Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 mei 2016, 20:06   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Hoeveel procent winst dient er op kap van daklozen gemaakt worden? En waar komt dat geld vandaan? Of meent u de daklozen te laten betalen voor de diensten?
De voorstanders/uitbaters van publieke ziekenhuizen en ocmw-rusthuizen hanteren dezelfde redenering tegenover de private ziekenhuizen.

Nog duidelijker: de staatsbakkerijen in de ussr waren ervan overtuigd dat hun brood beter èn goedkoper was dan dat van die kapitalistische zwijnen van bakkers in het Westen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2016, 20:39   #22
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Voor binnenkort, de terugkeer van de kampen, waar de daklozen moeten werken en afzien, om hen te leren dat ongeluk hebben en arm zijn niet getolereerd wordt.

Als we schoof/N-VA laten doen.
Wat denkt U dat die prive instellingen gaan doen? Er zal jacht op de daklozen gemaakt worden tot de laatste van het straat is. Trouwens, bij elke nieuwe klant rinkelt kassa.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2016, 05:52   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De voorstanders/uitbaters van publieke ziekenhuizen en ocmw-rusthuizen hanteren dezelfde redenering tegenover de private ziekenhuizen.

Nog duidelijker: de staatsbakkerijen in de ussr waren ervan overtuigd dat hun brood beter èn goedkoper was dan dat van die kapitalistische zwijnen van bakkers in het Westen.

.
Een paar vragen en men is al communist Schoof? Heeft het NVA last van Mccarthyism mischien?

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2016, 05:58   #24
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Wat denkt U dat die prive instellingen gaan doen? Er zal jacht op de daklozen gemaakt worden tot de laatste van het straat is. Trouwens, bij elke nieuwe klant rinkelt kassa.
Als men per dakloze begint te tellen is het natuurlijk handig dat er veel zijn. Vergelijk het met geprivatiseerde gevangenissen. Elke gevangene kan dan eventueel nog goedkoper zijn, maar er zal een druk ontstaan op gerecht en wetgever om er meer te creëeren. Of vergelijk met geprivatiseerde wapenindustrie. Dan heeft men een vijand nodig of oorlogen omwille van de winst. Het is dogmatisch dwaas te denken dat privaat steeds beter is. Het omgekeerde ook trouwens.

Website
Oud 28 mei 2016, 11:56   #25
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel procent winst dient er op kap van daklozen gemaakt worden? En waar komt dat geld vandaan? Of meent u de daklozen te laten betalen voor de diensten?
Ik denk niet dat het zo werkt, ze zijn immers in Nederland de mosterd gaan halen.
De gemeente schrijft het project uit, wat doelstellingen betreft en wat er voor betaald wordt ( zij zijn opdrachtgevers)
Kandidaten kunnen dan een plan van aanpak indienen en de beste krijgt de opdracht.
Dat kan dus een prive initiatief zijn, waar vroeger automatisch " ambetaren" werden ingeschakeld die veel minder resultaatgericht werkten.
Wanneer het zo gebeurt, krijgt degene met de beste aanpak de opdracht wat veel doelgerichter is, dan automatisch uitbesteden aan " welzijnswerk".
Wat concurrentie kan geen kwaad in die sector.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2016, 12:00   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Empathie wordt zeldzamer. Beland je in de riool verdien je spot eerder dan medelijden. Is dat de maatschappij die we willen? Ik zie de voorbode van een derdewereld land, maar dan een waar men niet eens het recht heeft waardig arm te zijn. Waar armen als een vijand gezien worden.

Het maakt me triest.
Waren er vroeger dan geen "landlopers"? Denkt u dat ze vroeger met de armen open stonden voor dergelijke mensen?

Ik herinner me nog verhalen van mijn grootvader waarin landlopers door de boeren (en hun knechten) van de velden en de weiden werden verjaagd. Met de riek en de knuppel in de hand.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2016, 15:34   #27
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zal privé niet duurder zijn? Daar moet dan ook nog eens winst gemaakt worden op de zorg voor daklozen. Vrijwilligers kan je in zo'n bedrijf ook vergeten. En de bevriende CEO die het contract binnenrijft zal niet in een klein autootje rond rijden. Maar het is privé dus dan mag dat blijkbaar. Ook al gaat het evengoed om belastinggeld.

Het blijft om mensen gaan. Niet om straatvuil. "Oorlog" is een woordgebruik dat niet veel hart doet vermoeden in het beleid. Waarschijnlijk gaat het dan ook eerder om het 'imago' van de stad, het schoonvegen van de straten zodat de armoede niet meer zichtbaar is op de 'mooie' plastsen, dan om de bezorgdheid voor mensen die op straat belanden. De schijn maar niet de inhoud. Dat is een moreel koude afkeurenswaardige houding in een maatschappij met een groeiende kloof tussen arm en rijk.

