Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2023, 23:54   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die je karretje dan met amper energieverlies laat voortbewegen. lol

Geniaal dat die benzine ook zomaar uit de pomp komt en vanzelf in de wagen vloeit.

Zelfs ruwe olie moet daarvoor niet opgeboord, getransporteerd en geraffineerd worden, en ook niet naar het tankstation vervoerd worden, en dat allemaal met veel minder verlies.
Dat er productieverliezen voor brandstof zijn, awel, da's ook zo voor elektriciteit. Op zijn minst zijn die wel stabiel eenmaal de brandstof gemaakt is.

1 Liter brandstof uit de tank van het benzinestation komt als 1 liter brandstof in de tank van de auto.
1 Kw elektriciteit uit de lader, da's normaal dat het maar 920W in de accu is.... (althans voor U)
Oud 25 februari 2023, 10:58   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat er productieverliezen voor brandstof zijn, awel, da's ook zo voor elektriciteit. Op zijn minst zijn die wel stabiel eenmaal de brandstof gemaakt is.

1 Liter brandstof uit de tank van het benzinestation komt als 1 liter brandstof in de tank van de auto.
1 Kw elektriciteit uit de lader, da's normaal dat het maar 920W in de accu is.... (althans voor U)
En de totale productieverliezen van bron tot tank zijn?

Kijk, mijn vorige posten waren steeds maar simpele info hoeveel de laadververliezen kunnen bedragen volgens metingen van ADAC aan een bepaalde BEV. Die 8,8% zal wel een van de laagste zijn. Eerdere posten sprak ik van 11% tot 16% met kleine marge. Maar ruim onder de 10% bij AC-laden had ik niet verwacht. Een teken dat ze helemaal niet stil zitten ook dat te beperken. Het maakt namelijk altijd deel uit van de standaard verbruiksnormen, en ADAC meet ook altijd zo.

Dat jij daar uw "geniale kommentaar" plots op moet geven vind ik eigenaardig, en dan nog het tanken van ICE erbij halen.

In mijn post vermeldde ik ook dat het verbruik altijd gemeten wordt inclusief laadverliezen. Dat leest de bestuurder wel niet af op zijn auto-display, maar wel eventueel van zijn apart laadpunt+meter, moest het hem überhaupt interesseren. (@ Fox deed dat wel en vermeldde onlangs ook zijn bruto-verbruik)

Ook iemand die snellaadt kan dat meestal zien op de display van de snelllaadpaal, de veranderende kW die vertrekken vanuit de paal en de tijd, ook de totale kWh die hij dan geladen heeft aan die prijs/kWh.
Gaat die bestuurder nu gelijktijdig even in de wagen zitten zal hij daar altijd op de display wat minder kW aflezen wat zijn batterij effectief krijgt. Naargelang koudere temperaturen kan dat mss ook 10% verschil zijn.
Men hoeft maar een filmpje te bekijken waar een Tesla laadt aan een Ionity laadpunt en de bestuurder dat controleert, die zijn te vinden op YT.

Citaat:
Men ziet dat het verbruik **inclusief laadverlies uitgerekend wordt.
Ik vraag me dus nog altijd af waarom de media zoiets belachelijk steeds verder moet vermelden. De bestuurder kan het toch aflezen?

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2023 om 10:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2023, 14:02   #23
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kijk, mijn vorige posten waren steeds maar simpele info hoeveel de laadververliezen kunnen bedragen volgens metingen van ADAC aan een bepaalde BEV. Die 8,8% zal wel een van de laagste zijn. Eerdere posten sprak ik van 11% tot 16% met kleine marge. Maar ruim onder de 10% bij AC-laden had ik niet verwacht. Een teken dat ze helemaal niet stil zitten ook dat te beperken. Het maakt namelijk altijd deel uit van de standaard verbruiksnormen, en ADAC meet ook altijd zo.

Dat jij daar uw "geniale kommentaar" plots op moet geven vind ik eigenaardig, en dan nog het tanken van ICE erbij halen.

