Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2012, 13:01   #21
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Komende van iemand die het Frans zelf liever heeft dan het Nederlands is het bovendien ook niet verwonderlijk.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 13:12   #22
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Om een of andere reden heb ik altijd het gevoel gehad dat West-Vlamingen niet de grootste minnaars van de Nederlandse taal zijn.
Martine Tanghe is nochtans kampioen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 13:25   #23
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Martine Tanghe is nochtans kampioen.
Waarin? In een spelwedstrijdje?
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 13:35   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

“Bijna alle Vlamingen spreken Frans en dat is een groot pluspunt voor ons.''

Of hoe de meertaligheid van de Vlaming de verfransing in de hand werkt keer op keer. Neem daarbij dat de Franstaligen niet verplicht zijn Nederlands te leren en de Vlamingen wel...

Het wordt misschien tijd dat de Vlaming stopt ervan uit te gaan dat Frans spreken een must is.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 oktober 2012 om 13:37.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 14:53   #25
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Of hoe de meertaligheid van de Vlaming de verfransing in de hand werkt keer op keer. Neem daarbij dat de Franstaligen niet verplicht zijn Nederlands te leren en de Vlamingen wel...

Het wordt misschien tijd dat de Vlaming stopt ervan uit te gaan dat Frans spreken een must is.
Dat, en alleen dat, is de enige echte graadmeter waarop de mentale ontvoogding van de Vlaming berekend moet worden. Niet op welke partij hij stemt. Niet op het feit dat hij al dan niet met een leeuwenvlag staat te zwaaien. Niet op het feit dat hij al dan niet een onafhankelijk Vlaanderen wil. Maar wel of hij klaar is om voldoende assertiviteit t.o.v. zijn eigen taal te betonen en zijn door de Belgische staat opgedrongen Stockholmsyndroom t.o.v. het Frans af te leggen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 21:37   #26
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
KV Kortrijk wil zijn anderstalige spelers lessen Frans geven. In Kortrijk verlopen de trainingen in het Frans omdat het merendeel van de spelers Franstalig is. Voor enkele anderstalige spelers worden nu Franse lessen voorzien.

Dat in een Vlaamse club Frans de voertaal is, stoort KV entraineur Vanhaezebrouck niet. “Neen, ik ben geen Vlaams Belangstemmer en ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen”

“Meer dan de helft van mijn kern spreekt Frans en ook de vijf Nederlandstaligen trekken hun plan in het Frans. Het is voor de vijf Engelssprekenden dat we het doen:
Keet, Pavlovic, Carevic, Mitrovic en Zukanovic. De vraag is trouwens gekomen van onder meer Keet en Pavlovic.”

http://www.youtube.com/watch?v=6JXJtXxt4mA
http://www.youtube.com/watch?v=bqfYaFxYIiM
Zouden ze beter geen voorbeeld pakken aan het nieuwe bestuur van Club Brugge?
Een van de eerste maatregelen die ze namen was dat alle anderstaligen een cursus Nederlands op de club moesten volgen.
Hun motief was dat alle spelers moesten kunnen communiceren met de supporters, het hart van een club.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 22:07   #27
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Kampioen zuur gezichten trekken.

Oh, en kampioen in alles haten wat Vlaams is.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2012, 22:09   #28
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Als het gaat over de Nederlandse taal is ze kwa spreken en schrijven bij de top van het Nederlandstalig imperium.
Oud 28 oktober 2012, 12:14   #29
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Kijk eens naar de Catalanen.
De voetbalploeg van Barcelona: er kwam in de pers nu het bericht dat alle vreemde spelers die er aan treden, niet het Castillaans-Spaans moeten leren, maar wel het Catalaans.

Iets soortgelijks heb ik nog gehoord van een Nederlands gezin dat professioneel werkzaam is in Andorra: één gezinslid moest lessen Catalaans volgen.

Wij Vlamingen zijn kerstekinderen.

De sossen hebben vroeger het woord "volksverheffing" uitgevonden. Nu beseffen ze niet (meer) dat de Vlaamse strijd in hoofdzaak een sociale strijd is.
Wel ....

illustratie: http://www.youtube.com/watch?v=X_A_5lpaxKU

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 12:20   #30
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
KV Kortrijk wil zijn anderstalige spelers lessen Frans geven. In Kortrijk verlopen de trainingen in het Frans omdat het merendeel van de spelers Franstalig is. Voor enkele anderstalige spelers worden nu Franse lessen voorzien.

