Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2026, 14:57   #21
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Heel veel politic hebben hier deelgenomen een sessie. Wat een aanwijzing is van een zeker lokaal / regionaal / nationaal algemeen belang.
Dat moet toch lang geleden zijn. Ik heb dat niet meegemaakt.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 14:59   #22
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
(In beperkte mate) reclame introduceren om de kosten te dekken en vrijwilligers wat te vergoeden? Paar voorbeelden:
Een reclamebanner bovenaan
Een reclameboodschap bovenaan elke topic of pagina van een topic die mee scrolt.
Daar moet toch een markt voor zijn.
Dat is inderdaad te overwegen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 15:03   #23
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Het forum zit vol met ouden van dagen. Aan hen vragen om nieuwe relevantie te geven is een futiliteitsoefening. De nieuwe generatie kan beter overweg met het huidige politieke eindgebruikersdebat; waar AI chatbots gebruik maken van openbaarheid van bestuur ( Cumuleo.be, Subsidieregisters, KBO, Online Belgisch staatsblad met wetgeving en KB's, openbaarheid stemgedrag politici, openbaarheid Europese regelgeving, Statbel, Eurostat, OESO rapporten, IMF rapporten, ...) voor instant analyses waar de studiebureaus van de politiek van vroeger enkel konden van dromen.

Ik dank de uitbaters van dit forum voor het genot dat ik decennia lang op dit forum mocht genieten. Vroeger las ik veel Theinquirer.net. Die hebben in 2019 het licht uitgedaan. Ik denk dat dit scenario het beste is voor dit forum. Na een kennisgeving kan het licht definitief worden gedoofd. Dit gaat DDOS aanvallen en juridische aanvallen verminderen. De domeinnamen horen toe aan de registranten. Ik zou het niet waarderen mochten deze gekaapt worden en politics.be een louche malafide phishing website wordt.

Er kan eens gepolst worden bij DPG Media of zij interesse hebben in het forum. Ze hebben ook Tweakers.net overgenomen en daar is nog veel onafhankelijke forumactiviteit. Tweakers heeft buiten hun forum ook margemakers zoals hun prijsvergelijking, gesponsorde artikels en advertenties. Ook spaargids.be is doorverkocht aan DPG media en daar is het forum net als hier op zijn gat gevallen. Grote Media groepen hebben wel meer in huis om zich te beschermen tegen internetaanvallen. De vraag is of ze margeopportuniteiten zien in dit forum.

Of zie het groter; vraag eens aan Elon Musk of hij geen interesse heeft in Politics.be ?

De recente downtime van dit forum was mij een wake-upcall. ChatGPT was mijn afkickmedicijn voor mijn forumafhankelijkheid.

Ik heb aan ChatGPT hulp gevraagd en hij komt met deze tekst:

Eerst en vooral: veel respect voor wat hier meer dan 25 jaar volledig door vrijwilligers is opgebouwd en verdedigd. Politics.be heeft een belangrijke rol gespeeld in de Belgische online politieke geschiedenis.
Vandaag is het landschap sterk veranderd en lijkt een volwaardige herlancering moeilijk zonder een nieuwe generatie die dit inhoudelijk én organisatorisch wil dragen. Dat kan je niet forceren.
Alles laten verdwijnen zou jammer zijn. Een publiek en goed raadpleegbaar archief lijkt mij minstens het behouden waard. Eventueel kan het forum in een soort ruststand blijven, met ruimte voor initiatief als er opnieuw draagvlak ontstaat.
Welke beslissing ook genomen wordt: dit project heeft zijn waarde al bewezen.

ChatGPT is een pleaser. Van die decennia die actief was op dit forum betreur ik dat mijn bijdragen de hoffelijk misten die dit forum toekomen.

Ik heb mijn bovenstaande tekst was opgeschoond met AI:
Eerst en vooral mijn oprechte dank en waardering voor de uitbaters en vrijwilligers van dit forum. Wat hier meer dan een kwarteeuw lang volledig op vrijwillige basis is opgebouwd, vaak tegen de stroom in en niet zonder persoonlijke kost, is uitzonderlijk. Dit forum heeft jarenlang een unieke rol gespeeld in het Belgische online politieke debat, lang vóór dat elders vanzelfsprekend werd.

Vandaag moeten we echter nuchter zijn. Het forum wordt hoofdzakelijk gedragen door oudgedienden. Van hen verwachten dat zij het platform opnieuw relevant maken voor een nieuwe generatie, lijkt mij een futiliteitsoefening. Het politieke debat is intussen fundamenteel veranderd. Jonge generaties bewegen zich in een landschap waar AI-systemen gebruikmaken van open data en openbaarheid van bestuur (Cumuleo.be, subsidieregisters, KBO, Belgisch Staatsblad, stemgedrag van politici, Europese regelgeving, Statbel, Eurostat, OESO- en IMF-rapporten, …) om in realtime analyses te maken waar de studiebureaus van vroeger enkel van konden dromen.

