![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() En Van Hool levert ook bussen aan Frankrijk, ik begrijp niet waar het probleem zit. Als de kwaliteit vergelijkbaar is (zonder kinderarbeid) dan moet De Lijn de goedkoopste optie kiezen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110501_007 |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister-President
|
![]() Er wordt hier een beetje naast de kwestie gediscussieerd. De reden waarom deze bestelling naar Irisbus gaat heeft weinig te maken met loonkosten, omkoperij of gebrek aan concurrentiekracht van Van Hool of VDL. Dit contract gaat naar Irisbus omdat Irisbus regelrechte dumpingprijzen heeft gehanteerd voor dit contract.
De 37 miljoen waarvan sprake is niet hoeveel het contract 'minder' kost bij Irisbus, het is hoeveel de 237 bussen kosten: 37 miljoen Euro voor 237 bussen, da's 156.000 Euro per bus. Dat zijn buitengewoon hallucinante prijzen, die ver onder de marktprijzen liggen. Niet alleen van Van Hool, maar ook van andere constructeurs. Ze liggen zelfs ver onder de prijzen die Irisbus normaal aanrekent. De bussen die De Lijn nu bestelt hebben een 'list price' van rond de 300.000 Euro. Er wordt natuurlijk vermindering gegeven bij dit soort aanbestedingen, maar niet dat soort bedragen. Ik heb even opgesnord hoeveel Irisbus 12m-dieselbussen kostten in een aantal recente aanbestedingen in Frankrijk, en een paar van andere constructeurs om te vergelijken: -Nancy: 291.000 Euro per bus, contract ging naar Mercedes; -Vannes: 275.500 Euro per bus, contract naar Irisbus; -Rodez: 285.500 Euro per bus, contract naar Heuliez; -Clermond-Ferrand: 261200 Euro per bus, Heuliez. Nu, deze contracten waren voor kleinere aantallen bussen, en bij grote contracten zoals hier worden natuurlijk grotere kortingen gegeven. Maar zelfs dan: in 2009 bestelde de RATP (Parijse vervoerder) 225 12-meterbussen bij Irisbus. Zij betaalden 222.000 Euro per bus, wat als een zeer scherpe prijs werd gezien. Datzelfde Irisbus gaat daar nu nog meer dan een KWART onder. Dat noemt men dumping. Wat er hier gebeurd is is mijns inziens simpel: Irisbus had dringend orders nodig om de fabrieken draaiende te houden, en heeft met dit contract hier marktaandeel gekocht. Wat betreft 'vergelijkbare kwaliteit', daar valt over te discussiëren. Irisbus staat niet bekend om z'n hoge kwaliteit, om het zeer zacht uit te drukken. De TEC heeft al een aantal van die bussen, en deze worden met een passie gehaat door zowel de chauffeurs als de techniekers: ware rammelkarren die vaak in panne staan. Irisbus heeft een tijdje geprobeerd z'n Citelis te slijten aan exploitanten van De Lijn en de TEC. Ze hebben er eentje verkocht gekregen. En de koper van die bus had de bus een jaar later al te koop staan: ze stond meer in panne dan ze reed, en deed amper kilometers omdat de chauffeurs er enkel als er niks anders overschoot mee wilden rijden. Een paar jaar voordien probeerden ze de voorganger, de Agora, te verlappen aan pachters. Ze hebben er vijf verkocht gekregen, aan twee pachters. Geen van die pachters heeft achteraf nog een nieuwe Irisbus gekocht. Een van de twee heeft naar verluidt zelfs isolatieschuim op een aantal plaatsen gespoten in de structuur van die bussen in een vergeefse poging het rammelen te doen verminderen. Wettelijk zal er waarschijnlijk niks fout gelopen zijn. Irisbus is zodanig laag gegaan met z'n prijs dat De Lijn niet anders kon dan bij hen kopen. Nu bespaart dat De Lijn geld, maar ik betwijfel of dat blijft duren: deze bussen worden verondersteld 15 jaar mee te gaan, en Irisbus een beetje kennende wil ik dat wel eens zien... |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Maar goed dus Van Hool dat men elders niet enkel lokaal koopt he...
