Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat denk u van een toetsenbord voor de Nederlandse taal?
Goed idee een nieuw gezamelijk toetsenbord voor Vaanderen en Nederland 5 38,46%
Goed idee, zolang de Nederlanders maar de Belgische AZERTY overnemen 2 15,38%
goed idee, zolang de Vlamingen maar de Nederlandse QWERTY overnemen 1 7,69%
Laat maar zoals het is. 5 38,46%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 december 2012, 02:07   #21
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik weet niet precies hoe minimaal de verschillen tussen het Frans en, laten we voor het gemak maar zeggen, 'Waals' toetsenbord eigenlijk zijn. Ik las op Wikipedia dat die minimale verschillen er zijn, en wou dat voor de volledigheid vermelden.
Dank voor de verduidelijking, mijnheer Bollen. Wel, for what it's worth, het enige verschil dat mij is opgevallen is dus die verschillende plaatsing van de @. Misschien zijn er nog andere, maar ik heb ze niet gemerkt.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 02:10   #22
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
We hebben toch een hele hoop Franse leenwoorden? "Ik bewonder die façade uit de belle époque terwijl ik �* la carte eet." En de klemtoon leggen, natuurlijk. Ik gebruik nogal vaak "wél", "héél", ...
Ik stel dan ook niet voor dat die tekens slechts via het intikken van een ASCI code of zo bereikbaar zouden zijn.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 02:11.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 02:12   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dank voor de verduidelijking, mijnheer Bollen. Wel, for what it's worth, het enige verschil dat mij is opgevallen is dus die verschillende plaatsing van de @. Misschien zijn er nog andere, maar ik heb ze niet gemerkt.
We kunnen dus zonder veel overdrijving concluderen dat de Vlamingen op een Frans toetsenbord typen. Niet?

(Want het is zo goed als ondenkbaar zo dat de Fransen een Vlaams toetsenbord geïmplementeerd zouden hebben.)

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 02:14.
Oud 14 december 2012, 02:13   #24
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
De indruk die gecreëerd kan worden dat de Vlamingen hun eigenwaarde recupereren door een toetsenbord te verwerpen dat nooit voor het Nederlands bedoeld was, zal voor sommige Franstaligen zeker als een schop overkomen, als onbegrijpelijke afwijzing van een superieure cultuur.
Denkt u dat werkelijk ?

Voor sommige Belgische Franstaligen misschien, maar geloof mij dat het de Fransen een zorg zal wezen welke toetsenborden er in Vlaanderen gebruikt worden.

Zelfs op de bedieningsknopjes van onze eigen Franse wagens staan tegenwoordig Engelstalige vermeldingen, mijnheer Bollen. Ik heb daarover nog nooit iemand commentaar horen geven.

Zou het niet kunnen dat wij Fransen in de realiteit toch een ietsje minder aan uw aller cliché's beantwoorden dan u denkt ?
Oud 14 december 2012, 02:17   #25
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt u dat werkelijk ?

Voor sommige Belgische Franstaligen misschien, maar geloof mij dat het de Fransen een zorg zal wezen welke toetsenborden er in Vlaanderen gebruikt worden.
Gelukkig maar. Nu nog de Vlamingen overtuigen wat meer naar hun eigen behoeften te kijken zoals de Zuiderburen dat eveneens terecht zonder schroom doen.

Citaat:
Zou het niet kunnen dat wij Fransen in de realiteit toch een ietsje minder aan uw aller cliché's beantwoorden dan u denkt ?
Over welke cliché's heeft u het eigenlijk? En kan u aantonen waar ik mijn lijden daaraan dan wel zou ten toon gespreid hebben?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 02:20.
Oud 14 december 2012, 02:21   #26
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
We kunnen dus zonder veel overdrijving concluderen dat de Vlamingen op een Frans toetsenbord typen. Niet?
Als u een AZERTY toetsenbord als een Frans toetsenbord wil omschrijven is dat dan de logische conclusie, inderdaad. Ik kan slechts hopen dat dit voor de Vlamingen niet ondraaglijk is. Eerlijk gezegd, als ik in België kom stel ik vast dat Vlamingen redelijk wat met Franse auto's rijden. Zo dodelijk zal één en ander dus wel niet zijn, denk ik.

Ik weet niet of u ervan op de hoogte bent, maar bij ons komt het niet zelden voor dat op verpakkingen van levensmiddelen Nederlands voorkomt. Dat is hier voor niemand een onoverkomelijke aanslag op onze eigenheid, hoor.
Oud 14 december 2012, 02:26   #27
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
.....Over welke cliché's heeft u het eigenlijk? En kan u aantonen waar ik mijn lijden daaraan dan wel zou ten toon gespreid hebben?
Mijn overweging betrof niet uw persoon hoor, mijnheer Bollen. Met "u" bedoelde ik meer algemeen "de Vlamingen".

