Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2021, 08:20   #21
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik stond versteld van dat te lezen. Helium zal te duur zijn zekers, maar waterstof ! Ik verschiet ervan dat er niet meer ontploffingen zijn.
Ik snap dan ook dat ze de centrale hebben stilgelegd... 500 MW door een ruimte sturen waar waterstof lekt ... het zou zen spectaculaire krantenkop opleveren
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2021, 08:41   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik snap dan ook dat ze de centrale hebben stilgelegd... 500 MW door een ruimte sturen waar waterstof lekt ... het zou zen spectaculaire krantenkop opleveren
Hang er van af hoeveel en hoe lang het kon lekken, en hoe gemakkelijk het naar buiten kon.

Indien we een Fukushimaake doen, dan is het niet alleen een spectaculaire krantenkop, maar massale plunderingen over heel West Europa.
Oud 18 juli 2021, 08:54   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik weet niet waar u die kennis vandaan hebt, maar ik heb dat nog nooit in de praktijk gezien, en ik heb al een paar grote generatoren gezien in mijn loopbaan. De grootste waren de alternatoren van Doel 3. En ik heb nergens een waterstofleiding of reservoir gezien.

Natuurlijk, als ook u waterstof en water uitwisselbaar vind, is het begrijpelijk.
Om het helemaal leuk te maken heeft de alternator van Doel 3, buiten waterstofkoeling, ook waterkoeling in het statorgedeelte.
Maar dan hebt ge toch niet goed rondgekeken. De waterstofbatterijen staan buiten, in de omgeving van de hoofdtransfo's, en in de machinezaal zelf staat een zogenaamde waterstofpost, waar ook de co2 batterij staat (tussengas om van lucht naar waterstof, en omgekeerd, te gaan).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2021, 09:08   #24
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stond versteld van dat te lezen. Helium zal te duur zijn zekers, maar waterstof ! Ik verschiet ervan dat er niet meer ontploffingen zijn.
Wordt nochtans wereldwijd in alle alternatoren >100MW toegepast (alternatoren >500MW hebben waterstofkoeling voor de rotorstaven, en waterkoeling voor de stator).
De alternator zelf is bestand tegen een waterstofontploffing (max druk hiervan is 14 bar). Wat de machinezaal zelf betreft, veronderstel dat men hier rekent op een goede verluchting en een (zeer) groot volume (terwijl het waterstofvolume beperkt is).
Oud 18 juli 2021, 12:44   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Wat in dit geval wel de juiste reactie is natuurlijk, ze zitten daar immers met een lek.
Daarom is het ook een reactor hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2021, 13:50   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wordt nochtans wereldwijd in alle alternatoren >100MW toegepast (alternatoren >500MW hebben waterstofkoeling voor de rotorstaven, en waterkoeling voor de stator).
De alternator zelf is bestand tegen een waterstofontploffing (max druk hiervan is 14 bar). Wat de machinezaal zelf betreft, veronderstel dat men hier rekent op een goede verluchting en een (zeer) groot volume (terwijl het waterstofvolume beperkt is).
Ik heb even met een ex-collega gesproken. Het blijkt toch te kloppen. Weer iets bijgeleerd.

Er wordt waterstofgas gebruikt als koelmiddel en een frictie verlagende maatregel.
En de hoofdreden waarom de reactor stilgelegd is, is niet de gemeten waterstof (de sensor gaf 0.2% LEL aan volgens mijn bron), maar de blijkbaar ongeschreven afspraak dat elk excuus om stil te leggen een goede reden is. De kans dat de reactor niet meer opgestart wordt is telkens zeer realistisch.

En de reden waarom ik dat over het hoofd heb gezien is omdat omdat tijdens een stilstand de waterstofleidingen losgekoppeld zijn en het hele systeem gepurgeerd met CO2.
Dan lijken die afgeblokte aansluitingen op een doorsnee waterkoeling circuit.
Oud 18 juli 2021, 14:20   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Deze 2 bedrijven verkopen allerhande om waterstofgekoelde generatoren veilig te houden/monitoring:

https://www.schott.com/epackaging/ge...ft/energy.html
https://www.vaisala.com/de/industrie...led-generators

Engie eens bellen...

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juli 2021 om 14:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2021, 15:41   #28
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb even met een ex-collega gesproken. Het blijkt toch te kloppen. Weer iets bijgeleerd.

Er wordt waterstofgas gebruikt als koelmiddel en een frictie verlagende maatregel.
En de hoofdreden waarom de reactor stilgelegd is, is niet de gemeten waterstof (de sensor gaf 0.2% LEL aan volgens mijn bron), maar de blijkbaar ongeschreven afspraak dat elk excuus om stil te leggen een goede reden is. De kans dat de reactor niet meer opgestart wordt is telkens zeer realistisch.

