Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2014, 19:00   #21
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik had het over frustratie, niet over gefrustreerde klikspanen.
Dus volgens jou kennen "gefrustreerde klikspanen" geen frustratie ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 19:00   #22
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Is dat beleid dan overal ter wereld een ziekte? Verkeerschaos en verkeersagressie zijn namelijk een fenomenen die in alle hoeken van de wereld voorkomen.
Kuchen is niet per se altijd het gevolg van een verkoudheid...

Citaat:
Of zou het misschien eerder liggen aan de mentaliteit van de bestuurders die met oogkleppen op enkel naar zichzelf kijken zonder rekening te houden met al de rest en de realiteit?
Dat is wel een heel brutale manier om dashcam-klikspanen te omschrijven.

Citaat:
Mensen vervullen hun burgerplicht door wegpiraten aan te geven, net zoals ze dan doen wanneer ze de politie bellen wanneer ze inbrekers aan het werk zouden zin.
Denk bijvoorbeeld maar aan dat filmpje van Curd Vermeulen met de M3 van zijn vriendin. Enkel dankzij de webcam heeft men daar gevolg aan kunnen geven.
Ah, de "burgerplicht" chantagekaart. Wel dan, mensen vervullen evengoed hun burgerplicht door een slecht beleid naast zich neer te leggen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 19:01   #23
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga dan gewoon op zijn en maak wat plaats zodat de motorrijder kan passeren.
U lijkt me dan ook het type automobilist dat niet ritst, niet stopt voor voetgangers of fietsers enz. Door dergelijk ego-trippend gedrag krijg je dan al die frustratie en bijhorende verkeersagressie in het verkeer.
U trekt wel zeer snel ongefundeerde conclusies, als er daar nu eens een flitspaal voor zou bestaan...
Oud 22 oktober 2014, 19:01   #24
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dus volgens jou kennen "gefrustreerde klikspanen" geen frustratie ?
Ik vraag mij nogmaals af op welke planeet jij leeft.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 22 oktober 2014, 19:46   #25
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Ja maar staat er dan ook in de wetgeving dat je als wagenbestuurder je wagen rakelings langs de vangrails moet zetten? Ik sta of rij op het baanvak waar ik mij op bevindt in het midden. En staat het Mijnheer Harley niet aan dan is dat zijn probleem. Dat hij nu zijn vier richtingaanwijzers op heeft staan of niet het interesseert me geen bal. Ik moet niet tegen de vangrails gaan aan rijden omdat Mijnheer Harley dan door kan. Achter blijven of er tussen wringen. En dan zijn dashcams handig als bewijslast. Verder is het een leasingwagen met full omnium zonder vrijstelling. Na vier jaar vliegt die wagen toch buiten en komt er een nieuwe in de plaats.
Eikkés , dégoutante mens .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 19:49   #26
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel dan, mensen vervullen evengoed hun burgerplicht door een slecht beleid naast zich neer te leggen.
Wat een doortrapte logica wederom.

Wie niet luisteren, moet voelen. Wie hardleers volhard in zijn koppigheid, moet dan maar op de blaren zitten. De mazen van het net worden steeds kleiner en de dashcam is wederom een uitstekend instrument om deze verkeersterroristen klein te krijgen!

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 22 oktober 2014 om 19:50.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 20:01   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie niet luisteren, moet voelen. Wie hardleers volhard in zijn koppigheid, moet dan maar op de blaren zitten. De mazen van het net worden steeds kleiner en de dashcam is wederom een uitstekend instrument om deze verkeersterroristen klein te krijgen!
zonder verplichte nummerplaat voor fietsen zal dit amper gaan...

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 20:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 20:06   #28
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad dezelfde logica als de jouwe.

Citaat:

Heb je de Duitse autoriteiten al laten weten dat hun wegen vol terroristen zitten?
Oud 22 oktober 2014, 20:09   #29
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Heb je de Duitse autoriteiten al laten weten dat hun wegen vol terroristen zitten?
Deze dus ?