Dat maakt het toekomstperspectief van dit forum somber. Een doorstart zou niet alleen aanzienlijke technische investeringen vereisen, maar vooral een nieuwe gemeenschap, nieuwe moderatie en langdurig engagement. Dat lijkt vandaag weinig realistisch. In dat licht lijkt een duidelijke en waardige afsluiting, na aankondiging, de meest verstandige keuze. Niet alleen om verdere technische en juridische risico’s te beperken, maar ook om te vermijden dat waardevolle domeinnamen ooit zouden worden misbruikt of afglijden naar malafide doeleinden.

Een publiek blijvend archief lijkt mij daarbij geen goede optie. De context waarin discussies tot stand kwamen is grotendeels verdwenen, en losgetrokken van die context dreigt inhoud verkeerd geïnterpreteerd, gerecupereerd of juridisch problematisch te worden.

Het enige mogelijke lichtpunt zie ik niet in het voortzetten van dit forum, maar in wat het heeft voortgebracht. De kennis, ervaring en principes die hier zijn gegroeid, kunnen — los van deze infrastructuur — elders en in andere vormen verder leven. Voor mij persoonlijk was de recente downtime alvast een wake-upcall: sommige dingen eindigen beter volledig, zodat er ruimte ontstaat voor wat daarna komt.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 15:16   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ja, je bent zoals vroeger bij het leger, een blue.
Oud 5 februari 2026, 15:19   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Anderzijds, wat de post van LeveBelgië aangaat, voor wat betreft het veld van de geopolitiek, daar moet je decennia ervaring in hebben. Kennis in dat veld is gelijk een fles oude wijn.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 5 februari 2026 om 15:19.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 15:21   #26
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had een goede band met de Fluppe
(Filip Dewinter)
Oud 5 februari 2026, 15:28   #27
Maarten Malaise
Administrator

Maarten Malaise's schermafbeelding

Standaard

ik probeer nog te reageren op de andere reacties, maar dit toch even herhalen: het gaat niet om het geld. Er is geen enkele vraag over het geld. We hebben geen collectes nodig.
Lees even de vraag opnieuw.
Maarten Malaise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 15:58   #28
wagner.666
Europees Commissaris

wagner.666's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise Bekijk bericht
ik probeer nog te reageren op de andere reacties, maar dit toch even herhalen: het gaat niet om het geld. Er is geen enkele vraag over het geld. We hebben geen collectes nodig.
Lees even de vraag opnieuw.
Aha,een misverstand dan.
Waar zouden wij anders ons ei en frustraties kwijtgeraken dan hier.
facesmoel en al het andere is niet geschikt daarvoor.
Veel willen geen account op zulke site's.
wagner.666 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 16:45   #29
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beschouw X en Facebook in elk geval niet als een zinvol alternatief. Zijn er andere?

Ik kan er in komen dat een forum draaiende houden engagement en geld vergt, waarvoor hulde. Ik ben bereid een beperkte bijdrage te doen om het te doen draaien.
...
En dit ook. Financiële bijdrage wel te verstaan. Ik krijg m'n nieuwe smartphone nog niet aan de praat laat staan een forum draaiende.

Boycot BYD, MG, RAM, Dodge!

Breng het kolenwoud terug.

Laatst gewijzigd door Vlad : 5 februari 2026 om 16:47.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 16:49   #30
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Aha,een misverstand dan.
Waar zouden wij anders ons ei en frustraties kwijtgeraken dan hier.
facesmoel en al het andere is niet geschikt daarvoor.
Veel willen geen account op zulke site's.
Ik heb naar aanleiding van de laatste perikelen weer accounts aangemaakt op andere sociale media maar ik vind ze onoverzichtelijk, men raakt makkelijk in een bubbel en het gaat er harder en onbeleefder aan toe.

Boycot BYD, MG, RAM, Dodge!

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 16:52   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou het forum echt missen moest het verdwijnen.
Ik zie sociale media niet als een alternatief.
Ik heb ooit, lang geleden, op een ander forum gezeten, ik denk dat het van de CD&V was, maar dat was nog ongebruiksvriendelijker dan dit forum.

