Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: laat ons, om profiteurs te ontmoedigen, het eeuwigdurend dopgeld afschaffen
ja inderdaad, afschaffen maar 26 28,26%
nee, helemaal niet afschaffen 27 29,35%
beperken in tijd, maar hogere uitkeringen. 24 26,09%
anders 15 16,30%
Aantal stemmers: 92. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2010, 16:07   #21
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht
DAAROP zat ik te wachten ja, en JA ik heb reeds maanden mijn uitkering geweigerd maar ik zat toen in een situatie dat ik wienig tot bijna geen geld nodig had, een situatie waar ik zelf voor koos (maanden werken en sparen, dan reizen en genieten van de zomer, wonen in een kraakpand), en als het geld op was ging ik gewoon weer werken (binnen de 2weken had ik telkens een job die ik wou in de IT sector) dit heb ik gedurende 8 jaar gedaan, max 60% tijd gewerkt, de rest genieten en GEEN DOP vragen of ontvangen
Applaus. Wij (vrouw & ik) hebben haar werkloosheidsuitkering en ziekte-uitkering geweigerd. Omdat we perfect rondkwamen zonder.
Oud 29 januari 2010, 16:09   #22
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Als, als...dan, dan...

Tot 'als' echt 'dan' wordt.
Ik heb exact dat scenario meegemaakt en het heeft mij serieus vruchten afgeworpen. Ben 'ontdekt' door een bedrijf op die manier, werk hier nu vast én heb mijn eigen zaak nog.
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 16:13   #23
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Als, als...dan, dan...

Tot 'als' echt 'dan' wordt.
maar neet jong, dan maak ik gewoon van mijn hobbie (waar ik nu wat mee bijverdien) mijn beroep ...

ge moet natuurlijk wel een beetje vooruit willen in t leven hé

ni vies zijn van enige inzet wil ook helpen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 16:14   #24
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Volgens het VBO zijn er nog zoiets als een 60.000 openstaande betrekkingen die men niet ingevuld krijgt. Zou het nu echt zo zijn dat bv. het VBO beroep moet doen om op 50 plussers om deze tekorte in te vullen. Zou het nu echt zo zijn dat personen die werkloosheid bekijken als een beroep, niemand van deze zich geroepen voelt voor deze jobs, in staat is om één van deze jobs uit te oefenen of, ervoor geïntereseert is?

Heb dan anderzijds ook al van mensen vernomen die zich inschrijven als werkzoekende voor een bepaalde cursus van de VDAB, ook naast het net vissen. Zoals bv. een persoon die zich inschrijft voor een cursus vrachtwagen bestuurder, die tijdens een gesprek met een dame van de VDAB de vraag krijgt waarom hij deze cursus zou willen volgen en antwoord met, "dat dit is om zijn arbeidskansen te vergroten" en die dan als antwoord van de dame van de VDAB krijgt, "waarom dan langs de VDAB en hebt u dit zelf niet eerder gedaan". Paar weken later kreeg de persoon de melding dat hij niet kon deelnemen aan deze cursus.

Daarom altijd voorzichtig zijn met iemand aan te wijzen als werkonwillge. Zij die door de één af andere reden echt niet aan de slag raken, kan men meer uitkering geven, zij die door de één of andere reden werk ontlopen, dag dag uitkering. Dus misschien een strengere controle op werkzoekende toepassen en niet op z'n minst op zwartwerk. Misschien ook stoppen met werklozen de kans de geven om een aantal uren per week bij te klussen iets van een 20tal uren dacht ik (ingebracht door miet smet is het niet) om zo hun uitkering te kunnen spijzen. Van de personen die ik ken, die werkloos zijn en deze uren mogen bijklussen, is geen één geroepen tot een voltijdse betrekking.

Gegen dummheit kämpfen, selbst Götter vergebens.

