Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2014, 15:34   #21
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Maar je ging er al wel alvast vanuit dat ze geen NL sprak.

Terwijl we nu voor het eerst sinds 183 jaar in de interessante situatie zijn beland dat het francofone smaldeel van het kabinet de andere taal beter beheerst dan de Vlamingen.

Omdat je een van degenen bent op dit forum die ik serieus neem in taaldraden.
Een vraag, met alle kritiek op de Walen, hoe goed spreken Vlamingen dan wel Frans?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 16:49   #22
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
..., hoe goed spreken Vlamingen dan wel Frans?
Om te huilen.

Dat is helemaal niet erg trouwens.

Wat wel erg is, is dat een aantal van hen, ook in de politiek, het niveau van hun eigen Frans schromelijk overschat. En, zie deze draad, de kwaliteit van het Nederlands van sommige Franstaligen ernstig onderschat.

Het echte probleem is trouwens niet zozeer het niveau van het Frans, maar wel dat van het Nederlands van de gemiddelde Vlaming. Hence the ondertitels.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 6 december 2014 om 16:49.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2014, 16:52   #23
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Marghem spreekt iets beter Nederlands dan BDW Frans. Zo weet ik. Al heeft ze daarover zelf haar twijfels. Je kunt ook zeggen dat ze uitstekend NL spreekt zonder aan de zelfoverschatting die bij Vlamen zo bekend is te lijden:

MARDI 18 NOVEMBRE 2014

COMMISSION DE L'ÉCONOMIE,
DE LA POLITIQUE SCIENTIFIQUE,
DE L'ÉDUCATION, DES
INSTITUTIONS SCIENTIFIQUES
ET CULTURELLES NATIONALES,
DES CLASSES MOYENNES ET DE
L'AGRICULTURE:

Marie-Christine Marghem, ministre (en
français): J'ai préparé pour vos questions une
réponse de trois pages rédigée entièrement en
néerlandais. Je ne veux pas vous rendre l'audition
pénible, dans la mesure où je ne suis pas encore
arrivée �* un bon niveau de fluidité en néerlandais.
Si le collègue estime que ce n'est pas suffisant,
nous pourrons y revenir par la suite. La prochaine
fois, je commencerai �* répondre en néerlandais
avant de poursuivre en français.
Le président: Pour le compte rendu, si vous vouliez
faire un petit résumé en français, ce serait très bien.

Waarna ze in het NL verder ging:

Minister Marie-Christine Marghem
(Nederlands): Het Duitse beleid kreeg veel kritiek,
vooral van professionele en industriële verbruikers.
Voor sommigen kondigt de Energiewende het einde
aan van de subsidies en dure voordelen waarvan
wind- en zonne-energie konden genieten, waardoor
de doelstellingen onhaalbaar dreigen te worden.
Wij mogen niet vergeten dat in Duitsland de
elektriciteitsprijs voor particulieren het dubbele
bedraagt van de Franse prijs en dat kolen, gas en
kernenergie in 2013 nog steeds 70 procent
uitmaakten van de elektriciteitsproductie. De laatste
drie jaar is de uitstoot van broeikasgassen gestegen
en is de concurrentiekracht van de Duitse industrie
gedaald in de meeste sectoren. De energiearmoede
is gestegen en de milieudoelstellingen zijn niet
bereikt. De verloren nucleaire productie is
vervangen door kolen.
Wij moeten letten op zekerheid, kostprijs, het milieu
en de duurzaamheid.
Zo weet jij ? Hoe dat ?
(baai de wei : de tekst in een parlementair document is niet de fonetisch uitgeschreven tekst van het gesprokene.... )
Oud 6 december 2014, 23:55   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En wat heeft die vader te maken met het feit dat Marghem geen Nederlands spreekt? Of was dit gewoon een wistjedatje?
Mijn links hebben niets te maken met het Nederlands van Marghem maar tonen wel aan dat haar man van Vlaamse afkomst is.

Ik leverde met twee links het bewijs dat de man van Marghem een Vlaming is. In het doodsbericht van de schoonvader van Marghem wordt haar naam en die van haar (Vlaamse) man vernoemd.

