Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2009, 16:46   #21
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

dus bij onze joodse chasidische en orthodoxe vrienden worden onze zusters niet onderdrukt? echtgenotes die voor hun man hun hoofd moeten kaalscheren en een pruik dragen doen dat allemaal zonder enige dwang?

vrede,

redwasp
Chasidische Joden, Moslims, noem maar op, religieuze gekken.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 17:16   #22
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
« De mannelijke hoofdbedekking werd ingevoerd ten tijde van de Talmoed, waar het wordt beschreven als "een scheiding tussen hemel en aarde"...»
Hier is een bewijs van de superioriteit van de Talmoed op de Bijbel (het oude testament) in het moderne Jodendom.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 17:25   #23
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
Ik vind het eerlijk gezegd maar een zwak onderscheid hoor.
inderdaad

je kunt er redelijk probleemloos vanuit gaan dat de islam heel het hoofddoekverhaal, met achterliggende onderdrukking, integraal overgepakt heeft uit het jodendom.
net zoals beide groepen rein en onrein vlees kennen of zoals beide groepen een afkeer van honden hebben.
de koran is, op de hoofdpersonages na, niet meer dan een kopie van de bijbel en de koran
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2009, 22:18   #24
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Interessante en inteligente visie op het hoofddoekendebat vanuit joodse hoek. De moeite van het lezen waard.

Het debat wordt in het juiste perspectief gezet. Geen verbod op religieuze symbolen, maar wel een deftig verbod tegen middeleeuwse discriminatie.
Ik ben het niet met de Jood eens. Niet alle vrouwen dragen de hoofddoek onvrijwillig. Bovendien lijkt het me niet erg wijs om discriminatie met discriminatie te bestrijden. Sterker nog, hij doet het klinken alsof het zo'n probleem zou zijn als we onze openbare ruimtes neutraal van religie zouden maken. ''Het kind met het badwater weggooien'', noemt hij dat. Wel, ik noem het liever ''de deur dichthouden voor spam (want dat is wat religie is)''
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 05:55   #25
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ben het niet met de Jood eens. Niet alle vrouwen dragen de hoofddoek onvrijwillig. Bovendien lijkt het me niet erg wijs om discriminatie met discriminatie te bestrijden. Sterker nog, hij doet het klinken alsof het zo'n probleem zou zijn als we onze openbare ruimtes neutraal van religie zouden maken. ''Het kind met het badwater weggooien'', noemt hij dat. Wel, ik noem het liever ''de deur dichthouden voor spam (want dat is wat religie is)''
Misschien heb ik mij wat te snel laten inpakken. Zelfs Redwasp ziet in dat de joden hun vrouwen evenveel ondrukken als de moslims. Ik ga mijn gedacht moeten bijsturen blijkbaar.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 09:46   #26
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben het wel met de schrijver van het artikel eens. Wie als Joods opvalt in het straatbeeld zijn orthodoxe Joden, een minderheid in de totaliteit van Joodse burgers in Antwerpen, het merendeel onderscheidt zich op geen enkele manier van andere mensen en vallen dus niet eens op vanwege het Joods zijn. En zelfs de meeste orthodoxe Joden spreken Nederlands. Joden kennen dan ook geen dawa of bekeringsdrang , ook niet onder mekaar, vandaar dat je niet het aantal vrouwen met pruik ziet stijgen over de jaren, om een verschil met hun Islamitische zusters te benadrukken.

Maar voor mij is het grootste onderscheid dat Joodse burgers samenleving en religie gescheiden houden, er kunnen compromissen worden gezocht en hun religie dringen zij niet op aan anderen, evenmin als hun regelgeving, die is er voor Joden, niet voor andere groepen, mij lijkt dit de essentie van het artikel.
Dus nee, de onderdrukking van vrouwen bestaat, ook bij Joden maar vooral bij orthodoxe en dat is een minderheid van de Joodse bevolking!

.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 09:59   #27
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik ben het wel met de schrijver van het artikel eens. Wie als Joods opvalt in het straatbeeld zijn orthodoxe Joden, een minderheid in de totaliteit van Joodse burgers in Antwerpen, het merendeel onderscheidt zich op geen enkele manier van andere mensen en vallen dus niet eens op vanwege het Joods zijn. En zelfs de meeste orthodoxe Joden spreken Nederlands. Joden kennen dan ook geen dawa of bekeringsdrang , ook niet onder mekaar, vandaar dat je niet het aantal vrouwen met pruik ziet stijgen over de jaren, om een verschil met hun Islamitische zusters te benadrukken.

