Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2015, 16:27   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is zonde gelijk aan "regels overtreden"? Als iemand in Noord-Korea een dissident de grens over smokkelt, begaat hij dan in religieus opzicht een zonde?
Doet me denken aan die jonge onderpastoor die ging biechten bij een oudere pater Trappist (of zoiets)

onderpastoor: ik ging op pastoraal bezoek bij Valérie, die helpt bij het missiewerk maar die niet zo'n goede reputatie heeft;
biechtvader: da's geen zonde

onderpastoor: hare vent was niet thuis

onderpastoor: we begonnen te kussen, niet meer ..

onderpastoor: en plots deed ze haar slipje uit ... en dan juist kwam hare vent de oprit opgereden
biechtvader: da's zonde.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 19:56   #22
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is zonde gelijk aan "regels overtreden"? Als iemand in Noord-Korea een dissident de grens over smokkelt, begaat hij dan in religieus opzicht een zonde?
Zonde is gelijk aan de regels overtreden. Men kan ook zondigen tegen eigen regels of tegen het geweten. Neem nu de eerste zonde. Was dat een religieuze zonde of eenvoudig het overtreden van een regel. Wat is precies een religieuze zonde?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 21:23   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Zonde is gelijk aan de regels overtreden.
Het ging wel om de omgekeerde redenering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2015, 21:24   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is precies een religieuze zonde?
De invulling van het woord zonde lijkt, buiten de afgeleide betekenis, essentieel religieus te zijn. In de rechtbank hoor je dan ook niet over zonde spreken. Het is immers geen juridische term. Wel een religieuze.
Oud 29 december 2015, 21:25   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een misvatting. Door het goede te doen dient men een doel dat anderen dient. Men offert de individualiteit aan het gemeenschappelijk belang.
Waarom zou het goede bij een ander niet kunnen samenvallen met het goede voor jezelf?
Oud 29 december 2015, 22:17   #26
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou het goede bij een ander niet kunnen samenvallen met het goede voor jezelf?
In de gegeven context is dat niet het geval.
Het goede doen is overigens niet het onderwerp van deze draad. Harriechristus is er goed in om van onderwerp te veranderen en jij dus ook.
Oud 29 december 2015, 22:23   #27
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De invulling van het woord zonde lijkt, buiten de afgeleide betekenis, essentieel religieus te zijn. In de rechtbank hoor je dan ook niet over zonde spreken. Het is immers geen juridische term. Wel een religieuze.
In de gegeven context (Bordewijk) is het woord zonde niet beperkt tot het domein van de religie. In de omgangstaal ook niet. In historische taalkundige zin ook niet, dacht ik. Men kan zondigen tegen een eigen gewoonte.

Laatst gewijzigd door Piero : 29 december 2015 om 22:29.
Oud 29 december 2015, 22:27   #28
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ging wel om de omgekeerde redenering.
Dat zal wel.
Oud 30 december 2015, 09:46   #29
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo is het en de zoete zonde is de seks, vooral het vreemd gaan is vreselijk spannend en opwindend.
Oud 30 december 2015, 11:28   #30
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zo is het en de zoete zonde is de seks, vooral het vreemd gaan is vreselijk spannend en opwindend.
Meen je dat seks zonde is?
Seks met een vreemde is uiteraard spannend, maar als het ook nog eens vreemd gaan is, wordt het dan nog beter omdat je je daardoor juist een individu voelt (Bordewijk)? Dan moet de vaste relatie als onderdrukkend worden ervaren, dunkt mij. De seks met de partner stelt dan niet veel meer voor.

Laatst gewijzigd door Piero : 30 december 2015 om 11:31.
Oud 31 december 2015, 17:35   #31
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

De functie van individualitei in een gemeenschap is uiteraard een onderwerp van studie in de sociale wetenschappen. Een onderzoek wijst uit dat individualisme niet gelijk gesteld kan worden aan egoïsme. Een individualistische neiging ontstaat niet alleen als natuurlijke behoeften worden gefrustreerd, maar ook als leden van een groep niet de gelegenheid krijgen om een bijdrage te leveren en hun creativiteit te ontplooien.
Dat gaat gepaard met een verminderde solidariteit en dan kan heimelijk 'zondigen' tegen (ondoelmatige) regels een genot worden.

http://www.socialevraagstukken.nl/in...n-prima-samen/
Oud 31 december 2015, 22:18   #32
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Onze wereld gaat ten onder aan haar zoetigheid, de welvaart geheten, vooral vereerd door de grijpgrage individualisten.
Hierboven heb ik deze reactie afgewezen, maar ik kom er nu op terug omdat hij een element bevat dat licht werpt op het onderwerp.

Ik realiseer mij dat individualiteit alleen mogelijk is in een veilige omgeving, in een geordende (sociale) en tolerante samenleving. In een onveilige omgeving, zoals in het geval van bijvoorbeeld herdersvolk en groepen jagers, is een neiging tot individualiteit al snel gevaarlijk; het leidt tot verstoting uit de groep.