In mijn post vermeldde ik ook dat het verbruik altijd gemeten wordt inclusief laadverliezen. Dat leest de bestuurder wel niet af op zijn auto-display, maar wel eventueel van zijn apart laadpunt+meter, moest het hem überhaupt interesseren. (@ Fox deed dat wel en vermeldde onlangs ook zijn bruto-verbruik)

Ook iemand die snellaadt kan dat meestal zien op de display van de snelllaadpaal, de veranderende kW die vertrekken vanuit de paal en de tijd, ook de totale kWh die hij dan geladen heeft aan die prijs/kWh.
Gaat die bestuurder nu gelijktijdig even in de wagen zitten zal hij daar altijd op de display wat minder kW aflezen wat zijn batterij effectief krijgt. Naargelang koudere temperaturen kan dat mss ook 10% verschil zijn.
Men hoeft maar een filmpje te bekijken waar een Tesla laadt aan een Ionity laadpunt en de bestuurder dat controleert, die zijn te vinden op YT.

Ik vraag me dus nog altijd af waarom de media zoiets belachelijk steeds verder moet vermelden. De bestuurder kan het toch aflezen?
VB ....laden 10 kWh batterij .....laden aan laadinstallatie 10,2 kWh erin .....nuttige vermogen batterij 8,8kWh -> 14% verlies .......motor nuttig 95% voor een heel goede ! dus 5% verlies erbij ......totaal dus 19% verlies en dan moet het goed weer zijn........en men vergeet altijd van elektriciteits centrale to laadpost is er ook veel verlies elke transformator is een spoel dus stromen ijlen na op spanning ook minstens 10% per transformator ..... zonder de draadweerstanden van km 's hoogspanningsleidingen .

Snap ook niet waarom men nooit de verliezen van centrale tot laadpost -> zo angstvallig in de doofpot steekt.

Laatst gewijzigd door chris k : 25 februari 2023 om 14:29.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2023, 14:33   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
VB ....laden 10 kWh batterij .....laden aan laadinstallatie 10,2 kWh erin .....nuttige vermogen batterij 8,8kWh -> 14% verlies .......motor nuttig 95% voor een heel goede ? dus 5% verlies erbij ......totaal dus 19% verlies en dan moet het goed weer zijn........en men vergeet altijd van elektriciteits centrale to laadpost is er ook veel verlies elke transformator is een spoel dus stromen ijlen na op spanning ook minstens 10% per transformator . zonder de draadweerstanden van km 's hoogspanningsleidingen .
En wat is eigenlijk nu uw probleem? De vele wereldwijde extreme olierampen? Nee toch?

ff @ fox citeren over zijn verbruik vanaf laadpunt, want ik heb geen BEV: (was ook over jouw post)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Domheid van een gebruiker als argument gebruiken is niet meteen overtuigend moet ik zeggen.

In januari 2023 heb ik 980 km gereden en ik heb enkel mijn eigen laadpaal gebruikt. Die registreerde 186.9 kwh. Dat komt dus neer op een verbruik van 19.07 kwh/100 km. op mijn huidig contract heb ik 19 ct per kwh en als ik er dan alle kosten van groene stroom en accijnzen en distributie bijreken kom ik op 30 ct per kwh. Deze maand kost mijn brandstof mij dus 56 euro.

Omgerekend dus 5.71 euro/100 km. 5.71 euro die volledig aftrekbaar is in tegenstelling tot diesel of benzine.
Uw probleem is? Of verbruik jij geen huishoudelijke electriciteit van het net?

Fox zijn verbruik van 19,07 kWh op 100 km komt qua energie-inhoud of Heizwert per liter overeen met ~2,15 liter/100 km benzineverbruik of ~1,94 liter/100 km dieselverbruik, dus inclusief laadverlies.