Maar voor mij is het grootste onderscheid dat Joodse burgers samenleving en religie gescheiden houden, er kunnen compromissen worden gezocht en hun religie dringen zij niet op aan anderen, evenmin als hun regelgeving, die is er voor Joden, niet voor andere groepen, mij lijkt dit de essentie van het artikel.
Dus nee, de onderdrukking van vrouwen bestaat, ook bij Joden maar vooral bij orthodoxe en dat is een minderheid van de Joodse bevolking!

.
Maar dat is het punt van het artikel niet, de man beweert dat alle Joodse smbolen en gebruiken gewoon symbolen en gebruiken zijn, maar dat Islamitische gebruiken, en de hoofddoek in het bijzonder, werktuigen zijn die bedoeld zijn om de vrouw mee te onderdrukken en hiertoe door de moslims gebruikt worden. Als een jood zijn vrouw kan dwingen een pruik te dragen, en een moslim zijn vrouw kan dwingen een hoofddoek te dragen (en een geile oude bok zijn vrouw kan dwingen om een kort topje te dragen), waar zit dan precies het verschil tussen een gebruik en een instrument van onderdrukking?
Oud 23 oktober 2009, 10:49   #28
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De meerderheid van Joden draagt geen pruik.Omdat dit niet wordt opgelegd. Enkel orthodoxe Joden volgen dit gebruik alle anderen niet, dus kun je die vergelijking ook niet maken, onder moslims wordt de hoofddoek wel opgelegd, omdat dit in de koran zou staan en bovendien verwacht dat de samenleving dit toelaat, steeds en overal. Waar ziet u Joodse jongeren vrouwen lastig vallen omdat er geen pruik gedragen wordt? Ooit gehoord van pesterijen onder Joodse meisjes omdat de pruik moet?Al ooit een rabbi gezien op tv dat de pruik moet en dus nergens en beperking kan worden opgelegd? Weet u waar die pruik vandaan komt? Onder de Franse zonnekoning bevonden zich veel Joden aan het hof, hun vrouwen droegen hoofddoeken. Die vervingen ze door pruiken om minder op te vallen, sindsdien dragen orthodoxe Joodse vrouwen een pruik.
Nee dus, er is wel degelijk verschil,zoals de schrijver zegt moet je zoeken naar pragmatische oplossingen maar geen regels opdringen die voor anderen niet gelden. Ook onderling doen Joden dit niet, de meeste vallen daarom ook gewoon niet op, behalve hun orthodoxe broeders!
Oud 23 oktober 2009, 10:51   #29
Callisto
Vreemdeling

Callisto's schermafbeelding

Standaard

Joodse geloof is anders ook niet zo vrouw vriendelijk doch vindt men dat in z'n eigen geloof oke?
vrouwen moeten een pruik dragen, de vrouw die menustrueert is "onrein", vrouwen mogen de "heilige schriften" niet bestuderen want dat is een mannen zaak enz...
Het is toch wat zenne de onderdrukking tov vrouwen in de islam erkennen maar zelf ook z'n vrouwen onderdrukken...kunt er maar aan uit.
Oud 23 oktober 2009, 13:06   #30
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Callisto Bekijk bericht
Joodse geloof is anders ook niet zo vrouw vriendelijk doch vindt men dat in z'n eigen geloof oke?
vrouwen moeten een pruik dragen, de vrouw die menustrueert is "onrein", vrouwen mogen de "heilige schriften" niet bestuderen want dat is een mannen zaak enz...
Het is toch wat zenne de onderdrukking tov vrouwen in de islam erkennen maar zelf ook z'n vrouwen onderdrukken...kunt er maar aan uit.
Dat is zo, voor de minderheid van Joden, orthodoxe gelovigen! Andere Joden ziet u niet eens, omdat ze op geen enkele manier van ons verschillen, ook niet in uiterlijkheden. En nogmaals, leggen zij dit de samenleving op, die orthodoxe Joden? Ze vormen juist het bewijs, dat de discussie niet m uiterlijkheden draait maar de positie van vrouwen binnen islam die getuige het straatbeeld wel massaal hoofddoeken dragen wat hun recht is, maar dit ook opleggen aan anderen en de samenleving, daar gaat het over!
Oud 23 oktober 2009, 18:56   #31
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Wat ik lees is de tekst van een man die naar een excuus zoekt om alléén de hoofddoek te verbieden.

