![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je metafoor met de kaarten gaat niet op; de regels van poker tonen aan het einde van de slag een duidelijke winnaar. Maar dat is hier niet het geval; jij kan simpelweg blijven ontkennen dat je de slag verloren hebt.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 12 november 2010 om 13:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() wel als het correcte argumenten zijn...
Is het trouwens niet flauw te zeggen dat het bij de ander toch niet werkt? "Ik geef toch geen argumenten, want dat werkt bij jou toch niet." Ik zou zoiets dus nooit zeggen in een discussie... Dat is een ongefundeerd en niet helemaal correct vooroordeel, want in het verleden ben ik al wel degelijk meerdere keren overtuigd geworden door iemands argumenten. Dus nu moet je dan weer kunnen beargumenteren waarom ik nu niet meer overtuigd zou kunnen worden.
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dus ik zou liever argumenten horen waarom mijn principes onrechtvaardig zouden zijn. Citaat:
Citaat:
Dus de metafoor gaat wel op: je hebt correcte en niet correcte argumenten, net zoals je sterke en zwakke kaarten hebt...
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() inderdaad, vooroordeel: je oordeelt namelijk dat argumenten bij mij niet werken, terwijl dat nog veel te vroeg is voor jou om dat te oordelen. Want je hebt nog te weinig aanwijzingen om zoiets nu al te kunnen oordelen.
Ik zal het nog sterker beargumenteren: het symmetrieargument: 1) ik kan nog niet van jou zeggen dat argumenten bij jou niet werken, want daarvoor heb ik te weinig aanwijzingen 2) we kennen elkaar even lang, hebben even veel met elkaar gediscussieerd Dus conclusie: jij kan dat ook niet van mij zeggen. Sterker nog: jij hebt al veel meer gepost dan ik, dus ik zou jou beter kunnen kennen dan jij mij. En dan nog kan ik niet van jou zeggen dat je niet open staat voor argumenten... Dus zou je dat zeker niet van mij mogen zeggen. Als dat niet goed beargumenteerd is waarom het een vooroordeel was...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 12 november 2010 om 14:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() lijkt mij een schoon idee. Spijtig dat we nog met religie opgezadeld zitten.
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben het met je eens, maar je hebt me fout begrepen, vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Principe 2,3,4 zijn arbitrair. Waar trek je de grens tussen basisbehoeften en luxebehoeften? Zijn basisbehoeften de minimum subsistance inkomen? Veel mensen vinden minimum subsistance mensonwaardig. Vanaf dat je meer dan minimum subsistance consumeert breek je de regel: doodt geen planten of dieren. Principe 4 is tegenstrijdig met principe 1. Mensen mogen niet het doel van zijn andere mensen vs maximaliseer de welvaart van anderen. Duidelijk dat degenen die de welvaart horen te maximaliseren van anderen wél het doel zijn van anderen. Prinicpe 6 en 1 zijn tegenstrijdig in de zin dat ze niet tegelijk afdwingbaar zijn. Je kan moeilijk mensen dwingen voor anderen te zorgen als je geen geweld mag gebruiken. Principe 6 is ook ronduit verwerpelijk. Onvoorwaardelijke liefde is absurd en tegenstrijdig. Liefde hoort een appreciatie en beloning te zijn voor de goede dingen die mensen doen. Liefde hoort te discrimineren anders is ze waardeloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Alle principes zijn richtlijnen, waar we moeten naar streven, en vaagheid is op zich geen bedreiging daarvoor. En belangrijker: je geeft kritiek dat mijn principes vaag en arbitrair zijn. Nu zou jij principes moeten geven die dat veel minder zijn, en die overeenstemmen met mijn (onze?) morele intuities enzo. Citaat:
Niettemin hebben we toch ook wel wat inzichten over wat al zeker wel luxe is, en wat niet. Bv waar ik naar verwijs: consumptiegedrag omwille van sociale status, beschouw ik (en de meeste mensen die ik ken) als luxe. Als je gewoon doet zoals ik, zou ik al tevreden zijn: kritisch nadenken over wat voor jou luxe is, en proberen daarin streng te zijn. Je komt dan toch al wel behoorlijk ver, vind ik. Citaat:
Principe 4 overtroeft inderdaad principe 1, in de meeste situaties. Zie daarvoor het tweede artikel in http://stijnbruers.wordpress.com/201...ry-of-justice/ Het gaat bv over het ziekenhuisdilemma: mogen we een bezoeker opofferen en diens organen gebruiken om 5 zieke patienten te redden met nieuwe nieren,...? Volgens principe 1 mag dat, maar volgens principe 4 niet. En de meeste mensen stellen dat het niet mag. Zelfs al worden er netto 4 mensen gered. Tot op welke mate principe 4 nu principe 1 overtroeft, is ook voer voor discussie, en is arbitrair. Maar dat neemt niet weg dat we toch al wel iets kunnen zeggen (bv over het ziekenhuisdilemma: 5 mensen redden is nog niet voldoende -maar als we een miljard mensen zouden kunnen redden?). Citaat:
Ik kan er nog bijschrijven: als bv. een activist universele liefde voelt voor een dader van een misdrijf (bv milieuvervuilers), kunnen we niet zeggen dat het geweld van die liefdevolle activist tegen die dader verkeerd is. Citaat:
Onvoorwaardelijke liefde is niet absurd, net zomin als de liefde van die liefdevolle moeder voor haar misdadige zoon absurd is. Evenmin hoeft het tegenstrijdig te zijn: het is gewoon een gevoel dat men heeft. Een gevoel op zich is niet tegenstrijdig. Let wel: die liefdevolle moeder kan best wel wat geweld gebruiken tegenover haar misdadige zoon. Het is zelfs niet uitgesloten dat ze verkiest hem te doden. Dus het is zeker niet zo dat universele liefde leidt tot het goedkeuren van immorele daden. Dan zou het geen universele liefde zijn, want dan zou men geen liefde hebben voor de slachtoffers van die immorele daden. Maar je mag dus niet zeggen dat het geweld van die moeder verkeerd is, als die moeder liefde voelde. Als ze geen liefde voor haar zoon voelde, zou ik wel zeggen dat het geweld van die moeder verkeerd is. Dat allemaal gezegd zijnde: nu een verzoek aan jou, als je het nog niet met me eens bent, om dan je eigen ethische basisprincipes hier te formuleren. (dan kan ik zien of ze minder arbitrair en onrechtvaardig zijn dan die van mij)
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bijv: het zegt niet dat we voorkeur moeten verlenen aan de minst bedeelden (dat wordt dan principe 1) Het zegt niet dat we een bezoeker in een ziekenhuis niet mogen opofferen om 5 zieke patienten te redden met orgaantransplantaties (het beruchte ziekenhuisdilemma. Dat wordt dan vertaald naar principe 3 en 4) Het zegt niet dat als we een voorkeur geven aan iemand die we graag zien (dus daar meer empathie mee voelen), we nog wel de voorkeuren van anderen moeten respecteren (dat wordt de getolereerde keuzegelijkwaardigheid, principe 7) En verder vond ik biodiversiteit ook belangrijk, en zag ik in dat niet-voelende levende wezens ook complexe belangen hebben, dus dat die ook enige waarde en rechten hebben.
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Enfin, dus als je niet tegen bv alle verkeersboetes bent, maar wel tegen iets arbitrairs in mijn ethische principes, dan moet je kunnen beargumenteren waarom het ene arbitraire wel rechtvaardig is en het andere niet.
![]() |
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Moest dat de boete zijn, zou niemand nog naast het zebrapad lopen. Wedden?
![]()
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 13 november 2010 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ja, maar het zou onrechtvaardig zijn tegenover die ene persoon die toch naast het zebrapad loopt...
![]() |
#37 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En wat zegt het over het ziekenhuisdilemma? Mogen we een persoon (bv een bezoeker) opofferen en diens organen gebruiken om meerdere mensen te redden? Want vergeet niet: de empathie met 5 zieke patienten (en hun familie) kan groter zijn dan de empathie met één bezoeker... Er is dus meer dan enkel empathie, als je het opofferen van die bezoeker zou afkeuren. (cfr mijn principe 4)
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 13 november 2010 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik kan u 1 principe geven dat absoluut is en altijd en overal geldt in een rechtvaardige wereld: "de initiatie van geweld fout". Alle andere principes kunnen daar consequent van afgeleid worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
een voorbeeld: het treinspoordilemma: jij staat aan een wissel, trein komt aangereden, op het hoofdspoor liggen 5 mensen die dood gaan als je niets doet. Als je de wissel overhaalt, zal trein zijspoor nemen en daar 1 persoon doodrijden. Wat kies je? De meeste mensen zeggen dat ze de wissel zouden overhalen: beter 1 mens dood dan 5. Maar: je handelt dan actief, weet op voorhand dat die ene persoon op het zijspoor zou sterven, je weet wat de gevolgen zijn van je handeling, die persoon van zijspoor werd niet bedreigd als jij niet zou ingrijpen. Vraag: is dit geen initiatie van geweld tov die ene persoon op zijspoor? Het zou kunnen dat jij tot die 10% van de mensen behoort met een "volledig deontologische handelingsethiek" (je mag nooit handelen als ten gevolge van je handeling iemand zou sterven; die dus niet zou sterven als je niet gehandeld had), die zeggen dat we niet de wissel mogen overhalen. nu, kun je vanuit dat geweldloosheidsprincipe afleiden dat we bv iemand in nood moeten helpen? Dat we welvaart moeten herverdelen? PS: over die deontologische handelingsthiek: mijn ethiek is niet volledig deontologisch: ik zou wel de wissel overhalen in bovenstaand dilemma. Mijn ethiek is partieel deontologisch: we mogen niet handelen als bij die handeling iemand gebruikt wordt als louter middel voor iemand anders zijn doelen (mijn principe 4). Volgens dit principe mag men dus nog wel de wissel overhalen, want de persoon op het zijspoor wordt niet gebruikt als louter middel. Zie bv http://stijnbruers.wordpress.com/201...discriminatie/ of tweede artikel in http://stijnbruers.wordpress.com/201...ry-of-justice/
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 14 november 2010 om 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Epicurus probeerde wel van zo min mogelijk af te zien maar zeker niet van zo veel mogelijk genot te zoeken. Lees er Onfrays antieke wijgeren maar eens op na. |
|
![]() |
![]() |