Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2019, 10:25   #21
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Dat was nog eens een tijd he Freddie!
Ik heb bij ene in de klas gezeten die zelfs bijna zijn diploma Hoger Middelbaar behaalde. Maar tenslotte wel moest afhaken. Ge kunt wel een gehandicapte meesleuren maar iemand zonder benen kon je toch niet leren lopen.
Ze hebben hem een plaatske gegeven aan het stad als magazijnier.
Aan de ingang van dat magazijn hebben ze in het begin geprobeerd met een vleugeldeur te werken die open draaide naar beide kanten.
Voorheen met een gewone deurgeraakte hij er soms in maar kon niet meer naar buiten en dan stelde het probleem zich omgekeerd.
Uiteindelijk mocht hij in het rusthuis gaan werken.
Daar is het ook op zeker ogenblik een drama geworden.
Toen hij op zijn bureau lag te slapen hadden zijn collega's de deur langs buiten gesloten met de sleutel. Mijnheerke was vermist! Uiteindelijk bleek dat hij nog lag te slapen in zijn bureau toen ze hem vonden.
Toen heeft er wel een serieuze lamp gebrand bij de elite. En dit tot jolijt van alle politieke tegenstanders.
Zo iets doe je toch niet met de zoon van een gewezen burgemeester!
Ik heb wel een school geweten waar de leerkracht lichamelijke opvoeding een gehandicapte was. Kwestie van onverantwoord gesproken , dat kan tellen. Hoe moet die haar leerlingen bijstaan naar veiligheid toe met één lamme arm????

Toen een leerling om medische redenen niet mee mocht deelnemen aan de turnles moest deze een opstel schrijven over de les en zou daarop punten lichamelijke opvoeding krijgen. Begrijpen wie het begrijpen kan.

Waar ze geen rekening mee hadden gehouden in die school was dat die leerling haar opstel geschreven had over alle mankementen in de turnzaal incl. over de incapabele leerkracht.

Groot alarm toen.

De directie zag het eventjes niet goed meer zitten vooral na dat ze 0 op tien gegeven hadden op het opstel, dat wel degelijk taalkundig perfect goed was maar omdat er allemaal zaken in naar voor gebracht werden die de school in een negatief daglicht plaatste Waar ze ook niet op gerekend hadden was dat de leerling samen met een verklarende brief het opstel heeft doorgezonden aan het ministerie van onderwijs.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 10:27   #22
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ons onderwijs is dan ook niet gericht op de beter begaafden, laat staan op deze die boven de 125punten scoren op de wisc-testen.
Het is ook niet zonder reden dat steeds meer ouders kiezen voor thuisonderwijs. En hun kinderen pas voor de opleidingen van het hoger onderwijs en de unief's naar de schoolbanken sturen.
en volkomen terecht!
stuur ze ook ineens naar Nederland voor degelijk universitair onderwijs.

sinds universiteiten in België worden gefinancierd op basis van het aantal geslaagde studenten ipv op het aantal ingeschreven studenten gaat de lat ook daar immers constant lager.

Laatst gewijzigd door Anna List : 11 maart 2019 om 10:27.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 10:43   #23
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Bezorgde leerkracht stuurt open brief aan minister Crevits: 'Lesgeven wordt precies bijzaak'

Met het felbesproken M-decreet probeert minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) leerlingen met bijzondere onderwijsnoden zoveel als mogelijk te laten schoollopen in het regulier onderwijs.

Een bezorgde lerares ziet dat iets anders en legt haar situatie uit en trekt terecht aan de alarmbel.

p.s.

En wat in de toekomst mochten er meer robots voor educatie ingezet worden?
Wat een idiote maatregel is me dat. Hoe kan je hier een werkbaar compromis verkrijgen? Voor de leerlingen met special noden zal het tempo wellicht te snel gaan en voor de reguliere leerlingen zal het dan weer te traag gaan. Het resultaat zal zijn dat de algemene kwaliteit van lesgeving voor een flink aantal kinderen drastisch zal verminderen.

Het gebrek aan gezond verstand wordt verontrustend.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 10:43   #24
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
en volkomen terecht!
stuur ze ook ineens naar Nederland voor degelijk universitair onderwijs.

sinds universiteiten in België worden gefinancierd op basis van het aantal geslaagde studenten ipv op het aantal ingeschreven studenten gaat de lat ook daar immers constant lager.
Ach, naar Nederland sturen is nog niet nodig, via het systeem van tweedeekansonderwijs zijn de lessen wel goed en ligt de lat redelijk hoog.
Maar via dat systeem krijgen de scholen betaald per ingeschreven leerling, niet per uitgereikt diploma.
Het is ook een andere soort onderwijzend personeel dat je daar krijgt, die zitten daar echt om kennis door te geven, niet om hun pree gemakkelijk te bekomen.