Laatst gewijzigd door ERLICH : 29 januari 2010 om 16:17.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 16:17   #25
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar neet jong, dan maak ik gewoon van mijn hobbie (waar ik nu wat mee bijverdien) mijn beroep ...

ge moet natuurlijk wel een beetje vooruit willen in t leven hé

ni vies zijn van enige inzet wil ook helpen ...
Ok, ikke nu snappen;
100 % akkoord.
Oud 29 januari 2010, 16:20   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Men zou beter de zelfstandigen en de bedienden hoger belasten, dan zou er geld genoeg zijn om hogere werkloosheid uit te betalen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 16:34   #27
Johnny Blaze
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Men zou beter de zelfstandigen en de bedienden hoger belasten, dan zou er geld genoeg zijn om hogere werkloosheid uit te betalen.
Gij zijt nooit zelfstandige geweest he
Oud 29 januari 2010, 16:45   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Je moet het niet persoonlijk maken, ik ben hier de schuldige niet.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 17:19   #29
Johnny Blaze
Minister

Standaard

Was niet persoonlijk bedoeld, maar geloof me, als zelfstandige is het al moeilijk genoeg. Ge hebt sowieso al een pak meer verantwoordelijkheden en kosten dan een werknemer, wilt ge brood op de plank krijgen.
Oud 29 januari 2010, 17:23   #30
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ERLICH Bekijk bericht
Volgens het VBO zijn er nog zoiets als een 60.000 openstaande betrekkingen die men niet ingevuld krijgt. Zou het nu echt zo zijn dat bv. het VBO beroep moet doen om op 50 plussers om deze tekorte in te vullen.
neen, maar werkgevers moeten ook willen.
ze sluiten bij voorbaat laaggeschoolden, gehandicapten, oudjes, allochtonen en jonge vrouwen uit om allerlei redenen (ze zou bvb zwanger kunnen worden en da zijn maanden betaalde congé).
er zijn heel wat groepen werklozen die in den beginne, 1e jaar, bijna gratis zijn en zelfs hierop gaan werkgevers nauwelijks in.
personeel opleiden doen ze niet en vaak zijn de eisen op het belachelijke af. zelfs voor een zuiver kantoorjobke in putteke stad moet ge een rijbewijs hebben. Anders kunnen ze u geen wagen geven om vd belastingen af te trekken
oudjes trekken ze enkel aan als die oudjes hun anciënniteit verliezen en die komen op zo'n jobs niet eens af omdat ze dan inderdaad beter kunnen doppen.

los daarvan, was mijn ervaring, zijn een overgroot vd vdab vacatures gewoon fake. sommige vacatures staan er maanden en maanden op. Daar moet toch ooit iemand op afkomen?

en vdab opleidingen zijn ook bedenkelijk. de werkloze volgt da, krijgt opt einde een papierke en stelt dan vast dat zelfs overheidsdiensten die papierkes vaak niet erkennen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 17:27   #31
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
neen,
ge moet den dop veel rapper afbouwen richting leefloonniveau. nu blokkeert da bedrag te hoog, blijven mensen langer werkloos en kunnen ze de minima niet optrekken.
bouw den dop rapper af en laat hem effectief zakken en mensen zullen rapper geneigd zijn werk te zoeken.

als ik buitenvlieg blokkeert mijnen dop uiteindelijk op een klein 1000 voor de rest van mijn leven. in da geval zoek ik een sociaal appartementje van 300 en mij zulde ni rap zien solliciteren voor 1200
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 17:37   #32
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Indien je na twee jaar nog altijd werkloos bent, ligt het probleem echt wel bij jou.
Nochtans ben ik nu, 61 jaar, werkloos geworden. Ik ben secretaresse. Als een werkgever mij wil aannemen kost ik hem bijna het dubbele van wat een meisje van +/- 25 hem zou kosten, zonder dat ik - eerlijk is eerlijk - zoveel meer kan dan zo'n jonge vrouw.
Wie gaat mij dan nog aannemen?
Wat betreft herscholing, toen ik eerder werkloos werd in 1994 (firma geliquideerd) en een herscholing wou gaan volgen, zei een bediende van de VDAB me dat ik echt wel wat oud was voor zoiets. Ik heb het natuurlijk toch gedaan gekregen om een cursus te kunnen volgen, maar als ze dat toen ik 44 jaar was al durfden zeggen, wat gaan ze dan nu zeggen?
Dus, neen, laat mij asjeblieft mijn dopgeldje mogen behouden, anders zie ik het helemaal niet meer zitten.
Oud 29 januari 2010, 18:02   #33
Hardcore4life
Banneling

