Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2014, 16:47   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Luchthaven Brussel: nooit ofte nimmer via de trein. Als ik van een reis terugkom, ontspanning of zaken, heb ik geen zin om te wachten op een trein, geen zin om langer dan nodig onderweg te zijn om thuis te geraken en zeker geen zin om met koffers in treinstellen te gaan zeulen.
Schijnbaar hebt u wel zin in wat fileleed die we meer dan eens op een dag in de week op de Brusselse ring kennen.

Alles hangt af van wat u als lastig beschouwt. Is het "gezever", zoals u het steeds weer omschrijft, te moeten wachten op een trein? Ik zie dat niet zo. Ik neem dan een boek, een tijdschrift... of ga wat op verkenning. Dat is dan ook het leuke aan de trein: terwijl je je verplaatst, heb je nog tijd voor andere dingen. Als je met de wagen rijdt, kan je niet lezen bijvoorbeeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 16:51   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, maar ook naar zee is soms gemakkelijker dan met wagen. Ook al omdat er tegenwoordig bijna overal parkeervergoeding wordt gevraagd in de badsteden.
Vilvoorde-Oostende, heen en terug voor 1 persoon €36.40.
Minstens 1 keer overstappen.

Zelfs op mijn eentje zou ik de trein nog niet eens overwegen. Laat staan met 3 volwassenen.
Oud 27 augustus 2014, 16:55   #23
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Antwerpen doen we nooit met de wagen, altijd met de trein. Vanuit Waregem hebben we trouwens een rechtstreekse trein. De tijd in het oog houden beschouw ik trouwens niet als een last.
Laatste trein terug om 23h; zelfs pakweg een simpel concertavondje in het Sportpaleis of pakweg een musical in de schouwburg leveren je al problemen op om terug te keren, laat staan dat je nadien met vrienden nog even wat wil gaan drinken.

Citaat:
Als je betaalt, heb je inderdaad geen of weinig parkeerproblemen. De vraag is trouwens of je naar de kust gaat om van piet naar pol te rijden. Bij ons gaat het meer om een dagje als gezin te genieten van zon en strand.
Oostende of Blankenberge zijn niet bepaald ons idee van een leuk dagje uitwaaien aan zee. Er zijn stukjes strand die onnoemelijk veel mooier en leuker zijn, en waar je tenminste niet op een collectie appartementsblokken langs de ene kant en een berg toeristen aan de andere kant zit te kijken.

Maar om maar een stom voorbeeld te geven: middag/namiddag uitwaaien richting Cadzand, om nadien in Lissewege te gaan dineren (super restaurant daar). Met de trein? Ik dacht het niet.

Citaat:
Schijnbaar hebt u wel zin in wat fileleed die we meer dan eens op een dag in de week op de Brusselse ring kennen.

Alles hangt af van wat u als lastig beschouwt. Is het "gezever", zoals u het steeds weer omschrijft, te moeten wachten op een trein? Ik zie dat niet zo. Ik neem dan een boek, een tijdschrift... of ga wat op verkenning. Dat is dan ook het leuke aan de trein: terwijl je je verplaatst, heb je nog tijd voor andere dingen. Als je met de wagen rijdt, kan je niet lezen bijvoorbeeld.
Fileleed? Dat is nu eens iets dat ik quai nooit heb naar/van de luchthaven. Vroege ochtenvluchten/late avondvluchten voor zaken hebben dat probleem niet en bij de terugkeer zit ik linea recto op de E19.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 17:06   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypostase Bekijk bericht
En dat is in 2de klas.
Ga nog maar alleen met je echtgenote; en het is dus een kost van € 72.80!
Daarvoor rij je gewoon naar de kust, en betaal met je plezier parkeergeld.
Voor €72.8 rijden we met 4 volwassen in comfort naar zee.
Files zijn gemakkelijk te vermijden, we rijden in de daluren. En kunnen we elks nog een deftige pint met snack verwerken. En de parking betalen.
Oud 27 augustus 2014, 21:43   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je al meegemaakt dat de trein die je moet nemen, wordt afgeschaft?
Ja, één keer. Toen ik nog student was en de laatste trein in Kortrijk wou nemen. Sedertdien nooit meer gebeurd.
Oud 27 augustus 2014, 21:45   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Zelfs op mijn eentje zou ik de trein nog niet eens overwegen. Laat staan met 3 volwassenen.
Als groot gezin hebben we een reductiekaart. Daarenboven kunnen kinderen tot een bepaalde leeftijd gratis meesporen.
Oud 27 augustus 2014, 21:46   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Waarom zou je een biljet kopen als je met een Railpass dezelfde rit aan een veel, heel veel lager bedrag kunt doen?
Oud 27 augustus 2014, 21:47   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat is in 2de klas.
Ga nog maar alleen met je echtgenote; en het is dus een kost van € 72.80!
Daarvoor rij je gewoon naar de kust, en betaal met je plezier parkeergeld.
Dan bent u niet op de hoogte van de verschillende tariefformules van de NMBS...
Oud 28 augustus 2014, 00:41   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan bent u niet op de hoogte van de verschillende tariefformules van de NMBS...
Dus, als ik het goed heb, moet ik eerst op de een of andere manier uit zien te vogelen welk soort van ticket me het goedkoopste uitkomt, en dan is het mogelijk voor een bedrag lager dan de brandstof (de auto en de bijkomende kosten zijn er al, zonder die ene reis) ergens te geraken , dicht bij een station, zonder eigen vervoer te gebruiken.

