Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2009, 12:53   #21
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Paar milioen kilometer in een vrachtwagen onder m'n gat hebben en vinden dat studentje een punt heeft

Ik heb ook steeds gezegd dat het de verschillen in snelheid zijn die files veroorzaken .
Dat komt waarschijnlijk omdat gij niet ziet dat de file zich vormt ACHTER uwe camion.

Iedere automobilist kent dit wel: trage camion haalt andere trage camion in, de automobilisten moeten remmen, er ontstaat al snel een grote sliert op de linkerrijstrook, terwijl de rechter leegblijft, en als die sliert groot genoeg wordt (een paar tientallen auto's), dan heb je veel kans dat het achteraan gewoonweg stilvalt. File dus.

Oplossing: slalommen, voorbijsteken op pechstrook, camions verbieden in te halen zodat het snel verkeer er terug langs kan, etc. Alles dus, behalve braaf in het rijtje lopen.
Oud 17 augustus 2009, 12:56   #22
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je in groep gaat wandelen zorg je er ook voor dat het tempo aan de traagsten van de groep is aangepast ...
Yep, want dat is de grootste asociale maatregel die je kunt nemen: de snelleren gaan immers mekkeren op de trageren, en de trage dikzakken zitten met een enorm schuldcomplex dat ze niet mee kunnen met de rappe adonissen.

Toppie !
Oud 17 augustus 2009, 18:42   #23
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dat komt waarschijnlijk omdat gij niet ziet dat de file zich vormt ACHTER uwe camion.

Iedere automobilist kent dit wel: trage camion haalt andere trage camion in, de automobilisten moeten remmen, er ontstaat al snel een grote sliert op de linkerrijstrook, terwijl de rechter leegblijft, en als die sliert groot genoeg wordt (een paar tientallen auto's), dan heb je veel kans dat het achteraan gewoonweg stilvalt. File dus.

Oplossing: slalommen, voorbijsteken op pechstrook, camions verbieden in te halen zodat het snel verkeer er terug langs kan, etc. Alles dus, behalve braaf in het rijtje lopen.
Nope ... Oplossing is simpelweg : Iedereen 90 rijden , dan heb je dat geslalom niet , dan heb je die stress niet .
Waarom zou het dus stilvallen achteraan als iedereen lekker gezellig tegen 90 rijdt ???
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 08:54   #24
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nope ... Oplossing is simpelweg : Iedereen 90 rijden , dan heb je dat geslalom niet , dan heb je die stress niet .
Waarom zou het dus stilvallen achteraan als iedereen lekker gezellig tegen 90 rijdt ???
Iedereen "lekker gezellig" 90 rijden is voor mij MEGA-stress. Veel kans dat ik dan mijn bazooka pak en een paar buur-rijders omverblaas.

Wolf among sheep...
Oud 18 augustus 2009, 14:31   #25
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nope ... Oplossing is simpelweg : Iedereen 190 rijden , dan heb je dat geslalom niet , dan heb je die stress niet .
Waarom zou het dus stilvallen achteraan als iedereen lekker gezellig tegen 190 rijdt ???
foutje verbetert
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 17:03   #26
Marlboro
Banneling

Standaard

Haal die mensen eruit die constant 100 per uur of zelfs 90 per uur rijden + degene eruit halen die constant op het 2de rijvak blijven rijden terwijl ze zonder enig probleem naar het 1ste kunnen gaan.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 17:25   #27
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen "lekker gezellig" 90 rijden is voor mij MEGA-stress. Veel kans dat ik dan mijn bazooka pak en een paar buur-rijders omverblaas.

Wolf among sheep...
Mja , aan wie ligt het dan , aan de mensen die hun frustratie niet kwijt kunnen en enkel in hun autootje zichzelf kunnen uitleven tegen anderen of aan de wetgeving ???
Ik kan perfect een wagen ineenknutselen die sneller kan dan de jouwe (met hulp en een beetje extra centen ) maar dat geeft me niet het recht om je met een bazooka te beschieten ...
Een auto is en blijft voor de meeste mensen een voertuig dat je van punt a naar punt b brengt , agressie op de baan wekt enkel meer frustratie op .
Ik begrijp nog steeds niet waarom men voor het behalen van het rijbewijs de mensen niet eerst eens mee laat rijden met een crazycross of zelfs bij de bangers of zo , dan weet men tenminste waar men die frustratie kwijt kan (en men leert er aan een auto werken , wat ook een deel van het examen is)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
foutje verbetert