En de reden waarom ik dat over het hoofd heb gezien is omdat omdat tijdens een stilstand de waterstofleidingen losgekoppeld zijn en het hele systeem gepurgeerd met CO2.
Dan lijken die afgeblokte aansluitingen op een doorsnee waterkoeling circuit.
Merk ook alleen maar dat de electriciteitsprijzen op de beurs (apx) vanmiddag (weeral) negatief zijn. Maw de producenten moeten geld betalen om van hun energie vanaf te geraken. Zal allemaal wel meespelen.
Oud 18 juli 2021, 16:26   #29
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Daarom moeten we dus investeren in nieuwe kerncentrales.
Ik ben daar niet tegen maar welke gemeente zal daar nog toestemming voor verlenen, zonder daar bij de volgende lokale verkiezingen zwaar voor afgestraft te worden.
Een nieuwe kerncentrale kost rond de 25miljard en de werkzaamheden duren minimum 11jaar.
Het ontmantelen van een oude kerncentrale kost even veel en de werkzaamheden duren nog langer.
Besluit; De elektriciteitsprijzen zullen de lucht in vliegen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2021, 17:56   #30
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Merk ook alleen maar dat de electriciteitsprijzen op de beurs (apx) vanmiddag (weeral) negatief zijn. Maw de producenten moeten geld betalen om van hun energie vanaf te geraken. Zal allemaal wel meespelen.
In het najaar zal het omgekeerd zijn.
WIJ zullen de eindafrekening krijgen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2021, 18:02   #31
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Ik ben daar niet tegen maar welke gemeente zal daar nog toestemming voor verlenen, zonder daar bij de volgende lokale verkiezingen zwaar voor afgestraft te worden.
Een nieuwe kerncentrale kost rond de 25miljard en de werkzaamheden duren minimum 11jaar.
Het ontmantelen van een oude kerncentrale kost even veel en de werkzaamheden duren nog langer.
Besluit; De elektriciteitsprijzen zullen de lucht in vliegen.
2!
Ook al zijn gascentrales natuurlijk niet de goede keuze als men de burger gaat straffen als ze CO2 produceren.
Maar zoals Demir zowel de gascentralees afschieten als de windenergie is natuurlijk de beste garantie op een tekort

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2021, 18:12   #32
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
2!

Maar zoals Demir zowel de gascentralees afschieten als de windenergie is natuurlijk de beste garantie op een tekort
Jij bent ook niet van de eerste leugen gebarsten !

Demir laat wel de bouw van windmolens toe , daar waar het kan.
Het is meestal na buurtprotest met onderlegde argumenten dat zij de bouw weigert.
En zoals in Schoten en zeker Oelegem : terecht als je weet dat die weliswaar op de terreinen van Acquafin maar binnen de 50 m van bestaande bebouwing gepland waren!

Citaat:
Donderdag 17 juni 2021 om 20:16

Zes nieuwe windmolens voor Kristalpark Lommel !

Lommel - Op het Kristalpark in Lommel worden er tegen eind volgend jaar zes nieuwe windturbines opgebouwd door Aspiravi-groep. Ook worden acht verouderde windmolen vervangen door zes nieuwe.

De productie van groene stroom op het Kristalpark verdubbelt dan ten opzichte van vandaag.

Vlaams minister van Energie, Zuhal Demir, heeft twee vergunningen verleend voor de bouw ervan. Maar vóór de werken van start gaan, wilde minister Demir zelf eens bekijken hoe zo een windturbine er vanbinnen uitziet.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210617_96586439
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2021, 18:13   #33
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
2!
Ook al zijn gascentrales natuurlijk niet de goede keuze als men de burger gaat straffen als ze CO2 produceren.
U geeft zelf aan dat het sluiten van de kerncentrales automatisch tot een tekort aan elektriciteit zal leiden, behalve als men de belastingbetaler op kosten jaagt door niet te voldoen aan de CO2-normen owv nog te bouwen gascentrales. Demir schiet geen windenergie af maar realiseert zich wel dat de wind en de zon nooit de noodzakelijke energie die er steeds nodig is zullen opleveren op ieder moment. Daarom zijn kerncentrales een zekerheid voor energie zonder dat de natuur en vooral het klimaat belast wordt. Ik vraag me echt af welke partijen hier groen denken en doen. Groen en rood in ieder geval niet.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2021, 18:21   #34
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In het najaar zal het omgekeerd zijn.
WIJ zullen de eindafrekening krijgen.
De eindafrekening zullen we ongetwijfeld krijgen. Vraag mij ook af wat ons nog allemaal te wachten staat. En dat niet alleen wat oplopende energiekosten betreft.
Maar de opmerking over, op dat moment, negatieve electriciteitsprijzen, zijn wel te plaatsen, in de veronderstelling dat het de uitbater misschien niet slecht uitkwam dat een groep tijdelijk stil lag.
Oud 4 augustus 2021, 18:50   #35
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

