![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om te huilen.
Dat is helemaal niet erg trouwens. Wat wel erg is, is dat een aantal van hen, ook in de politiek, het niveau van hun eigen Frans schromelijk overschat. En, zie deze draad, de kwaliteit van het Nederlands van sommige Franstaligen ernstig onderschat. Het echte probleem is trouwens niet zozeer het niveau van het Frans, maar wel dat van het Nederlands van de gemiddelde Vlaming. Hence the ondertitels. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 december 2014 om 16:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
(baai de wei : de tekst in een parlementair document is niet de fonetisch uitgeschreven tekst van het gesprokene.... ![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik leverde met twee links het bewijs dat de man van Marghem een Vlaming is. In het doodsbericht van de schoonvader van Marghem wordt haar naam en die van haar (Vlaamse) man vernoemd. Met de tweede link wordt aangetoond dat zowel de schoonvader van Marhem als haar man in Halen geboren zijn. (Tussen Hasselt en Diest) En wat is het onderwerp van deze draad?
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ‘Mijn man is Nederlandstalig.’(Minister Marghem, Radio 1, dinsdag)
Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Haal je nu al inspiratie uit de truken van die Franstalige parlementair met zijn éénmanspartijtje, die de woordspeling ivm pedofilie gebruikte voor Di Rupo ?
De enkele royalistische belgicisten die ik persoonlijk ken, zijn van een hoger niveau. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zo kennen we jou.
Altijd overal een achterbakse draai aan geven als je zonder argumenten valt.
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lees de meest recente berichten van Bruno na dan weet je het. Hij heeft gisteravond niets anders gedaan dan alles wat er geschreven werd te verdraaien.
Ik maak me echter geen illusies. Zelfs �*ls je je de moeite zou doen om je gat op te lichten en zijn laatste berichten te lezen, dan nog zal je niet "zien" dat Bruno aan alles een draai geeft. Je hoeft nochtans maar enkele centimeter naar omhoog te scrollen om een eerste bewijs te vinden van het gedraai en gekronkel van Bruno.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 december 2014 om 13:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Echter wanneer Franstaligen Nederlands net zo lastig vinden als ik Frans.... Ik ben goed in Engels en Duits, maar voor Frans moet ik ook aanzienlijk meer moeite doen. Anderzijds van mensen in hoge publieke functies mag je zeker in een land met grote taalgemeenschappen wel verwachten dat de ministers minimaal de 2 grootste machtig zijn. Modelbelgen draaien uiteraard hun hand niet om alle 3 de landstalen vloeiend te spreken. ![]() Nederland is hier veel minder goed in, ik vraag me af hoeveel niet Friezen, eigenlijk Fries kennen. Anderzijds wordt het vaak ook ervaren, als de taal van een provincie en die zin niet veel anders dan menig provinciaal dialect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Och, ze moeten niet rond de pot draaien.
Ze willen niet. Goesting genoeg om federaal minister te worden, dat wel. Goesting genoeg om b. één te houden, omwille van watte ? Juist: datte. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"nooit" is nogal een vies woord, hoor...
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 10 december 2014 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die uitzonderingen zijn er, zeker en vast. Maar mijn indruk is toch niet dat die in aantal vergroten. Ik merk wel meer en meer desintresse voor alles wat Nederlandstalig is. Een 10-15 jaar geleden verstonden de Franstaligen niet waarom die Nederlandstaligen geen Frans onder elkaar wilden spreken als zij er bij stonden. Aja, zij spreken toch ook Frans en er zijn zelf Vlamingen die beweren dat de Vlamingen onder elkaar ook Frans moeten spreken om elkaar te verstaan (Kurt Van Eeghem heeft dat ooit komen bewezen en hier zal Eberhard dat nog altijd vinden). Gevolg: ze bleven geen Nederlands leren want uiteindelijk begonnen de Vlamingen zich toch aan te passen. 5 tot 10 jaar geleden, met de opkomst van N-VA en het bewuster omgaan van de Nederlandstaligen met hun Nederlands, zag je veel verontwaardiging bij Franstaligen. Sommigen kwamen tot het besef dat die Vlamingen wel gelijk hadden, zagen ook in dat er een economisch aspect aan vast zat, en begonnen Nederlands te leren en te spreken. Anderen gingen net als tegenreactie nog minder Nederlands spreken, vonden iedereen die geen Frans willen spreken fascisten, separatisten, neo-nazi's. maw, heftige emoties. Nu heb je die laatste groep nog altijd, maar voor de rest zie ik berusting. Diegenen die al Nederlands leerden, spreken het nog altijd. Bij de anderen is eerder een gelatenheid. Ze komen nog minder in contact met Nederlandstaligen, Vlaanderen interesseert hun echt niet meer en ze gaan er van uit dat België toch zal splitsen. Ze voelen minder en minder een band met de Vlamingen, ook al omdat die hun Frans ondertussen ook slechter en slechter wordt.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn Waalse (ex.) schoonbroer, die heel zijn getrouwde leven in Limburg woonde met zijn Limburgse vrouw en een vijftal kinderen, sprak evenmin verstaanbaar Nederlands. Zijn vrouw en kroost spraken Frans om elkaar te verstaan. http://www.gva.be/cnt/oid416472/arch...lands-te-leren Leterme kan men moeilijk verwijten geen kenner ter zake te zijn.
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]() Vraagje: sprak uw schoonzus met de mensen uit haar omgeving Nederlands of het plaatselijke 'Limburgs'? Laatst gewijzigd door pajoske : 10 december 2014 om 11:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij raadde zijn taalgenoten op dit forum aan om de Vlamingen te mijden als de pest en richting Frankrijk te kijken. http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=159. Everytime is ervan overtuigd dat de grote Franstalige partijen een "verborgen agenda" hebben, wat een mogelijke aansluiting van Franstalig België met Frankrijk betreft. http://forum.politics.be/showpost.ph...67&postcount=7 Frankrijk werkt efficiënter dan België volgens Everytime. Wat bedoelt hij daarmee? Iedereen spreekt Frans in Frankrijk; de communautaire problemen zijn dus opgelost. http://forum.politics.be/showthread....=1#post1843441 Waarom de Franstaligen niet van Vlaanderen af willen? Omdat Vlaanderen deel van "ons land" is, dus "ons" toebehoort. http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=256 Waarom Vlaanderen wél en Nederland niet? Nee, dank u. Franstaligen willen hun taal en hun cultuur bewaren. http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=132 Als klap op de vuurpijl: Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 december 2014 om 12:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met mij spraken ze Nederlands. Hun grootvader was trouwens een Nederlander Hij is dat heel zijn leven gebleven, ook al woonde hij met zijn Limburgse vrouw in Neerharen. Hij kreeg een hele serie kinderen, die allemaal zijn nationaliteit kregen. Zo ook mijn partner. Hij is als Nederlander gestorven ook al woonde hij heel zijn leven in Belgisch Limburg. (Maar niet meer bij de Nederlandse grens) Het was in het ouderlijk huis dat de oudste zus en haar Waal woonden. Mijn partner en ik hebben altijd Nederlands met mekaar gesproken. We wisten pas na een hele tijd dat we uit dezelfde streek afkomstig waren en een gelijkaardig dialect kenden, maar omdat we al van jongsaf elders in Limburg woonden, waar een heel ander dialect gesproken werd, zijn we Nederlands blijven gebruiken.
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |