Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2023, 20:04   #21
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wanneer een werkgever een bedrijfswagen voor persoonlijk gebruik ter beschikking stelt van zijn werknemer of bedrijfsleider, ontstaat er een belastbaar voordeel van alle aard (VAA) in hoofde van de verkrijger.

Dit voordeel van alle aard is aan bedrijfsvoorheffing onderworpen. De waarde van het voordeel wordt toegevoegd aan het bedrag van de bezoldigingen en onderworpen aan de gewone schalen der bedrijfsvoorheffing.

In principe zijn voordelen van alle aard belastbaar voor hun werkelijke waarde bij de verkrijger. Voor bepaalde soorten wordt de waarde echter forfaitair bepaald. Dit is onder meer het geval voor de terbeschikkingstelling van bepaalde types van bedrijfswagens.

.....

Iedere auto van het bedrijf heeft sowieso 5000 km forfait vaa. Ook cammionet.

De baas betaalt dat.
Mijn inziens gaat het in de eerst plaats om wat je in je eerste paragraaf vermeldt: "voor persoonlijk gebruik".

Een concreet voorbeeld. In mijn omgeving ken ik iemand die koffiemachines installeert, onderhoudt, en repareert.
Gedurende de nacht wordt zijn camionette terug aangevuld met de tijdens de dag gebruikte onderdelen, en vertrekt 's morgens met een volledig geladen camionette.
Die kerel betaalt geen VAA ook al staat het voertuig aan zijn voordeur. Uiteraard is het zo dat hij het voertuig niet mag gebruiken voor privédoeleinden. Hij heeft geen persoonlijk voertuig nodig voor het werk.

Volgens mij gaat de ganse discussie over het gebruik van bedrijfswagens die ook mogen gebruikt worden voor privédoeleinden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 20:06   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een bedrijfswagen met voordelen.
Er is maar één eventueel voordeel: mogen gebruiken voor privédoeleinden.
Oud 5 januari 2023, 20:34   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Mijn inziens gaat het in de eerst plaats om wat je in je eerste paragraaf vermeldt: "voor persoonlijk gebruik".

Een concreet voorbeeld. In mijn omgeving ken ik iemand die koffiemachines installeert, onderhoudt, en repareert.
Gedurende de nacht wordt zijn camionette terug aangevuld met de tijdens de dag gebruikte onderdelen, en vertrekt 's morgens met een volledig geladen camionette.
Die kerel betaalt geen VAA ook al staat het voertuig aan zijn voordeur. Uiteraard is het zo dat hij het voertuig niet mag gebruiken voor privédoeleinden. Hij heeft geen persoonlijk voertuig nodig voor het werk.

Volgens mij gaat de ganse discussie over het gebruik van bedrijfswagens die ook mogen gebruikt worden voor privédoeleinden.
Inderdaad, daarom ook dat ‘salariswagens’ een betere benaming is.
Oud 5 januari 2023, 21:02   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ken die situaties.
Maar of je hem wel of niet ook een beetje privé gebruikt, het blijft forfaitair 5000 km privé voor de wet. Zelfs al staat hij een jaar stil.

Als je hem savons terug naar het bedrijf brengt zal de baas dat voor zich nemen.
Neem je hem mee naar huis is een voordeel van alle aard.

Uiteraard trekt geen mens zich dat aan om te gaan tellen hoeveel auto's op het bedrijf staan. Als er al een parking is trouwens want dat ontbreekt ook dikwijls.

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 januari 2023 om 21:03.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2023, 23:06   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Inderdaad, daarom ook dat ‘salariswagens’ een betere benaming is.
Maakt niets uit. Tot nu toe hoorde ik enkel van bedrijfswagens. Salariswagen, daar had ik nog niet van gehoord.
Een salariswagen, zo begrijp ik het ondertussen, dient enkel of hoofdzakelijk voor woon- werkverkeer.
Oud 5 januari 2023, 23:17   #26
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik ken die situaties.
Maar of je hem wel of niet ook een beetje privé gebruikt, het blijft forfaitair 5000 km privé voor de wet. Zelfs al staat hij een jaar stil.