Dus liefst dit forum laten bestaan, misschien in een iets moderner jasje.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 16:56   #32
terano
Vreemdeling

Standaard

Ik lees dagelijks Politics.be. Je kan dit forum niet vergelijken met sociale media. Op Politics.be heb je structuur volgens onderwerp. En kan je leren om iets te zien vanuit verschillende, soms verrassende oogpunten. Ook zaken die in de traditionele media niet of niet voldoende aan bod komen, kunnen hier aangepakt worden. Ik zou het zeker missen als het forum niet meer actief zou zijn. Ikzelf ben niet zo’n actief lid, wegens gebrek aan tijd om professionele redenen.
terano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 16:58   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terano Bekijk bericht
Ik lees dagelijks Politics.be. Je kan dit forum niet vergelijken met sociale media. Op Politics.be heb je structuur volgens onderwerp. En kan je leren om iets te zien vanuit verschillende, soms verrassende oogpunten. Ook zaken die in de traditionele media niet of niet voldoende aan bod komen, kunnen hier aangepakt worden. Ik zou het zeker missen als het forum niet meer actief zou zijn. Ikzelf ben niet zo’n actief lid, wegens gebrek aan tijd om professionele redenen.
Fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die hier gewoon een bezoekje brengen om dingen te lezen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 16:58   #34
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik zou het forum zeker missen. Hier kan je -meestal- ongezouten je ei kwijt.

En ik ben al zeker niet gecharmeerd van overstappen naar breinloos gemekker zoals Faecesbook en X, waar een hint van een tepel of een nogal brute opmerking je al kan laten bannen.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt

Laatst gewijzigd door maddox : 5 februari 2026 om 17:01.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 18:06   #35
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

En ik ben al zeker niet gecharmeerd van overstappen naar breinloos gemekker zoals Faecesbook en X, waar een hint van een tepel of een nogal brute opmerking je al kan laten bannen.
Perfect vertolkt !

Hopelijk blijft het forum bestaan en blijft de mogelijkheid hier een aantal opvattingen te ventileren.
Men zou ervan opkijken hoeveel lieden ook regelmatig komen kijken.
Jammer dat de doorsnee Vlaming zou weinig communicatief is zowel verbaal als schriftelijk !
( tenzij hij eerst een aantal pintjes - of sterker -achterover gekapt heeft )
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 18:22   #36
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Hou het simpel. Laat het op de huidige software draaien maar sluit de toegang voor gasten (of perk het HEEL sterk in).
Zijn dan de meeste problemen (time-outs) niet opgelost?
Oud 5 februari 2026, 19:32   #37
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

2

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 5 februari 2026 om 19:35.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 19:54   #38
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise Bekijk bericht
Dag allemaal,

Recent hadden we wat technische problemen en dat geeft aanleiding tot zelfreflectie en (voor ons) de vraag "wat doen we met (het forum van) Politics.be?".

In (ongeveer) 1999 zijn we gestart met een troep vrijwilligers, nagenoeg allemaal studenten. Een samensmelting van 3 organisaties. Aanvankelijk een politieke portaalsite, een forum, verkiezingssoftware, stemlijsten, irc kanalen, chatsessies (later forumsessies) ... we brachten interviews, recensies, persberichten, nieuws, stemwijzers, ... in een tijd waarin vele kranten nog niet online beschikbaar waren. Politici en partijen deden vlotjes mee aan deze nieuwe trend dat de naam 'internet' droeg. Zij namen gretig deel aan de initiatieven die we namen. Zelfs toenmalig premier Dehaene passeerde voor een sessie. We waren de eerste en onze systemen waren uniek, werden gebruikt op andere websites, onze inhoud was een referentie én een bron voor anderen. Meer dan 100 mensen hebben meegewerkt aan deze website. We beschikten over eigen verslaggevers en technici.

Later wijzigde veel. Kranten kwamen online, de inhoud werd sneller gebracht door mensen die ervoor betaald werden, wij werden ouder, velen van ons hebben een carrière en kinderen. Stilaan verdween de portaal en was het forum het enige wat overbleef.

Helaas mochten we regelmatig in de verdediging gaan. Omdat sommigen geen andere meningen dulden, omdat een afwijkend narratief kon bevochten worden onder invloed van geïsoleerde gebeurtenissen die een tendens veroorzaakten om sommige meningen niet meer te tolereren. Of bijvoorbeeld omdat bepaalde instanties dachten dat ze de rechterlijke macht konden vervangen, onder andere onder invloed van de toenmalige minister(ie)s en gesteund door de gokverslaving van veel Belgen. Dat heeft ons veel kopzorgen bezorgd en veel geld gekost. Maar we zijn het blijven verdedigen in de mate van het mogelijke en hebben ook alle processen daarover gewonnen. Letterlijke alle processen! Het gaf zelfs aanleiding tot een precedent in de rechtspraak. Tegenwoordig is het allemaal wat kalmer geworden. Of zijn jullie kalmer geworden..? Een bekende politieke partij heeft mogen ondervinden dat het aanvallen van een initiatief zoals het deze, niet werkt en niet loont. Dat stemt mij alleszins positief.

