Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 mei 2010, 08:14   #21
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Voer het BROV in als wettig en wettelijk politiek instrument, en zelfs een niet-representatieve 'volksvertegenwoordiging' zal zich niet langer van alles en nog wat kunnen veroorloven.
Ik ben daar ook voor, maar in de politiek wil niemand daarvan weten. Is trouwens nog niet echt goed uitvoerbaar. Wachten tot Vlaanderen zijn eigen boontjes mag doppen
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 mei 2010, 08:21   #22
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voer het BROV in als wettig en wettelijk politiek instrument, en zelfs een niet-representatieve 'volksvertegenwoordiging' zal zich niet langer van alles en nog wat kunnen veroorloven.
Lijkt mij een goed idee.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2010, 08:21   #23
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ook op dit vlak zijn de parlementen niet representatief voor de bevolking.
Er staat nergens geschreven dat een parlement "representatief" moet zijn. Als je een afspiegeling wil maken van de bevolking, kom je aan veeeeeeeel meer zetels, om toch maar geen groep over te slaan.

Maar zo werkt het ook niet he. Er staan arbeiders op de kieslijsten: stem ervoor als arbeider. Maar zou jij VERTEGENWOORDIGD willen zijn door de eerste beste die niks beter kan dan zijn jobke? Gaat die het woord voeren? Gaat die de materie begrijpen die behandeld wordt?

Zoals jij het ziet, zouden er procentueel evenveel gekken, idioten, kinderen, seniele ouden van dagen, etc, en dan nog van elke soort een man en een vrouw?

JOU wil ik alvast NIET als mijn vertegenwoordiger...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 mei 2010, 08:34   #24
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Waar wil je eigenlijk naartoe? Hoe wil je het 'probleem' oplossen?
Enkele mogelijkheden:
  • Laat de aktieve partijmilitanten bij interne verkiezingen de verkiezingslijsten van hun partij en de volgorde ervan samenstellen. Alle aktieve partijmilitanten mogen meedoen. Als ze goed genoeg zijn om het vuile werk voor de Grote Meneren te doen en stemmen voor hen te ronselen, dan zijn ze ook goed genoeg om mee te doen aan interne verkiezingen en op de partijlijst te staan. Wie de meeste stemmen haalt krijgt de eerste plaats. Dan zijn die lijsten op zijn minst een weerspiegeling van wat leeft bij de basis van deze partij.
  • Minder belang hechten aan spraakvaardigheid, en meer aan werkelijke verdiensten.
  • Emanciperende maatregelen nemen om allerlei "glazen plafonds" waar bepaalde bevolkingsgroepen tegen botsen op te ruimen. Ik ben niet echt voorstander van quota, tenzij ze tijdelijk zijn en de bedoeling hebben om een achterstand versneld weg te werken. Quota mogen echter geen hangmat worden. Meer eerlijke professionele en andere kansen voor iedereen scheppen lijkt mij beter.
  • Meer direkte demokratie en referenda, zodat ook een volksvertegenwoordiging die niet representatief is voor de bevolking kan worden gekorrigeerd.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2010 om 08:49.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2010, 08:38   #25
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan valt de klemtoon eindelijk op wat we verkiezen, en niet op wie we verkiezen. Het is niet logisch, voor personen te moeten kiezen om de rechtsvoorschriften en het beleid te verkrijgen dat we willen. Logisch is dat we die zelf, rechtstreeks kunnen kiezen. Of een wet die ikzelf heb goedgekeurd door een vrouw of een man wordt ondertekend, bijvoorbeeld, maakt dan niet meer uit.

De topicstarter heeft gelijk als hij op het gevaar van juristen wijst: dezen verstaan vaak de kunst, een wet zo te formuleren dat hij het omgekeerde bewerkstelligt van wat ermee lijkt te worden beoogd. Kijk naar de EU, waar de wetgeving door ambtenaren wordt opgesteld, juristen die zelfs de parlementariërs en leden van de Raad en Commissie voor wie zij werken om de tuin leiden: vrijwel alle verordeningen, richtlijnen of zelfs de verdragen hebben een totaal ander effect dan hun ogenschijnlijke strekking, en die situatie is er door sluwe berekening van de prinsen der duisternis gekomen.
Oud 17 mei 2010, 08:46   #26
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Er staan arbeiders op de kieslijsten: stem ervoor als arbeider.
Wees maar zeker dat ik erop stem! Zonder hen zou er geen welvaart zijn.