Citaat:
Münsters Polizei diskutiert Nummernschilder für Fahrräder

http://www.wn.de/Archiv/2011/06/Buer...uer-Fahrraeder

Münster - Ein Radfahrer fährt eine Mutter mit ihrem Kind an - und flüchtet unerkannt. Elektroräder heizen durch Spielstraßen, obwohl dort nur Schritttempo erlaubt ist - und so weiter.

Citaat:
Münster - Een fietser rijdt een ​​moeder met haar kind aan - en vlucht onopgemerkt. Elektrische fietsen racen door speelstraten, hoewel daar slechts stapvoetstempo mag - en ga zo maar door.
Angesichts solcher tagtäglichen Verstöße auf den Straßen dieser Stadt könnte eine Debatte um Nummernschilder an Fahrrädern von Münster aus erneut an Fahrt gewinnen.

Citaat:
Geconfronteerd met zulke schendingen van alledag in de straten van deze stad, zou een debat over kentekenplaten op de fiets vanuit Münster zijn momentum weer krijgen.
Allerdings ist die münsterische Polizei in dieser Frage durchaus gespalten, wie die Standpunkte von Polizeipräsident Hubert Wimber und Udo Weiss, Chef der Verkehrspolizei, offenbaren.

Denn während sich Letzterer wegen der Vielzahl von Leezen-Rowdys und Verkehrsverstößen offen für eine Kennzeichenpflicht für Zweiräder ausspricht, bremst sein oberster Dienstherr diesen Vorschlag aus - und ärgert sich darüber, dass ihm ein deutsches Nachrichtenmagazin jetzt bundesweit anderes zugeschrieben hat. ...]

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 20:15.
Oud 22 oktober 2014, 20:15   #30
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad dezelfde logica als de jouwe.
Het is inderdaad nu wel duidelijk dat u een gevaarlijk individu bent. De redeneringen die U maakt lopen verrassend gelijk met de redeneringen die zware criminelen maken die de wetten eveneens naar eigen goeddunken aan hun laars lappen.

Citaat:
Dat valt goed mee. Duitsers zijn nogal gedisciplineerd. Als er een snelheid beperking geldt, is het verbazingwekkend hoe netjes ze zich daar aan houden.
In België daarentegen is het een nationale sport om op alle mogelijke manieren de snelheidsbeperkingen trachten te omzeilen. Zie daar het grote verschil.
Oud 22 oktober 2014, 20:44   #31
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad nu wel duidelijk dat u een gevaarlijk individu bent. De redeneringen die U maakt lopen verrassend gelijk met de redeneringen die zware criminelen maken die de wetten eveneens naar eigen goeddunken aan hun laars lappen.
Als je geen argumenten meer hebt, dan mag je dat ook gewoon zeggen hoor. Je hoeft heus geen dramatische verzinseltjes boven te halen.

Citaat:
Dat valt goed mee. Duitsers zijn nogal gedisciplineerd. Als er een snelheid beperking geldt, is het verbazingwekkend hoe netjes ze zich daar aan houden.
In België daarentegen is het een nationale sport om op alle mogelijke manieren de snelheidsbeperkingen trachten te omzeilen. Zie daar het grote verschil.
Dus een terrorist is iemand die de wet overtreedt?
Oud 22 oktober 2014, 20:54   #32
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus een terrorist is iemand die de wet overtreedt?
Behalve als ze fietsen, wielerterrorist is een benaming die vooral uit de mond van egoïstische en gefrustreerde milieuvervuilende autobestuurders komt en niet gebaseerd is op enige vorm van terechte kritiek, maar enkel een uiting van hun woede is
Oud 22 oktober 2014, 22:00   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waart je al in Duitsland ? LOL.

Toch raar dat NR_W in februari 2012 al flitsmarathons organiseerde en dat BE dat later invoerde pas in april 2014.