Als je hem savons terug naar het bedrijf brengt zal de baas dat voor zich nemen.
Neem je hem mee naar huis is een voordeel van alle aard.

Uiteraard trekt geen mens zich dat aan om te gaan tellen hoeveel auto's op het bedrijf staan. Als er al een parking is trouwens want dat ontbreekt ook dikwijls.
In mijn straat in Mechelen was er een camionchauffeur die elke namiddag zijn truck voor zijn voordeur parkeerde. Dat ding bedekte zeker twee voorgevels tot groot jolijt van de bewoners bij wie het dan plots donker werd in huis. 's Morgens vroeg vertrok die om te laden en lossen. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je met zo'n truck de kindjes naar school brengt, of gebruikt voor enig privégebruik behalve bij de bakker stoppen voor een pistolet met kaas en hesp.
Dit terzijde als anekdote.
Oud 6 januari 2023, 08:07   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klopt niet helemaal.
Als die brave man vanuit zijn woonplaats naar de klanten vertrekt, zijn er geen voordele alle aard.

Als de brave man echter vanaf z'n woonplaats naar de werkgever rijdt en daar een collega oppikt, dan heeft hij die rit gebruikt om een eigen voertuig uit te sparen en dan is het wel een voordeel alle aard.

Mijn buurman had dit vroeger zo.
Nu komen z'n collega's tot bij hem thuis en rijden ze samen naar de werkgever om daar materialen bij te laden (meestal doen ze dat voor ze huiswaarts keren); hij betaald nu geen voordeel alle aard meer. Toch mag ie de camionette, occasioneel, gebruiken voor eigen gebruik.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2023, 08:09   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is maar één eventueel voordeel: mogen gebruiken voor privédoeleinden.
Nee, verplaatsing naar het werk en daar collega's op laden is ook een voordeel.
Collega's moeten zorgen dat ze daar zelf komen, terwijl de bestuurder dit kan met de camionette van de baas.
Oud 6 januari 2023, 08:11   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maakt niets uit. Tot nu toe hoorde ik enkel van bedrijfswagens. Salariswagen, daar had ik nog niet van gehoord.
Een salariswagen, zo begrijp ik het ondertussen, dient enkel of hoofdzakelijk voor woon- werkverkeer.
Nee, een salariswagen heeft niets te maken met woon-werkverkeer.
Zelfs de partner mag die wagen gebruiken om naar haar of zijn werk te gaan.

Een salariswagen is gewoon een vorm van loon.

Mijn schoonbroer heeft een salariswagen.
Hij gaat meestal met de fiets werken.
Mijn zus gebruikt die wagen meestal voor haar verplaatsingen.
Oud 6 januari 2023, 08:13   #30
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In mijn straat in Mechelen was er een camionchauffeur die elke namiddag zijn truck voor zijn voordeur parkeerde. Dat ding bedekte zeker twee voorgevels tot groot jolijt van de bewoners bij wie het dan plots donker werd in huis. 's Morgens vroeg vertrok die om te laden en lossen. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat je met zo'n truck de kindjes naar school brengt, of gebruikt voor enig privégebruik behalve bij de bakker stoppen voor een pistolet met kaas en hesp.
Dit terzijde als anekdote.
De vrachtwagenchauffeur begint dan ook te werken vanaf het moment dat ie in z'n vrachtwagen stapt
Oud 8 januari 2023, 18:45   #31
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
aha, een uitlokking noemen ze zoiets.

Toon het eens aan hé? Zal ik uw simpel huiswerk doen.

Gemeten door ADAC, *Well-to-Wheel (dus rechtsteeks + onrechtstreeks), met de vuile stroommix in "bruinkoolland" Duitsland: (een van de vuilste landen van Europa op jaarbasis, uiteraard gaat die onrechtsteekse CO2 van de geladen stroommix in de veel koolstofarmere landen navenant veel minder zijn, bvb de koolstofintensiteit van BE is momenteel 3 maal minder dan Duitsland: https://app.electricitymaps.com/zone/BE)
(...)
Nee, je moet niet naar de stroommix kijken. Dat is een irrelevante benadering.