Ik zie het al voor me, sta aan't loket, 10 man achter mij, bij een loketbediende die er geen enkel voordeel bij heeft me die hele uitleg te doen en de beste koop aan te bieden.
Oud 28 augustus 2014, 00:42   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou je een biljet kopen als je met een Railpass dezelfde rit aan een veel, heel veel lager bedrag kunt doen?
Waarom zou ik een railpass kopen voor die ene keer op de 5 jaar ik de trein zou willen gebruiken?
Oud 28 augustus 2014, 06:13   #31
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Promotie en marketing NMBS:

Station Vilvoorde. Perron.

(Alternatief voor: zak eens door het perron in Mechelen)
Oud 28 augustus 2014, 06:23   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus, als ik het goed heb, moet ik eerst op de een of andere manier uit zien te vogelen welk soort van ticket me het goedkoopste uitkomt, ...
Heeeel moeilijk, natuurlijk! Ofwel ga je voor het loket staan en stel je een vraag. Ofwel klik je de functie aan "vergelijk biljetten" op de routeplanner van de NMBS.

Voorwaar, je moet een hele geleerde te zijn om dat te vinden...
Oud 28 augustus 2014, 06:35   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb het net gedaan. dat prijzen vergelijken. Ge moet er maar op komen, een summer deal te nemen. Die is €16 pp.

Dus mijn voorbeeld van 3 volwassenen zijn €48 tesamen. Dan moeten we een beetje opleggen voor het parkeren, en dan kunnen we terugkeren wanneer we willen. Zo in't holst van de nacht, wanneer er geen treinen rijden en de doorsnee toerist al lang en breed van de weg is verdwenen.
Oud 28 augustus 2014, 10:09   #34
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Bon, toen ik eind vorige eeuw belgie uitwuifde heb ik ook voor het eerst sinds mijn 18de 'dag-auto' kunnen zeggen. Niet meer nodig nu, gezien uitmuntende publieke vervoersorganisatie per bus, tram, metro, taxi, ferryboten + kwaliteits-hub als luchthaven. Alles voor zeer acceptabele prijs.
Volgende maand terug naar belgenland voor paar weken...

"Ik heb jullie gehoord:"
Heb dus via Zaventem al maar een huurwagen gereserveerd.
Oud 28 augustus 2014, 17:43   #35
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Er zijn te weinig late treinen, en te weinig vroege. En heel wat stations zijn niet meteen heel erg aantrekkelijk, zoals Jay-P. al aantoonde met de foto's van Vilvoorde. Ik steun dan ook volmondig organisaties zoals TreinTramBus die de kwaliteit van het openbaar vervoer bewaken, en willen doen toenemen.
Maar toch, is de auto altijd zo'n aangenaam alternatief? Parking die vaak stukken van mensen kost. Dat pintje voor iedereen, daar let je toch maar beter mee op, als je in het zakje moet blazen. Je bent verplicht om je aandacht op de weg te houden tijdens het rijden, terwijl je ongestoord en ongestraft je kan laten afleiden door je reisgezelschap, het landschap of een goed boek terwijl je op de trein zit. En niet te vergeten: het bezit van een auto kost je ook een lieve duit, geen auto is dan een serieuze besparing. En heb je toch een auto nodig, dan huur je er een, of neem je een taxi, zonder die zware vaste kosten kan zo'n uitspatting er wel vanaf.
Ik doe het zonder auto, en geraak ook op de meeste plaatsen, met een combinatie van fiets en openbaar vervoer. Ik moet me niet ergeren aan files, moet niet bloedter zijn om te reizen, en de voorbereiding is vrij gemakkelijk met een dienstregeling als kapstok.
De paar keren dat ik met iemand meerijd, en in een file beland, erger ik me steendood. Ja, ik erger me ook al wel eens aan de trein, en heb al een paar keer een overnachting moeten regelen om het hele concert uit te kunnen kijken, of ben bij vrienden of familie blijven slapen omdat ik niet meer thuis geraakte. Ach, ieder zijn voorkeur, zeker?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 00:42   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het net gedaan. dat prijzen vergelijken. Ge moet er maar op komen, een summer deal te nemen. Die is €16 pp.