De door mij bedoelde clichés zijn in zeer ruime mate op dit forum terug te vinden : dat Fransen lui zijn, hautain, onverdraagzaam, onredelijk, dat ze enkel en uitsluitend de Franse taal beheersen, etc...etc...

Als u het mij toestaat tevens nog een woordje over die voorgehouden "superieure cultuur" die u in uw post 20 aanhaalt....
Denkt u echt dat wij onze cultuur als "superieur" aan andere culturen beschouwen ? Wij staan onze cultuur voor, inderdaad. En als natie verdedigen wij onze cultuur waar nodig. Maar ik begrijp niet waar men het haalt dat wij onze cultuur "superieur" vinden...

Wat ik wél begrijp is dat de bourgeoisie in Vlaanderen destijds ongetwijfeld Franstalig was (en wie weet her en der nog is), en dat de Vlamingen het Frans derhalve zien als de taal van een zichzelf beter achtende stand. Maar om dat vanuit die Belgische bourgeoisie dan zomaar te extrapoleren naar de Fransen in het algemeen, lijkt mij erg kort door de bocht.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 14 december 2012 om 02:41.
Oud 14 december 2012, 02:37   #28
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u een AZERTY toetsenbord als een Frans toetsenbord wil omschrijven is dat dan de logische conclusie, inderdaad. Ik kan slechts hopen dat dit voor de Vlamingen niet ondraaglijk is. Eerlijk gezegd, als ik in België kom stel ik vast dat Vlamingen redelijk wat met Franse auto's rijden. Zo dodelijk zal één en ander dus wel niet zijn, denk ik.
Ik schreef eerder al dat toetsenborden zelden bijten, en dat was eigenlijk een understatement. Als u wil begrijpen waarom ik deze draad plaatste dan stel ik voor dat u eens kijkt naar, vanuit mijn standpunt gezien, 'gelijkaardige' draden die ik opende de laatste tijd:

De taal van de onderhandelingen voor de federale regering.

Adellijke titels afschaffen op identiteitsbewijzen?

Ook in deze draden breng ik onderwerpen aan die ogenschijnlijk onbenullig zijn, maar tegelijk op een interessante manier contrasteren met de 'haute couture' discussies over Vlaamse Onafhankelijkheid en dergelijke. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 02:38.
Oud 14 december 2012, 02:49   #29
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik schreef eerder al dat toetsenborden zelden bijten, en dat was eigenlijk een understatement. Als u wil begrijpen waarom ik deze draad plaatste dan stel ik voor dat u eens kijkt naar, vanuit mijn standpunt gezien, 'gelijkaardige' draden die ik opende de laatste tijd:

De taal van de onderhandelingen voor de federale regering.

Adellijke titels afschaffen op identiteitsbewijzen?

Ook in deze draden breng ik onderwerpen aan die ogenschijnlijk onbenullig zijn, maar tegelijk op een interessante manier contrasteren met de 'haute couture' discussies over Vlaamse Onafhankelijkheid en dergelijke. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.
Ik heb die andere draden gelezen, mijnheer Bollen. Het heeft mij overigens erg verbaasd dat er daar bij u adellijke titels vermeld worden op de identiteitsbewijzen (al gaat het in uw draad, als ik het goed begrepen heb, eigenlijk om paspoorten, maar dan nog).

Voor wat de taal betreft van de politieke onderhandelingen in België, kan ik , als u het mij toestaat, mijn mening erg kort toelichten : elk spreekt zijn eigen taal, want ik ga er van uit dat elke politicus die in België op federaal vlak actief wil zijn, perfect tweetalig moet wezen.

Meer algemeen : als u mijn bijdragen alhier sinds enkele jaren hebt gevolgd, zult u weten dat ik reeds menige keren mijn visie heb vertolkt omtrent het volgens mij apert gebrek aan politieke assertiviteit van de meerderheidsbevolkingsgroep in België. U zult in mij derhalve een medestandster vinden als u de Vlamingen tot meer assertiviteit wil aansporen.