Wat een zuipkist.
Citaat:
Vergelijking van brandstoffen

De fysieke vergelijking van de calorische waarden (kWh per m³) laat zien dat de voordelen van bepaalde brandstoffen op het gebied van brandstofverbruik, uitgedrukt in l per 100 km, gebaseerd zijn op hun hogere dichtheid en het overeenkomstig hogere gewicht per liter en niet op hun energie-inhoud per kg:

Vergleich von Kraftstoffen

Der physikalische Vergleich der Heizwerte (kWh pro m³) zeigt, dass die Vorteile bestimmter Treibstoffe im Kraftstoffverbrauch bei der Angabe in l pro 100 km auf ihrer höheren Dichte und dem entsprechend höheren Gewicht pro Liter beruhen und nicht auf ihrem Energiegehalt pro kg:

Methanol: Dichte 787 kg/m³ flüssig, Heizwert 6,49 kWh/kg = 5,1 kWh/l
Ethanol: Dichte 789 kg/m³ flüssig, Heizwert 7,44 kWh/kg = 5,9 kWh/l
Autogas (LPG/GPL): Dichte 540 kg/m³ flüssig, Heizwert 12,8 kWh/kg = 6,9 kWh/l
Superbenzin: Dichte 740 kg/m³ flüssig, Heizwert 12,0 kWh/kg = 8,9 kWh/l
Pflanzenöl: Dichte 920 kg/m³ flüssig, Heizwert 10,0 kWh/kg = 9,2 kWh/l [1]
Erdgas L-Gas (CNG/GNV): Dichte 0,82 kg/m³ (Normkubikmeter) gasförmig, Heizwert 11,3 kWh/kg = 9,3 kWh/m³
Benzin-Benzol-Gemisch (Bibo): Dichte 796 kg/m³ flüssig, Heizwert 11,6 kWh/kg = 9,3 kWh/l
Benzol: Dichte 879 kg/m³ flüssig, Heizwert 11,1 kWh/kg = 9,76 kWh/l
Diesel: Dichte 830 kg/m³ flüssig, Heizwert 11,8 kWh/kg = 9,8 kWh/l
(...)
https://www.chemie.de/lexikon/Kraftstoff.html

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2023 om 15:00.
Oud 25 februari 2023, 15:19   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
..en men vergeet altijd van elektriciteits centrale to laadpost is er ook veel verlies elke transformator is een spoel dus stromen ijlen na op spanning ook minstens 10% per transformator ..... zonder de draadweerstanden van km 's hoogspanningsleidingen .

Snap ook niet waarom men nooit de verliezen van centrale tot laadpost -> zo angstvallig in de doofpot steekt.
Wat een onzin dat men dat vergeet. En dan die tweecijferige procenten van bron de natte toog chez Jef Santé?

https://www.vreg.be/sites/default/fi...pp-2018-11.pdf blz 44

Netverliezen volgens netbeheerders zonder rekening te houden met de teveel teruggeleverde energie.

Figuur 23 Netverliezen uit reconciliatie 2010 -2014

Voor Vlaanderen is het netverlies 3,74% voor 2014, berekend met de gegevens uit de reconciliatie.

Citaat:
Rapport van de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt van 4 september 2018
met betrekking tot de kwaliteit van de dienstverlening van de
elektriciteitsdistributienetbeheerders en de beheerder van het plaatselijk vervoernet in het Vlaamse Gewest in 2017