Niet vergeten dat we bij Politics.be allemaal vrijwilligers zijn en wij dit allemaal uit eigen zak hebben betaald. Helaas bleven die kosten niet beperkt tot hosting van de website. Advocaten zijn duur en de rechtsplegingsvergoeding dekt niet de lading. En wat die bekende politieke partij betreft ... deze heeft onze onkosten nooit terugbetaald.

Internet werd geleidelijk minder anoniem. Dat was een zorgwekkende tendens voor een project zoals dit. Maar we zien recent toch dat er mogelijkheid is om anoniem te zijn, aanvankelijk het recht om vergeten te worden en (recenter) een positieve evolutie in de bescherming van de privacy. Het is tegenwoordig (opnieuw?) mogelijk om onder alternatieve namen op grote platformen zoals X te discussiëren zonder de werkelijke identiteit prijs te geven. Dat schept wat mogelijkheden die, net als in andere (voorgaande) evoluties, de noodzaak van een apart/extra forum uithollen.

Het is allemaal goed, we hebben het allemaal graag gedaan, intussen meer dan een kwart eeuw.

Voor ons de vraag hoe we verder gaan. Sluiten we het forum? Of we dit allemaal nog even online laten staan als 1 groot archief en de mogelijkheid laten om het te consulteren? Of gaan we investeren en zorgen we voor nieuwe systemen en software?

Of is er nog plaats voor méér? En wie zal dat doen? Is er een generatie die hiermee aan de slag kan en wil op een pluralistische wijze, met respect voor elke overtuiging?
(domeinen zoals politics.be, politiek.be of politique.be kunnen daarvoor worden ingezet)

We zijn benieuwd naar jullie mening.
Dag Maarten,

Ik ben één van de personen die de gloriejaren die jij beschrijft meegemaakt heeft. Toen ontmoetten we elkaar nog regelmatig met vele posters, o.a. in café De Hopduvel in de Rokerelsstraat in Gent. Ook jij was daar.

In die tijd was politics.be een kostbaar unicum in het Vlaamse politieke en internetlandschap. Het was inderdaad veel meer dan een forum, en het speelde een echte rol in de Vlaamse politiek.

Hoe die rol in de loop van de voorbije twee decennia verloren is gegaan, weet ik niet. Anderen kunnen dat beter analyseren dan ik.

Ook wist ik helemaal niets over de vervolgingen die je hebt ondergaan en het geld dat je in die rechtszaken hebt moeten steken. Met die kennis stijgt mijn achting voor jou en jouw initiatief nog wat meer. Jij bent een positieve factor geweest in de Vlaamse democratie.

Ik heb me ook al afgevraagd of de teloorgang van het laatste jaar niet te maken heeft met ondraaglijke druk die op jou zou uitgeoefend zijn door the powers that be.

De huidige toestand dan is, toegegeven, een beetje treurig geworden. Ik denk dat we als forum behoorlijk marginaal geworden zijn. Of politics.be nog een politieke rol kan spelen, weet ik niet. Het ziet er twijfelachtig uit.

Of het forum nog zin heeft? Ik vind van wel. Het is zover ik weet de allerenige plek in Vlaanderen waar zo goed als geen censuur heerst. Dat het een relance broodnodig heeft, is ook duidelijk. Zoals het nu loopt, stevent het forum op zijn einde af. Hoe die relance moet gebeuren en of ze mogelijk is, daar kunnen we hier misschien verder over brainstormen. En waarom niet bijeenkomen met een aantal geinteresseerde posters?

Als het forum zou opgedoekt worden, ben ik ertegen dat het als archief blijft bestaan. In dat geval moet het imho volledig van het net verdwijnen.

Wat er ook gebeurt, ik wil jou in elk geval lauweren voor je moed en je visie, en je bedanken dat je vele honderden, misschien duizenden Vlamingen de kans gaf om enkele decennia lang zonder censuur hun gedacht te zeggen.

You say you'll change the constitution, well, you know
We all wanna change your head
You tell me it's the institution, well, you know
You better free your mind instead

But if you want money for people with minds that hate
All I can tell you is, brother, you have to wait

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 5 februari 2026 om 20:21.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 19:54   #39
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, het daliborloze tijdvak...

You say you'll change the constitution, well, you know
We all wanna change your head
You tell me it's the institution, well, you know
You better free your mind instead

But if you want money for people with minds that hate
All I can tell you is, brother, you have to wait
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2026, 20:16   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hola, rechtszaken? Ik mis ergens iets, ik dacht dat het gewoon een gevaar was, alleen een probleem als er mensen melding maakten van mogelijke wetsovertredingen.

Oftewel, er zijn idioten die hun mening willen opdringen door het misbruiken van de wet?Zelfs al zou dat het forum opblazen...

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be