Citaat:
Maar zou jij VERTEGENWOORDIGD willen zijn door de eerste beste die niks beter kan dan zijn jobke? Gaat die het woord voeren? Gaat die de materie begrijpen die behandeld wordt?
Jij hebt wel een heel lage dunk van arbeiders, he? Kreëren die dan soms geen welvaart? Wees blij dat ze je auto maken en afkomen om je WC te ontstoppen, je lekkend dak te herstellen, of je kompjoeter te herstellen. Waarom zou een goed opgeleide arbeider zich geen mening kunnen vormen over ingewikkelde dossiers waar hij als belastingsbetaler aan meebetaald? Arbeiders kunnen als vakbondsvertegenwoordiger zelfs vaak heel goed hun dossiers kennen. Zonder hen zou er geen rem staan op de graaikultuur van sommige managers.

Trouwens, veel juristen en universitairen die ons vertegenwoordigen zijn zelf ook vakidioten "die niks beters kunnen dan hun jobke". Waarom valt niemand d�*�*rover? Is universitaire vakidiotie soms gelijker dan niet-universitaire vakidiotie?

Citaat:
Zoals jij het ziet, zouden er procentueel evenveel gekken, idioten, kinderen, seniele ouden van dagen, etc, en dan nog van elke soort een man en een vrouw?
Het feit dat je arbeiders op dezelfde voet stelt met zwakzinnigen zegt veel over hoe je werkelijk denkt over de intellektuele kapaciteiten van arbeiders. Dat is dan genoteerd.

Citaat:
JOU wil ik alvast NIET als mijn vertegenwoordiger...
Wees gerust, ik wil jou ook niet vertegenwoordigen.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2010 om 08:54.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2010, 09:22   #27
EddyBal

Standaard

Citaat:
Wees maar zeker dat ik erop stem! Zonder hen zou er geen welvaart zijn.

Jij hebt wel een heel lage dunk van arbeiders, he? Kreëren die dan soms geen welvaart? Wees blij dat ze je auto maken en afkomen om je WC te ontstoppen, je lekkend dak te herstellen, of je kompjoeter te herstellen. Waarom zou een goed opgeleide arbeider zich geen mening kunnen vormen over ingewikkelde dossiers waar hij als belastingsbetaler aan meebetaald? Arbeiders kunnen als vakbondsvertegenwoordiger zelfs vaak heel goed hun dossiers kennen. Zonder hen zou er geen rem staan op de graaikultuur van sommige managers.

Trouwens, veel juristen en universitairen die ons vertegenwoordigen zijn zelf ook vakidioten "die niks beters kunnen dan hun jobke". Waarom valt niemand d�*�*rover? Is universitaire vakidiotie soms gelijker dan niet-universitaire vakidiotie?

Het feit dat je arbeiders op dezelfde voet stelt met zwakzinnigen zegt veel over hoe je werkelijk denkt over de intellektuele kapaciteiten van arbeiders. Dat is dan genoteerd.

Wees gerust, ik wil jou ook niet vertegenwoordigen.
Jij moet duidelijk leren lezen, en de gevolgen van je eigen schrijfselen beter leren inschatten

JIJ was het die een "representatief" parlement voorstelt. IK stel NERGENS arbeiders gelijk aan idioten. Ik zeg alleen, als je representatief wil zijn, moeten er procentueel evenveel idioten (en andere groepen) in je parlement zitten als er in de bevolking rondlopen.

Ik stel nergens dat arbeiders idioten zijn. Ik was er zelf een, en ja, ik was ook vakbondsafgevaardigde. Nog sterker: ik heb de vakbond gestart op mijn job, want die bestond daar niet, en wees maar zeker dat mijn baas dat niet zo tof vond.