6. Netverliesindicator

Netverliezen worden gedefinieerd als het verschil tussen de geïnjecteerde elektriciteit vanuit andere netten of lokale productie-eenheden aangesloten op het distributienet en de afgenomen elektriciteit door distributienetgebruikers aangesloten op het distributienet. Door de forse groei van de decentrale productie waarvan de injectie niet gemeten wordt was de vooropgestelde berekeningsmethode aan herziening toe. Tot in 2011 werden de verliezen berekend op basis van het gemiddelde verbruik van de laatste vijf jaar om het effect van het niet synchrone opnemen van de meters tegenover de maandelijks of doorlopend opgenomen afnamepunten, te verkleinen. Deze methodiek houdt echter geen rekening met de impact van de kleine decentrale productie (kleiner dan 10 kVA) die al sinds 2010 niet meer verwaarloosbaar was. De meest betrouwbare cijfers zijn deze uit het settlement-proces “reconciliatie”.
Die zijn pas beschikbaar na de definitieve reconciliatie en dus momenteel kan de analyse lopen tot de volledige cijfergegevens van 2014. In onderstaande figuur worden de netverliezen van de netbeheerders uit de reconciliatie van 2010 tot en met 2014 vergeleken. Bij de huidige reconciliatie wordt nog geen rekening gehouden met de teveel teruggeleverde energie van decentrale productie < 10 kVA, die aldus voor een artificiële verlaging van de netverliezen zorgt. De impact hiervan op de netverliezen is vrij beperkt maar zal in de komende jaren moeten uitgezuiverd worden. Figuur 23 geeft de evolutie weer van de netverliezen berekend uit de reconciliatie van 2010 tot en met 2014.

Voor Vlaanderen is het netverlies 3,74% voor 2014, berekend met de gegevens uit de reconciliatie.

- 44 -

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2023 om 15:23.
Oud 25 februari 2023, 15:22   #26
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Wat gaat dat zijn als nog meer mensen elektrisch rijden?

Schat, ik ga even mijn tank vullen, binnen 10 minuten ben ik terug.

Schat, ik ga even mijn batterij opladen, ik weet niet of ik vandaag nog thuis geraak, het kan even duren.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...tSu8wFWM4V6erU
Dat is nu net het punt: er willen steeds minder mensen elektrisch gaan rijden door de nadelen, vooral het tijdverlies en beperkte actieradius.
Bovendien dringt het misschien eindelijk door in ezelskoppen dat de praktijk onhaalbaar is.
De transitie naar EV als melkkoe is jammerlijk mislukt, de inhalige politiek heeft zich misrekend...ze hoopten, zoals bij de diesels, snel aan 80% EV's te geraken want dan konden ze beginnen te melken...mispoes.
En nu komt de gecensureerde pers opeens langs alle kanten openlijk met de nadelen van het elektrisch rijden? En ze mogen dat?
Geen subsidies meer, geen propaganda meer ten voordele van EV?

Ah, neen, ze merken wellicht een verzadiging/stagnering in de EV verkoop?
Dat betekent dat er geen draagvlak meer is om elektrisch gemolken te kunnen worden, ondanks hun gebluf over het verbieden van fossiele brandstofwagens ergens vaag en ver in de toekomst.
Ze hebben toch al het capaciteitstarief door ons aller strot geduwd voor de broodnodige uitbreiding van het net - waarvoor wij al jaren allemaal distributiekosten betaalden en nog elke maand betalen.
Plichtsverzuim en schuldige nalatigheid van netbeheerder fluvius om tijdig het net uit te breiden voor de nakende transitie dat ze wisten dat eraan ging komen.
Misschien moet fluvius dat maar eens gaan uitleggen op de rechtbank?

Maar....de vreg dieven willen nu opeens ook nog die hoognodige netinvesteringen uitstellen - waarvoor wij nu reeds het capaciteitstarief betalen - door het trager opladen van elektrische auto’s te stimuleren??
Daarmee verhoogt de vreg het risico op blackouts.
En traag laden kost meer tijd en is veel minder efficiënt, de overdrachtsverliezen kunnen bij traag laden tot vier keer hoger zijn dan bij een optimale laadsnelheid.

Oplichting, volksverlakkerij en boerenbedrog, ze hebben de distributiekosten al jaren achterover gedrukt ipv te gebruiken voor de uitbreiding van het net en nu willen ze hetzelfde doen met de opbrengsten van het capaciteitstarief, onze dubbele betaling, zonder het net uit te breiden?!
In wiens zakken verdwijnen die miljoenen capaciteitstarief deze keer? Weer de aandeelhouders/politiek terwijl de "milieubewuste" EV-rijders gestraft worden door traag te moeten laden?
Ik heb een vermoeden dat het einde verhaal is voor die elektrische brol en dat wordt gesterkt door de toenemende, negatieve belichting van EV's door de manipulerende, propaganda staatszenders.

