Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2010, 15:51   #21
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ah ja, het is belangrijker dat ze de taal van een paar 1000 kilometer verder dan de alndstaal/landstalen kennen, goed bezig Flanel. Ik ben het met je eens dat segregatiescholen tegengegaan moeten worden indien je bedoelt dat er een maximum aan Nederlandsonkundigen/zwakke lln per klas is, indien je echetr bedoelt dat je ouders moet kunnen dwingen hun kinderen in concentratiescholen te plaatsen dan ben ik et met je oneens. Circe's voorstel om de kleuterklas verplicht te maken voor NL-onkundigen lijkt me evident, anders starten de kinderen met een grotere achterstand (een achterstand zullen ze bijna altijd hebben als de ouders zelf NL onkundig zijn).
Ik kwam naar een land toen ik 8 was en leerde vlot de taal. Toen ik 11 was kwam ik naar hier en leerde ik de taal. Ik heb nooit speciale lessen gevolgd, mijn vader plaatste mij gewoon in een school hier.

Speciale scholen, dat zorgt pas voor achterstand.

Het is belangrijk dat kinderen twee talen spreken. Afstand doet er niet toe.

Nee, het percentage allochtonen moet constant zijn in elke school om concentratiescholen te vermijden.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 15:57   #22
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dit probleem is eenvoudig op te lossen;

Kinderen bij wie thuis géén Nederlands (of aanverwant dialect voor de fijnzinnigen) wordt gesproken, zijn VERPLICHT om minstens deeltijds naar het kleuteronderwijs te gaan vanaf de minimumleeftijd (2.5 jaar).
In realiteit is het zo dat bij mensen die wèl Nederlands (of aanverwant dialect) spreken, de kinderen voor 97% vanaf die minimumleeftijd naar de kleuterschool gaan. Meestal gebeurt dit echter niet bij mensen die menen dat hun heimweelandtaal BELANGRIJKER is dan de taal van de streek waar ze uit vrije wil naartoe emigreerden.

De strafmaatregel voor het niet naar de kleuterschool sturen kan gaan van kindergeld tijdelijk inhouden, tot effectieve extra boetes + een jaar extra Nederlandse lessen volgen op EIGEN KOSTEN.

Vlaamse kinderen gaan naar school om zelf vanalles te leren. Zij moeten niet naar school gaan om kinderen van taalonwillige ouders het Nederlands bij te brengen, of om rustig te blijven wachten tot de juffrouw de nederlandsonkundige kinderen basisbegrippen Nederlands heeft bijgebracht.
op zich kan ik me er wel in vinden, maar wie gaat bepalen welke leerlingen hiervoor in aanmerking komen? wie gaat dat controleren?
Oud 17 november 2010, 16:03   #23
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Concentratiescholen afschaffen door een verplicht percentage van anderstalige kinderen voor alle scholen in te stellen - desnoods bussen inleggen om het te veel aan anderstaligen te vervoeren naar de zgn. "witte" schoilen.

Overigens zijn er in heel wat middelbare scholen zeer veeltaligen :
thuis spreken ze Berbers, in de moskee spreken ze Arabisch op de schoolbanken spreken ze Algemeen Nederlands, op de speelplaats spreken ze Algemeen Antwerps,
Voor hun TV toestel krijgen ze Algemeen Vlaams ingelepeld, tegen "vreemden" op de tram spreken ze "gebrekkig door een marokkaan gesproken Nederlands"...

& dan heb ik het nog niet over SMS teenagers en SMS bargoens...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:04   #24
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Concentratiescholen afschaffen door een verplicht percentage van anderstalige kinderen voor alle scholen in te stellen - desnoods bussen inleggen om het te veel aan anderstaligen te vervoeren naar de zgn. "witte" schoilen.
2!
Oud 17 november 2010, 16:07   #25
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik kwam naar een land toen ik 8 was en leerde vlot de taal. Toen ik 11 was kwam ik naar hier en leerde ik de taal. Ik heb nooit speciale lessen gevolgd, mijn vader plaatste mij gewoon in een school hier.

Speciale scholen, dat zorgt pas voor achterstand.

Het is belangrijk dat kinderen twee talen spreken. Afstand doet er niet toe.