Standaard

Afschaffen werkloosheidsuitkeringen heeft niet ALTIJD iets te maken met een werknemer: een voorbeeld:

* U bent te oud voor deze job
* Wij zoeken liever een vrouw voor deze functie (indien u een man bent)
* Wij zoeken iemand met meer ervaring (hoe kan je dan ooit wel ervaring opdoen?)
* Uw profiel past niet bij ons bedrijf

Resultaat: u krijgt geen schijn van kans! Willen werkgevers wel mensen aanwerven of zijn het allemaal nepvacatures? Altijd hebben ze een uitleg: te oud,te jong,profiel voldoet niet,geen ervaring,vrouw/man...

Moeten daarom alle werkzoekenden daarvoor worden geschorst? Ik meen van niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals werkzoekenden die de moeite er niet voor doen.

Let ook op wat je creeert na een schorsing: diefstal (je moet toch aan gesld geraken?), prostitutie (als alternatief), x-aantal familiedrama's en zelfmoorden.
Is dit de oplossing die de overheid wil? iedereen moet een kans krijgen die wil gaan werken, wat de overheid niet mag doen is mensen uitsluiten en dwingen tot wantoestanden.
Hardcore4life is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 18:08   #34
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hardcore4life Bekijk bericht
Afschaffen werkloosheidsuitkeringen heeft niet ALTIJD iets te maken met een werknemer: een voorbeeld:

* U bent te oud voor deze job
* Wij zoeken liever een vrouw voor deze functie (indien u een man bent)
* Wij zoeken iemand met meer ervaring (hoe kan je dan ooit wel ervaring opdoen?)
* Uw profiel past niet bij ons bedrijf

Resultaat: u krijgt geen schijn van kans! Willen werkgevers wel mensen aanwerven of zijn het allemaal nepvacatures? Altijd hebben ze een uitleg: te oud,te jong,profiel voldoet niet,geen ervaring,vrouw/man...

Moeten daarom alle werkzoekenden daarvoor worden geschorst? Ik meen van niet. Er zijn natuurlijk uitzonderingen zoals werkzoekenden die de moeite er niet voor doen.

Let ook op wat je creeert na een schorsing: diefstal (je moet toch aan gesld geraken?), prostitutie (als alternatief), x-aantal familiedrama's en zelfmoorden.
Is dit de oplossing die de overheid wil? iedereen moet een kans krijgen die wil gaan werken, wat de overheid niet mag doen is mensen uitsluiten en dwingen tot wantoestanden.
veel van die zogenaamde openstaande vacatures worden "intern" ingevuld

Laatst gewijzigd door globalmedia : 29 januari 2010 om 18:11.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 20:17   #35
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Indien je na twee jaar nog altijd werkloos bent, ligt het probleem echt wel bij jou.
Persoonlijk zou ik toch oppassen met zulke uitspraken.

Stel je werkt van je 18de tot je 45ste voor hetzelfde bedrijf, je hebt dus 27 jaar hard gewerkt maar door een crisis moet men je laten gaan. Je bent te jong voor brugpensioen maar de realiteit is dat men deze persoon niet veel kansen meer zal gunnen op de arbeidsmarkt gezien zijn leeftijd.