Dus mijn voorbeeld van 3 volwassenen zijn €48 tesamen. Dan moeten we een beetje opleggen voor het parkeren, en dan kunnen we terugkeren wanneer we willen. Zo in't holst van de nacht, wanneer er geen treinen rijden en de doorsnee toerist al lang en breed van de weg is verdwenen.
Met een railpass is het heen en terug 15 euro. Dus 45 in totaal. Ongeacht de afstand trouwens. Ook als je naar de andere kant van het land spoort.

Maar misschien rijdt uw wagen op water...
Oud 29 augustus 2014, 00:50   #37
groentje
Minister-President

Standaard

Zo'n Railpass is trouwens een jaar geldig, mag door meerdere mensen tegelijkertijd gebruikt worden (zolang jullie maar dezelfde reis maken, maakt het allemaal niet veel uit), waardoor je na een heen-en-terugreis met 3 personen slechts 4 van de 10 lijntjes overhoudt, en desnoods verkoop je de overgebleven ritten via Ebay of geef je die weg aan vrienden. Ik ben dergelijke kaarten doorgaans op een paar dagen kwijt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 29 augustus 2014, 09:01   #38
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Zo'n Railpass is trouwens een jaar geldig, mag door meerdere mensen tegelijkertijd gebruikt worden (zolang jullie maar dezelfde reis maken, maakt het allemaal niet veel uit), waardoor je na een heen-en-terugreis met 3 personen slechts 4 van de 10 lijntjes overhoudt, en desnoods verkoop je de overgebleven ritten via Ebay of geef je die weg aan vrienden. Ik ben dergelijke kaarten doorgaans op een paar dagen kwijt.
Fijn als je een permanent/regelmatig gebruiker van de NMBS bent, maar niet relevant voor mensen die eens een daguitstap zouden doen. In een geheel gelijkaardige vergelijking zou je met de auto immers enkel en alleen de benzine-kosten en een klein beetje onderhoud verrekenen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 09:20   #39
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-daluren.dhtml

De trein wordt dus goedkoper wanneer niemand 'm nodig heeft. Juist ja. Heel fijn.

En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???
Een verstandige maatregel om de infrastructuur beter te benutten. Hetzelfde zou met onze bedrijfsgebouwen en kantoren kunnen geschieden. We zouden dan met veel kleinere investeringen evenveel kunnen produceren, en dus met z'n allen rijker worden. En we zouden nooit meer als haringen in een ton naar ons werk hoeven te sporen.

Alweer zorgt de wetgever voor inefficiëntie door min of meer vaste werktijden op te leggen, waarbuiten arbeid duurder dient te zijn (wat natuurlijk mag als de markt dat wil).

Eindelijk eens een verstandige maatregel bij de spoorwegen!

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 29 augustus 2014 om 09:21.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2014, 17:31   #40
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Fijn als je een permanent/regelmatig gebruiker van de NMBS bent, maar niet relevant voor mensen die eens een daguitstap zouden doen. In een geheel gelijkaardige vergelijking zou je met de auto immers enkel en alleen de benzine-kosten en een klein beetje onderhoud verrekenen.
Daarom ook, een uitstapje met 5 mensen, heen en terug, en je kaart is op. Met 3 mensen, en je houdt slechts 4 lijntjes over, genoeg om iemand plezier mee te doen, of om door te verkopen. Een kleine annonce in de supermarkt, en je bent er vaak zo vanaf.
Maar goed, mag de veelgebruiker al eens een voordeeltje krijgen? Een 50%-kaart bestaat al niet meer als je geen groot gezin hebt, de Multipass voor kleine groepen is afgeschaft, een dagkaart bestaat niet... Als je zo'n Railpass of Gopass (voor de -26-jarigen) aankoopt, ben je misschien al eens sneller geneigd om de trein uit te proberen. Die kaart moet tenslotte op, niet? En nogmaals, als dat niet lukt, gewoon verkopen voor de einddatum.
Jeroen Boone
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be