Nee, het percentage allochtonen moet constant zijn in elke school om concentratiescholen te vermijden.
Het is goed dat je vlot de taal geleerd hebt maar dan ben je eerder de uitzondering dan de regel. De taal op school leren wordt trouwens moeilijk wanneer 80% nog nooit de taal gehoord heeft. Dat is een van de redenen waarom k zo tegen concentratiescholen ben. Ik zeg niet dat er speciale scholen moeten komen, wel dat integratie, inclusief maar niet beperkt tot het leren van de taal, minder vrijblijvend dan nu moet zijn (meer zou een prestatie zijn).
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:08   #26
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is goed dat je vlot de taal geleerd hebt maar dan ben je eerder de uitzondering dan de regel. De taal op school leren wordt trouwens moeilijk wanneer 80% nog nooit de taal gehoord heeft. Dat is een van de redenen waarom k zo tegen concentratiescholen ben. Ik zeg niet dat er speciale scholen moeten komen, wel dat integratie, inclusief maar niet beperkt tot het leren van de taal, minder vrijblijvend dan nu moet zijn (meer zou een prestatie zijn).
Dus je bent het met mij eens dat men concentratiescholen moet wegwerken?
Oud 17 november 2010, 16:09   #27
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja, het is belangrijker dat ze de taal van een paar 1000 kilometer verder dan de alndstaal/landstalen kennen, goed bezig Flanel. Ik ben het met je eens dat segregatiescholen tegengegaan moeten worden indien je bedoelt dat er een maximum aan Nederlandsonkundigen/zwakke lln per klas is, indien je echetr bedoelt dat je ouders moet kunnen dwingen hun kinderen in concentratiescholen te plaatsen dan ben ik et met je oneens. Circe's voorstel om de kleuterklas verplicht te maken voor NL-onkundigen lijkt me evident, anders starten de kinderen met een grotere achterstand (een achterstand zullen ze bijna altijd hebben als de ouders zelf NL onkundig zijn).
ben je bereid om de kost van die verplichting te dragen? Als individu en als gemeenschap?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:11   #28
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

hoe schoolplicht opgelegd gaat worden wanneer er enkel een leerplicht is/komt, is me trouwens een raadsel...
Oud 17 november 2010, 16:23   #29
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus je bent het met mij eens dat men concentratiescholen moet wegwerken?
Dat heb ik al aangehaald, daarop ben ik het met je eens. Al te vaak weren sommige scholen allochtone leerlingen amhoewel dit wettelijk verboden is. Er moet een gezonde mix zijn tussen allochtonen en autochtonen of het educatief pijl wordt gekelderd. Pieke het moet niet zonodig kleuterklas zijn maar ze moeten wel initiatieven nemen om hun kinderen NL te laten leren, ik denk dat dit in Brussel al een voorwaarde is om in NL basisscholen te beginnen. Ze hebben er de keuze tussen een taaltest of 1 jaar les gevolgd in NL kleuteronderwijs dacht ik.
Oud 17 november 2010, 16:25   #30
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb ik al aangehaald, daarop ben ik het met je eens. Al te vaak weren sommige scholen allochtone leerlingen amhoewel dit wettelijk verboden is. Er moet een gezonde mix zijn tussen allochtonen en autochtonen of het educatief pijl wordt gekelderd. Pieke het moet niet zonodig kleuterklas zijn maar ze moeten wel initiatieven nemen om hun kinderen NL te laten leren, ik denk dat dit in Brussel al een voorwaarde is om in NL basisscholen te beginnen. Ze hebben er de keuze tussen een taaltest of 1 jaar les gevolgd in NL kleuteronderwijs dacht ik.
Ben je het er ook mee eens dat concentratiewijken vermeden moeten worden?
Oud 17 november 2010, 16:30   #31
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik pleit actief voor het kleuteronderwijs. Op die leeftijd zijn het sponzen, en zuigen als het ware een nieuwe taal op. Voorwaarde is wel dat dat beleid effectief ondersteund wordt door omkadering en middelen. In een kleuterklas van 28 leerlingen wordt zoiets onmogelijk, hoewel ze door de interactie met anderstalige medeleerlingen ook al veel oppikken.

Hoe het zit in het NL-talig onderwijs in BXL weet ik niet, in het franstalig onderwijs was het van belang dat de ouders een behoorlijk mondje frans spreken. Dit was vanaf voor het kleuteronderwijs.
Oud 17 november 2010, 16:44   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dan dient er extra geïnvesteerd te worden, in bijkomend personeel, in omkadering. Iets zegt me dat ook dat slecht zou vallen in bepaalde hoeken.
Pieke. Wat bedoel je met slechtvallen in bepaalde hoeken; welke hoeken ?