Citaat:
Empathie wordt zeldzamer. Beland je in de riool verdien je spot eerder dan medelijden. Is dat de maatschappij die we willen? Ik zie de voorbode van een derdewereld land,
maar dan een waar men niet eens het recht heeft waardig arm te zijn. Waar armen als een vijand gezien worden.

Citaat:
Het maakt me triest
.
Ik lees graag uw teksten ze zijn altijd verstandige ,, dat wij massaal naar een derde wereld Europa zijn bezig met gaan ,, die dat niet ziet is iemand die het niet wil zien... ,, het importeren van arme mensen o a doet het nog versnellen.... ,,, de kloof tussen rijk & arm is nu al enorm zichtbaar .... overbevolking is ook de reden , maar ja begin er maar over..
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2016, 15:54   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Wat mij betreft mogen ze eens strenger optreden tegen die marginale daklozen. Elke ochtend zie ik ze daar in Brussel liggen in het midden van de voetgangerstunnel, meestal met hun eigen uitwerpselen er vlak langs. De politie zou ze er beter buitenkloppen, dan komen die matrakken nog eens van pas.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2016, 18:20   #29
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Ik word (helaas) veel geconfronteerd met rusthuizen en 1 ding kan ik je zeggen: als het ooit zover komt, steek mij dan alstublief in een OCMW rusthuis en niet in een privé-instelling.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2016, 18:25   #30
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik denk niet dat het zo werkt, ze zijn immers in Nederland de mosterd gaan halen.
De gemeente schrijft het project uit, wat doelstellingen betreft en wat er voor betaald wordt ( zij zijn opdrachtgevers)
Kandidaten kunnen dan een plan van aanpak indienen en de beste krijgt de opdracht.
Dat kan dus een prive initiatief zijn, waar vroeger automatisch " ambetaren" werden ingeschakeld die veel minder resultaatgericht werkten.
Wanneer het zo gebeurt, krijgt degene met de beste aanpak de opdracht wat veel doelgerichter is, dan automatisch uitbesteden aan " welzijnswerk".
Wat concurrentie kan geen kwaad in die sector.
Als dat maar niet ontaard in corporaties die zich verrijken op kost van de service die aan de armsten onder ons gegeven wordt. Ik vind het ook jammer dat door dit soort van 'professionalisering' het vrijwilligerswerk onvermijdelijk uitgeroeid wordt. Wat ook uitgeroeid wordt is de empathie. Terwijl die eigenlijk primordiaal is.

En weet je wat ik zie gebeuren met gelijkaardige systemen elders? De contracten worden gegeven aan bevriende ondernemers. Er is hier geen garantie dat corruptie uitgeroeid wordt of dat het goedkoper zal zijn dan een systeem met ambtenaren. Er is wel meer kans dat er een dikke CEO villa betaald wordt met belastinggeld dat uiteindelijk bestemd was voor de opvang van daklozen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 mei 2016 om 18:47.
Oud 28 mei 2016, 18:35   #31
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik word (helaas) veel geconfronteerd met rusthuizen en 1 ding kan ik je zeggen: als het ooit zover komt, steek mij dan alstublief in een OCMW rusthuis en niet in een privé-instelling.
Nu u het zegt. Een familielid van me met Alzheimer heeft een maand lang haar medicijnen niet gekregen in zo'n toch niet goedkope privé instelling in België, volgens een verpleegster omdat de dokter vergeten was een handtekening te zetten op een voorschrift. Een maand lang! Waarom? Ik vermoed omdat toch niemand haar kwam bezoeken. Totdat de dochter een paar weken geleden terug naar België komt en het verhaal te horen krijgt. Een dag later kreeg ze haar medicijnen terug. De teruggang in haar gezondheid schijnt onherroepelijk te zijn. Iets wat door die medicijnen in toom gehouden werd.

Kijk. Als er geld moet verdient worden op de kap van zieken en armen dan krijg je zo'n toestanden. Ik zie het in 'ontwikkelingslanden' waar je dat naakte kapitalisme hebt in de gezondheidszorg. Dat is om van te gruwen. Ik heb meer dan 1 vriend verloren alzo. Letterlijk. En daar gaat men in België naar toe na al het moois dat onze voorouders hebben opgebouwd. Man toch. Kan men die vergiftigende VS films en TV programma's, die dit soort van systeem ten voordele van private corporaties dagelijks promoten, niet wat in toom houden? Mensen beginnen te verlangen naar systemen waarvan ze de nadelen in de verste verte niet kunnen inschatten.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 mei 2016 om 18:45.
Oud 28 mei 2016, 20:00   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een paar vragen en men is al communist Schoof? Heeft het NVA last van Mccarthyism mischien?
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, it probably is a duck .