De vraag is alleen op welke gebieden die assertiviteit kan/moet gekanaliseerd worden om nuttig en efficiënt te zijn. Ieder zijn mening, maar ik vind dat er heel wat belangrijker prioriteiten zijn dan AZERTY toetsenborden, eerlijk gezegd. Wat niet wil zeggen dat ik tegen het gebruik van andere toetsenborden ben, hoor : welke toetsenborden de Vlamingen (of wie dan ook) gebruiken, kan mij - en met mij ongetwijfeld al mijn landgenoten - eenvoudigweg niet schelen.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 14 december 2012 om 02:55.
Oud 14 december 2012, 02:49   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn overweging betrof niet uw persoon hoor, mijnheer Bollen. Met "u" bedoelde ik meer algemeen "de Vlamingen".

De door mij bedoelde clichés zijn in zeer ruime mate op dit forum terug te vinden : dat Fransen lui zijn, hautain, onverdraagzaam, onredelijk, dat ze enkel en uitsluitend de Franse taal beheersen, etc...etc...
Beste Gwylan. Mijn kinderen zijn allemaal naar een Franse school geweest tot hun 18 jaar. Ik weet heel goed dat er onder Fransen vele verschillende smaken zijn, net zoals dat onder andere volkeren het geval is. Daarnaast is het echter ook waar dat volkeren die zichzelf een groots verleden toedichten nogal gemakkelijk geneigd zich verheven te voelen boven anderen.
Citaat:
Als u het mij toestaat tevens nog een woordje over die voorgehouden "superieure cultuur" die u in uw post 20 aanhaalt....
Denkt u echt dat wij onze cultuur als "superieur" aan andere culturen beschouwen ? Wij staan onze cultuur voor, inderdaad. En als natie verdedigen wij onze cultuur waar nodig. Maar ik begrijp niet waar men het haalt dat wij onze cultuur "superieur" vinden...
Ik heb helemaal geen probleem met de Franse cultuur. Aangezien het cultuurgebied groter is dan het Nederlandse kan men er, meen ik, zelfs interessantere voorbeelden van literatuur of kunst in terug vinden dan in het Nederlandse cultuurgebied. Dat heeft enkel te maken met de 'macht der getallen', niet met culturele superioriteit.

Ik ben geen underdog- noch een übermenschvlaming Mevrouw Gwylan. U lijkt het over iemand anders te hebben als u me zo aanspreekt. Misschien spreekt u wel vanuit vooroordelen die u heeft opgedaan over Vlamingen op dit forum. Let erop dat de doorsnee politics.be forummer niet overeenkomt met de doorsnee burger van het Nederlandstalig landsgedeelte van België.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 02:51.
Oud 14 december 2012, 02:59   #31
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb die andere draden gelezen, mijnheer Bollen. Het heeft mij overigens erg verbaasd dat er daar bij u adellijke titels vermeld worden op de identiteitsbewijzen (al gaat het in uw draad, als ik het goed begrepen heb, eigenlijk om paspoorten, maar dan nog).
Ik ging ervan uit dat het paspoort een vorm van identiteitsbewijs is, geschikt om internationale reizen mee te maken.

Citaat:
Meer algemeen : als u mijn bijdragen alhier sinds enkele jaren hebt gevolgd, zult u weten dat ik reeds menige keren mijn visie heb vertolkt omtrent het volgens mij apert gebrek aan politieke assertiviteit van de meerderheidsbevolkingsgroep in België. U zult in mij derhalve een medestandster vinden als u de Vlamingen tot meer assertiviteit wil aansporen.
Als u mijn bijdragen zou gevolgd hebben en tot hun essentie zou hebben kunnen terug brengen, dan zou het u dienen te verwonderen indien ik plots afstand zou nemen van een standpunt dat dicht aanleunt bij dat wat we 'mensenrechten' plegen te noemen.

verder neem ik hier afscheid voor vandaag. Het was me aangenaam met u te communiceren.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 03:00.
Oud 14 december 2012, 03:07   #32
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag is alleen op welke gebieden die assertiviteit kan/moet gekanaliseerd worden om nuttig en efficiënt te zijn. Ieder zijn mening, maar ik vind dat er heel wat belangrijker prioriteiten zijn dan AZERTY toetsenborden, eerlijk gezegd. Wat niet wil zeggen dat ik tegen het gebruik van andere toetsenborden ben, hoor : welke toetsenborden de Vlamingen (of wie dan ook) gebruiken, kan mij - en met mij ongetwijfeld al mijn landgenoten - eenvoudigweg niet schelen.
Sta me toe de Vlaming te confronteren met zijn kleine tegenstrijdigheden. De mentaliteit doorgronden die daaraan ten grondslag ligt lijkt me van de proportie van een levenstaak te zijn, een taak die ik grotendeels aan me voorbij laat gaan.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 december 2012 om 03:08.
Oud 14 december 2012, 03:08   #33
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Beste Gwylan. Mijn kinderen zijn allemaal naar een Franse school geweest tot hun 18 jaar. Ik weet heel goed dat er onder Fransen vele verschillende smaken zijn, net zoals dat onder andere volkeren het geval is. Daarnaast is het echter ook waar dat volkeren die zichzelf een groots verleden toedichten nogal gemakkelijk geneigd zich verheven te voelen boven anderen.
Ik heb helemaal geen probleem met de Franse cultuur. Aangezien het cultuurgebied groter is dan het Nederlandse kan men er, meen ik, zelfs interessantere voorbeelden van literatuur of kunst in terug vinden dan in het Nederlandse cultuurgebied. Dat heeft enkel te maken met de 'macht der getallen', niet met culturele superioriteit.