In de moderne sociale maatschappij leidt de neiging tot individualiteit vaak niet in de eerste plaats tot creativiteit die wordt ingezet in het algemeen belang. Eerder leidt het tot decadentie, tot zelfverrijking, egoïsme en halfhartigheid. De liberale maatschappij is hedonistisch en decadent, daar bedrijft men openlijk de zonde onder het valse excuus dat iedereen de kans krijgt om individualist te zijn en dat de talentvolste mensen recht hebben op de beste posities. Voor de kansarme is er tenslotte nog de loterij.

De neiging tot zonde bestaat dus in de totalitaire maatschappij van het verhaal blokken evenzeer als in een liberale maatschappij. In de laatste echter wordt ze niet alleen getolereerd, ze wordt gezien als een fundamentele menselijke eigenschap.
Oud 2 januari 2016, 07:55   #33
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hierboven heb ik deze reactie afgewezen, maar ik kom er nu op terug omdat hij een element bevat dat licht werpt op het onderwerp.

Ik realiseer mij dat individualiteit alleen mogelijk is in een veilige omgeving, in een geordende (sociale) en tolerante samenleving. In een onveilige omgeving, zoals in het geval van bijvoorbeeld herdersvolk en groepen jagers, is een neiging tot individualiteit al snel gevaarlijk; het leidt tot verstoting uit de groep.
Maar de mens juist daardoor ervaart dat hij anders is, dus zijn eigen individualiteit.
Overeenkomstig het gevoel zondig te zijn.
Citaat:
In de moderne sociale maatschappij leidt de neiging tot individualiteit vaak niet in de eerste plaats tot creativiteit die wordt ingezet in het algemeen belang. Eerder leidt het tot decadentie, tot zelfverrijking, egoïsme en halfhartigheid. De liberale maatschappij is hedonistisch en decadent, daar bedrijft men openlijk de zonde onder het valse excuus dat iedereen de kans krijgt om individualist te zijn en dat de talentvolste mensen recht hebben op de beste posities. Voor de kansarme is er tenslotte nog de loterij.
Zo is het.
Citaat:
De neiging tot zonde bestaat dus in de totalitaire maatschappij van het verhaal blokken evenzeer als in een liberale maatschappij. In de laatste echter wordt ze niet alleen getolereerd, ze wordt gezien als een fundamentele menselijke eigenschap.
Inderdaad.
Oud 2 januari 2016, 08:02   #34
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meen je dat seks zonde is?
Zo is dat altijd gezien.
Alleen zijn er periodes waarin dat niet zo is, zoals nu in onze tijd.
Het is de lagere lichamelijke wellust tegenover de hogere culturele strevingen.
Citaat:
Seks met een vreemde is uiteraard spannend, maar als het ook nog eens vreemd gaan is, wordt het dan nog beter omdat je je daardoor juist een individu voelt (Bordewijk)?
Zo is het: in de zonde zit ook het aparte, het unieke.
Ja, het is zelfs het goddelijke, want wat de gewone mens niet mag doen, is alleen voor de goden weggelegd.
Het taboe is tevens het heilige.
Citaat:
Dan moet de vaste relatie als onderdrukkend worden ervaren, dunkt mij. De seks met de partner stelt dan niet veel meer voor.
Zo is het: zodra het is gelegitimeerd in een huwelijk, wordt de liefde een gevangenis, waaruit de mens weer wil ontsnappen.
Oud 2 januari 2016, 08:13   #35
Peche
Banneling

Standaard

Word een huwelijk zo bekeken? Oei, en ik wou juist zakken geld uitgeven aan een ring.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2016, 08:16   #36
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Word een huwelijk zo bekeken? Oei, en ik wou juist zakken geld uitgeven aan een ring.
Daar heb je het al als het geld om de hoek komt kijken.
Judas betaalde 30 zilverling'
Oud 2 januari 2016, 08:29   #37
Peche
Banneling

Standaard

Voor het geld is ze zeker niet bij mij
Maar is een huwelijk geen verrijking in plaats van een gevang?
Natuurlijk moet ge wel voor uw huwelijk alles gearrangeerd hebben via goede afspraken he.
Oud 2 januari 2016, 09:58   #38
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor het geld is ze zeker niet bij mij
Maar is een huwelijk geen verrijking in plaats van een gevang?
Natuurlijk moet ge wel voor uw huwelijk alles gearrangeerd hebben via goede afspraken he.
Er schijnen ook goede huwelijken te zijn.
1/3 is goed
1/3 is matig
1/3 is slecht.

Ik ben zelf niet voor het huwelijk geschapen en ben het liefst alleen.
Oud 2 januari 2016, 10:16   #39
Peche
Banneling

Standaard

Ik ben geschapen voor egoïstische redenen.
Zo ervaar ik veel "selfish loves" rond me heen. Maar deze zal ik ongeacht onvoorwaardelijk blijven liefkozen. De fine tuning komt met onzekerheden maar er is wel zeker een lange termijn visie. Een perspectief dat ik zonder druk kan waarmaken.
Oud 2 januari 2016, 14:19   #40
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben geschapen voor egoïstische redenen.
Zo ervaar ik veel "selfish loves" rond me heen. Maar deze zal ik ongeacht onvoorwaardelijk blijven liefkozen. De fine tuning komt met onzekerheden maar er is wel zeker een lange termijn visie. Een perspectief dat ik zonder druk kan waarmaken.
Heb je zelf lief in de ander en heb de ander lief in jezelf.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be