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 28 mei 2016, 20:14   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu u het zegt. Een familielid van me met Alzheimer heeft een maand lang haar medicijnen niet gekregen in zo'n toch niet goedkope privé instelling in België, volgens een verpleegster omdat de dokter vergeten was een handtekening te zetten op een voorschrift. Een maand lang! Waarom? Ik vermoed omdat toch niemand haar kwam bezoeken. Totdat de dochter een paar weken geleden terug naar België komt en het verhaal te horen krijgt. Een dag later kreeg ze haar medicijnen terug. De teruggang in haar gezondheid schijnt onherroepelijk te zijn. Iets wat door die medicijnen in toom gehouden werd.

Kijk. Als er geld moet verdient worden op de kap van zieken en armen dan krijg je zo'n toestanden. Ik zie het in 'ontwikkelingslanden' waar je dat naakte kapitalisme hebt in de gezondheidszorg. Dat is om van te gruwen. Ik heb meer dan 1 vriend verloren alzo. Letterlijk. En daar gaat men in België naar toe na al het moois dat onze voorouders hebben opgebouwd. Man toch. Kan men die vergiftigende VS films en TV programma's, die dit soort van systeem ten voordele van private corporaties dagelijks promoten, niet wat in toom houden? Mensen beginnen te verlangen naar systemen waarvan ze de nadelen in de verste verte niet kunnen inschatten.
Dat nep-verhaaltje ga ik niet doorvertellen aan mijn heksie perfeksie die verpleegster was, en een deel van haar loopbaan door bracht in een privaat bejaardenhuis. (naast andere delen in ocmw-ziekenhuis, privaat ziekenhuis, staatsziekenhuis, wit-gele kruis, en ook zelfstandige thuisverpleegster).

(goede) verpleegsters laten zich enkel leiden door de principes die ze aanleerden in hun opleiding om te zorgen voor hun patiënten.
En het ergste: de meeste miserie komt van de ... familieleden: "is dat nu echt nodig om drie keer per dag een verse pamper aan te doen?" "kan hij zijn hemd geen drie dagen aanhouden, de was is te duur, en hij zevert er toch direct op, een vers hemd of niet " ....

.

Oud 28 mei 2016, 23:33   #34
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, it probably is a duck .

.
Het verplicht opsluiten van daklozen lijkt me een grotere macht te geven aan de staat dan wat ik voorstel.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 mei 2016 om 23:38.
Oud 28 mei 2016, 23:34   #35
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat nep-verhaaltje ga ik niet doorvertellen aan mijn heksie perfeksie die verpleegster was, en een deel van haar loopbaan door bracht in een privaat bejaardenhuis. (naast andere delen in ocmw-ziekenhuis, privaat ziekenhuis, staatsziekenhuis, wit-gele kruis, en ook zelfstandige thuisverpleegster).

(goede) verpleegsters laten zich enkel leiden door de principes die ze aanleerden in hun opleiding om te zorgen voor hun patiënten.
En het ergste: de meeste miserie komt van de ... familieleden: "is dat nu echt nodig om drie keer per dag een verse pamper aan te doen?" "kan hij zijn hemd geen drie dagen aanhouden, de was is te duur, en hij zevert er toch direct op, een vers hemd of niet " ....

.
Pure waarheid mijn beste. Aan 1900 euro per maand voor de verzorging. Niet de schuld van de verpleegster voor zover we kunnen vaststellen. In België! Zopas geleden. Directe familie.

Gelukkig is er in de meeste gevallen familie die wat eisen stelt om dit soort van verwaarlozing of misbruik te voorkomen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 28 mei 2016 om 23:43.
Oud 29 mei 2016, 00:56   #36
Gamla
Europees Commissaris

Gamla's schermafbeelding

Standaard

Daklozen zijn voornamelijk blanken. Soms is het een neger. Zoals die neger op de De Keyserlei die kwaad zat te kijken omdat twee militairen aan de ingang van UGC cinema hadden postgevat en zijn plekje hadden ingenomen.
Nooit is het een makak.

Je kunt het ook voor hebben dat er eentje in de inkomhal van het appartementsgebouw is komen slapen.
Dan moet je er overheen stappen. Je weet dus niet hoe hij gaat reageren.

Vroeger werden daklozen opgepakt en aan het werk gezet. Vroeger was het beter.
Oud 29 mei 2016, 03:53   #37
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Daklozen zijn voornamelijk blanken. Soms is het een neger. Zoals die neger op de De Keyserlei die kwaad zat te kijken omdat twee militairen aan de ingang van UGC cinema hadden postgevat en zijn plekje hadden ingenomen.
Citaat:
Nooit is het een makak.
Je kunt het ook voor hebben dat er eentje in de inkomhal van het appartementsgebouw is komen slapen.
Dan moet je er overheen stappen. Je weet dus niet hoe hij gaat reageren.

