Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2010, 20:25   #21
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
ben onlangs in een verdeelpunt van een internetprovider binnengestapt met de intentie om een internetabonnement voor bij me thuis én een note-book computer.... daar ze me echter niet konden helpen in mijn eigen taal heb ik mijn centen niet moeten bovenhalen en heb ik de winkelgalerij in Anderlecht verlaten zonder aankoop en heb me naar den Basilix begeven (de mening toegedaan dat dit aan een méér vlaamstalige kant van Brussel gelegen is) waar ik tot mijn grote verwondering van hetzelfde laken een broek kreeg !
Afin k'ben mijn 1200 euro elders gaan spenderen waar ze wél de "taal" van mijn eurootjes verstonden...
zouden de huishuren van de panden in Broekzeel zo goedkoop zijn dat ze zich kunnen permitteren om nederlandstalige klanten te verjagen ??
Was de vrouw boos toen ge 's avonds zat thuis kwam na een honderdtal liter bier opgedronken te hebben? Of gebeurt dat wel vaker?
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 20:46   #22
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DONG ZHUO Bekijk bericht
creo que no...... espero que si !
Uno siempre puede esperar. Los Hispanohablantes en los EE.UU están menos orgullosos de su lengua que antes asumido.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 juni 2010 om 20:48.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 22:04   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Engels is helemaal geen indogene taal in België dus dat heeft hier niks te zoeken als officiële taal.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 23:20   #24
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Mijn voorstel:

Bélgica wordt een Comunidad autónoma de España, met als officiële talen het Nederlands, het Frans, het Duits en het Castilliaans. Iedereen moet het Castilliaans kennen.

Ik voorspel immers dat op termijn het Spaans het Engels zal voorbijsteken in internationaal belang.
Laten we dan Spanglisch leren. Bestaat al, en word veel gesproken in de US, door de 2de en 3de generatie Latinos.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 23:23   #25
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Ik ben oud
Spreek vlot Engels, Nederlands, Frans en Duits.
Maar je hebt gelijk natuurlijk.

Dat hier Vlamingen een stuk van hun eigen cultuur gaan nuanceren
vind ik niet plezant.
Voor mij niet gelaten. Maar vorig jaar bij een rondleiding in Spanje kon je kiezen tussen een Spaanse, Franse of Engelse groep. Ik zat in een groep die veeleer uit 65+'ers bestond die besloten om 'Frans' te nemen. Dat begrijpen we tenminste een beetje. Ik was verbaasd
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 23:34   #26
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Engels is helemaal geen indogene taal in België dus dat heeft hier niks te zoeken als officiële taal.
Wat is er zo 'endogeen' aan België?

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 00:05   #27
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Toch opletten als het over een infectie gaat....
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 00:14   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou veel problemen oplossen als Engels de officiële taal van (confederaal) België zou worden, d.w.z. de officiële taal van de overheid, inclusief het onderwijs.

Voordelen:

1. Vlamingen, Walen en Brusselaars communiceren in een gemeenschappelijke taal. Onderling kan verder Nederlands en Frans gesproken worden, maar iedereen kan overschakelen naar het Engels wanneer nodig.

2. Verwacht mag worden dat het beide landsdelen dichter bij elkaar brengt. De kwaliteit van de communicatie zou er spectaculair op vooruit gaan. Het zou niet langer meer nodig zijn om met elkaar te communiceren in een taal die vaak te weinig beheerst wordt, door politiekers, werknemers, enz.

3. In het onderwijs wordt Engels de voertaal. Dat betekent dat een wereldtaal wordt aangeleerd die voor iedereen nuttig is, die aan iedereen een geprivilegieerd venster biedt op de wereld door het toegankelijk maken van de belangrijkste informatiebronnen, die in de huidige tijd in het Engels worden geschreven. Het zou niet langer nodig zijn om ganse bevolkingsgroepen te verplichten een taal te leren die ze op zich onbelangrijk vinden.

4. Als België Engels sprekend wordt, dan biedt dat interessante perspectieven voor het buitenland. Taalbarrières worden opgeheven, het kan een stimulans zijn voor buitenlandse investeringen.

Er zijn nog heel wat meer voordelen te bedenken. Kortom voor een multiculturele samenleving als België (Vlamingen, Walen, Brusselaars, allochtonen) de ideale oplossing.
Wij hoeven uw culturele genocide niet, imperialistje.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 00:15   #29
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
"Indigene".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 18 juni 2010, 07:14   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou veel problemen oplossen als Engels de officiële taal van (confederaal) België zou worden, d.w.z. de officiële taal van de overheid, inclusief het onderwijs.

Voordelen:

1. Vlamingen, Walen en Brusselaars communiceren in een gemeenschappelijke taal. Onderling kan verder Nederlands en Frans gesproken worden, maar iedereen kan overschakelen naar het Engels wanneer nodig.

2. Verwacht mag worden dat het beide landsdelen dichter bij elkaar brengt. De kwaliteit van de communicatie zou er spectaculair op vooruit gaan. Het zou niet langer meer nodig zijn om met elkaar te communiceren in een taal die vaak te weinig beheerst wordt, door politiekers, werknemers, enz.

3. In het onderwijs wordt Engels de voertaal. Dat betekent dat een wereldtaal wordt aangeleerd die voor iedereen nuttig is, die aan iedereen een geprivilegieerd venster biedt op de wereld door het toegankelijk maken van de belangrijkste informatiebronnen, die in de huidige tijd in het Engels worden geschreven. Het zou niet langer nodig zijn om ganse bevolkingsgroepen te verplichten een taal te leren die ze op zich onbelangrijk vinden.

