Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2010, 15:51   #21
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Sinds het bestaan van internet gaat de taalvaardigheid bij de mensen al enorm achteruit.
Sinds het ontstaan van het internet wordt de bestaande gebrekkige taalvaardigheid van veel mensen gewoon duidelijk(er). Vroeger bestond er immers geen enkel forum waarop mensen van alle lagen van de bevolking zo vrij en vrank door elkaar hun zeg konden doen. De gebrekkige taalvaardigheid bleef toen eerder verborgen of denkt u dat tijdens de jaren 50, 60, 70 of 80 gans Vlaanderen volliep met perfecte taalkundigen?
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 16:58   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ofwel zijn d e correctoren van even minderwaardige kwaliteit als de throllende zelfuitgeroepen forumcorrectoren.
Zou je niet beginnen met eerst eens je moedertaal te leren ? Na minstens vijftig jaar moet dit toch wel lukken, voor een Eno die pleit voor levenslang studeren en wat zelfcorrectie.
Uw betoog klinkt weinig geloofwaardig. Aan tafel zou ik je vertellen dat je een grote sukkel bent, een aandachtshoer zelfs. Maar op dit forum blijven we best beleefd, in ieders belang.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 10:46   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zou je niet beginnen met eerst eens je moedertaal te leren ? Na minstens vijftig jaar moet dit toch wel lukken, voor een Eno die pleit voor levenslang studeren en wat zelfcorrectie.
Uw betoog klinkt weinig geloofwaardig. Aan tafel zou ik je vertellen dat je een grote sukkel bent, een aandachtshoer zelfs. Maar op dit forum blijven we best beleefd, in ieders belang.
Erg onbeschoft, zoals elke van jouw spammende postings aan mijn adres.
Maar moderatie laat je meestal begaan, proficiat daarmee.
Trolling is geen Nederlands, maar Engels, leer dus eerst je moedertaal voor je je mond opentrekt over moedertaal.
Aan tafel zou jij je mond niet eens durven open te trekken, daar ben je te laf voor, dat durf je alleen maar onder de veilige bescherming van een virtueel forum.

Véél erger dan een aandachtshoer waar veel aandacht wordt aan besteed, is een mislukte aandachtshoer die grotendeels genegeerd wordt.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 december 2010 om 10:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 11:08   #24
eno2
Banneling

Standaard

uit Smoelenboek:

Citaat:
Je hebt één vriend die deze week verjaard

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 december 2010 om 11:09.
Oud 6 december 2010, 18:02   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frutella Bekijk bericht
Ik lees zelden papieren kranten maar merk het ook enorm bij de online versies. Het gaat niet enkel om stelfouten, slordigheden bij het uitdrukken en soms zelfs inhoudelijke onjuistheden, maar ook bv foutief gebruik van uitdrukkingen of zegswijzen, contaminaties, associaties, ... Soms staat er in één alinea iets wat in de volgende wordt tegengesproken omdat men bv het woordje 'niet' vergeet toe te voegen, of erger.

Ik denk dat de snelheid waarmee berichtgeving vandaag de dag moet gebeuren om nog up to date en actueel te zijn daar een grote rol in speelt.
Naar mijn zeer bescheiden mening, staat in een volgende artikel steeds iets wat blijkbaar een tegenspraak is tegen de vorige alinea, als daar het woordje 'niet' vergeten werd toe te voegen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2010, 18:05   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Nederlandse spraakkunst is een klungeltje van jewelste.

Ik heb daar in een ver verleden, op dit forum, eens een flink tijdje willen tegen reclameren door een eigen heel gesimplifiëerde spraakkunst en spelling te gebruiken.

Wat werd ik bestookt door verontwaardigde hoogvliegers !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 6 december 2010, 21:26   #27
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Kan twee oorzaken zijn: geen goeie kennis van spelling of gewoon te rap typen, dus onozele tikfouten.
Mag ik u op twee foutjes wijzen?
- Kan twee oorzaken hebben.
- onnozele is met dubbele n.
Oud 6 december 2010, 21:36   #28
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat telt niet mee. Dat zijn geen sacrosancte professionele cultuurverspreiders met even zware pretenties als weddes.
en de media dient wel sacronsanct te zijn?
Oud 7 december 2010, 10:11   #29
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
en de media dient wel sacronsanct te zijn?
Sacronsanct? Is dat een vloek?