Met de tweede link wordt aangetoond dat zowel de schoonvader van Marhem als haar man in Halen geboren zijn. (Tussen Hasselt en Diest)

En wat is het onderwerp van deze draad?
Oud 6 december 2014, 23:59   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

‘Mijn man is Nederlandstalig.’(Minister Marghem, Radio 1, dinsdag)

Citaat:
Onze nieuwe minister van Energie en Eenpansgerechten, mevrouw Marghem, volgt lessen Nederlands. Op Radio 1 liet ze dinsdag haar vorderingen horen. Haar lesgeefster was alvast enthousiast, wat betekent dat Marghem van heel erg ver moet vertrokken zijn toen ze aan die vorderingen begon. Soit, zoals de Franstaligen zeggen. Toch brak onze klomp in twee toen Marghem plots vertelde dat haar echtgenoot Nederlandstalig is.
http://www.standaard.be/plus/20141205/ochtend/41
Oud 7 december 2014, 00:27   #26
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
In beide gevallen is het antwoord "positief".

Mijn Limburgse schoonzus trouwde met een Waal maar woonde heel haar leven met haar man in Neerharen. Zij en de vijf kinderen spraken in hoofdzaak de taal van de Waal, maar de Waal heb ik nooit anders dan een zéér beperkt en belabberd woordje Nederlands horen spreken.
Is ze nu gescheiden van die Jood? Sorry, Waal.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 07:36   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Haal je nu al inspiratie uit de truken van die Franstalige parlementair met zijn éénmanspartijtje, die de woordspeling ivm pedofilie gebruikte voor Di Rupo ?

De enkele royalistische belgicisten die ik persoonlijk ken, zijn van een hoger niveau.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 12:59   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Zo kennen we jou.
Altijd overal een achterbakse draai aan geven als je zonder argumenten valt.
Oud 7 december 2014, 13:10   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo kennen we jou.
Altijd overal een achterbakse draai aan geven als je zonder argumenten valt.
Zoals ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2014, 13:18   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zoals ?
Lees de meest recente berichten van Bruno na dan weet je het. Hij heeft gisteravond niets anders gedaan dan alles wat er geschreven werd te verdraaien.

Ik maak me echter geen illusies. Zelfs �*ls je je de moeite zou doen om je gat op te lichten en zijn laatste berichten te lezen, dan nog zal je niet "zien" dat Bruno aan alles een draai geeft.

Je hoeft nochtans maar enkele centimeter naar omhoog te scrollen om een eerste bewijs te vinden van het gedraai en gekronkel van Bruno.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 december 2014 om 13:21.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 01:24   #31
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om te huilen.

Dat is helemaal niet erg trouwens.

Wat wel erg is, is dat een aantal van hen, ook in de politiek, het niveau van hun eigen Frans schromelijk overschat. En, zie deze draad, de kwaliteit van het Nederlands van sommige Franstaligen ernstig onderschat.

Het echte probleem is trouwens niet zozeer het niveau van het Frans, maar wel dat van het Nederlands van de gemiddelde Vlaming. Hence the ondertitels.
Dat van die overschatting wil ik nog wel geloven, maar onderschatting?

Echter wanneer Franstaligen Nederlands net zo lastig vinden als ik Frans.... Ik ben goed in Engels en Duits, maar voor Frans moet ik ook aanzienlijk meer moeite doen.

Anderzijds van mensen in hoge publieke functies mag je zeker in een land met grote taalgemeenschappen wel verwachten dat de ministers minimaal de 2 grootste machtig zijn. Modelbelgen draaien uiteraard hun hand niet om alle 3 de landstalen vloeiend te spreken.
Nederland is hier veel minder goed in, ik vraag me af hoeveel niet Friezen, eigenlijk Fries kennen. Anderzijds wordt het vaak ook ervaren, als de taal van een provincie en die zin niet veel anders dan menig provinciaal dialect.
Oud 10 december 2014, 10:07   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Och, ze moeten niet rond de pot draaien.

Ze willen niet.
Goesting genoeg om federaal minister te worden, dat wel.
Goesting genoeg om b. één te houden, omwille van watte ? Juist: datte.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 10:15   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V) wil in geen geval dat er aan de taalgrens wordt gesleuteld, ook niet in de rand rond Brussel. Volgens Leterme willen of kunnen de Franstaligen in de rand blijkbaar geen Nederlands leren.
Dat zegt hij donderdag in een interview met de Franse krant Libération.

