Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

Discussietools
Oud 27 mei 2014, 12:24   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Waar staat dat cijfer? Zijn daar de Vlaamse Brusselaars bijgerekend?

Met uw cijfers zou je dan nog altijd 90 zetels moeten hebben ipv 87.
De Vlaamse Brusselaars bestaan niet. Er zijn wel Brusselaars die op Nederlandstalige lijsten stemmen.
Op basis van kiesgerechtigden zou het Vlaamse gewest idd. recht hebben op 90 zetels. België heeft er voor gekozen alle inwoners te laten vertegenwoordigen door de zetels te verdelen op basis van inwonersaantallen. Bij wijze van spreke vertegenwoordig ik dus ook mijn Nederlandse buurman en mijn en zijn kinderen.

De cijfers van aantal stemgerechtigden zijn samengevat op de laatste blz. van het PDF waarnaar ik een link gaf. FF telmachine bijnemen.
bron: http://www.verkiezingen.fgov.be/file...b_20140522.pdf
Er zijn een heel aantal mensen in het buitenland die ook mogen meestemmen.
Let wel: Belgen in het Buitenland mochten niet op alles stemmen. Kind van mijn buren moest in het (Europees)land van hun woonplaats voor de Europese lijsten stemmen. En mocht in eigen geboortedorp voor de federale stemmen Voor de gewestregering weet ik dat niet.

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 mei 2014 om 12:30.
pajoske is offline  
Oud 27 mei 2014, 12:26   #22
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De kiesdrempel van 5% is dan ook veel te hoog, maar ja diegenen die dat zouden kunnen veranderen hebben er geen baat bij natuurlijk. In Belgie geeft deze situatie dat Franstaligen met minder stemmen meer zetels halen.
Een lagere kiesdrempel heeft geen zin. Pas in de grote kieskringen kan je met 5% een zetel binnenhalen. Enkel Oost-Vlaanderen en Antwerpen hebben 20 of meer zetels te verdelen. Daar zou je met 5% een zetel kunnen binnenhalen.
Alle andere kieskringen zijn kleiner tot veel kleiner waardoor de kiesdrempel in de praktijk nog veel hoger ligt. De voorbeelden zijn hier Luxemburg, Namen en Waals-Brabant met resp. 4, 6 en 5 zetels. In Luxemburg moet je dus al meer dan 25% halen om een kans op een zetel te hebben.
araneus is offline  
Oud 27 mei 2014, 12:29   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Een lagere kiesdrempel heeft geen zin. Pas in de grote kieskringen kan je met 5% een zetel binnenhalen. Enkel Oost-Vlaanderen en Antwerpen hebben 20 of meer zetels te verdelen. Daar zou je met 5% een zetel kunnen binnenhalen.
Alle andere kieskringen zijn kleiner tot veel kleiner waardoor de kiesdrempel in de praktijk nog veel hoger ligt. De voorbeelden zijn hier Luxemburg, Namen en Waals-Brabant met resp. 4, 6 en 5 zetels. In Luxemburg moet je dus al meer dan 25% halen om een kans op een zetel te hebben.
waarom het niet bij een DE FACTO kiesdrempel houden? Geen stemmen genoeg voor een zetel= geen zetel???
eno2 is offline  
Oud 27 mei 2014, 12:37   #24
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De Vlaamse Brusselaars bestaan niet. Er zijn wel Brusselaars die op Nederlandstalige lijsten stemmen.
Op basis van kiesgerechtigden zou het Vlaamse gewest idd. recht hebben op 90 zetels. België heeft er voor gekozen alle inwoners te laten vertegenwoordigen door de zetels te verdelen op basis van inwonersaantallen. Bij wijze van spreke vertegenwoordig ik dus ook mijn Nederlandse buurman en mijn en zijn kinderen.
Vlaamse Brusselaars dus, noem het wat je wil. Het gaat over mensen die op Nederlandstalige lijsten stemden.

Citaat:
De cijfers van aantal stemgerechtigden zijn samengevat op de laatste blz. van het PDF waarnaar ik een link gaf. FF telmachine bijnemen.
bron: http://www.verkiezingen.fgov.be/file...b_20140522.pdf
Er zijn een heel aantal mensen in het buitenland die ook mogen meestemmen.
Let wel: Belgen in het Buitenland mochten niet op alles stemmen. Kind van mijn buren moest in het (Europees)land van hun woonplaats voor de Europese lijsten stemmen. En mocht in eigen geboortedorp voor de federale stemmen Voor de gewestregering weet ik dat niet.
Je ga daar een cijfer voor het Vlaams gewest dat ik in dat pdf niet terugvind (4.849.135 ). Zijn dat de stemgerechtigden in het Vlaams gewest of zijn de Vlaamse Brusselaars daar bijgerekend? In uw totaal zitten wel de stemmen van BuZa, maar ook daar moet je het onderscheid maken tussen Nederlandstalige en Franstalige stemmen.
mvd is offline  
Oud 27 mei 2014, 12:39   #25
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Nog een reden om die provincies af te schaffen.
mvd is offline  
Oud 27 mei 2014, 12:53   #26
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je ga daar een cijfer voor het Vlaams gewest dat ik in dat pdf niet terugvind (4.849.135 ). Zijn dat de stemgerechtigden in het Vlaams gewest of zijn de Vlaamse Brusselaars daar bijgerekend? In uw totaal zitten wel de stemmen van BuZa, maar ook daar moet je het onderscheid maken tussen Nederlandstalige en Franstalige stemmen.
Belgen in het buitenland kunnen niet zelf kiezen waar ze gaan stemmen. Zij worden ingedeeld in het kiesdistrict van hun laatste woonplaats.

Tel gewoon de Vlaamse kiesdistricten samen hé.
Wat betreft Brussel kan men geen opdeling maken in Nederlandstalig of Franstalig. Een schatting op basis van identiteitskaarten geeft aan dat er 45.000/48.000 zijn.
bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...40515_01107343

Eigenlijk is dit een non-discussie. Want u gaat er van uit dat er een politieke verdeling is op basis van taal. Dat politiekers keuzes maken louter op basis van de standaardtaal van hun kiezers. Dat is dikke larie.

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 mei 2014 om 12:54.
pajoske is offline  
Oud 27 mei 2014, 14:31   #27
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De kiesdrempel van 5% is dan ook veel te hoog, maar ja diegenen die dat zouden kunnen veranderen hebben er geen baat bij natuurlijk. In Belgie geeft deze situatie dat Franstaligen met minder stemmen meer zetels halen.
araneus is offline  
Oud 27 mei 2014, 15:06   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Oei, ik zal de link gaan opzoeken...WIKI
Ik dacht al dat er iets niet klopte

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgisc...gen_per_gewest

Scroll door naar Limburg. Het staat nog open..te bewerken.
Sorry, verkeerd gelezen
eno2 is offline  
Oud 27 mei 2014, 15:09   #29
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Alleen een Confederatio Belgica kan deze onrechtvaardigheid uit de weg ruimen.
Neen, de Franstaligen zullen er wel iets op vinden. Enkel een onafhankelijk Vlaanderen zal dit oplossen.
Sukkelaar is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be