Maar het onderwijs is een steeds grotere ramp aan het worden.
Als ik kijk naar de kleinkinderen van mijn zusters hun schoolwerken, gewoon om te wenen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 13:28   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ach, naar Nederland sturen is nog niet nodig, via het systeem van tweedeekansonderwijs zijn de lessen wel goed en ligt de lat redelijk hoog.
Maar via dat systeem krijgen de scholen betaald per ingeschreven leerling, niet per uitgereikt diploma.
Het is ook een andere soort onderwijzend personeel dat je daar krijgt, die zitten daar echt om kennis door te geven, niet om hun pree gemakkelijk te bekomen.

Maar het onderwijs is een steeds grotere ramp aan het worden.
Als ik kijk naar de kleinkinderen van mijn zusters hun schoolwerken, gewoon om te wenen.
Tweedekans onderwijs en derdegraads werkloosheid.
Oud 11 maart 2019, 13:39   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Het loopt al lang mank hoor.

Mijn tweede oudste, inmiddels 32 geworden, was een hoog begaafde met de gekende bijhorende problemen, 12 scholen gelopen om uiteindelijk zonder diploma te zijn gaan werken als leercontracter.

Het onderwijs is vandaag nog geen moer verbetert. De achterlijke moeten zoveel mogelijk meegezogen worden in het normaal onderwijs maar voor de hoog begaafde zijn er nog steeds geen voorzieningen, terwijl het niet die achterlijke zijn, die uiteindelijk wel met het zelfde diploma gaan rondlopen zoals de normale, waarvan ge ontwikkelingen van nieuwe technologieën moet verwachten, dit in tegenstelling van de hoog begaafden. Er gaat dus heel wat talent verloren terwijl er volop geïnvesteerd wordt in achterblijvers alsof ze gediplomeerde kuisvrouwen nodig gaan hebben.

Nu, gelukkig beschikte de mijne over meer dan genoeg hersenen om er uiteindelijk ook op eigen kracht gekomen te zijn en komt deze iedere maand met zo een dikke 4 ton naar huis, maar dat heeft hij niet te danken aan ons leersysteem hoor Hildeke Crevits. Want uw belachelijke maatregelen gaan daar niet toe bijdragen!!!!
Scholen en leerkrachten kunnen beter overweg met lager dan gemiddelde IQ's dan met hoger dan gemiddelde IQ's.

Hoogbegaafdheid is een complete ramp voor het onderwijs. Mocht het financieel kunnen is thuisonderwijs vaak een beter alternatief, en sociale contacten via sportclubs en dergelijke.

Ik herhaal: het vlaamse onderwijs is tot 18 jaar een pure marteling voor hoogbegaafden, die vaak pas open kunnen bloeien op de universiteit. Het is voor velen dan al te laat....en ze zijn uit school gevallen met niks.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 13:41   #27
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Scholen en leerkrachten kunnen beter overweg met lager dan gemiddelde IQ's dan met hoger dan gemiddelde IQ's.

Hoogbegaafdheid is een complete ramp voor het onderwijs. Mocht het financieel kunnen is thuisonderwijs vaak een beter alternatief, en sociale contacten via sportclubs en dergelijke.

Ik herhaal: het vlaamse onderwijs is tot 18 jaar een pure marteling voor hoogbegaafden, die vaak pas open kunnen bloeien op de universiteit. Het is voor velen dan al te laat....en ze zijn uit school gevallen met niks.
schrik niet he Tavek, maar :

helemaal mee eens.

Laatst gewijzigd door Anna List : 11 maart 2019 om 13:42.
Oud 11 maart 2019, 13:48   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

t' is niet voor niks dat ze vroeger al op hun 14 jaar begonnen te werken.
Oud 11 maart 2019, 13:55   #29
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
schrik niet he Tavek, maar :

helemaal mee eens.
Kijk, de wonderen zijn de wereld nog niet uit

Het probleem is dat we steeds minder "excellente leerkrachten" hebben, en daarmee bedoel ik leerkrachten die die hoogbegaafden kunnen prikkelen. Een fysica leerkracht die speciaal voor die hoogbegaafde nog een extra boek quantummechanica aanlevert of een uurtje op woensdag namiddag met hem of haar aan de slag gaat hieromtrent.