Als je hopen geld verdient met taal en taalgebruik, moet je ook zonder fouten kunnen schrijven ipv de bevolking slag om slinger met taalfouten te bestoken, dat is toch wel het minste dat men van dure media-intellectueeltjes kan, mag, en moet vragen.
Oud 7 december 2010, 10:18   #30
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je hopen geld verdient met taal en taalgebruik, moet je ook zonder fouten kunnen schrijven ipv de bevolking slag om slinger met taalfouten te bestoken, dat is toch wel het minste dat men van dure media-intellectueeltjes kan, mag, en moet vragen.
Aha, nu weten we meteen ook weer waar we dit topic aan te danken hebben en eigenlijk konden we het wel al raden. Het steekt gewoon dat sommige mensen uit de geschreven pers goed hun boterham verdienen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2010, 10:53   #31
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Aha, nu weten we meteen ook weer waar we dit topic aan te danken hebben en eigenlijk konden we het wel al raden. Het steekt gewoon dat sommige mensen uit de geschreven pers goed hun boterham verdienen.
Alleen sommige mensen die niet goed kunnen schrijven en dus ontegensprekelijk zeer belabberde professionals zijn. Maar eigenlijk zijn het vooral de uitgevers die schuldig zijn aan deze wraakroepende taalverloedering.

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 december 2010 om 11:17.
Oud 7 december 2010, 20:57   #32
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Communicatie is slechts een middel... het heeft geen doel op zich, tenzij voor leerkrachten taal op het examen en autisten.

Het is niet omdat men zou zondigen aan totaal onlogische spellingsregels, met al zijn uitzonderingen en speciale gevallen, dat men daarom een slecht journalist of schrijver zou zijn.

In tegendeel! Een schrijver die meer zou nadenken over zijn proza en simpel zou afsluiten met een automatische spellingscontrole is zijn goud veel meer waard dan een autistische spellingspurist met je reinste kakafonie aan woordenschat.

Laatst gewijzigd door Raven : 7 december 2010 om 20:58.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 09:42   #33
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Iedereen maakt fouten(de mijne was er een in een vreemde taal)

Wat bewijst dat het, zoals ik zei, hoofdzakelijk de is de schuld is van de correctoren.

Laatst gewijzigd door eno2 : 8 december 2010 om 09:46.
Oud 8 december 2010, 09:43   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Communicatie is slechts een middel... het heeft geen doel op zich, tenzij voor leerkrachten taal op het examen en autisten.

Het is niet omdat men zou zondigen aan totaal onlogische spellingsregels, met al zijn uitzonderingen en speciale gevallen, dat men daarom een slecht journalist of schrijver zou zijn.

In tegendeel! Een schrijver die meer zou nadenken over zijn proza en simpel zou afsluiten met een automatische spellingscontrole is zijn goud veel meer waard dan een autistische spellingspurist met je reinste kakafonie aan woordenschat.

De taal verneuken is en blijft voor duurbetaalde mediaprofessionals een schande en een wandaad. Wie zijn werk slecht doet, moet vervangen worden.
Oud 8 december 2010, 09:51   #35
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

De schrijffouten niet alleen.
Sommige radio-presentators hebben last met hun AN en spreken soms vreemd Nederlands.
Het is wat geluwd maar er was een periode dat het 'in' was om alle klemtonen verkeerd te leggen. Met soms hilarische resultaten.
Maar het is allemaal niet vreemd. In een tijdperk waarin internet en GSM meer waarde hebben gekregen dan een goed boek...
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2010, 11:27   #36
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Sommige radio-presentators hebben last met hun AN en spreken soms vreemd Nederlands.
Het is wat geluwd maar er was een periode dat het 'in' was om alle klemtonen verkeerd te leggen. Met soms hilarische resultaten.
Maar het is allemaal niet vreemd. In een tijdperk waarin internet en GSM meer waarde hebben gekregen dan een goed boek...
Klopt, ik ga ze eens beginnen citeren met hun kromspraak.

Er was een tijdlang zelfs op de prestigieuze BBC (Radio) iemand te horen met een geniaal talent voor al de verkeerde klemtonen op alle woorden van elke zin. Die is er nu tussenuit.

