![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Gouverneur
|
![]() Sinds het ontstaan van het internet wordt de bestaande gebrekkige taalvaardigheid van veel mensen gewoon duidelijk(er). Vroeger bestond er immers geen enkel forum waarop mensen van alle lagen van de bevolking zo vrij en vrank door elkaar hun zeg konden doen. De gebrekkige taalvaardigheid bleef toen eerder verborgen of denkt u dat tijdens de jaren 50, 60, 70 of 80 gans Vlaanderen volliep met perfecte taalkundigen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw betoog klinkt weinig geloofwaardig. Aan tafel zou ik je vertellen dat je een grote sukkel bent, een aandachtshoer zelfs. Maar op dit forum blijven we best beleefd, in ieders belang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar moderatie laat je meestal begaan, proficiat daarmee. Trolling is geen Nederlands, maar Engels, leer dus eerst je moedertaal voor je je mond opentrekt over moedertaal. Aan tafel zou jij je mond niet eens durven open te trekken, daar ben je te laf voor, dat durf je alleen maar onder de veilige bescherming van een virtueel forum. Véél erger dan een aandachtshoer waar veel aandacht wordt aan besteed, is een mislukte aandachtshoer die grotendeels genegeerd wordt. Laatst gewijzigd door eno2 : 6 december 2010 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() uit Smoelenboek:
Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 6 december 2010 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Nederlandse spraakkunst is een klungeltje van jewelste.
Ik heb daar in een ver verleden, op dit forum, eens een flink tijdje willen tegen reclameren door een eigen heel gesimplifiëerde spraakkunst en spelling te gebruiken. Wat werd ik bestookt door verontwaardigde hoogvliegers !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() - Kan twee oorzaken hebben. - onnozele is met dubbele n.
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() en de media dient wel sacronsanct te zijn?
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Sacronsanct? Is dat een vloek?
Als je hopen geld verdient met taal en taalgebruik, moet je ook zonder fouten kunnen schrijven ipv de bevolking slag om slinger met taalfouten te bestoken, dat is toch wel het minste dat men van dure media-intellectueeltjes kan, mag, en moet vragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Alleen sommige mensen die niet goed kunnen schrijven en dus ontegensprekelijk zeer belabberde professionals zijn. Maar eigenlijk zijn het vooral de uitgevers die schuldig zijn aan deze wraakroepende taalverloedering.
Laatst gewijzigd door eno2 : 7 december 2010 om 11:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat men zou zondigen aan totaal onlogische spellingsregels, met al zijn uitzonderingen en speciale gevallen, dat men daarom een slecht journalist of schrijver zou zijn. In tegendeel! Een schrijver die meer zou nadenken over zijn proza en simpel zou afsluiten met een automatische spellingscontrole is zijn goud veel meer waard dan een autistische spellingspurist met je reinste kakafonie aan woordenschat. ![]()
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 7 december 2010 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() Iedereen maakt fouten(de mijne was er een in een vreemde taal)
Wat bewijst dat het, zoals ik zei, hoofdzakelijk de is de schuld is van de correctoren. Laatst gewijzigd door eno2 : 8 december 2010 om 09:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() De schrijffouten niet alleen.
Sommige radio-presentators hebben last met hun AN en spreken soms vreemd Nederlands. Het is wat geluwd maar er was een periode dat het 'in' was om alle klemtonen verkeerd te leggen. Met soms hilarische resultaten. Maar het is allemaal niet vreemd. In een tijdperk waarin internet en GSM meer waarde hebben gekregen dan een goed boek... |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er was een tijdlang zelfs op de prestigieuze BBC (Radio) iemand te horen met een geniaal talent voor al de verkeerde klemtonen op alle woorden van elke zin. Die is er nu tussenuit. Er zijn er bij ons ook veel die niet precies kunnen formuleren wat ze bedoelen en dan maar compleet ernaast wat aan onbeholpens uit hun nek slaan, dat is nog een ander onderwerp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(meestal zo van die mensen die grapjes maken op de rug van 'minderwaardige mensen', in de zin van: - zal ik voor je verjaardag een boek kopen ? - neen, neen, ik heb er al een) Maar wat ik wou zeggen, is mijn mening over taal en taalgebruik in het dagelijkse leven: de taal is het middel waarmee we van gedachten wisselen; de gedachte moet 'goed' overkomen, niet verkeerd verstaan worden ... De taal moet dus niet perfect zijn, maar wel geschikt om te dienen waarvoor ze bedoeld is. Absolute perfectie is niet zo heel erg nodig, maar een zekere vorm van perfectie toch wel. Zowel in spelling, grammatica als logica. (Nijntje kussen voor 5 € ofte Nijntekussen voor 5 €) Daarnaast is taal ook 'plezant'. Voor hoogstaanden en voor boertigen. Een kunstzinnig gedicht of een grappig gedichtje (little birdie in the sky, left a poopy in mij eye, me not angry me not cry, me just happy cows can't fly). Een meesterwerk van diepzinnige humor of wat platter Urbanus van Anus. Zelfs een hakkelaar mag dit brengen, het moet niet perfect zijn. En wat is dus mijn besluit over het onderwerp van de draad, namelijk taalfouten in de media ? Ook in de media wordt de snelheid der dingen opgedreven, met fouten ten gevolge. Ook in de media zien we een maatschappelijke evolutie: het schoonschrift uit de jaren 50 als doel op zichzelf, net als het allerperfectste schrijven, wordt niet meer onderwezen. Big deal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() er zijn nu eenmaal mensen die een verpakking belangrijker vinden dan de inhoud.
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk eens, veel inhoud is tegenwoordig zo verhakkeld door slecht taalgebruik in de media, dat hij nog nauwelijks verstaanbaar te volgen is. Ik noem dat "taaltje". En je vind dat in alle soorten media. Taal is geen louter verpakking. Het is de zingever zelf. Laatst gewijzigd door eno2 : 9 december 2010 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||||
Minister-President
|
![]() Het zegt zeer veel over de pers :
vele sites hebben elkaars letterlijke tekst ergens gecopy-past. Met de schrijffout(en) erin. Controleert niemand die teksten ? Mijn verbazing is best erg... De Standaard : Citaat:
Citaat:
Citaat:
HLN : Citaat:
Zita : Citaat:
Je hoeft dus duidelijk geen journalist meer te zijn om artikels te schrijven. Copy/past is voldoende. HBVL en Zita scoren hier wel ! ![]() En controle hoeft dus helemaal niet. Samengevat : journalist : behendig zijn in copy/past (aartsmoelijk !) en schrijffouten tolereren (aartsmoeilijk !) Krijgen die gastjes hun diploma, of kan je dat gewoon ergens op het internet kopen ??
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 15 december 2010 om 21:16. |
|||||
![]() |
![]() |