Je moet kijken naar de marginale CO2-uitstoot: waar komt de stroom vandaan als er een extra verbruiker op het net gaat. En dan kan je alles van wind en zon en kernenergie al vergeten.
De enige centrales die kunnen bijschakelen zijn die op fossiele brandstoffen.

BEV's zijn ook dan nog altijd beter dan klassieke auto's, maar niet zoveel beter.
Bekijk je dat in zijn geheel dan kan je met een volledige overschakeling op BEV's misschien een procent of 3 in CO2-uitstoot winnen. Meer niet.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 07:53   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Nee, je moet niet naar de stroommix kijken. Dat is een irrelevante benadering.

Je moet kijken naar de marginale CO2-uitstoot: waar komt de stroom vandaan als er een extra verbruiker op het net gaat. En dan kan je alles van wind en zon en kernenergie al vergeten.
De enige centrales die kunnen bijschakelen zijn die op fossiele brandstoffen.

BEV's zijn ook dan nog altijd beter dan klassieke auto's, maar niet zoveel beter.
Bekijk je dat in zijn geheel dan kan je met een volledige overschakeling op BEV's misschien een procent of 3 in CO2-uitstoot winnen. Meer niet.
Goed bekeken.
En eigenlijk heb je gelijk.
Oud 9 januari 2023, 08:36   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed bekeken.
En eigenlijk heb je gelijk.
Ongelijk, het is véél meer dan 3%.

1.a
Citaat:
Wegvervoer is verantwoordelijk voor het grootste percentage van de transportemissies en was in 2021 verantwoordelijk voor 72% van alle broeikasgasemissies van het binnenlands en internationaal vervoer in de EU.

https://www.europarl.europa.eu/news/...gen-toegelicht
b. Nemen we enkel de autos komt Energia al uit op 12% van het volledig plaatje CO2, dus het komt van de energiesector...
Citaat:
https://www.energiafed.be/nl/standpunten/transport

Bovendien, zijn auto's verantwoordelijk voor ongeveer 12% van de totale EU-uitstoot van CO2. De rest komt van elektriciteitsproductie, landbouw, industrie en transport (vrachtwagens, schepen,..). Om tegemoet te komen aan de mitigatie-doelstellingen van de EU en mondiale klimaatverandering en tegelijkertijd betaalbare mobiliteit te blijven bieden, die van vitaal belang is voor burgers en industrie, zal er behoefte zijn aan zowel elektrische voertuigen als voertuigen met koolstofarme vloeibare brandstoffen.
c. Tel daar nog de vrachtwagens bij.

1.a-c geeft xx% daarvan kan pakweg 70-75% van gereduceerd worden vanaf pakweg 2050. Toch in Europa.

2. En daarbij komt nog: het opboren van ruwe olie, hun transport, hun opslag, het maken van brandstoffen, de verdeling en hun tankstations verbruiken allemaal veel energie, ook dat zal heel sterk verminderen. Dus veel CO2-winst: https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM of onderschrift.

3. Bovendien is er nu al een groot tekort aan opslag van overtollige hernieuwbare energie.

4. Stel eens voor al die electrische wegvoertuigen kunnen daar voor dienen, V2G - V2X.

Dat is ongelooflijke win-win en voor het stroomnet.

• PeterCC heeft van het hele plaatje nog altijd weinig begrepen, en rekenen is zeker niet zijn sterkte.

ELIA wel: https://innovation.eliagroup.eu/projects/v2g/

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2023 om 09:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2023, 09:13   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vervolg van hierboven, of dubbelscheck via een recente EU-link:

5. autos en lichte bestelwagens zijn al goed voor 15% van de totale CO2-uitstoot, enkel EU (dus zonder vrachtwagens)

Citaat:
https://www.consilium.europa.eu/nl/i...cars-and-vans/

Infographic - Fit for 55: waarom de EU de CO2-emissienormen voor auto's en bestelwagens aanscherpt

De voorgestelde verordening bevat hogere streefcijfers voor de vermindering van uitstoot van koolstofdioxide (CO2) voor nieuwe auto's en bestelwagens. Doel is de automobielsector te laten bijdragen aan de EU-klimaatdoelen en innovatie te stimuleren.