Ik ben geen underdog- noch een übermenschvlaming Mevrouw Gwylan. U lijkt het over iemand anders te hebben als u me zo aanspreekt. Misschien spreekt u wel vanuit vooroordelen die u heeft opgedaan over Vlamingen op dit forum. Let erop dat de doorsnee politics.be forummer niet overeenkomt met de doorsnee burger van het Nederlandstalig landsgedeelte van België.
Ik geef grif toe dat ik vanuit mijn achtergrond een vooroordeel koesterde omtrent de Vlamingen, en dat dit discussieplatform mij gedurende de jaren van mijn zo nu en dan deelname eraan mij beetje bij beetje heeft doen inzien dat mijn visie op Vlaanderen en de Vlamingen zwaar overdreven was : ik zag één en ander véél en véél te gesuikerd rooskleurig in.

Het heeft mij doen begrijpen wat ik eerder niet snapte : hoe het komt dat de Vlamingen als duidelijke meerderheidsbevolkingsgroep in België zelfs niet eens constitutioneel hun meerderheid op democratische manier kunnen gebruiken.

Vlamingen zijn eenvoudigweg niet politiek assertief als bevolkingsgroep, en ze vormen nauwelijks een natie. Maar....ik merk een evolutie in de gunstige zin.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 14 december 2012 om 03:10.
Oud 14 december 2012, 03:09   #34
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ging ervan uit dat het paspoort een vorm van identiteitsbewijs is, geschikt om internationale reizen mee te maken.

Als u mijn bijdragen zou gevolgd hebben en tot hun essentie zou hebben kunnen terug brengen, dan zou het u dienen te verwonderen indien ik plots afstand zou nemen van een standpunt dat dicht aanleunt bij dat wat we 'mensenrechten' plegen te noemen.

verder neem ik hier afscheid voor vandaag. Het was me aangenaam met u te communiceren.
Welterusten, mijnheer Bollen.
Oud 14 december 2012, 10:37   #35
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Denkt u dat werkelijk ?

Zelfs op de bedieningsknopjes van onze eigen Franse wagens staan tegenwoordig Engelstalige vermeldingen, mijnheer Bollen. Ik heb daarover nog nooit iemand commentaar horen geven.

Ben jij Frans?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 10:59   #36
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ben jij Frans?
Eéntje van de 63 miljoen, en daar heb ik nooit een geheim van gemaakt, mijnheer Eno2.
Oud 14 december 2012, 11:03   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Eéntje van de 63 miljoen, en daar heb ik nooit een geheim van gemaakt, mijnheer Eno2.
Oei dat wist ik niet. Chapeau voor je Nederlands dan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2012, 11:33   #38
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel dan ook niet voor dat die tekens slechts via het intikken van een ASCI code of zo bereikbaar zouden zijn.
Een West-Europees standaardtoetsenbord met snelle ß, �*, ç en è. Oh, en de ¨ zou zonder shift moeten gebruikt kunnen worden (voor Nederlands en Duits dus). Nu heeft ^ die primaire plaats op Azerty. Hoewel, Latijnse talen hebben die dan weer wel nodig. Het weghalen van de valuta zou dat kunnen oplossen. Ik merk overigens op mijn toetsenbord dat er nog eens een circumflex staat op de toets van 6.

Analoog met € (ctrl-alt-e), zouden $ en £ de combinaties (ctrl-alt-d) en (ctrl-alt-p) kunnen krijgen.

Het baseren op Dvorak zoals eerder gesuggereerd lijkt me geen goed idee. Snel knippen en plakken is véél moeilijker (daar kunnen de makers uiteraard niets aan verhelpen), en de toetsenborden zijn als ik me niet vergis op de Engelse taal geijkt, dus het snelheidsvoordeel delen we mogelijk niet.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be