Dit is een wel erg bevreemdende logica: de hoofddoek zou opgelegd worden door de Koran en is dus géén religieus symbool, het keppeltje wordt aanbevolen - en dan nog niet eens door de Thora - en zou dan wel een religieus symbool zijn.
idd... 'k kreeg net dezelfde indruk
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 19:01   #32
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik lees is een verschil tussen religieuze symbolen en sexistische symbolen. En daar heeft hij een punt.
En verder zegt hij ook: Als je het onderste uit de pot wil, ga je het deksel op de neus krijgen.
Ik zie er niet méér of minder seksisme in dan de andere belachelijke 'regeltjes' / 'aanbevelingen' waar er ergens onderscheid tussen man en vrouw is voorzien.
Dat ( al dan niet vermeende ) seksisme wordt enkel beoordeeld door een subjectieve kijk van een buitenstaander op de zaak.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2009, 20:17   #33
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dit mag wel:

Dit mag niet:

Dit mag dan weer wél:

En dit ook:

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 oktober 2009 om 20:18.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 00:48   #34
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eigenlijk allemaal naast de kwestie!
De Joden dringen zich niet op aan onze gemeenschap, de islam-aanhangers doen niet anders! De hoofddoek is niet zomaar een lapje stof op het hoofd, maar slechts één onderdeeltje van een geheel! Of is er iemand die denkt dat met het toelaten van de hoofddoeken de islam-eisen zullen stoppen? Er is al veel te veel toegegeven aan die groep, en het enige resultaat is dat ze meer en meer denken dat ze hier alles kunnen eisen en steeds met meer eisen afkomen!
De Joden lopen hier al lang rond. Wie heeft last met die mensen?
De islam-aanhangers verkopen last en miserie over gans de wereld waar ze "als meeuwen op een stort" neerstrijken (... om iemands beeldspraak te gebruiken) en staan klaar om met geweld hun zin in alles en nog wat te krijgen!
Maak eens een spotprent over de Joden hun godsdienst...
Maak eens een spotprent over de islamgodsdienst...
Wat zal er op te merken vallen???

D�*�*r gaat het over! We hebben enkel de volgende keuze: we roepen ze een halt toe met al hun eisen... of we laten ons langzaam in de islamwereld en gebruiken inlijven!
Over de Joden hoeven we ons geen zorgen te maken!

Laatst gewijzigd door andev : 24 oktober 2009 om 00:55.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 01:03   #35
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dit mag dan weer wél:

En dit ook:
Wij moeten niet eisen dat onze sinterklaasfolklore in hun landen de straten vult in december.
Zij moeten geen "godsdienst"eisen stellen als ze in andersmans land zijn en waar de autochtone bevolking problemen mee heeft. (wat voor de Joden en hun gebruiken niet het geval is!)
Om nog te zwijgen over al de last en de kosten die ze daarbovenop meebrengen en door het agressieve gedrag van velen in het openbaar.(wat voor de Joden ook weer niet het geval is)
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 01:08   #36
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wij moeten niet eisen dat onze sinterklaasfolklore in hun landen de straten vult in december.
Zij moeten geen "godsdienst"eisen stellen als ze in andersmans land zijn en waar de autochtone bevolking problemen mee heeft. (wat voor de Joden en hun gebruiken niet het geval is!)
Om nog te zwijgen over al de last en de kosten die ze daarbovenop meebrengen en door het agressieve gedrag van velen in het openbaar.(wat voor de Joden ook weer niet het geval is)
Ik heb met die RKK-foklore in december (en erbuiten ook maar december lijkt een collectief afrukken daarop) nu wél problemen en ik ben lang niet de enige.
Daarnaast zijn de hoofddoekjes van de moslimas een kleinigheid.
Oud 24 oktober 2009, 01:13   #37
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb met die RKK-foklore in december (en erbuiten ook maar december lijkt een collectief afrukken daarop) nu wél problemen en ik ben lang niet de enige.
Daarnaast zijn de hoofddoekjes van de moslimas een kleinigheid.
Hahaha, problemen met Sinterklaas!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 03:56   #38
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Hahaha, problemen met Sinterklaas!
duidelijk geen kindervriend
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 10:50   #39
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit mag dan weer wél:
<Sinterklaasprentjes>
Heb jij wel door dat de vrouw in mijn eerste foto een joodse is?

Laatst gewijzigd door Visjnu : 24 oktober 2009 om 10:50.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2009, 11:03   #40
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Heb jij wel door dat de vrouw in mijn eerste foto een joodse is?
Nee. Dat staat er niet op. Een vrouw is een vrouw. Punt uit.

Laatst gewijzigd door filosoof : 24 oktober 2009 om 11:04.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be