4. Als België Engels sprekend wordt, dan biedt dat interessante perspectieven voor het buitenland. Taalbarrières worden opgeheven, het kan een stimulans zijn voor buitenlandse investeringen.

Er zijn nog heel wat meer voordelen te bedenken. Kortom voor een multiculturele samenleving als België (Vlamingen, Walen, Brusselaars, allochtonen) de ideale oplossing.
dan verhuis is. eerst willen wat omhooggevallen kleinburgerlijken het Nederlands hier vernietigen en vervangen door het Frans, nu ga jij het Engels opdringen.
Oud 18 juni 2010, 07:16   #31
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ik wil graag onderwezen worden in mijn moedertaal, moeten wij allemaal Engels gaan spreken omdat er geen enkele Waal Nederlands kan?
Als ik in Vlaams-Brabant ben spreek ik Nederlands, als ik in Brussel ben Frans (omdat je meteen als een extremist wordt beschouwd als je daar Nederlands durft te spreken).
als ik in Brussel ben (en ik ben dat elke dag) dan spreek in Nederlands.
Oud 18 juni 2010, 08:32   #32
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Godbewaarons, heelder dagen van dat Belgengels moeten aanhoren ?!

"Yes, I'm gonna come in a minute !"

http://forum.politics.be/showthread.php?t=136237

Laatst gewijzigd door nihao : 18 juni 2010 om 08:34.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 08:42   #33
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Engels zou al veel langer de tweede taal moeten zijn voor de gewesten
Oud 18 juni 2010, 09:01   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noem het hoe je wil, feit blijft dat Engels geen taal is eigen aan dit stuk Europese grond. Engels heeft hier dus ook niks te zoeken als officiële taal.
Oud 18 juni 2010, 09:39   #35
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Zij zijn anders al goed bezig stap voor stap het Engels te introduceren in het dagelijks taalgebruik, zelfs de overheid doet goed mee. Zo hoorde ik gisteren op de radio en de tv dat De Post een nieuwe naam krijgt, nl BPOST. En hoe werd het uitgesproken? Biepoost ipv beepost.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 18 juni 2010 om 09:40.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 09:43   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dan verhuis is. eerst willen wat omhooggevallen kleinburgerlijken het Nederlands hier vernietigen en vervangen door het Frans, nu ga jij het Engels opdringen.
Verhuizen? En dus capituleren? Niets van!! Wij hebben jou hier dan nodig om de Anglo-imperialisten buiten te kegelen!
Oud 18 juni 2010, 09:51   #37
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Een Engelsman heeft me eens gezegd: "No nationality as annoying as the Dutch. They're suckups to English and desperately fail at it too, trying to imitate their fake American accents. Flemish on the other hand are proud of their language, and that's what I respect."

Ik probeerde hem uit te leggen dat Vlamingen eigenlijk erger zijn in dat opzicht, maar tevergeefs. "Flemish at least have spines", aldus onze 'gelukkig' onwetende vriend.

Verzin ik dit? Geenzins.
Ik denk wel dat die Engelsman deels gelijk heeft omwille van het feit dat de Vlaming veel harder heeft moeten vechten om zijn eigen taal te mogen spreken en dus veel sterker vasthoudt aan dat met moeite verkregen recht. Een Nederlander heeft deze strijd nooit gekend en kan dus ook sneller afstand nemen van zijn taal. Hoe harder je voor iets vecht/werkt, hoe moeilijker het is om het los te laten.

Betreffende de discussie, zou het inderdaad een goede zaak zijn, moest niet alleen ons land maar gans de EU overschakelen op het Engels als eenheidstaal in navolging van de eenheidsmunt. Communicatie en dus taal is immers het begin van elke intermenselijke relatie en een eenheidstaal kan de verstandhouding alleen maar verbeteren.
Realistisch gezien, zal dit er binnen afzienbare tijd natuurlijk nooit van komen. Iedereen houdt van verschillen en de daarbijhorende charmes alhoewel ze vaak de oorzaak zijn van veel (in het groter geheel gezien, onnodige) samenlevingsproblemen.

Laatst gewijzigd door Wimpeus : 18 juni 2010 om 09:53.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 09:54   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zie geen enkele reden waarom dat een goede zaak zou zijn.
Oud 18 juni 2010, 09:55   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Verhuizen? En dus capituleren? Niets van!! Wij hebben jou hier dan nodig om de Anglo-imperialisten buiten te kegelen!
mja, ook waar.
Oud 18 juni 2010, 09:56   #40
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wimpeus Bekijk bericht
Ik denk wel dat die Engelsman deels gelijk heeft omwille van het feit dat de Vlaming veel harder heeft moeten vechten om zijn eigen taal te mogen spreken en dus veel sterker vasthoudt aan dat met moeite verkregen recht. Een Nederlander heeft deze strijd nooit gekend en kan dus ook sneller afstand nemen van zijn taal. Hoe harder je voor iets vecht/werkt, hoe moeilijker het is om het los te laten.

Betreffende de discussie, zou het inderdaad een goede zaak zijn, moest niet alleen ons land maar gans de EU overschakelen op het Engels als eenheidstaal in navolging van de eenheidsmunt. Communicatie en dus taal is immers het begin van elke intermenselijke relatie en een eenheidstaal kan de verstandhouding alleen maar verbeteren.
Realistisch gezien, zal dit er binnen afzienbare tijd natuurlijk nooit van komen. Iedereen houdt van verschillen en de daarbijhorende charmes alhoewel ze vaak de oorzaak zijn van veel (in het groter geheel gezien, onnodige) samenlevingsproblemen.
Engels is slechts de derde taal van Europa. Laat dus eerst Groot-Brittannië maar haar goede wil tonen, en het Duits invoeren als enige officiële taal van Groot-Brittannië.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be