Vroeger werden daklozen opgepakt en aan het werk gezet. Vroeger was het beter.
Tuurlijk niet dat zijn hier al de nieuwe rijken.. ....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2016, 09:09   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verplicht opsluiten van daklozen lijkt me een grotere macht te geven aan de staat dan wat ik voorstel.
Ik had het wel over verplicht het aanbod aanvaarden om te overnachten in een ocmw-voorziening, indien hij of zij anders buiten zou overnachten.

(en zelfs vroeger, de instellingen die soms "de kolonie" genoemd werden, daar in de Kempen vb., waren geen strikt gesloten instellingen.
't Is vb. moeilijk om iemand opgesloten te houden, als hij een beetje mag werken op een boerderij.)

post scrotum: als ik jouw post herlees, word ik zelfs een beetje boos. Heb jij de openingspost gelezen: het gaat toch niet over criminaliseren van buiten slapen (op buiten slapen wordt geen straf gelegd),
maar over het verplicht aannemen van een opvang 's nachts in de kou ...

Zijt gij eigenlijk wel van goede wil bij het discuteren ?

.

Oud 29 mei 2016, 13:31   #39
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het wel over verplicht het aanbod aanvaarden om te overnachten in een ocmw-voorziening, indien hij of zij anders buiten zou overnachten.

(en zelfs vroeger, de instellingen die soms "de kolonie" genoemd werden, daar in de Kempen vb., waren geen strikt gesloten instellingen.
't Is vb. moeilijk om iemand opgesloten te houden, als hij een beetje mag werken op een boerderij.)

post scrotum: als ik jouw post herlees, word ik zelfs een beetje boos. Heb jij de openingspost gelezen: het gaat toch niet over criminaliseren van buiten slapen (op buiten slapen wordt geen straf gelegd),
maar over het verplicht aannemen van een opvang 's nachts in de kou ...

Zijt gij eigenlijk wel van goede wil bij het discuteren ?

.
Ik zeg gewoon directer waar uw voorstel in essentie op neerkomt. Wat gaat u doen als de dakloze niet wil meekomen? Hem verplichten. Hem vasthouden tegen zijn wil. Hij mag niet naar buiten. Gewoon omdat hij arm is mag hij niet op straat.

Ik ben trouwens nooit een communist geweest. Ik begrijp wel de strategie om iedereen die niet akkoord gaat met de overdracht van macht aan corporaties een communist te noemen. In de VS gebruiken sommigen ook die smeriger strategie tegen Sanders. Daarbij noemde u me net geleden ook nog eens gratuit een leugenaar. Ja wie heeft hier dan eigenlijk reden om kwaad te worden?

Ik vind de strategie van linkse elementen om de NVA nazi's te noemen laag bij de grond. Maar ik dien vast te stellen dat NVA ers ook niet vies zijn van gelijkaardige manieren van handelen.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 29 mei 2016 om 13:44.
Oud 29 mei 2016, 13:32   #40
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat maar niet ontaard in corporaties die zich verrijken op kost van de service die aan de armsten onder ons gegeven wordt. Ik vind het ook jammer dat door dit soort van 'professionalisering' het vrijwilligerswerk onvermijdelijk uitgeroeid wordt. Wat ook uitgeroeid wordt is de empathie. Terwijl die eigenlijk primordiaal is.

En weet je wat ik zie gebeuren met gelijkaardige systemen elders? De contracten worden gegeven aan bevriende ondernemers. Er is hier geen garantie dat corruptie uitgeroeid wordt of dat het goedkoper zal zijn dan een systeem met ambtenaren. Er is wel meer kans dat er een dikke CEO villa betaald wordt met belastinggeld dat uiteindelijk bestemd was voor de opvang van daklozen.
Ik denk dat vrijwilligerswerk gewoon zal verder gaan, ongeacht wie de " officiele opdracht" uitvoert, omdat die organisaties nu al los staan van dat middenveld.
Daklozen hebben vaak geen enkele vorm van inkomen behalve wat ze toegestopt krijgen via bedelen, dus ze " uitbuiten" lijkt me niet echt een gevaar.
En u vergist zich wanneer u denkt dat wie de opdracht nu heeft empathie als uitgangspunt heeft, meldt je maar eens aan in Antwerpen, omdat je dreigt dakloos te worden of dit al bent.
Ik denk dat het niet gaat over goedkoper maar efficienter, en daar is ruimte voor verbetering.
Daarbij kan de vanzelfsprekendheid waarmee nu de ambtenarij opdrachten krijgt op de helling zetten best helpen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be