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoeveel jaar garantie geven ze, 5 jaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() Er zit misschien een reukje aan de dumpingprijs van Irisbus, maar als de aanbesteding goed gebeurt (prijs is maar een van de factoren waar rekening gehouden mag worden), dan hoeft dat niet zomaar de goedkoopste bus te zijn, maar de beste bus aan de goedkoopste prijs. Vergelijk met het Fyradebacle, als men daar als criterium had gesteld dat de fabrikant minstens X jaren ervaring moest hebben met hst-materiaal, zou Ansaldo-Breda al direct zijn afgevallen. Als men voldoende hoge boetes had vooropgesteld bij laattijdige levering, was men al veel sneller ervan af geweest. Een goede aanbesteding had hier veel ellende vermeden. Als De Lijn nu een slechte bus zou kopen (mogelijk, mijn ervaringen met Irisbus zijn over het algemeen niet zo negatief als reiziger), dan is dat de schuld van een slechte aanbesteding.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() de hoge loonkost?
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() De goedkoopste aanbieder die aan de kwaliteitseisen voldoet mag leveren.
Niets mis mee als je ook aan het buitenland wil verkopen. En dat willen wij. Probleem van de nabije toekomst volgens mij. Binnen 15 jaar kunnen wij niets meer maken aan een aanvaardbare prijs, wat ze in het buitenland zelf niet kunnen fabriceren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Augusta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Agusta. En wat heeft dit met Agusta te maken? Degene die in een aanbesteding waar vooral prijs doorslaggevend is met een offerte afkomt die zo'n 20% lager is dan die van de concurrentie, die heeft geen enkele reden om ook nog smeergeld te betalen, die haalt in normale omstandigheden gewoon de bestelling binnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Wat we zelf doen, doen de Fransen beter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() Helft Franse.en helft Van Hool... Salomonsoordeel quoi.
Maar daar zal Yurop wel weer een stokske voor steken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() Overigens vind ik het niet kunnen dat Vlamingen met irislogo's naar hun werk moeten. De lelie is immers het wapen van de varkens die ons dreigen te annexeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Staatssecretaris
|
![]() In Duitsland koopt men Duitse producten.
In Frankrijk koopt men Franse producten. In Belgie koopt met buitenlandse meestal Franse producten door de Waalse overheersing. Moest VanHool in de Walen liggen zouden het wel allemaal bussen van VH geweest zijn. Nu die bussen zullen mogelijk goedkoper zijn in aankoop maar: -Minder inkomen voor Vadertje Staat ....want er gaan personen ontslagen worden bij VH...geen pree is minder voor de Staat . -Bijkomende wie geen inkomen heeft valt op de Dop wie gaat dit betalen Vadertje Staat. Het goedkoper is uiteindelijk duurkoop! |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Populistische onzin. Het Poolse Solaris is in Duitsland aan een stevige opmars bezig. Mercedes en MAN halen heel wat contracten binnen in Frankrijk, en zelfs Van Hool verkoopt er regelmatig bussen. Pas vorige maand hebben ze nog stadsbussen verkocht aan Castres, en ze zijn nu bezig met de bouw van de bussen voor zowat het meest prestigieuze busproject in Frankrijk, Mettis in Metz. In het Parijse openbaar vervoer rijden meer dan 700 lijnbussen rond van Mercedes en MAN, en een paar honderd van het Zweedse Scania. Verkoop dus alstublieft geen onzin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Het neemt niet weg dat sommigen het wel nog proberen. Net zoals VanHool hier, brak er bijna oorlog uit in Belfort toen de SNCF besloot bij Siemens in te kopen in plaats van bij Alstom...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Enig idee wat er zou gebeuren moest het buitenland geen bussen meer bij Van Hool kopen?