Er zijn er bij ons ook veel die niet precies kunnen formuleren wat ze bedoelen en dan maar compleet ernaast wat aan onbeholpens uit hun nek slaan, dat is nog een ander onderwerp.
Oud 8 december 2010, 11:34   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ik moet altijd (meewarig) glimlachen, als ik iemand hoor spreken van het niet of wel waarderen door (domme) mensen van een "goed boek".
(meestal zo van die mensen die grapjes maken op de rug van 'minderwaardige mensen', in de zin van:
- zal ik voor je verjaardag een boek kopen ?
- neen, neen, ik heb er al een)

Maar wat ik wou zeggen, is mijn mening over taal en taalgebruik in het dagelijkse leven:
de taal is het middel waarmee we van gedachten wisselen; de gedachte moet 'goed' overkomen, niet verkeerd verstaan worden ...
De taal moet dus niet perfect zijn, maar wel geschikt om te dienen waarvoor ze bedoeld is.
Absolute perfectie is niet zo heel erg nodig, maar een zekere vorm van perfectie toch wel. Zowel in spelling, grammatica als logica.
(Nijntje kussen voor 5 € ofte Nijntekussen voor 5 €)

Daarnaast is taal ook 'plezant'. Voor hoogstaanden en voor boertigen. Een kunstzinnig gedicht of een grappig gedichtje (little birdie in the sky, left a poopy in mij eye, me not angry me not cry, me just happy cows can't fly).
Een meesterwerk van diepzinnige humor of wat platter Urbanus van Anus. Zelfs een hakkelaar mag dit brengen, het moet niet perfect zijn.

En wat is dus mijn besluit over het onderwerp van de draad, namelijk taalfouten in de media ?
Ook in de media wordt de snelheid der dingen opgedreven, met fouten ten gevolge.
Ook in de media zien we een maatschappelijke evolutie: het schoonschrift uit de jaren 50 als doel op zichzelf, net als het allerperfectste schrijven, wordt niet meer onderwezen.
Big deal.

Oud 8 december 2010, 12:30   #38
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

er zijn nu eenmaal mensen die een verpakking belangrijker vinden dan de inhoud.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2010, 11:11   #39
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
er zijn nu eenmaal mensen die een verpakking belangrijker vinden dan de inhoud.

Kijk eens, veel inhoud is tegenwoordig zo verhakkeld door slecht taalgebruik in de media, dat hij nog nauwelijks verstaanbaar te volgen is.

Ik noem dat "taaltje".

En je vind dat in alle soorten media.

Taal is geen louter verpakking. Het is de zingever zelf.

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 december 2010 om 11:12.
Oud 15 december 2010, 21:11   #40
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard Schrijfluiheid in de pers neemt ernstige vormen aan...

Het zegt zeer veel over de pers :
vele sites hebben elkaars letterlijke tekst ergens gecopy-past.
Met de schrijffout(en) erin.
Controleert niemand die teksten ?

Mijn verbazing is best erg...

De Standaard :
Citaat:
Vorig jaar kocht Verhulst voor 1,5 miljoen euro een 36 meter lang luxeschip met acht suites voor bedrijfsfeesten. De boot ligt aangemeerd op t’ Eilandje in Antwerpen.
Het Belang van Limburg :
Citaat:
Vorig jaar kocht Verhulst, ook topman bij Studio 100, voor 1,5 miljoen euro een 36 meter lang luxeschip met acht suites voor bedrijfsfeesten. De boot ligt aangemeerd op t' Eilandje in Antwerpen.
Het Nieuwsblad :
Citaat:
Vorig jaar kocht Verhulst voor 1,5 miljoen euro een 36 meter lang luxeschip met acht suites voor bedrijfsfeesten. De boot ligt aangemeerd op t’ Eilandje in Antwerpen.

HLN :
Citaat:
Vorig jaar kocht Verhulst voor 1,5 miljoen euro een 36 meter lang luxeschip met acht suites voor bedrijfsfeesten. De boot ligt aangemeerd op t' Eilandje in Antwerpen.

Zita :
Citaat:
Vorig jaar kocht Verhulst, ook topman bij Studio 100, voor 1,5 miljoen euro een 36 meter lang luxeschip met acht suites voor bedrijfsfeesten. De boot ligt aangemeerd op t' Eilandje in Antwerpen.

Je hoeft dus duidelijk geen journalist meer te zijn om artikels te schrijven.
Copy/past is voldoende. HBVL en Zita scoren hier wel !
En controle hoeft dus helemaal niet.

Samengevat : journalist : behendig zijn in copy/past (aartsmoelijk !) en schrijffouten tolereren (aartsmoeilijk !)

Krijgen die gastjes hun diploma, of kan je dat gewoon ergens op het internet kopen ??

Laatst gewijzigd door job : 15 december 2010 om 21:16.
job is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be