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Blitz-Marathon

Der 24-Stunden-Blitz-Marathon ist eine polizeiliche Aktion zur Bekämpfung der Hauptunfallursache „überhöhte Geschwindigkeit“ auf den Straßen. Sie fand zuerst am 10. Februar 2012 in Nordrhein-Westfalen statt und wird seit dem 10. Oktober 2013 bundesweit durchgeführt.
Je ziet ook D wil de kassa aanspijzen, dat is 100 % gegarand€€rde inkomst want criminelen brengen geen geld op.

Citaat:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/in...al-326837.html

Bij de eerste flitsmarathon, die van 17 tot 18 april liep, werden 20.214 bestuurders beboet. Maar liefst 400.000 voertuigen werden toen gecontroleerd. De pakkans is dus ongezien groot.
maar 5 % liet zich pakken of 95 % hield zich min of meer aan de snelheid op die ongeziene pakkansplaatsen ?
mmh dat lijkt toch verbazingwekkend netjes van die 95 % bestuurders.

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 22:10.
Oud 22 oktober 2014, 22:08   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
IK werk niet mee aan een verklikkersmaatschappij.
Of edit : voor extra bewijs als er weer ne pippo tegen uw wagen rijdt = OK
Maar schaf dan ineens iets deftig aan zoals een blackvue DR550
Dat lijkt me geen vorm van verklikking. Ik weet bijvoorbeeld van fietsers dat de beelden van hun helmcamera door de politie werd aangenomen om verkeersagressie van een bepaald automobilist aan te tonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2014, 22:12   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uit de krant:
Citaat:
Bij de eerste flitsmarathon, die van 17 tot 18 april liep, werden 20.214 bestuurders beboet. Maar liefst 400.000 voertuigen werden toen gecontroleerd. De pakkans is dus ongezien groot.

5 %.

Citaat:
Ik vindt dat de busbestuurders van De Lijn dat idd iets beter doen als de gemiddelde andere bestuurder, ik had uitgerekend 18 % beter voor het jaar 2009, naja dat ze betrapt werden hé.

Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...geflitst.dhtml

De buschauffeurs van De Lijn zijn in 2009 bijna duizend keer geflitst voor te snel rijden. Vijf jaar eerder, in 2004, kregen ze nog geen tweehonderd snelheidsboetes. Geen zorgen voor de chauffeurs: vervoersmaatschappij De Lijn betaalt de meeste boetes zelf, schrijven de Coreliokranten. "Dat klopt niet", zegt De Lijn. "De Lijn betaalt de meeste boetes niet zelf. In principe betaalt de chauffeur altijd een deel. Dat loopt op naarmate hij meer boetes krijgt, om uiteindelijk de volle pot te betalen."
Ze staan bij De Lijn zelf wel te kijken van de enorme stijging. "Het aantal gereden kilometers is in die periode natuurlijk ook gestegen, maar niet in die mate", zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. "Omgerekend komt het nog altijd maar neer op één boete per 111.000 kilometer", sust Van de Vreken.
Edit: ik vergis mij de andere *flitsbare voertuigen werden in 2009 minder betrapt maar één boete om de ~ 139.000 km, is dat nu beter of slechter LOL
* http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=13

Laatst gewijzigd door Micele : 22 oktober 2014 om 22:33.
Oud 23 oktober 2014, 06:36   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja maar staat er dan ook in de wetgeving dat je als wagenbestuurder je wagen rakelings langs de vangrails moet zetten? Ik sta of rij op het baanvak waar ik mij op bevindt in het midden. En staat het Mijnheer Harley niet aan dan is dat zijn probleem. Dat hij nu zijn vier richtingaanwijzers op heeft staan of niet het interesseert me geen bal. Ik moet niet tegen de vangrails gaan aan rijden omdat Mijnheer Harley dan door kan. Achter blijven of er tussen wringen. En dan zijn dashcams handig als bewijslast. Verder is het een leasingwagen met full omnium zonder vrijstelling. Na vier jaar vliegt die wagen toch buiten en komt er een nieuwe in de plaats.
hoffelijkheid of gewoon algemene vriendelijkheid is idd helemaal geen verplichting.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 10:32   #37
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IanVD Bekijk bericht
Behalve als ze fietsen, wielerterrorist is een benaming die vooral uit de mond van egoïstische en gefrustreerde milieuvervuilende autobestuurders komt en niet gebaseerd is op enige vorm van terechte kritiek, maar enkel een uiting van hun woede is
Zo is dat. Het zal u vast al wel opgevallen zijn dat automobilisten op alles en iedereen zitten te vitten; op voetgangers, op fietsers, op bussen, op tractoren, op 45 km/h wagentjes, op vrachtwagens en op de overheid … allemaal moeten ze het ontgelden en worden ze vervloekt. Dat komt natuurlijk allemaal voort uit frustratie en blinde woede.