Dat er in de faciliteitengemeenten meer Franstaligen dan Vlamingen wonen, is voor Leterme geen reden om de taalgrens te herzien.

"Aanvankelijk was de idee dat veel Franstaligen (in de faciliteitengemeenten, nvdr) zich zouden aanpassen aan de nieuwe taalkundige realiteit. Maar blijkbaar zijn de Franstaligen intellectueel niet in staat ('ne sont pas en état intellectuel') om Nederlands te leren, en zo is dat uitzonderingsstatuut verlengd", aldus Leterme in het interview.
http://www.gva.be/cnt/oid416472/arch...lands-te-leren
Oud 10 december 2014, 10:25   #34
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Een Vlaming moet zich qua taal aanpassen aan een Franstalige, nooit andersom. Ik heb nooit anders geweten. ?
*denkt aan zijn Franstalige collega die thuis Nederlands spreekt met zijn Vlaamse echtgenote*

"nooit" is nogal een vies woord, hoor...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 10 december 2014 om 10:25.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 10:38   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
*denkt aan zijn Franstalige collega die thuis Nederlands spreekt met zijn Vlaamse echtgenote*

uitzonderingen bevestigen natuurlijk niet de regel hé.

Die uitzonderingen zijn er, zeker en vast. Maar mijn indruk is toch niet dat die in aantal vergroten.

Ik merk wel meer en meer desintresse voor alles wat Nederlandstalig is.

Een 10-15 jaar geleden verstonden de Franstaligen niet waarom die Nederlandstaligen geen Frans onder elkaar wilden spreken als zij er bij stonden. Aja, zij spreken toch ook Frans en er zijn zelf Vlamingen die beweren dat de Vlamingen onder elkaar ook Frans moeten spreken om elkaar te verstaan (Kurt Van Eeghem heeft dat ooit komen bewezen en hier zal Eberhard dat nog altijd vinden).
Gevolg: ze bleven geen Nederlands leren want uiteindelijk begonnen de Vlamingen zich toch aan te passen.

5 tot 10 jaar geleden, met de opkomst van N-VA en het bewuster omgaan van de Nederlandstaligen met hun Nederlands, zag je veel verontwaardiging bij Franstaligen. Sommigen kwamen tot het besef dat die Vlamingen wel gelijk hadden, zagen ook in dat er een economisch aspect aan vast zat, en begonnen Nederlands te leren en te spreken. Anderen gingen net als tegenreactie nog minder Nederlands spreken, vonden iedereen die geen Frans willen spreken fascisten, separatisten, neo-nazi's. maw, heftige emoties.

Nu heb je die laatste groep nog altijd, maar voor de rest zie ik berusting. Diegenen die al Nederlands leerden, spreken het nog altijd. Bij de anderen is eerder een gelatenheid. Ze komen nog minder in contact met Nederlandstaligen, Vlaanderen interesseert hun echt niet meer en ze gaan er van uit dat België toch zal splitsen. Ze voelen minder en minder een band met de Vlamingen, ook al omdat die hun Frans ondertussen ook slechter en slechter wordt.
Oud 10 december 2014, 10:51   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

Marhem sprak in alle geval geen Nederlands met haar man.

Mijn Waalse (ex.) schoonbroer, die heel zijn getrouwde leven in Limburg woonde met zijn Limburgse vrouw en een vijftal kinderen, sprak evenmin verstaanbaar Nederlands. Zijn vrouw en kroost spraken Frans om elkaar te verstaan.

http://www.gva.be/cnt/oid416472/arch...lands-te-leren

Leterme kan men moeilijk verwijten geen kenner ter zake te zijn.
Oud 10 december 2014, 11:28   #37
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn Limburgse schoonzus trouwde met een Waal maar woonde heel haar leven met haar man in Neerharen. Zij en de vijf kinderen spraken in hoofdzaak de taal van de Waal, maar de Waal heb ik nooit anders dan een zéér beperkt en belabberd woordje Nederlands horen spreken.
In Herbricht woonden vroeger dan ook veel Walen op de camping.

Vraagje: sprak uw schoonzus met de mensen uit haar omgeving Nederlands of het plaatselijke 'Limburgs'?

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 december 2014 om 11:33.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 11:42   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Die uitzonderingen zijn er, zeker en vast. Maar mijn indruk is toch niet dat die in aantal vergroten.