Pas op of ik dien een voorstel in om enkel nog rollators op de openbare weg toe te laten in ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 17:32   #28
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Mja , aan wie ligt het dan , aan de mensen die hun frustratie niet kwijt kunnen en enkel in hun autootje zichzelf kunnen uitleven tegen anderen of aan de wetgeving ???
Ik kan perfect een wagen ineenknutselen die sneller kan dan de jouwe (met hulp en een beetje extra centen ) maar dat geeft me niet het recht om je met een bazooka te beschieten ...
Een auto is en blijft voor de meeste mensen een voertuig dat je van punt a naar punt b brengt , agressie op de baan wekt enkel meer frustratie op .
Ik begrijp nog steeds niet waarom men voor het behalen van het rijbewijs de mensen niet eerst eens mee laat rijden met een crazycross of zelfs bij de bangers of zo , dan weet men tenminste waar men die frustratie kwijt kan (en men leert er aan een auto werken , wat ook een deel van het examen is)

Pas op of ik dien een voorstel in om enkel nog rollators op de openbare weg toe te laten in ...

Een wagen dient evenzeer om vooruit te geraken ook en zoals overlaatst op een baan van 70 per uur waar er ene voor mij 40-50 per uur rijd das idd om het van op je heupen te krijgen.En dan was dat nog niet alles,dan wat weer sneller,dan paar meters verder weer 10 per uur trager?Ik snap dat niet,er zitten mensen bij mee ferme problemen.
Oud 21 augustus 2009, 13:01   #29
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boids

http://www.red3d.com/cwr/boids

Individuele, ongereguleerde bewegingen enzo.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 14:13   #30
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Het is toch de logica zelve als niet iedereen tegen dezelfde snelheid aan elkaar blijft plakken dat files opgelost worden. Soms rij ik zelf ook even sneller om uit het pak te geraken. Probleem is vaak niet zozeer de snelheid, wel de slechte rijstijl van heel wat chauffeurs, waaronder ook een heel pak die de snelheidslimieten wel respecteren, en zeker de middenbaanvaksrijders.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 15:47   #31
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het is toch de logica zelve als niet iedereen tegen dezelfde snelheid aan elkaar blijft plakken dat files opgelost worden. Soms rij ik zelf ook even sneller om uit het pak te geraken. Probleem is vaak niet zozeer de snelheid, wel de slechte rijstijl van heel wat chauffeurs, waaronder ook een heel pak die de snelheidslimieten wel respecteren, en zeker de middenbaanvaksrijders.
Verkeerslichten, rijstroken, verkeersborden en andere rotzooi ...
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 13:55   #32
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
't Ligt zeker aan de wetgeving: ik heb al heel mijn leven mij verzet tegen stupiede regeltjes die blijkbaar door de kudde ja-knikkers zonder morren worden opgevolgd.

Als het op belastingen aankomt slaat elke Vlaming aan het vloeken, maar in het verkeer is de overheid plots wel Mister Perfect die elk verkeersbordje tot in de puntjes heeft geregeld? I don't think so...

Goed rijden is imho vooral een kwestie van zelfkennis en zelfregulatie. Algemene regels waar iedereen zich aan dient te houden is zoiets als scholen waar men enkel op het gemiddelde niveau lesgeeft: het tergt de sterkeren en sluit de zwakkeren uit.
Oud 27 augustus 2009, 16:01   #33
Marlboro
Banneling

Standaard

Men gaat op viaduct gentbrugge trajectcontrole aanleggen en in het najaar zou deze actief worden dus opletten geblazen.
Oud 29 augustus 2009, 09:47   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gaan we ons nog verder laten afkakken en blaaskens laten wijsmaken ?
Hebt U ooit achter een geëskorteerd geldtranport aangereden ?
Hebt U ooit "blok" gereden richting Belgische kust ?
Hebt U ooit naar de goede raad geluisterd van ene Flor Konings die nadien gepakt werd wegens rijden onder invloed ?

Regeltjes, regeltjes, regeltjes.....
Die hebben we in ons land genoeg...
En ze bewijzen dat ze niet helpen.

Het halstarrige Duitsland met zijn "Freie Fahrt fur freie Burger" bewijst in de wereld dat snelle Autobahnen in onveiliger hoeven te zijn, integendeel.....

Indien U zich wil laten wijsmaken dat collectief blok-rijden de oplossing is voor alles dan doet U dat maar.
Ik vind dat een vrije burger zelfs kan beslissen wat in een bepaalde situatie wel en niet kan. Daarvoor heb ik geen bemoeizieke Overheid nodig.

Duitsland vertegenwoordigd in de wereld de laatste Haven waar je je auto eens goed kan laten gaan. Het is ook een test-plaats voor auto's, hier worden auto's immers nog gebruikt waarvoor ze ontworpen zijn. Waarom denk je dat de Duitse auto's de beste van de wereld zijn ? Omdat ze collectief blok rijden tegen 90 per uur ?

Lachwekkend hoor deze draad.........
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 14:03   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Duitsland vertegenwoordigd in de wereld de laatste Haven waar je je auto eens goed kan laten gaan. Het is ook een test-plaats voor auto's, hier worden auto's immers nog gebruikt waarvoor ze ontworpen zijn. Waarom denk je dat de Duitse auto's de beste van de wereld zijn ? Omdat ze collectief blok rijden tegen 90 per uur ?

Lachwekkend hoor deze draad.........
Ach Henri, sommige weten niet beter...

De grootste testcase van 55 mph of ~ 90 kmh is trouwens de USA geweest van 1974 tot 1987, dan begon elke staat jaar na jaar langzaam zijn limits te verhogen... want de ongevallen en slachtoffers daalden ipv te stijgen zoals de "experten-onheilvoorspellers" beweerden... ;

De meeste Amerikanen moesten terug leren autorijden (ipv zich te vervelen in de auto), ttz meer eigenverantwoording nemen, en vooral alerter zijn, zo traagheids-afgestompt waren ze...

http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l..._United_States

*Montana: http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_l...le_and_prudent

Het gaf natuurlijk positieve uitwerkingen op de algemene verkeersveiligheid, de cijfers van *NHTSA bewezen het, ook in de jaren kort na 1987, *Montana waagde het zelfs een Reasonable and prudent-snelheids max in te voeren, of eigenlijk een "onbeperkte" limiet, maar wel naargelang het autotype en chauffeur ; van al de landen die hun limieten verhoogden... had Montana met eigenlijk de hoogste limiet wel de grootste daling vh aantal ongevallen..., nu hebben ze toch 75 mph ingevoerd...

Citaat:
http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=1205
Speed Doesn't Kill: The Repeal of the 55-MPH Speed Limit
by Stephen Moore

Published on May 31, 1999

In 1995 the Republican Congress repealed the 55-mile-per-hour federal speed limit law. At the time, the highway safety lobby and consumer advocacy groups made apocalyptic predictions about 6,400 increased deaths and a million additional injuries if posted speed limits were raised. Ralph Nader even said that "history will never forgive Congress for this assault on the sanctity of human life."

But almost all measures of highway safety show improvement, not more deaths and injuries since 1995. Despite the fact that 33 states raised their speed limits immediately after the repeal of the mandatory federal speed limit, the National Highway Traffic Safety Administration reported last October that "the traffic death rate dropped to a record low level in 1997." Moreover, the average fatality rate even fell in the states that raised their speed limits.

Higher speed limits have not caused one million more auto injuries. In fact, in 1997 there were 66,000 fewer road injuries than in 1995, the year before the speed limits were raised. The injury rate per 100 million vehicle miles traveled fell to its lowest level ever recorded in 1997. If the injury rate on the roads had been as high in 1997 as it had been in 1995, approximately 17,000 more Americans would have been injured on the roads.