Anderzijds is het wel zo dat wielrenners ook gevaarlijke toeren uithalen; logisch ook aangezien ze aan hoge snelheid van A naar B willen rijden wat onvermijdelijk tot conflicten leidt met trager verkeer.

Onderstaand alvast een reactie van een ervaren fietser;

Citaat:
Op de 6000 fietskilometers die ik afleg in het buitenland ben ik geen enkele keer vol in de remmen moeten gaan. In België (ook 4000 km) durf ik de remhendels geen twee seconden loslaten. Belgische automobilisten zijn agressief, arrogant en slecht opgeleid. Ze kruisen je rakelings en als hij niet thuiskomt met een fietsbroek aan één van zijn spiegels heeft hij het gevoel dat hij tijd verloren heeft.
Oud 23 oktober 2014, 11:30   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onlangs las ik op een blog een gelijkaardige reactie. De man had een fietsvakantie achter de rug in Frankrijk. Zijn ervaring was het dat de modale Franse automobilist heel wat respectvoller omgaat met fietsers dan de Belgische.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2014, 11:31   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is dat. Het zal u vast al wel opgevallen zijn dat automobilisten op alles en iedereen zitten te vitten; op voetgangers, op fietsers, op bussen, op tractoren, op 45 km/h wagentjes, op vrachtwagens en op de overheid … allemaal moeten ze het ontgelden en worden ze vervloekt. Dat komt natuurlijk allemaal voort uit frustratie en blinde woede.
Zo kennen we jouw romantische ongenuanceerde overgave.

Citaat:
Anderzijds is het wel zo dat wielrenners ook gevaarlijke toeren uithalen; logisch ook aangezien ze aan hoge snelheid van A naar B willen rijden wat onvermijdelijk tot conflicten leidt met trager verkeer.
Hola, ik hoor een vleugje nuance, je bent op goede weg.

Citaat:
Citaat:
Op de 6000 fietskilometers die ik afleg in het buitenland ben ik geen enkele keer vol in de remmen moeten gaan. In België (ook 4000 km) durf ik de remhendels geen twee seconden loslaten. Belgische automobilisten zijn agressief, arrogant en slecht opgeleid. Ze kruisen je rakelings en als hij niet thuiskomt met een fietsbroek aan één van zijn spiegels heeft hij het gevoel dat hij tijd verloren heeft
.
Mmmh dat moet toch lekker in je oren klinken hé zo´n ongenuanceerde praat. Ben jij dat nu niet zelf ?
Wat zijn "Belgische automobilisten" ? Bij mijn weten heeft de meerderheid van de automobilisten zeker ook een fiets en fietst ook regelmatig of bij gelegenheid. Mss kan je het eens opzoeken.

Ik zal eens 2 ervaren fietsers citeren sé, die tenminste netjes genuanceerd klinken:

http://www.demorgen.be/sport/pro-of-...elde-a1667806/

Pro of contra de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde?

12 juli 2013

Ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde, de zogenaamde pelotonremmers, moeten een einde maken aan klachten over 'wielerterroristen'. Jonas Heyerick (contra) en Björn Rzoska (pro) verschillen alvast van mening over dit initiatief van de Vlaamse overheid.

Pro: Je bent nu eenmaal niet alleen

"Het zal u misschien verwonderen, maar ik ben voor. Ondanks het feit dat ik graag in een peloton rij dat snelheid ontwikkelt. Maar een jaagpad is iets anders", schrijft Björn Rzoska (Groen), Vlaams Parlementslid en gepassioneerd wielertoerist.