Dat in een Vlaamse club Frans de voertaal is, stoort KV entraineur Vanhaezebrouck niet. “Neen, ik ben geen Vlaams Belangstemmer en ik ben ook niet voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen”

“Meer dan de helft van mijn kern spreekt Frans en ook de vijf Nederlandstaligen trekken hun plan in het Frans. Het is voor de vijf Engelssprekenden dat we het doen:
Keet, Pavlovic, Carevic, Mitrovic en Zukanovic. De vraag is trouwens gekomen van onder meer Keet en Pavlovic.”

http://www.youtube.com/watch?v=6JXJtXxt4mA
http://www.youtube.com/watch?v=bqfYaFxYIiM
Voetbal interesseert mij helemaal niet maar ik ben wel van mening dat de entraineur doet wat hij wil. Als zo'n actie een deel van de Vlaamse bevolking deelt, is het enkel en alleen het probleem van die Vlamingen en helemaal niet het probleem van de entraineur.

Laatst gewijzigd door Everytime : 28 oktober 2012 om 12:20.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 12:25   #31
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Anno 2012 zijn er dus blijkbaar nog steeds mensen die liefde voor het Nederlands gelijk stellen met Vlaams Belang stemmen en Vlaamse onafhankelijkheid willen?

Bewijst nogmaals mijn stelling dat als er in Vlaanderen verfransing optreedt, dat in hoofdzaak komt omdat de Vlamingen dat zélf willen.
Anno 2012 zijn er vooral nog steeds Vlamingen die niet kleingeestig zijn en die open voor andere talen zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 12:35   #32
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Om een of andere reden heb ik altijd het gevoel gehad dat West-Vlamingen niet de grootste minnaars van de Nederlandse taal zijn.
O jawel, het tegenhouden van Franse legers en van de verfransing van Vlaanderen, dat mag voor een groot deel aan de West-Vlamingen toegeschreven worden, zij zijn altijd het eerste en stevigste onoverwinnelijke taalfront geweest.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 12:35   #33
matthias999
Minister

matthias999's schermafbeelding

Standaard

En dan maar klagen dat hun regio verfranst......
matthias999 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 12:36   #34
eno2
Banneling

Standaard

KV Kortrijk mag verhuizen met bestuur en spelers en al. Naar Franstalig territorium.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 13:13   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Voetbal interesseert mij helemaal niet maar ik ben wel van mening dat de entraineur doet wat hij wil. Als zo'n actie een deel van de Vlaamse bevolking deelt, is het enkel en alleen het probleem van die Vlamingen en helemaal niet het probleem van de entraineur.
Het is wel duidelijk dat je niets van voetbal kent.
Nu, ik ken er ook niets van.

Daarom enkel mijn vermoedens:
- de trainer doet wat in zijn contract staat; daar zullen wellicht wel enkele andere verplichtingen in staan dan louter trainen en coachen. En dan kan er gerust nog een voorwaarde van taalgebruik bij.

- het bestuur doet wat haar "opdrachtgevers" wensen: dat gaat van naleven van wetten van arbeidsrecht en sociale lasten (kuch), over wat sponsors willen, en één van die sponsors is altijd de lokale gemeente, in combinatie met de minister van sport;
over wat de supporters willen (maar daar kunnen ze makkelijks van al hun broek aan vegen ...).

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 oktober 2012, 13:16   #36
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anno 2012 zijn er vooral nog steeds Vlamingen die niet kleingeestig zijn en die open voor andere talen zijn.
Open staan voor andere talen betekent niet dat je er plat op uw buik moet voor gaan.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 13:26   #37
giserke
Banneling

Standaard

Ondertussen spelen ze met het kleinste budget andere ploegen onder tafel.
Oud 28 oktober 2012, 13:34   #38
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Sommige Vlamingen zouden er nòg beter aan doen ervoor te zorgen dat ze eerst hun eigen taal wat beter beheersen - en er ook wat meer gaan van houden - vooraleer ze zich überhaupt aan andere talen wagen. Op die manier zouden ze misschien ook minder gecomplexeerd zijn om die taal te spreken en zouden problemen als bovenstaande zich vanzelf oplossen.

Los hiervan zijn Franstalige Belgen uiteraard bijzonder slecht geplaatst om Vlamingen kleingeestigheid op taalkundig gebied te verwijten, is het niet?

Laatst gewijzigd door SDG : 28 oktober 2012 om 13:54.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2012, 15:20   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat er mee te maken??
Oud 28 oktober 2012, 16:53   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Sommige Vlamingen zouden er nòg beter aan doen ervoor te zorgen dat ze eerst hun eigen taal wat beter beheersen - en er ook wat meer gaan van houden - vooraleer ze zich überhaupt aan andere talen wagen. Op die manier zouden ze misschien ook minder gecomplexeerd zijn om die taal te spreken en zouden problemen als bovenstaande zich vanzelf oplossen.

Los hiervan zijn Franstalige Belgen uiteraard bijzonder slecht geplaatst om Vlamingen kleingeestigheid op taalkundig gebied te verwijten, is het niet?
Zelfs al heb je gelijk, het is zeer hautain om dat te zeggen.
(het doet me bijna denken aan die vakbondsman van de nmbs die verklaarde dat De Wever zou moeten verboden worden om aan politiek te doen; straks moeten we een taaltest Nederlands afleggen vooraleer we het stemhokje mogen betreden ?)

.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be