haantjesgedrag werkt misschien wel bij anderen, maar niet bij mij.

Citaat:
Oei, en nu gaan we moeilijk doen over een detail ?
Een detail, jazeker, maar u bent zelf over 'zullen' en 'moeten' begonnen, en u heeft zelf gezegd dat u liever 'zullen' gebruikt dan 'moeten'. Ik vroeg u om het één en ander te verduidelijken, was zelfs zo vriendelijk om het allemaal weer te geven, en toen was het opeens niet meer goed.

Maar goed, ik hou erover op omdat ik echt geen zin heb om nog tijd te investeren in een discussie met iemand die nauwelijks normaal op een beschaafde vraag kan reageren.
Oud 8 december 2008, 06:51   #40
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Firestone en Esperanza, mag ik vragen wat jullie ethnische achtergrond is?
Je hoeft daar niet op te antwoorden, 't is gewoon uit interesse voor jullie persoon.
Nederlandse nationaliteit (vaders kant), sinds jaar en dag wonende in België. Heb evenwel nooit de Belgische nationaliteit aangevraagd.

Qua afkomst aan moederszijde, mijn nickname geeft al een goede indicatie.

Koppel dat vervolgens aan mijn eerste/vorige nickname en je weet ook meteen in welke periode mijn ouders elkaar hebben ontmoet.

Nog een kleine tip, ik heb een licht mediterraan uiterlijk.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 december 2008 om 06:58.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be