Ik beken. Ook ik bestijg minimaal één keer per week een koersfiets. In een glitterpakje, jawel. En maal dan graag op zijn minst 100 kilometer. Liefst met wat klimwerk. Tegen een aanvaardbaar tempo.

Ik beken nog iets. Ook ik ben bezig met de laatste nieuwe ontwikkelingen op vlak van versnellingsapparaten, kaders van carbon en wetenschappelijke trainingsmethoden.

Nog een bekentenis. Ook ik geniet van koersen in een peloton. Op de flanken van de Berendries, de Rozier of Alpe d'Huez. En ik besef maar al te goed dat wielertoeristen - sommigen gebruiken consequent het veroordelende 'wielerterroristen' - geen al te beste reputatie hebben als het aankomt op rekening houden met andere weggebruikers. Of met het verkeersreglement.

Afdwingen
Rammelstroken godbetert. Op de jaagpaden. Het zal u misschien verwonderen, maar ik ben voor. Ondanks het feit dat ik graag in een peloton rij dat snelheid ontwikkelt. Maar een jaagpad is iets anders. Daar ontmoeten verschillende gebruikers elkaar, zeker op het moment dat de zon van de partij is. Op dat moment mijd ik als wielertoerist de jaagpaden. Om wandelaars niet te storen. En als het dan toch niet anders kan, dan pas ik mijn snelheid aan. Logisch, gezien ik ook verwacht dat een autobestuurder rekening houdt met een peloton op de weg.

Weinig wielertoeristen weten dat je niet sneller dan 30 kilometerper uur mag op een jaagpad. En dat mag je afdwingen. De rammel- of ribbelstroken zijn bovendien ook een instrument om de groeiende groep elektrische fietsers wat binnen de perken te houden. Begrijp me niet verkeerd, niets tegen een elektrische fiets. Dankzij de elektrische fiets kan een hele groep mensen opnieuw fietsen en dat juich ik toe. Maar we mogen ook niet blind zijn voor de andere kant van de medaille: nog deze week op het jaagpad in Temse langs de Schelde, kruiste ik een jongedame op een elektrische fiets die meer dan 30 per uur reed. Ik had overigens de indruk dat het meer de fiets was die met de bestuurster reed dan andersom. Die groeiende groep nieuwe weggebruikers verdient een duidelijk kader in de wegcode, om ongelukken te vermijden.

Dan maar naar Nederland
Langs de andere kant heb ik begrip voor de vele wielertoeristen die in het jaagpad een uitnodiging zien om eens door te trekken. Welke alternatieven hebben ze? Weinig of geen. Er is immers één rode draad doorheen de vele georganiseerde toertochten die vele duizenden wielertoeristen in het koersseizoen rijden. De kwaliteit van de wegen en de fietspaden in Vlaanderen laat vaak te wensen over. Als ik met de koersfiets naar Brussel rij, dan kan ik over een afstand van 60 kilometer zonder probleem een lijstje geven van fietspaden die ik onderweg trotseer en overleef, waar een automobilist, mochten het rijstroken zijn, nooit over zou willen rijden.

Ik beken nog een laatste iets. Zelf trek ik vaak naar Nederland. Eerst rammel ik tien kilometer op slechte fietspaden, maar eens op grondgebied Axel rij ik als het ware in een fietsparadijs: wegen zonder putten, afgescheiden fietspaden die aangenaam bollen en stroken waar je als wielertoerist zonder problemen de gashendel kunt opentrekken.

Zonder andere weggebruikers te hinderen. Minister Crevits belooft al jaren beterschap, maar mijn ervaring als fietser is dat er op dit terrein in Vlaanderen nog een pak werk is.

Contra: Fietsplezier en hoe het te verpesten

"Ik ben dus geen voorstander van de ritjes aan koerssnelheid langs de Schelde. Maar ik ben ook geen voorstander van de pelotonremmers die ze nu om de kilometer hebben neergelegd. Die verpesten het fietsplezier voor Jan en alleman", schrijft Jonas Heyerick, hoofdredacteur van van het wielertijdschrift Bahamontes, journalist bij P-magazine en zelf fervent wielertoerist.