Voor je dus begint te kappen, eerst nadenken aub
EddyBal is offline  
Oud 17 mei 2010, 10:04   #28
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De verkozenen des volks zijn vooral juristen, en dus niet representatief voor de overgrote meerderheid van de bevolking. Andere beroepsgroepen komen er nauwelijks in voor. Hoeveel fabrieksarbeiders zitten er in het parlement? Hoeveel ingenieurs? Vandaar dat de wetten vooral een weerspiegeling zijn van het denkwereldje van de juristen.
Omdat we met ons allen stemmen op juristen. De PVDA heeft een groot aantal arbeiders in zijn rangen. Het is m.a.w. uw eigen schuld dat er vooral juristen in het parlement zitten.
Oud 17 mei 2010, 10:10   #29
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Omdat we met ons allen stemmen op juristen. De PVDA heeft een groot aantal arbeiders in zijn rangen. Het is m.a.w. uw eigen schuld dat er vooral juristen in het parlement zitten.
Ik stem bij voorkeur op niet-juristen op een lijst. Maar je hebt wel gelijk dat de bevolking de vertegenwoordigers krijgt die het verdient.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2010, 10:32   #30
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
JIJ was het die een "representatief" parlement voorstelt.
Hierboven deed ik enkele suggesties over hoe een parlement meer representatief kon zijn. Geen wondermiddelen, maar volgens mij een stap vooruit.

Citaat:
IK stel NERGENS arbeiders gelijk aan idioten.
Die indruk ontstond doordat je het eerst over de aanwezigheid van arbeiders in het parlement had en dan over vakidioten die alleen hun eigen jobke kennen. Als dit een verkeerde indruk was, mijn ekskuses.

Ik blijf echter wel met de vraag zitten waarom niemand aanstoot neemt aan de vakidiotie van juristen maar wel aan de eventuele vakidiotie van sommige arbeiders. Waarom mogen juridische vakidioten ons wél besturen? Gewoon omdat ze het goed kunnen zeggen en een diploma hebben?

Citaat:
Ik zeg alleen, als je representatief wil zijn, moeten er procentueel evenveel idioten (en andere groepen) in je parlement zitten als er in de bevolking rondlopen.
Zoals ik hierboven al schreef ben ik niet echt voorstander van quota, tenzij ze tijdelijk zijn om een achterstand versneld weg te werken. Ik ben eerder voor een systeem dat de werkelijke verdienste van eenieder die zich inzet beloont en minder belang hecht aan welbespraaktheid. Idioten en zwakzinnigen maken dan weinig kans om zover te geraken. Sommige welbespraakte juristen die nu in de parlementen zitten zijn wel degelijk vakidioten.

Citaat:
Ik stel nergens dat arbeiders idioten zijn. Ik was er zelf een, en ja, ik was ook vakbondsafgevaardigde. Nog sterker: ik heb de vakbond gestart op mijn job, want die bestond daar niet, en wees maar zeker dat mijn baas dat niet zo tof vond.
Respekt daarvoor. Dit vind ik een ECHTE verdienste. Op het terrein kan je soms meer verwezenlijken dan in de partijpolitiek.

Toch een vraag off-topic: als je als Vlaams-nationalistische vakbondsafgevaardigde pleit voor een splitsing van de sociale zekerheid, welk argument heb je dan nog tegen een privatizering van de sociale zekerheid naar Amerikaans model waarbij ieder individu zelf zijn verzekeraar mag kiezen? Het laatste is tenslotte gewoon een logische verderzetting van het eerste naar het individuele nivo. En wat is het sociale programma van een partij als de NVA, een partij die vooral zoete broodjes bakt met het Vlaamse bedrijfsleven (dat zoals bekend wil snijden in de sociale voorzieningen)?