De kans dat deze persoon jaren zal mogen stempelen is reeël en helaas buiten de wil van deze persoon.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2010, 20:29   #36
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Nochtans ben ik nu, 61 jaar, werkloos geworden. Ik ben secretaresse. Als een werkgever mij wil aannemen kost ik hem bijna het dubbele van wat een meisje van +/- 25 hem zou kosten, zonder dat ik - eerlijk is eerlijk - zoveel meer kan dan zo'n jonge vrouw.
Wie gaat mij dan nog aannemen?
Wat betreft herscholing, toen ik eerder werkloos werd in 1994 (firma geliquideerd) en een herscholing wou gaan volgen, zei een bediende van de VDAB me dat ik echt wel wat oud was voor zoiets. Ik heb het natuurlijk toch gedaan gekregen om een cursus te kunnen volgen, maar als ze dat toen ik 44 jaar was al durfden zeggen, wat gaan ze dan nu zeggen?
Dus, neen, laat mij asjeblieft mijn dopgeldje mogen behouden, anders zie ik het helemaal niet meer zitten.
Het probleem van de sociale zekerheid zijn niet die paar honderdduizenden werklozen waarvan enkele tienduizende jarenlang uitkeringen genieten.

Het probleem in de samenleving is nog steeds dezelfde als die in de middeleeuwen en eigenlijk van het begin van beschavingen. wie rijk is word rijker, het geld vloeit maar langs 1 kant.

Waarom moeten in belgië(een heel klein land) 4 regeringen zijn? een vlaamse, waalse , brusselse en federale telkens met heel wat politiekers die toch iets meer dan een maandloon van 1200 euro hiervoor krijgen

bankdirecteuren, managers, directeuren algemeen enzovoorts durven zich zelf in de ergste crisis miljoenen euro bonussen geven zonder dat hier iets van gezegd kan worden.

de overheid investeerde decennia's lang in de autoindustrie zonder enige garanties en wat gebeurt er, die dikke vette amerikanen lachen zich een breuk en zijn met het overheidsgeld eens goed op vakantie geweest en nu sluiten ze de boel en niemand kan iets doen!

een land draaiende houden op kosten van de arbeid is sowieso ten dode opgeschreven. onze brutolonen zijn superhoog maar met onze nettolonen komen we amper rond en het minimum loon voor 38h per week te werken ligt in sommige sectoren onder het stempelgeld, hoe wil je dan mensen motiveren om te werken.

interim sector is een godsgeschenk voor kapitalisten en dus werkgevers, als je volk nodig hebt neem je er zoveel aan, is het een maand later niet druk kap je ze buiten en moet de overheid maar opdraaien ervoor.

enz..

denk je nu echt dat werklozen onder de arbeidersklasse onze sociale zekerheid onbetaalbaar maakt? dit is wat de media jou wilt doen geloven want als de mensen zich focussen op die arme werklozen sukkelaars zien ze niet waar het geld werkelijk naar toe gaat namelijk naar de mensen die al meer dan genoeg hebben.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 08:52   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De stelling is op zich duidelijk genoeg geformuleerd. Vanuit het gezichtspunt van de die-hard neoliberaaltjes weliswaar.

het gaat natuurlijk niet om profiteren, maar om een recht, steunende op een algemene verzekering waar je zelf bijdragen voor betaald hebt.

Bovendien kan er onder de armmoedegrens geen sprake zijn van profiteren, alleen van langzaam creperen.
Dopgeld vervangen door leefloon (geef het gerust een andere naam) en verhogen per gewerkt dienstjaar. Doe hetzelfde met het pensioen en men weet waarvoor men werkt.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 09:02   #38
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
2
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2010, 09:07   #39
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hardcore4life Bekijk bericht
Stage, interim, een zelfstandige activiteit beginnen...
Oud 30 januari 2010, 09:09   #40
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Waarom moeten in belgië(een heel klein land) 4 regeringen zijn? een vlaamse, waalse , brusselse en federale telkens met heel wat politiekers die toch iets meer dan een maandloon van 1200 euro hiervoor krijgen
Omdat we op federaal niveau nauwelijks overeenkomen. Gewestregeringen zijn nodig. Je hebt die trouwens ook in echte confederaties.

Als je dan toch wil snoeien, doe dat dan op provinciaal niveau.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be