Ook de warmtepompen blijken niet zo duurzaam te zijn.
Citaat:
https://pnws.be/oei-de-warmtepomp-bl...rzaam-te-zijn/

Productie van warmtepompen is tot elf keer slechter voor milieu dan gedacht.
......
In Nederland heeft Nationale Milieubelasting Database (NMD) berekend dat de milieu-impact van warmtepompen 11 keer hoger ligt dan werd beweerd.
Bouwmaterialen en ook warmtepompen krijgen een score voor de hoeveelheid milieuschade die ze veroorzaken.
Alles bij elkaar moeten ze onder een bepaalde grenswaarde blijven, vooraleer ze straks nog mogen gebruikt worden.
Met de nieuwe berekeningen zouden warmtepompen wel eens een no go kunnen krijgen, wegens ‘te schadelijk’.
....
Oud 25 februari 2023, 15:26   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dat is nu net het punt: er willen steeds minder mensen elektrisch gaan rijden door de nadelen, vooral het tijdverlies en beperkte actieradius.
Omgekeerd, steeds meer door de talrijke voordelen.

Een zuipend vervuilend en slap plofkarretje stelt echt niets meer voor, heb ik echt gehoord van mensen die BEVs rijden.
Bovendien altijd dat ambetant tanken is niet meer nodig, zonder van dat duur plofonderhoud te spreken.

Feit: een BEV verbruikt het energie-equivalent 2 liter brandstof, een ICE minstens het driedubbele en vergiftigd direct de ademlucht. Je moogt de uitlaat gerust naar binnenleggen.

Wel fijn dat wiki nu ook eindelijk een Belgische site heeft van de marktevolutie en dus stekkeraandeel:

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektr...in_Belgi%C3%AB

Marktaandeel van elektrische auto's in België per jaar[5]

BEV: volledig elektrische auto met batterij
PHEV: plug-in elektrische hybride auto
De 10% is reeds geknakt, op naar de 20%.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2023 om 15:50.
Oud 25 februari 2023, 15:37   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VB ....laden 10 kWh batterij .....laden aan laadinstallatie 10,2 kWh erin .....nuttige vermogen batterij 8,8kWh -> 14% verlies .......motor nuttig 95% voor een heel goede ! dus 5% verlies erbij ......totaal dus 19% verlies en dan moet het goed weer zijn........en men vergeet altijd van elektriciteits centrale to laadpost is er ook veel verlies elke transformator is een spoel dus stromen ijlen na op spanning ook minstens 10% per transformator ..... zonder de draadweerstanden van km 's hoogspanningsleidingen .

Komt daarbij nog dat er veel stroom geproduceerd wordt die ze nooit verbruiken.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2023, 15:38   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En den elentriek die met gas of steenkool gemaakt wordt!
Oud 25 februari 2023, 15:39   #30
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

We vergeten nog dat het elentrieknet volledig aangepast moet worden, kilometers leidingen moeten vervangen worden om met den elentriek te kunnen rijden.
Oud 25 februari 2023, 15:42   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En den elentriek die met gas of steenkool gemaakt wordt!
Die zijn nodig voor die raffinaderijen die van die smerige en vettige brandstoffen maken.

Bekijk mijn onderschrift.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2023 om 15:43.
Oud 25 februari 2023, 15:46   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We vergeten nog dat het elentrieknet volledig aangepast moet worden, kilometers leidingen moeten vervangen worden om met den elentriek te kunnen rijden.
Die moesten ook aangepast worden zonder 1 cm met een elentrieke autos te rijden.

Treinen en trams rijden immers nog allemaal op kolen en diesel.

Hernieuwbare energie zegt U dat iets?

