![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Sahara Citaat:
Klik hier voor meer manieren om DeWereldMorgen.be te steunen. Reageer Uw naam: * E-mail: * Dahkla Ik was in de W-Sahara in juni 2009, van (El) (L)ayoune naar Dahkla gereden (en verder). De situatie in het noorden (regio Tant-tan, Layounne is nog te doen..hoe dieper je gaat hoe meer Marokkaanse tanks je passeert, incompetente VN-ambassadeurs die hun jeep komen tonen aan de straatarme bevolking, en over Dahkla vliegt elke 3u een Marokkaanse jet om te zeggen "Je moet niets uitspoken.." In de W-Sahara 'steelt' de EU de fosfaat, voor de kust van Nouadihou (N van Mauretanie) 'steelt' de EU de visgronden,.. Hebben jullie nog een plaatsje vrij op de onafhankelijkheidsvloot, ik zou graag mee actie voeren voor deze fantastische bevolking, die me heel vriendelijk ontvangen heeft toen ik de Sahara doorkruiste met mijn wagen Bron :http://www.dewereldmorgen.be/artikel...e-sahara-varen Het Polisario kan het wel vergeten...De grootmachten gaan dit niet loslaten , en de Marrokkanen evenmin. Laatst gewijzigd door den dinges : 10 november 2010 om 08:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Dan is het goed... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Staatssecretaris
|
![]() Uiteraard draait het om fosfaat. Ik vraag me af wat zogenaamde kenners hier allemaal neerpennen. Marokko is een grote exporteur van fosfaat.Wij hebben vaak acties gesteund van het Polisariofront, tegen de fascistische bezetters uit Rabat die het enige doen wat ze kunnen: een ander leegroven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zeveraar. De solidariteitsagenda van Oxfam werft fondsen voor en informeert over de Westelijke Sahara sinds 1979.
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() @ MvA
Ik heb de Oxfam-berichtgeving omtrent W-S gelezen en zet daar de nodige kanttekeningen bij. Nergens wordt gewag gemaakt van (illegale) fosfaatwinning. Er wordt gesproken over 'vluchtelingenkampen' en verder een legioen van algemeenheden, zoals je dat van de Yanken mag verwachten.
![]() |
#26 |
|
![]() @ den dinges
Ik kan me heel goed voorstellen dat je je daar goed voelde omdat het daar opvallend schoon is. Ik zag foto's van Dakhla en het viel op hoe netjes er alles uitzag. De enige plek waarvan de fosfaat verscheept kan worden is Layuuna, maar de faciliteiten aldaar zijn nou niet echt geweldig. Hoe wordt die fosfaat gewonnen en waar?
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat de betogingen en boycots betreft, u moet niet wachten maar initiatief nemen. Als u het tenminste belangrijk vindt.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Polisario heeft gebrek aan alles, vooral solidariteit uit de westerse wereld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Omdat u zich blindstaart op Israël?
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() @ Filosoof
Fosfaatwinning is zorgvuldig buiten de berichtgeving omtrent W-S gehouden. Omdat ik dat ook niet wist heb ik berichtgeving niet daarop gescreend. In mijn directe familie zit een fosfaat (ex) handelaar die de grote producenten zoals Interphos vertegenwoordigde. Aan de randgebieden van de Sahara wordt inderdaad fosfaat gewonnen. Fosfaat = vogelresidue (lees stront) uit prehistorische tijden. Een bewijs ook dat de Sahara ooit een zee was. Ik zal dit familielid eens polsen, dan krijg ik wel de juiste info. Het is in elk geval een zeer profitabele business. (En uitermate ongezond voor de mijnwerkers (dagbouw)).
Brussel regeert, Brussel dicteert, de burger gireert. Ondertussen neemt de Euroscepsis hand over hand toe. Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 10 november 2010 om 15:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, maar gasten zoals jij wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() Een neveneffect van het opnieuw in de belangstelling komen van het Polisario is wel dat we opnieuw met de neus op bepaalde feiten worden gedrukt. Je komt in aanraking met de Marokkaanse politiek en daar kun je een aantal oorzaken vinden van onze lokale problematieken met de Riffijnen. Het verklaart ook de voorliefde van het PvdA voor deze groep belligerenten die via een slinkse weg naar Nederland werden geloo(d)st. Het feit ook dat de Marokkaanse Hassaniden de fosfaatwinning in handen hebben en dat levert ze gross een dikke 2 muljard per jaar op. Euro's, geen dirhams.
Het Polisario kun je alleen politiek helpen door massaal te gaan lobbyen. Als het Marokkaanse koningshuis merkt dat ze uit de EU gratie raken zullen ze hun aanspraken wel herzien. Maar dat zal voorlopig wishful thinking blijven want Frankrijk en Nederland profiteren grootschalig van de fosfaathandel met Marokko.
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Omdat de Palestijnse kwestie via Israel gebonden is aan het Westen, en dus bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet op een veel grotere schaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe en waar men die fosfaat ontgint weet ik niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 13 november 2010 om 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Marokko probeert net als Israel landgenoten te vestigen in de Westelijke Sahara. De grote vraag bij het referendum dat georganiseerd zou moeten worden door de VN is dan ook wie mag stemmen, of ook nieuwkomers mogen meedoen. Niet vergeten natuurlijk dat Marokko nog steeds een dictatuur is en we dus niet weten wat de Saharoui er zelf van denken. Het polisario leeft vooral van Algerijnse steun en hun geloofwaardigheid is ook op de proef gesteld.
|
![]() |
![]() |