De maatregel maakt deel uit van het Fit for 55-pakket – een reeks wetgevingsvoorstellen om de uitstoot van broeikasgassen in de EU tegen 2030 met ten minste 55% terug te dringen. Deze moet gunstig zijn voor de burger, de consument en het concurrentievermogen van de auto-industrie in de EU.

In juni 2022 kwamen de lidstaten tot een algemene oriëntatie over het Commissievoorstel om de CO2-emissienormen voor nieuwe personenauto's en nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen aan te scherpen. In oktober 2022 bereikten de Raad en het Europees Parlement overeenstemming over het voorstel. De volgende stap is de formele aanneming van de verordening door beide instellingen.

Ik kan natuurlijk ook en voor de 10e keer een levenscyclusstudie - van de potentiële CO2-reductie - citeren van Auke Hoekstra. Daar is overigens al een draad van onder thema milieu: https://www.avere.org/wp-content/upl...renner_CO2.pdf
Of https://www.sciencedirect.com/scienc...119302715#bib9

Hint: https://twitter.com/aukehoekstra/sta...64569533521921

Reductie van 244 naar 95 in 2019!
Reductie van 153 naar 10 in de hernieuwbare-energie-toekomst!

Citaat:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=250027

Table 1. Life Cycle GHG Emissions in g/km of a Diesel Car and BEV

Buchal et al.5 | Hoekstra et al.9 Renewable Future

Diesel Car Total 170 | 244 153
Driving 143 217 150
Manufacturing 27 27 3

BEV Total 189–214 | 95 10
Driving 73 55 6
Manufacturing 100–125 40 4
(Battery) (73–98) (16) (2)

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2023 om 09:39.
Oud 9 januari 2023, 09:54   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Recente LCA tool die upgedated wordt

En nog een nieuwjaarscadeau als je het wilt uitrekenen:

BEV versus ICE : huidige CO2-equivalent reductie naargelang in welk land je de wagen koopt en uw stroom haalt.

Citaat:
https://www.transportenvironment.org...electric-cars/
MAY 30, 2022
How clean are electric cars?

How much CO2 can electric cars really save compared to diesel and petrol cars? To answer this question we have developed a tool (see below) that compiles all the most up-to-date data on CO2 emissions linked to the use of an electric, diesel or petrol car.
[...]

• In the worst case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 37% less CO2 than petrol.

• And in the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 83% less than petrol.

We also see that electric cars bought in 2030 will reduce CO2 emissions four-fold thanks to an EU grid relying more and more on renewables.

Despite their green credentials, HEVs’ and PHEVs’ lifecycle emissions are much closer to polluting conventional petrol cars than to BEVs. The results show that HEVs only achieve a 21% reduction in LCA emissions compared to an equivalent petrol car while PHEV improvements are limited to 26%.

For cars bought in 2030, a hybrid electric vehicle powered by a blend of e-fuels and petrol – according to the fuel industry forecasts – would reduce its lifecycle emissions by just 5% compared to powering the same vehicle with petrol. If the hybrid vehicle runs on pure renewable e-fuel – a hypothetical scenario, unlikely to be achieved – it could emits 82% less. Even then, the cleanest battery electric vehicle would still be 27% cleaner than the pure e-fuel hybrid, mainly due to the low efficiency of the e-fuel production process.

This tool will be updated as new data is available. For more information about the way we selected and compiled data, please read the attached briefing and FAQ.
Of -75%, mijn eerdere inschatting zit er knal op.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2023 om 10:08.
Oud 9 januari 2023, 10:35   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, een salariswagen heeft niets te maken met woon-werkverkeer.
Zelfs de partner mag die wagen gebruiken om naar haar of zijn werk te gaan.

Een salariswagen is gewoon een vorm van loon.

Mijn schoonbroer heeft een salariswagen.
Hij gaat meestal met de fiets werken.
Mijn zus gebruikt die wagen meestal voor haar verplaatsingen.
Awel, vind je dat niet erg ?
Oud 9 januari 2023, 10:38   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ongelijk, het is veel meer dan 3%.