Een 10-15 jaar geleden verstonden de Franstaligen niet waarom die Nederlandstaligen geen Frans onder elkaar wilden spreken als zij er bij stonden. Aja, zij spreken toch ook Frans en er zijn zelf Vlamingen die beweren dat de Vlamingen onder elkaar ook Frans moeten spreken om elkaar te verstaan (Kurt Van Eeghem heeft dat ooit komen bewezen en hier zal Eberhard dat nog altijd vinden).
Gevolg: ze bleven geen Nederlands leren want uiteindelijk begonnen de Vlamingen zich toch aan te passen.

5 tot 10 jaar geleden, met de opkomst van N-VA en het bewuster omgaan van de Nederlandstaligen met hun Nederlands, zag je veel verontwaardiging bij Franstaligen. Sommigen kwamen tot het besef dat die Vlamingen wel gelijk hadden, zagen ook in dat er een economisch aspect aan vast zat, en begonnen Nederlands te leren en te spreken. Anderen gingen net als tegenreactie nog minder Nederlands spreken, vonden iedereen die geen Frans willen spreken fascisten, separatisten, neo-nazi's. maw, heftige emoties.

Nu heb je die laatste groep nog altijd, maar voor de rest zie ik berusting. Diegenen die al Nederlands leerden, spreken het nog altijd. Bij de anderen is eerder een gelatenheid. Ze komen nog minder in contact met Nederlandstaligen, Vlaanderen interesseert hun echt niet meer en ze gaan er van uit dat België toch zal splitsen. Ze voelen minder en minder een band met de Vlamingen, ook al omdat die hun Frans ondertussen ook slechter en slechter wordt.
Met Everytime hebben we hier een mooi voorbeeld van.
Hij raadde zijn taalgenoten op dit forum aan om de Vlamingen te mijden als de pest en richting Frankrijk te kijken.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=159.

Everytime is ervan overtuigd dat de grote Franstalige partijen een "verborgen agenda" hebben, wat een mogelijke aansluiting van Franstalig België met Frankrijk betreft.

http://forum.politics.be/showpost.ph...67&postcount=7

Frankrijk werkt efficiënter dan België volgens Everytime.
Wat bedoelt hij daarmee?

Iedereen spreekt Frans in Frankrijk; de communautaire problemen zijn dus opgelost.

http://forum.politics.be/showthread....=1#post1843441

Waarom de Franstaligen niet van Vlaanderen af willen?
Omdat Vlaanderen deel van "ons land" is, dus "ons" toebehoort.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=256

Waarom Vlaanderen wél en Nederland niet?

Nee, dank u. Franstaligen willen hun taal en hun cultuur bewaren.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=132

Als klap op de vuurpijl:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Mijn land heet Frankrijk, niet België.
http://91.121.97.41/showpost.php?p=460093&postcount=9

Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 december 2014 om 12:12.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2014, 11:57   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
In Herbricht woonden vroeger dan ook veel Walen op de camping.

Vraagje: sprak uw schoonzus met de mensen uit haar omgeving Nederlands of het plaatselijke 'Limburgs'?
Heel de familie (op de Waal na) sprak het plaatselijke dialect met de mensen uit de buurt.
Met mij spraken ze Nederlands. Hun grootvader was trouwens een Nederlander Hij is dat heel zijn leven gebleven, ook al woonde hij met zijn Limburgse vrouw in Neerharen. Hij kreeg een hele serie kinderen, die allemaal zijn nationaliteit kregen. Zo ook mijn partner. Hij is als Nederlander gestorven ook al woonde hij heel zijn leven in Belgisch Limburg. (Maar niet meer bij de Nederlandse grens)

Het was in het ouderlijk huis dat de oudste zus en haar Waal woonden.
Mijn partner en ik hebben altijd Nederlands met mekaar gesproken.
We wisten pas na een hele tijd dat we uit dezelfde streek afkomstig waren en een gelijkaardig dialect kenden, maar omdat we al van jongsaf elders in Limburg woonden, waar een heel ander dialect gesproken werd, zijn we Nederlands blijven gebruiken.
Oud 10 december 2014, 13:32   #40
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Wel in tegendeel. Hier op het werk zie je steeds meer Franstaligen die Nederlands spreken, of die in ieder geval de moeite doen om het te (beginnen) leren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be