Want voor de gemiddele hoogbegaafde is school saai, traag en simpel, waardoor ze compleet hun botten er aan vegen. En dus geen diploma halen en dan maar ergens in het beste geval het doen om de school heen, of de tik op hun zelfvertrouwen is zo groot, waardoor ze in de McDo staan of "invalid" worden.

De grote influx van vreemdelingen heeft inderdaad het gemiddelde niveau op school omlaag getrokken, en dus de situatie nog erger gemaakt.

Crevits is naast schauvlieghe de tweede grote ramp die vlaanderen heeft meegemaakt afgelopen jaren.

Een terugkeer naar de ouderwetse structuren zou geen kwaad kunnen, en vooral, niet pretenderen dat iedereen een diploma kan of moet halen. Poetscrews en bandarbeiders zijn ook nodig. Net zoals de topingenieur of wetenschapper, maar de scholen zijn op die laatste groep totaal niet meer ingesteld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 14:00   #30
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Het probleem is dat we steeds minder "excellente leerkrachten" hebben, en daarmee bedoel ik leerkrachten die die hoogbegaafden kunnen prikkelen. Een fysica leerkracht die speciaal voor die hoogbegaafde nog een extra boek quantummechanica aanlevert of een uurtje op woensdag namiddag met hem of haar aan de slag gaat hieromtrent.

Want voor de gemiddele hoogbegaafde is school saai, traag en simpel, waardoor ze compleet hun botten er aan vegen. En dus geen diploma halen en dan maar ergens in het beste geval het doen om de school heen, of de tik op hun zelfvertrouwen is zo groot, waardoor ze in de McDo staan of "invalid" worden.

De grote influx van vreemdelingen heeft inderdaad het gemiddelde niveau op school omlaag getrokken, en dus de situatie nog erger gemaakt.

Crevits is naast schauvlieghe de tweede grote ramp die vlaanderen heeft meegemaakt afgelopen jaren.

Een terugkeer naar de ouderwetse structuren zou geen kwaad kunnen, en vooral, niet pretenderen dat iedereen een diploma kan of moet halen. Poetscrews en bandarbeiders zijn ook nodig. Net zoals de topingenieur of wetenschapper, maar de scholen zijn op die laatste groep totaal niet meer ingesteld.
in t atheneum waar mijn jongste tot voor kort liep, was er nog zo'n leerkracht (die moet nu aan zijn laatste jaar voor pensioen bezig zijn ongeveer) die gaf elke woensdag de laatstejaars drie uur extra wiskunde uitsluitend voor leerlingen die dat vrijwillig wilden volgen ... (en twee keer afwezig was niet meer komen) ... hij had 20 plaatsen, en die zaten ongeveer een jaar op voorhand ingeschreven, elk jaar weer.
die ging er ook prat op dat van 'zijn' leerlingen er nog nooit één niet slaagde voor t wiskunde deel van t ingangsexamen geneeskunde (of Burgerlijk, toen dat nog bestond) ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 11 maart 2019 om 14:00.
Oud 11 maart 2019, 14:02   #31
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ps dat staat los van die influx, dat probleem voor hoogbegaafden was er ook al veertig jaar geleden en zelfs in de beste colleges was daar nooit voldoende aandacht voor, tenzij een of andere leerkracht dat uit zichzelf wilde doen...
Oud 11 maart 2019, 14:10   #32
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ps dat staat los van die influx, dat probleem voor hoogbegaafden was er ook al veertig jaar geleden en zelfs in de beste colleges was daar nooit voldoende aandacht voor, tenzij een of andere leerkracht dat uit zichzelf wilde doen...
Vroeger had je geen hoogbegaafden hé.
Zelfs Einstein is van school getrapt omdat hij een ezel was.