Gisteren nog wat gereden, ons stinkbakje vebruikt gemiddeld 6 liter benzine voor amper 100 km ver te geraken.

Daar kun je 3 BEV middenklassers mee laten rijden.

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektr...in_Belgi%C3%AB

Marktaandeel van elektrische auto's in België per jaar[5]

BEV: volledig elektrische auto met batterij
PHEV: plug-in elektrische hybride auto, (die blauwe balk gaat heel snel afnemen)

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2023 om 15:52.
Oud 25 februari 2023, 16:11   #33
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omgekeerd, steeds meer door de talrijke voordelen.

Een zuipend vervuilend en slap plofkarretje stelt echt niets meer voor, heb ik echt gehoord van mensen die BEVs rijden.
Bovendien altijd dat ambetant tanken is niet meer nodig, zonder van dat duur plofonderhoud te spreken.

Feit: een BEV verbruikt het energie-equivalent 2 liter brandstof, een ICE minstens het driedubbele en vergiftigd direct de ademlucht. Je moogt de uitlaat gerust naar binnenleggen.

Wel fijn dat wiki nu ook eindelijk een Belgische site heeft van de marktevolutie en dus stekkeraandeel:

Som die talrijke voordelen dan eens op ipv de plofkarretjes af te kraken?
En waar wacht gij dan eigenlijk nog op?
Uiterst verwonderlijk dat gij zo fanatiek BEV voorstander bent maar toch nog zelf met zuipende, vervuilende en slappe plofkarretjes blijft rijden.
Krijg je een vergoeding per BEV reclame boodschap?
Oud 25 februari 2023, 16:26   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Treinen en trams rijden immers nog allemaal op kolen en diesel.
Van treinen en trams gesproken die zouden nu echt op electriciteit mogen rijden? Geeft dat niet teveel verlies op al die bovenleidingen en transfohuisjes langs de spoorweg?

CD&V heeft al een goed idee: (eh da rijmt) Is dat een nieuwe draad waard?

kzal eens proberen, maar na een post zijn de BEV-bashers al present, die zitten direct op hun plofkast.

Niet slecht, die lege NMBS-parkings die in het centrum van de steden liggen sowieso met laadpunten uit te rusten. Lijkt me zelfs evident dat ze dat niet al gedeeltelijk gedaan hebben. Nu kunnen er ook nog snellaadpunten bij, vermogen genoeg.

Citaat:
https://www.hln.be/binnenland/cdenv-...inen~a373d016/

CD&V wil auto's laten opladen aan bovenleidingen trams en treinen

CD&V stelt voor om de bovenleidingen van trams en treinen te gebruiken als netwerk voor laadpunten voor elektrische wagens. Volgens internationale normen is er één publiek laadpunt per tien elektrische auto's nodig. Dat wil zeggen dat België tegen 2035 zo'n 200.000 laadpunten moet tellen, stelt CD&V.

IVT 16-02-23, 18:28 Bron: BELGA

"Bovenleidingen van trams en treinen zouden theoretisch gezien perfect gekoppeld kunnen worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden", zeggen Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer en Kamerlid Jef Van den Bergh. "De bovenleidingen worden niet altijd volledig benut. 's Nachts bijvoorbeeld, rijden een stuk minder tot geen trams of treinen. Om die reden kunnen bovenleidingen perfect stroom leveren aan laadpunten op gunstige en strategische locaties."

In de commissie mobiliteit in de Kamer gaf minister Georges Gilkinet aan dat er een pilootproject loopt. In eerste instantie wordt gekeken naar stationparkings van NMBS.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 februari 2023 om 16:27.
Oud 25 februari 2023, 16:44   #35
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En wat is eigenlijk nu uw probleem? De vele wereldwijde extreme olierampen? Nee toch?

ff @ fox citeren over zijn verbruik vanaf laadpunt, want ik heb geen BEV: (was ook over jouw post)

Uw probleem is? Of verbruik jij geen huishoudelijke electriciteit van het net?