Ja, ik heb twee jaar geleden zelf een paar keer mee gevlamd met het roemruchte Scheldepeloton op woensdagavond. Zwijnaarde-Eine-Zwijnaarde, een traject van een kleine 40 kilometer dat altijd in minder dan een uur wordt afgelegd. Jakkeren aan hoge snelheid dus, TGV's aangedreven door een ketting en twee benen. Ideaal om je als wielertoerist een beetje coureur te wanen, en voor echte coureurs ideaal om een beetje koerssnelheid in de benen te krijgen.

Leuk, die hoge snelheid, maar ook levensgevaarlijk. Niet alleen bij het Scheldepeloton maar bij alle groepjes wielertoeristen die zich in koers wanen - de naam wielerterroristen vindt wellicht daar zijn oorsprong. En het is niet alleen gevaarlijk voor de snelheidsmaniakken zelf, maar ook, en vooral, voor de andere gebruikers van het jaagpad langs de Schelde. Zo'n andere gebruiker ben ik ook geweest. Ik was een eenzame wielertoerist die de berm werd ingereden door een hem razendsnel tegemoetkomend pothelmdragend en over het hele jaagpad uitzwermend monster. Ik was de wandelende vader, vrouw en huppelende dochters aan de hand, die constant angstvallig achteromkeek uit vrees dat zijn meest kostbare bezit overhoop zou gereden worden door een zwerm tempobeulen.

Gevaarlijke toestanden
Ik ben dus geen voorstander van de ritjes aan koerssnelheid langs de Schelde. Maar ik ben ook geen voorstander van de pelotonremmers die ze nu om de kilometer hebben neergelegd. Die verpesten het fietsplezier voor Jan en alleman. Zowel de eenzame, langzame wielertoerist heeft er last van, als de vader die met zijn kinderen een tochtje wil maken, als de dertigkoppige bejaardenbende van rusthuis De Guitige Grijsaards die op een zomerse zondag met de fiets een pannenkoek wil gaan eten in de Mac Pudding.

En het is het nog maar zeer de vraag of die vele strepen opgehoogde witte verf, anderhalve centimer hoog zijn ze, de echte diehards van het koersen af zullen houden. Ik vrees ervoor en denk dat ze eerder valpartijen en andere gevaarlijke toestanden zullen veroorzaken.

Controles
Zouden er geen betere alternatieven bestaan om de wielerterroristen de zin in dat kamikazekoersen te ontnemen? Strengere politiecontroles bijvoorbeeld? Een paar goed opgestelde patrouilles en gepeperde boetes zouden sommige snelheidsduivels misschien op andere gedachten kunnen brengen. Een paar sluizen waar slechts één of maximaal twee fietsers tegelijk doorheen kunnen, waardoor koersen aan hoge snelheid in een grote groep echt onmogelijk wordt? En waarom het jaagpad langs de Schelde niet één keer per week twee uur lang afsluiten en voorbehouden voor elke koersgrage wielertoerist? In Limburg doet men het op het Circuit van Zolder, waarom dan niet in Oost-Vlaanderen?

Maar de mooiste, makkelijkste en meest elegante oplossing zou natuurlijk zijn dat de heren zelf beseffen hoezeer ze zichzelf en anderen in gevaar brengen met hun koersgedrag. Als ze inzien dat ze hun snelle benen beter testen en tonen in de vele tientallen koersen die elke week door de Koninklijke Belgische Wielerbond en talloze nevenbonden worden georganiseerd, wordt het vanzelf een stuk rustiger en veiliger langs de landelijke boorden van onze Schelde. En is niet iedereen daarmee gebaat?

Laatst gewijzigd door Micele : 23 oktober 2014 om 11:46.
Oud 23 oktober 2014, 11:38   #40
IanVD
Parlementsvoorzitter

IanVD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Verbazingwekkend hoe u mijn post zo verkeerd kan opvatten.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be