Daarbij. Investeren in bijkomend personeel is een nepoplossing. Je verhoogt hiermee enkel het aantal gefrustreerden die zich afvragen waar ze uiteindelijk mee bezig zijn.

Los het probleem op aan de basis. Durf iets opleggen. Dat mag wel uit dank voor .. het gastland. Opleggen door ook iets te mogen eisen, bijvoorbeeld een inspanning tot wat talenkennis. Dit hoort bij integratie.

Neen. Dit probleem los je niet op met meer personeel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:46   #33
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Als de klassen in kleuterscholen te groot zijn, is er te weinig personeel.

Men kan ook zeggen dat er te veel kinderen zijn, natuurlijk.
Oud 17 november 2010, 16:53   #34
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ben je het er ook mee eens dat concentratiewijken vermeden moeten worden?
Het ontstaan van concentratiescholen moet vermeden worden, lijkt me een logisch gevolg op mijn eerdere post. Op deze scholen is er te weinig stimulatie om de landstaal te leren kennen en ze komen te weinig in aanraking met de overheersende cultuur. Het realiteitsbeeld dat ze in deze scholen krijgen is vaak fout en dus nefast voor de interactie met de buitenwereld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
ik pleit actief voor het kleuteronderwijs. Op die leeftijd zijn het sponzen, en zuigen als het ware een nieuwe taal op. Voorwaarde is wel dat dat beleid effectief ondersteund wordt door omkadering en middelen. In een kleuterklas van 28 leerlingen wordt zoiets onmogelijk, hoewel ze door de interactie met anderstalige medeleerlingen ook al veel oppikken.

Hoe het zit in het NL-talig onderwijs in BXL weet ik niet, in het franstalig onderwijs was het van belang dat de ouders een behoorlijk mondje frans spreken. Dit was vanaf voor het kleuteronderwijs.
Ik ben het totaal met je eens, kleuterklassen zouden niet groter dan 15 kleuters of zo mogen zijn. Dat deze situatie nog niet gecorrigeerd is vind ik en echte schande. Deze situatie was bijna compleet voorkombaar gezien ze weten hoeveel kinderen (buiten mogelijke migranten en zelfs daarvan kan je een voorspelling doen) er zijn en waar deze wonen. Anticipatie hierop is perfect mogelijk. Als de klassen te groot zijn kan de juf/meester gewoon te weinig aanleren door educatieve spelletjes, ze verliest teveel tijd met naar het WC gaan, jasjes aandoen,...

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 17 november 2010 om 16:55.
Oud 17 november 2010, 17:05   #35
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
het is veel efficienter om nederlandsonkundige kinderen een paar jaar apart te houden, ze doorgedreven lessen Nederlands te laten volgen en ze dan, weliswaar een jaartje of zo later, mee in te laten stappen in het reguliere onderwijs.
Dit zal de Franstalige elite in Vlaanderen niet bevallen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:11   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de klassen in kleuterscholen te groot zijn, is er te weinig personeel.

Men kan ook zeggen dat er te veel kinderen zijn, natuurlijk.
Zou je durven stellen dat er een teveel aan kinderen zou zijn ?
Oud 17 november 2010, 17:12   #37
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zou je durven stellen dat er een teveel aan kinderen zou zijn ?
Ik stel dat er te weinig opvoeders zijn.
Oud 17 november 2010, 17:16   #38
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar dat men die kleuterschoolplicht zéker al vanaf drie jaar moet invoeren.
Akkoord. Maar zojuist zei je dat de leerplichtleeftijd verlagen geen optie is wegens beperking van de vrijheid van ouders; vakantie enz.

Laatst gewijzigd door Rudy : 17 november 2010 om 17:17.
Oud 17 november 2010, 17:17   #39
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik stel dat er te weinig opvoeders zijn.
Verbaast me niet gezien de lasten/loonverhouding etc.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dit zal de Franstalige elite in Vlaanderen niet bevallen.
Indien ze Nederlandsonkundig zijn is het hun (ouders) eigen schuld.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 17 november 2010 om 17:18.
Oud 17 november 2010, 17:19   #40
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Verbaast me niet gezien de lasten/loonverhouding etc.
Een maatschappij is slechts zoveel waard als ze haar leerkrachten waardeert.

De deze mag van mij verdwijnen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be