China bouwt een Thorium reactor.
gezien wij geen zin hebben in het maken van nucleaire wapens kunnen wij dit ook doen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 4 augustus 2021 om 18:50.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 05:31   #36
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als je dan beseft dat wij 7 centrales hebben gebouwd op 11 jaar tijd, 40 jaar geleden, en dat dat destijds rond het omgerekend 1 miljard kostte per reactor. Ja, er is inflatie, maar geen factor 25 he.

Hoe noemen ze zoiets ? Achteruitgang ?

Als iets dat de vorige generatie gemakkelijk deed, tegenwoordig niet meer wil lukken ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2021 om 05:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 10:36   #37
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoe zat dat weer met die zeven plagen van Egypte?

Een teken?

https://www.kuleuven.be/thomas/page/...article/62079/

Conclusie : De vlaamse kerncentrales zijn niet beter dan de Waalse in Tihange.

Genoteerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 09:10   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Conclusie : De vlaamse kerncentrales zijn niet beter dan de Waalse in Tihange.

Genoteerd.
Uw conclusie is redelijk oubollig.
De ontwerpen van de "Belgische" centrales zijn VS, met een vleugje Frankrijk erbij.

Het enige waar ze in kunnen verschillen is in de motivatie van de mensen die er werken.
Maar Belgische kerncentrales gebruiken zoveel back-ups en checks dat zelfs de beste kantjeserafloper de toegewezen taken wel moet vervullen.
Oud 9 augustus 2021, 18:25   #39
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je dan beseft dat wij 7 centrales hebben gebouwd op 11 jaar tijd, 40 jaar geleden, en dat dat destijds rond het omgerekend 1 miljard kostte per reactor. Ja, er is inflatie, maar geen factor 25 he.

Hoe noemen ze zoiets ? Achteruitgang ?

Als iets dat de vorige generatie gemakkelijk deed, tegenwoordig niet meer wil lukken ?
Geen achteruitgang, gewoon juridische en administratieve sabotage.

Het is een heel simpele techniek. Je zorgt gewoon dat de voorwaarden zodanig idioot zijn dat het in de praktijk onmogelijk wordt om nog iets te doen. Je eist bijvoorbeeld dat alle voorziene en berekende veiligheidsmarges nog eens met een factor 3 vermenigvuldigd worden. Of met 5, of met 20, al naargelang hoe duur het alternatief is.

Wordt veel gebruikt door onze overheden. Het mooiste voorbeeld is het pushen van de elektrische wagen door onhaalbare eisen te stellen aan de rest. Of het pushen van vaccinatie vandaag bijvoorbeeld.

Daarnaast:
In 2003 heeft men beslist dat men de kerncentrales ging sluiten. Dat is ondertussen 18 jaar.

Aan zogezegde groene stroom heeft men in die periode al minstens 30 miljard weggegooid, met zeker zoveel nog te verwachten in de nabije toekomst.

Dus zelfs met alle onmogelijke eisen zouden er al nieuwe kerncentrales gebouwd geweest kunnen zijn. Zowel geld als tijd zijn het probleem niet geweest.

Het is jammer dat we niet enkel de mensen die in 1999 op agalev gestemd hebben, of dat nu nog doen op groen, in het donker kunnen zetten.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 20:27   #40
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor zover ik het ontwerp van de PWR's ken, wordt er nergens waterstof gebruikt om delen te koelen. Integendeel, waterstof wil men niet meten, vooral niet in het nucleaire deel, maar hier gaat het over een alternatorkoeling. Oftewel de koeling van een elektriciteitsproducerend deel. Ik ken maar 1 reden om waterstof te gebruiken als koelmiddel, en dat is in cryogene toepassingen, iets waar een sterk gebrek aan is in generatie 2/3 PWR centrales.
Waterstofkoeling is een niche markt omdat het op technisch en risico vlak alleen loont bij heel grote generators, zoals deze van kerncentrales.
Dat is ook sinds al heel lang trouwens.
Ben ik ergens tegengekomen indertijd, toen ik gegevens opzocht rond de sabotage.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be