Nu zijn er velen.
Je merkt dat toch? Zelfs autisten stellen nu de regels op.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 maart 2019 om 14:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 14:12   #33
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vroeger had je geen hoogbegaafden hé.
Zelfs Einstein is van school getrapt omdat hij een ezel was.

voila, zo was dat! geen hoogbegaafden, geen ADHD'ers en geen autisten. punt.

laatst op een begrafenis geweest van een pa van één van mijn klasgenoten, we stonden daar met z'n achten ... er was er één bij zonder kinderen met diagnose(s) ... en allemaal "wij hadden dat ook allemaal ze" ...
Oud 11 maart 2019, 14:15   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voila, zo was dat! geen hoogbegaafden, geen ADHD'ers en geen autisten. punt.

laatst op een begrafenis geweest van een pa van één van mijn klasgenoten, we stonden daar met z'n achten ... er was er één bij zonder kinderen met diagnose(s) ... en allemaal "wij hadden dat ook allemaal ze" ...
Als je dat allemaal schrapt heb je er ook geen kijk meer naar.

Hoogbegaafden zouden dat al lang door moeten gehad hebben.
Maar hebben ze dat ?

Kan een hint zijn.
Oud 11 maart 2019, 14:19   #35
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

De hoofdoorzaak van al die ellende is dat er geen zier discipline meer is in scholen.
Dat de ouders daar medeschuldig aan zijn komt zelfs bij hen niet op.
Als je ziet dat ze zelfs naar de rechtbank stappen, omdat zoon of dochterlief zelf bepaalt dat haar uitslagen niet juist zijn, moet jij me eens vertellen wat je als school of leraar doet.

En het zijn niet de arme stakkers die naar de rechtbank stappen.

Maar ja studeren, grotendeels op de kap van de belastingbetaler mag ook niet te moeilijk zijn.

Dat zie je wel aan onze politici universiteitsproffen. Een grote kleuterklas waar ze er lustig op los bazelen, maar presteren, 1 dikke zero.

Laatst gewijzigd door subocaj : 11 maart 2019 om 14:19.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2019, 14:19   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je dat allemaal schrapt heb je er ook geen kijk meer naar.

Hoogbegaafden zouden dat al lang door moeten gehad hebben.
Maar hebben ze dat ?

Kan een hint zijn.
wij hebben met z'n allen besloten dat de oorzaak één bepaald soort pils moet geweest zijn in ons stamcafé dat er voor gezorgd heeft dat wij toevallig allemaal zulke kinderen gekregen hebben. dat leek ons t meest plausibele.
Oud 11 maart 2019, 14:26   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
De hoofdoorzaak van al die ellende is dat er geen zier discipline meer is in scholen.
Dat de ouders daar medeschuldig aan zijn komt zelfs bij hen niet op.
Als je ziet dat ze zelfs naar de rechtbank stappen, omdat zoon of dochterlief zelf bepaalt dat haar uitslagen niet juist zijn, moet jij me eens vertellen wat je als school of leraar doet.

En het zijn niet de arme stakkers die naar de rechtbank stappen.

Maar ja studeren, grotendeels op de kap van de belastingbetaler mag ook niet te moeilijk zijn.

Dat zie je wel aan onze politici universiteitsproffen. Een grote kleuterklas waar ze er lustig op los bazelen, maar presteren, 1 dikke zero.
Ik heb eens twee leraars tegen elkaar bezig gehoord over de nieuwelingen.
Al die ezels zei die één; kiekens zijn het zei die ander.
Ik kon het niet laten te vragen " en hoe komt dat ze dan overgaan? "

We moeten wel zei die leraar, anders zijn wij slechte leraars en verliezen we ons werk.
Oud 11 maart 2019, 14:27   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wij hebben met z'n allen besloten dat de oorzaak één bepaald soort pils moet geweest zijn in ons stamcafé dat er voor gezorgd heeft dat wij toevallig allemaal zulke kinderen gekregen hebben. dat leek ons t meest plausibele.
Stella's allicht. Je kreeg er ook altijd hoofdpijn van.

Er zal wel iets ingezeten hebben.
Oud 11 maart 2019, 14:28   #39
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb eens twee leraars tegen elkaar bezig gehoord over de nieuwelingen.
Al die ezels zei die één; kiekens zijn het zei die ander.
Ik kon het niet laten te vragen " en hoe komt dat ze dan overgaan? "

We moeten wel zei die leraar, anders zijn wij slechte leraars en verliezen we ons werk.
"anders zit ik er volgend jaar nog eens mee" heb ik al wel eens gehoord van een leerkracht over een bepaalde onbekwame leerling die toch over mocht...
Oud 11 maart 2019, 14:29   #40
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Stella's allicht. Je kreeg er ook altijd hoofdpijn van.

Er zal wel iets ingezeten hebben.
lol, nee, t was Primus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be