1.

2. En daarbij komt nog: het opboren van ruwe olie, hun transport, hun opslag, het maken van brandstoffen, de verdeling en hun tankstations verbruiken allemaal veel energie, ook dat zal heel sterk verminderen. Dus veel CO2-winst: https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM of onderschrift.

3. Bovendien is er nu al een groot tekort aan opslag van overtollige hernieuwbare energie.

4. Stel eens voor al die electrische wegvoertuigen kunnen daar voor dienen, V2G - V2X.

Dat is ongelooflijke win-win en voor het stroomnet.

PeterCC heeft van het hele plaatje nog altijd weinig begrepen.

ELIA wel: https://innovation.eliagroup.eu/projects/v2g/
Ik las dat een elektrisch voertuig gebruiken voor opslag (om nadien opnieuw te gebruiken) een zeer slecht idee is.
Oud 9 januari 2023, 10:58   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik las dat een elektrisch voertuig gebruiken voor opslag (om nadien opnieuw te gebruiken) een zeer slecht idee is.
Dan was dat gelezene dikke zever of achterhaald. Zeer slecht? en uw bron is de olielobby?

lees dit eens: (en nog 5 extra links onderaan)
Citaat:
https://www.hivepower.tech/nl/blog/z...ij-verminderen

Zal V2G uw batterij degraderen?

Volgens een studie van de Universiteit van Warwick hoeft het gebruik van een batterij in een V2G-scenario niet per se schadelijk te zijn voor de prestaties ervan - het kan die zelfs verhogen.

De onderzoekers bedachten een V2G-techniek om de degradatie te minimaliseren na simulaties met een "uitgebreid degradatiemodel voor batterijen". Ze ontdekten ook dat, in bepaalde omstandigheden, het overbrengen van energie naar het net de levensduur van batterijen kan verlengen. "Uitgebreide modelresultaten tonen aan dat als een dagelijkse rijcyclus tussen 21% en 38% van de ladingstoestand verbruikt, het ontladen van 40%-80% van de ladingstoestand van de accu naar het net de capaciteitsafname met ongeveer 6% en de vermogensafname met 3% kan minimaliseren over een periode van drie maanden," verklaarden de onderzoekers. Een casestudy van de elektriciteitsvraag voor een representatief universitair kantoorgebouw werd onderzocht met behulp van smart-grid optimalisatie. Volgens de bevindingen kan de smart-grid formulering het capaciteitsverlies van EV-batterijen met 9,1% en het vermogensverlies met 12,1% verminderen.

Conclusie:

Vroeger dacht men dat lithium-ionbatterijen door het gebruik van V2G-technologie sneller zouden degraderen. Maar aan de andere kant is de afbraak van batterijen ingewikkelder - en deze complexiteit kan worden gebruikt om de levensduur van een batterij te verlengen.Deze blog maakt deel uit van een V2X-reeks. Ga verder naar de andere blogs in de serie.

1 - Zeven (7) wereldwijde V2X-projecten die u moet kennen.
2 - Is V2X een winstgevende onderneming voor belanghebbenden in de energiesector?
3 - Hoe EV's zullen helpen om de distributie en transmissie netwerken te stabiliseren.
4 - AC versus DC oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
5 - Alles wat u moet weten over V1G, V2H, V2B, V2G, en V2X
De BEV die vandaag al V2G compatible zijn, en vooral die hier al te koop zijn:
Citaat:
https://www.egear.be/elektrische-auto-v2g/

Overzicht van alle elektrische auto’s die momenteel (2023) nieuw te koop zijn, én die bidirectioneel kunnen laden (v2x, v2g, v2h, v2l).

FOTO AUTO V2H V2L
Nissan Leaf V x
Ioniq 5 V V
Kia EV6 V V
MG 4 Electric x V
MG 5 Electric x V
MG Marvel R Electric x V
MG ZS EV x V
Volvo EX90 V x
het lijstje zal elk jaar langer worden, zie: https://www.solarquotes.com.au/elect...s/v2l-v2g-v2h/

Laatst gewijzigd door Micele : 9 januari 2023 om 11:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be