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 17 mei 2010 om 10:38.
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2010, 10:35   #31
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De topicstarter heeft gelijk als hij op het gevaar van juristen wijst: dezen verstaan vaak de kunst, een wet zo te formuleren dat hij het omgekeerde bewerkstelligt van wat ermee lijkt te worden beoogd. Kijk naar de EU, waar de wetgeving door ambtenaren wordt opgesteld, juristen die zelfs de parlementariërs en leden van de Raad en Commissie voor wie zij werken om de tuin leiden: vrijwel alle verordeningen, richtlijnen of zelfs de verdragen hebben een totaal ander effect dan hun ogenschijnlijke strekking, en die situatie is er door sluwe berekening van de prinsen der duisternis gekomen.
Dit is inderdaad hetgeen ik ter sprake wil brengen.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 17 mei 2010, 10:41   #32
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Doomy heeft gelijk: de afspiegeling van de maatschappij vind je niet terug in het parlement. Maar om het kind met het badwater nu te gaan weggooien?

Op basis van het programma en de kop worden deze personen verkozen. Deze volksvertegenwoordigers zullen zeker in een aantal dossiers hun democratische waarde bewijzen.

Het is pas wanneer een volksvertegenwoordiger iets anders zou kunnen beslissen dan zijn kiezers, dat er moet ingegrepen kunnen worden. Als de representatieve democratie faalt, moet de directe democratie kunnen ingrijpen.

Ook hier zullen de stemmenden, tenzij verplichte referenda en dan nog, niet helemaal representatief zijn voor de samenleving, maar het zal toch er al meer op lijken dan het juristenreservaat dat nu het parlement is. De wereld is niet perfect, democratie dus ook niet, maar wel het beste wat er nu mogelijk is.
Oud 17 mei 2010, 15:43   #33
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard "Volks"vertegenwoordiging geenszins representatief

Citaat:
Wat voor zever sla jij toch uit? Er zit vanalles in de parlementen, en ja, juristen moeten er zijn. Elke wet moet namelijk de juridische toets kunnen weerstaan, niet?
Niemand kan met enige zin voor realiteit beweren dat onze parlementen een weerspiegeling zijn van de maatschappij. Ruiim de helft van de bevolking is inzake beroep of inkomensklasse niet vertegenwoordigd in het parlement...
De representativiteit van die parlementen is met het aangroeien van het aantal vertegenwoordigers trouwens ook niet verbeterd, wel integendeel. Nochtans is de nood aan specialisatie niet groter geworden, daar de parlementen verworden zijn tot stemmachines van de wetsontwerpen van de regeringen.
Pol is offline  
Oud 17 mei 2010, 20:17   #34
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De verkozenen des volks zijn vooral juristen, en dus niet representatief voor de overgrote meerderheid van de bevolking. Andere beroepsgroepen komen er nauwelijks in voor. Hoeveel fabrieksarbeiders zitten er in het parlement? Hoeveel ingenieurs? Vandaar dat de wetten vooral een weerspiegeling zijn van het denkwereldje van de juristen.
Dat niet alleen. Ze gedragen zich ook geenszins als volksvertegenwoordigers, enkel als partijvertegenwoordigers. (En dat is binnen alle partijen zo)
Rr00ttt is offline  
Oud 17 mei 2010, 20:42   #35
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:
Er zit ook een bedrijfsrevisor en hij loopt iedere dag poepeloere zat.
Kan ik begrijpen met dergelijke begroting.
Zijn naam is DAERDEN
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related
voicelesscharlie is offline  
Oud 17 mei 2010, 21:13   #36
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Zijn naam is DAERDEN
daiwa is offline  
Oud 17 mei 2010, 21:43   #37
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie Bekijk bericht
Zijn naam is DAERDEN
Die zit strikt genomen niet in het parlement... (maar uw punt is duidelijk)
Oud 18 mei 2010, 10:48   #38
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Het is een onderdeel van het sprookje democratie. Wie nog gelooft dat er echte volksvertegenwoordigers in het bestuur van het land zitten zijn bij de neus genomen of zijn toch dat tikkeltje naiëf.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline  
Oud 19 mei 2010, 19:50   #39
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Uit een doorlichting door "De Standaard" vandaag blijkt dat Groen! met zijn 4 volksvertegenwoordigers kwa inzet de beste fraktie vormt. Toevallig is dit ook de partij die voor de verkiezingen werd weggehoond omdat haar lijsttrekkers een eksamen moesten afleggen voor ze op de lijst mochten staan als lijsttrekker.

westhoek.jpg
Doomy is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be