Fox zijn verbruik van 19,07 kWh op 100 km komt qua energie-inhoud of Heizwert per liter overeen met ~2,15 liter/100 km benzineverbruik of ~1,94 liter/100 km dieselverbruik, dus inclusief laadverlies.

Wat een zuipkist.

Ga je ontkennen dat er van "centrale" tot laadpost geen verliezen zijn ?

En van laadpost tot batterij en van batterij tot motor?
Oud 25 februari 2023, 16:46   #36
chris k
Staatssecretaris

Standaard

https://www.youtube.com/watch?v=P61sKvo4e8Q
https://www.autoweek.nl/elektrisch-r...box=1676905798

Laatst gewijzigd door chris k : 25 februari 2023 om 16:47.
Oud 25 februari 2023, 18:46   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komt daarbij nog dat er veel stroom geproduceerd wordt die ze nooit verbruiken.
Niet verbruikte stroom is niet gemaakt.
Oud 26 februari 2023, 07:58   #38
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat een onzin dat men dat vergeet. En dan die tweecijferige procenten van bron de natte toog chez Jef Santé?

https://www.vreg.be/sites/default/fi...pp-2018-11.pdf blz 44

Netverliezen volgens netbeheerders zonder rekening te houden met de teveel teruggeleverde energie.

Blijkbaar ken je " naijlen " elk spoel ijlt na .

Een transformator zijn spoelen .....heb je ooit al een transformator van hoogspanning gezien over de werking?

En kilometers kabel van HS hebben geen draadweerstand ?

Begin liever met het schrijven van sprookje of ga in de Politiek onzin verkopen bij de Linkse kameraden.
Oud 26 februari 2023, 09:51   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet van toepassing in mijn posting waar u op reageert.
Die verliezen zijn er ook voor elektriciteit, zeker als die nog met fossiele brandstof gemaakt is.

Als alles technisch ok is, is 1 liter getankt 1 liter brandstof in de tank, en die zit daar nog steeds in na een hele tijd. Zeker met de moderne tanks die verdamping tegen proberen te gaan. (Waterstof is natuurlijk weer een klootzakje hierin, die tanks doen ook aan zelflossen, omdat niks een waterstofje kan tegenhouden)

LiPo accu's hebben ferm last van zelfontlading. En daar kan U niet van tussen.
Lees uw eureka bericht maar opnieuw, waarin aangekondigd werd dat wetenschappers eindelijk uitgevogeld hebben welk mechanisme hier achter zat
Oud 26 februari 2023, 10:00   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Wat gaat dat zijn als nog meer mensen elektrisch rijden?

Schat, ik ga even mijn tank vullen, binnen 10 minuten ben ik terug.

Schat, ik ga even mijn batterij opladen, ik weet niet of ik vandaag nog thuis geraak, het kan even duren.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...tSu8wFWM4V6erU
Het probleem is de incoherentie. Op zich vind ik het een prima idee om alles elektrisch te maken, verwarming en mobiliteit. Elektriciteit is immers een fantastische energie-transport methode en laat toe om CO2 vrij te worden.

Maar als men alles elektrisch maakt, moet er ook een politiek bestaan die het elektrische systeem daarvoor voorziet, en moet elektriciteit in grote hoeveelheden beschikbaar zijn.

De incoherentie tussen "we moeten spaarzaam zijn met elektriciteit" en "we moeten op elektriciteit overschakelen om van fossiel af te geraken" is gewoon typische overheids-incompetentie, en we gaan daar zwaar in de problemen mee geraken.

Het jammere is dat men weer puur technische zaken overlaat aan totaal idiote politici. Technische zaken die op leugens en ideologie en domheid zijn gebaseerd (de basis peilers van het politieke gebeuren), hebben het nadeel om niet te werken. Met de Groene Smoes hebben we dat al meegemaakt, en ik vrees dat we dat met den "alles ellentriek" ook gaan meemaken.

Dat wil niet zeggen dat alles ellentriek op zich een slecht idee is. Maar men moet coherent zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be