All of the evidence thus far indicates that Americans have not responded to higher speed limits by converting the highways into stretches of the Indianapolis 500. Any loss of life has been very minimal--and at most a tiny fraction of what had been predicted by the safety lobby. Meanwhile, Americans have saved some 200 million manhours in terms of less time spent on the road. The net economic benefit of raising the speed limit has been between $2 and $3 billion a year.
Daarbij hebben ze met hun 55 mph zolang te laten staan (ook goedkope brandstofprijzen), hééél veel geld verloren, en een groot deel van hun -daardoor ouderwetse- autoindustrie is over kop gegaan, door de hogere snelheden in Europa en vooral in D, bouwden de Europese constructeurs een grote voorsprong uit qua veiligere vooral zuinigere auto´s. Ze moesten hier immers de hoge snelheden gerecht worden en toch niet te gulzig worden (aerodynamisch, aktieve en passieve veiligheid).

Stel voor de Amerikanen dachten met hun stomme 55 mph op brede snelwegen zelfs aan benzine sparen (oliecrisis)... time is money beetje vergeten ?
Uiteindelijk spaarden ze maar 0,5-1% benzine... maar voor de rest grandé catastrophé
(Zelfs de DDR had 100 kmh aangepast aan hun Trabbi´s... )

Citaat:
http://www.heritage.org/Research/SmartGrowth/bg532.cfm
September 9, 1986
The High Cost of the 55 MPH Speed Limit
...
Independent studies, meanwhile, indicate that the actual savings, if any, would be even lower than Eberhart estimated. 'These studies project fuel savings of one-half of one percent...
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Maximum_Speed_Law

This cap was intended to reduce gasoline consumption by 2.2% in response to the 1973 oil crisis. However, net fuel savings were calculated by the United States Department of Transportation at 1%, and independent studies found savings as low as half of one percent.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 augustus 2009 om 14:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2009, 15:02   #36
Marlboro
Banneling

Standaard

Volle gaza gvdm.
Dat ze die sukkels die 90-100 rijden er eens uithalen en degene die constant op 2de vak blijven rijden en die vrachtwagens die constant op het 2de rijvaksbaan rijden en de boel ophouden.
Oud 22 februari 2010, 07:24   #37
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Een groene golf kan veel verhelpen.
Maar ja, dat kost geld en inspanning.

Controles en camera's brengen geld op.
Oud 22 februari 2010, 10:34   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Sta mij toe om hier even mee te lachen. Vertel dat tegen elke vrachtwagenchauffeur die er al een paar miljoen kilometer heeft opzitten en vraag hem of hij denkt of dit de oplossing is voor het fileprobleem.

Een prof die de chaos-theorie wil toepassen op het fileprobleem, wat gaat het volgende zijn? Alle geschilderde stroken wegnemen en iedereen maar zo laten rijden (zonder afbakening)? Of alle lichten altijd op groen laten staan? Ik kijk er al naar uit
Ik hoop dat jij vrachtwagen chauffeurs niet de norm vindt.
Die gasten maken als het eens misgaat verschrikkelijke brokken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 11:07   #39
Liam
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Rap en z'n maat Bekijk bericht
Er zijn nogal wat wegpiraten nodig om een file leefbaar te houden, heeft de Zweedse professor uitgevogeld. Veertig procent is het ideale aantal. Zijn er minder filewurmers, dan loopt het zaakje binnen de kortste keren vast. Zijn het er meer, dan knallen ze geheid tegen elkaar. 'Het is een fysisch proces: regelbrekers leiden ertoe dat de massa uit elkaar wordt geduwd, waardoor de filevorming wordt uitgesteld of in sommige gevallen zelfs verdwijnt', zegt Minnhagen.
Dat lijkt me het grootste probleem te zijn. Hoe ga je ervoor zorgen dat er 40%wegpiraten zijn en niet meer of minder?
Liam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 12:33   #40
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Wolf among sheep...
Voila, waarom 90 doen als 160 ook gaat? Dit weekend wat tussen Antwerpen en Limburg heen en weer zitten pendelen aan die snelheid, en dat ging perfect zonder enig gevaar of zonder ook maar iemand in gevaar te brengen...
Of nee, laat ons eerlijk zijn: één keer wat moeten remmen voor zo'n typisch zondags geval dat zonder te kijken of er verkeer achterop komt (hoezo, je hebt geen voorrang als je manoevres doet?), denkt dat je aan een slakkengang moet voorbij steken en dat je daarbij van een goeie 100m achter je voorligger aan dat manoevre moet beginnen... D�*t zijn pas gevaren op de baan...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be