![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Zoals je weet mag dat niet. Gelukkig dat Bart de grootste filantroop ter wereld is. Hij is de goedheid zelve, gratis slaaf spelen voor Voka en na 2014 ook voor ons. Ik denk dat ik op hem moet gaan stemmen. Zoveel goedheid moet beloond worden. |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En we weten allemaal dat daar nooit mee gefoefeld wordt. |
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
Europees Commissaris
|
Democratie = eerlijke verkiezingen = elke kandidaat moet dezelfde kans krijgen om zijn/haar standpunt over te brengen naar de kiezer. Het systeem van partijdotaties en beperking van de verkiezingsuitgaven is zeker niet perfect, maar in mijn ogen veel, en veel, beter dan privé-sponsors voor politieke partijen. Want maak je geen illusies. Er kunnen duizenden mensen jouw mening delen - maar alleen die paar waarvoor jouw mening rechtstreeks een substantiële invloed heeft op hun inkomen zullen bereid zijn om met grote bedragen over de brug te komen. Dan kweek je dus politici die om den brode moeten luisteren naar een paar gulle schenkers.
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Minister
|
die gasten van B.U.B komen ook eens klagen,ze krijgen niets van die grote koek...
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Persoonlijk ben ik er ook mee eens dat er een vorm van partijfinanciering moet bestaan, zodat zij de burger beter kunnen informeren. Enkel de rijken laten bepalen welke partij een dure campagne kan betalen, dat neigt naar plutocratie. Misschien als compromis een plafond op de uitgaven van een partij? En misschien het bedrag dat naar de financiering van partijen gaat anders verdelen zodat kleine partijen die nog niet bekend zijn ook campagne kunnen voeren? Als partijen ongelijke middelen krijgen om campagne te voeren, dan kan je niet echt over democratie spreken. Laatst gewijzigd door Robinus V : 11 januari 2013 om 20:02. |
|
|
|
|
|
|
#30 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Misschien voor iedere partij een basisbedrag, min een bedrag per jaar dat de partij van dit systeem heeft kunnen genieten, evenredig natuurlijk aan het bedrag dat ze al die jaren kregen (wordt ingewikkeld om te berekenen, maar ja, er zullen wel genoeg firma's zijn die uit de goedheid van hun hart dit voor een miniem bedrag zullen willen doen).....kwestie van geen voordeel te gunnen aan die partijen die al zoveel jaren winst maken aan hun overschotten
Proud to be a koljo, sorry, klojo. Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175 Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 11 januari 2013 om 20:14. |
|
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar geen enkel systeem van verdeling zal perfect zijn. Maar een verdeling waarbij elke stemmer bepaald naar wie zijn dotatie gaat (zoals het nu uiteindelijk is), lijkt mij toch nog één van de minst slechte. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#33 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het Belgisch nationalisme heeft er een handje van weg om mensen om te kopen om te doen wat ze zeggen precies. Laatst gewijzigd door giserke : 12 januari 2013 om 01:57. |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik denk dat sommigen, die overal in het politieke spectrum verspreid zitten, in hun hoofd zitten met "Hoe moet de boodschap gebracht worden opdat mijn partij gepromoot wordt en de partij die ik haat klappen krijgt?" en dan complotten zien als er gewoon wat droge feiten gegeven worden zonder de propaganda die ze verlangen erbij. Ook ik lijk soms media-complotten te zien, maar ik ben nog niet zo gek dat ik ze voor waar aanneem. Ten slotte zitten zowel sp.a als N-VA als CD&V in de regering die media-bevoegdheden heeft en ik denk niet dat sp.a en N-VA elkaar cadeautjes zouden doen. Of, om de complotten van sommigen nog wat te voeden, zodat ze zichzelf belachelijk zouden maken, misschien zitten er mollen in sommige partijbesturen. Diegenen die de media niet vertrouwen zijn het minst met media te vertrouwen. Los daarvan is het natuurlijk belangrijk dat er blijvende discussie bestaat over hoe neutrale media eruitzien. Laatst gewijzigd door Robinus V : 12 januari 2013 om 04:07. |
|
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Informatie behoort tot de kern van een democratie. Hoe beter het volk over de verschillende thema's én standpunten geïnformeerd wordt, hoe beter de stemmen van het volk overeenkomen met de wil van het volk. Als de helft van de beschikbare informatie propaganda voor één partij is, dan lijkt me dat geen ideale informatie. De verschillen in hoeveelheid informatie over de standpunten van partijen moeten niet te groot worden. Een formule A*s met percentage stemmen = s ≧ 5 is dan zeker niet ideaal; eenmaal groot geworden kan een partij de bevolking dan helemaal hersenspoelen via het herhalingseffect en dan is de dreiging van een dictatuur nooit veraf. Anderzijds moeten we ook niet een extremist die 0,1% van de bevolking kan vertegenwoordigen financiering geven. Persoonlijk lijkt een formule A*vierkantswortel(s) me ideaal met aantal stemmen = s ≧ 1. Dan krijg je een goede mix aan informatie, zonder dat het voordelig wordt voor een grote partij zich op te delen in 'onderpartijen' met eigenlijk zowat exact dezelfde standpunten puur om meer financiering binnen te krijgen (50% meer financiering voor een dubbel zo grote partij, zodat het voordeel van naambekendheid ertegen kan opwegen). Geen enkele partij zal dan nog klein blijven simpelweg omwille van een gebrek aan informatie bij de burgers. De sterk geïnformeerde burgers kunnen een partij met serieuze ideeën makkelijk over de 1% tillen. Eén of twee verkiezingen daarna moet een partij met ideeën die de burgers kunnen overtuigen kunnen doorbreken. |
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Europees Commissaris
|
Ik had het over de N-VA-leden en -fans op dit forum. Voor de N-VA zelf is het niet opportuun zich over dit onderwerp uit te spreken, dus dat zullen ze ook nooit doen.
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Lokaal Raadslid
|
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Lokaal Raadslid
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar je moet niet overdrijven. We hebben, in het huidige systeem, het afgelopen decennium een partijtje zien groeien van 4,9% naar 38%. En gevestigde grote partijen zien verschrompelen. Ik denk eerder in de richting van een opdeling: enerzijds een overheidsdotatie voor een verkiezingscampagne (bijv elke kandidaat kan, mits verantwoordingsnota, maximum hetzelfde bedrag krijgen en uitgeven), en anderzijds de werking van een partij (studiecentrum, partijsecretariaat, ...) financieren ofwel in verhouding tot aantal verkozenen, ofwel via privé-sponsoring. |
|
|
|
|